Snart er det 2015, og tid for nye spalter, prosjekter og saker her på NRKbeta.
Før vi trer inn i det nye året er det i ekte årskavalkade-stil tid for å feire året som er gått.
Her har vi samlet NRKbeta-artiklene vi mener er årets mest leseverdige.
Ingeborg Volan liker disse sakene:
1. Hvordan skape en viral hit?
– Vi prøver stadig å forstå hva slags innhold som engasjerer folk og blir delt – og hvordan vi kan bruke det til å bli en bedre allmennkringkaster. Forsker Jonah Berger har forstått det bedre enn de fleste. Boka hans, Contagious, er også verd å lese.
2. Sykt enkelt, sykt vanskelig, umulig å legge vekk: 2048
– Jeg spilte mer eller mindre kontinuerlig i et døgn etter at kollega Anders skrev denne saken.
Marius Arnesen syns du bør lese disse sakene:
1. OK Glass – Jeg føler meg som en tosk
– Denne saken synes jeg du bør lese, fordi den gir deg et ærlig og direkte innsyn i hvordan det er å gå rundt med Google Glass i 24 timer.
Anders likte også denne saken godt: – Finalist til Årets Sak på NRKbeta; hva er Google Glass, hva skjer om man går med den ett døgn, og hva betyr det for fremtiden? Godt og engasjerende fortalt på toppen. Jepp!
2. Hvorfor fløy det en drone over brannen i Lærdal?
– En sak om bruken av drone i nyhetssammenheng, som peker på både nytten og problemene ved bruk av ny teknologi.
Anders Hofseth har plukket ut disse 6 sakene:
– Kollegene Erlend Wiig, Øyvind Holmstad og Bjørn Sandvikhar laget en mashup av kart og Norge Rundt-innhold. Veldig morsomt prosjekt. Liker!
2. Personaliseringens pris – The Cost of Personalisation
– Ingen spektakulær sak, men en ganske viktig problemstilling i personaliseringens tidsalder. Alle som tenker eller mener noe om medier bør skumme gjennom. For å sitere Ulla Carlsson: «Det har har aldri vært så lett å forbli uinformert»
– Reflektert om norsk bokbransjes situasjon fra gjesteblogger Harald Ofstad Fougner.
– God innføring i fallgruvene ved dataovervåking
5. NRK går nye veier for å vise Sjakk-OL på TV
– Som en sier i kommentarfeltet: «Jeg har ikke peiling på hva jeg leser engang, men jeg digger det. Kult å få et innblikk i kulissene, og en får sett det utrolige arbeidet som ligger bak noe som virker så enkelt!»
6. Two is One. One is None – Slik sikrer du deg enkelt på nett
– Marius lærte meg hvordan jeg skulle sikre kontoer der jeg har litt for mye liggende til at jeg har lyst til å miste kontrollen
Jon Ståle Carlsen mener du bør sjekke ut disse:
1. Hvilket NRK vil du ha i fremtiden?
– Denne saken er det ganske mange som har lest allerede, og det kom inn over 400 kommentarer fra NRKs publikum om hvilke rammebetingelser de mener vår felles almenkringkaster bør ha i årene som kommer. Saken i seg selv er relativt kort, men det er mye engasjement og synspunkter i kommentarfeltet her som gjør saken til min 2014-favoritt.
2. Kan man bruke et maskingevær som jetpack? Ja, selvsagt! Ihvertfall om man er et ekorn
– Jeg liker denne saken godt, fordi den er herlig nerdete, morsom, og inneholder mye fysikk-teori satt ut i praksis.
3. Nå vil Google scanne hele verden i 3D
5. Sorry, norsk bokbransje, dere er ikke verdt 169,- i måneden
Henrik Lied har plukket ut disse:
1. Ny Facebook-funksjon fjernet barnemishandler-sladd
2. På jobb med Instagram i Nord-Korea
Camilla Hellum likte disse:
1. #illridewithyou – Australia reagerer på Twitter
– En fin historie om Twitter på sitt beste på en ellers tragisk og trist dag.
2. Når snaps på avveie blir allemannseie
– Det finnes mange teorier om hvordan og hvorfor snaps kommer på avveie. Kollega Henrik fulgte de elektroniske sporene fra hacking til publisering.
3. Forrest Gump – Steinar og Bjartes remake fra 2003
– Har ledd godt av denne videoen i romjula. Spesielt morsomt er det at kollega Marius har en birolle!
Har du bare tid/lyst/tålmodighet/krefter til å lese én sak, bør det kanskje være denne: Big data: Hva Facebook vet om deg, din kjæreste, din kjærestes ekskjæreste og din ekskjærestes nye kjæreste.
Hvorfor?
– Personvern og datasikkerhet er i skuddet for tida. Men de fleste av oss gir fra oss masse data om oss selv hver eneste dag, helt frivillig. Lurer du på hvor mye, er dette saken for deg (Ingeborg).
– Big Data har vært på alles lepper i 2014. Denne saken viser litt av hvilke muligheter som ligger i avansert data-analyse, og hvordan sosiale medier som Facebook bruker dette (Marius).