nrk.no

Bak kulissene på NRKs sommerbil

Kategorier: Langlesning & NRKbeta

Logoen til NRKs sommerbil, hvor en campingbil er omkranset av blomster på en bakgrunn bestående av blå himmel.

I år lager tre biler, et helikopter og et kontor i Bergen sommer-TV.

Etter at årets sykkelsommer-prosjekt måtte legges på is på grunn av koronaviruset har NRK på kort tid snekret sammen et nytt prosjekt. På rundt to måneder har NRK-ansatte snudd seg rundt, og fått i stand logistikk, planlagt innhold og bygd nye tekniske løsninger.

Målet er å gjøre som det meste av befolkningen nok vil gjøre i år – feriere i eget land, i bil.

En ombygd campingbil spiller hovedrollen i årets sommer-sendinger fra NRK.

Som vanlig er det mye skreddersøm involvert, og denne artikkelen går i dybden med bilder, video og forklaringer på hvordan det hele foregår bak kamera.

Ikke direktesending i år

Først litt praktisk informasjon om hvordan sendingene avvikles.

Siden NRK ikke ønsker store ansamlinger av folk, som vi har opplevd med de tidligere sommerprosjektene, er ikke årets sendinger direkte.

En smilende tore strømøy står på dekket av en båt og vinker mot en stor folkemengde som står på kaia i Sandnes. Et moderne kontorbygg ruver i bakgrunnen.
Tore Strømøy på NRKs sommerbåt i Sandnes. Foto: Sindre Skrede

Oppptakene gjøres om formiddagen, og overspilles til NRKs kontor i Bergen før sendingen går på lufta om kvelden.

På grunn av dette blir ikke nøyaktig start og stopp for turen annonsert på forhånd, kun omtrent hvor vi kommer til å kjøre.

Teknikken

Teknisk bygger løsningen på elementer fra tidligere NRK-produksjoner (tenk minutt for minutt-sendingene fra Sommerbåten, Svalbard, Monsen, Reinflytting og så videre) i tillegg til en del nytt.

Årets produksjon bruker en studiobil, en fotobil og har et helikopter i lufta når været tillater det – dette med egen følgebil.

Det kan ikke være for mange personer i hver bil, og hele produksjonen er spredt over disse tre bilene.

Totalt er det 13 personer som er ute på tur, noe som er ganske lite for en produksjon av denne typen.

Helikopteret er utstyrt med et Cineflex-kamera, som betjenes av spesialfotograf Jan Benkholt. Dette kan gi stabile og klare bilder på svært lang avstand:

Et helikopter står på bakken med en sort rund kule hengende under foran, det er et kamera av typen cineflex.
Sommerhelikopteret. Foto: Jan Benkholt / NRK

Fra en av følgebilene ser det hele slik ut:

Inne i helikopteret er det trangt, men plass til både kamera- og smittevernutstyr:

Et nærbilde av et stolsete med kamerakontrollere og skjermer. En hjelm og et munnbind ligger også synlig. Det er litt kaotisk med utstyr og kabler liggende rundt.
Trangt om plassen i helikopteret. Foto: Jan Benkholt / NRK

Fotobilen har et Sony P50-kamera hengende i et stabilisert Newton-hode på en NRK-bygget konstruksjon på taket.

En sort campingbil har et lite stilas på toppen, hvor det henger fast et kamera ved hjelp av et stabilisert hode fra produsenten Newton.
Et P50 kamera med påmontert campingbil. Foto: Ståle Grut / NRKbeta

Inne i bilen styres kameraet fra baksetet:

En trekonstruksjon fyller en del av et campingbilsete. På platen ligger det ulikt kamerautstyr og skjermer. Det er også montert skjermer i nakkestøtten på setet foran.
Modifisert campingbilbaksete for videoproduksjon. Foto: Jon Ståle Carlsen / NRKbeta

Bli med inn i selve Sommerbilen

En ombygd campingbil spiller hovedrollen i årets satsning, hvor ulike programledere kjører den sørover fra nord i Norge.

Sommerbilen som fungerer både som studio, apparatrom og regi.

Baksetet av en varebil med et kamera hengende i taket og teknisk utstyr på et av setene.
Baksetet i sommerbilen er også studioet. Foto: Ståle Grut / NRKbeta

Helt bakerst i bilen, hvor er det ganske liten plass, er sendingens producer henvist.

I baksetet på en stor varebil er det delt i to. Halvparten fylles av et dataskap med masse datautstyr og blinkende lys og kabler. Den andre halvdelen er et lite bilsete, hvor det sitter en person som skal produsere sendinger.
Produsenten sitter ved siden av et skap med datautstyr. Foto: Ståle Grut / NRKbeta

Det trente øyet vil kunne kjenne igjen at producer-posisjonen er samme sted (og i samme bil) som Freddy Kalas gjemte seg under en skjult-kamera-episode av P3 serien Haik.

Det er, noe overraskende, en joystick som er producerens fremste verktøy. Ved hjelp av denne kan kameraene fjernstyres: pan/tilt, eksponering, hvitbalanse, fokus, gimbal mode, gimbal speed og tracking på kameraet en har forhåndsvisning på. Selvfølgelig brukes «fire»-knappen til å klippe til det aktuelle kameraet man har forhåndsvisning av.

En skjerm med mange ulike kamerakilder på er i fokus. Like under, på en treplate står en sort lav boks og en joystick.
Dette er arbeidsplassen til producer bak i Sommerbilen. En skjerm, joystick og en kontroller hvor alle knappene har en egen innebygget skjerm. Foto: Jon Ståle Carlsen / NRKbeta

En del av funksjonene fra joysticken er også duplisert på en Streamdeck-kontroller, slik som hvilket kamera som legges til forhåndsvisning og klipping til dette kameraet. Streamdeck-kontrolleren har også knapper for resten av videokildene, og styrer hvilke av de fire mikrofonene som er på. Den gir også mulighet til å forlytte på mikrofonene, samt litt andre funksjoner.

Nærbilde av en person som sitter foran en skjerm med flere bilder på. På en treplate på fanget har personen et ark, en joystick og en kontrollmodul.
Sindre Skrede tester joystick på producerplass. Foto: Ståle Grut / NRKbeta

NRK har i mange år jobbet med å bruke små kameraer som leverer høy kvalitet. I år bruker vi flere bittesmå og stabiliserte kamera av typen DJI Pocket Osmo som «studiokameraer» i bilen. Da Dinside testet DJI Osmo Pocket-kameraet kalte de videokvaliteten «enestående» og mente det kunne konkurrere mot GoPro – et annet kamerasystem som ofte brukes i NRK.

Studiokameraene NRK bruker i sommerbilen er veldig små, men leverer stabil video med høy kvalitet. Illustrasjonsfoto: Darshan Patel

Men vi har ikke kunnet ta det rett fra butikkhylla og putte det inn i en stor TV-produksjon. Til det måtte vi få hjelp.

Da NRKbeta for en stund siden kom i kontakt med en russisk utvikler som utviklet spesialprogramvare for kameraet, fant vi «the missing link».

Cosmostreamer gjør det nemlig mulig å få ut et HDMI-videosignal fra kameraet og på samme tid fjernstyre kameraene. På den måten får vi også tilgang til ansiktsgjenkjenningsfunksjonene i kameraet, og kan bruke disse i produksjonen. Målet med dette er å få et langt mer stabilt og bedre bilde enn det fastmonterte kameraer vil gi i en bil som beveger seg.

Slik ser det ut før avreise da kameraene måtte lades og bilen var i ferd med å rigges:

Små avlange og sorte kamerasystemer står i frontruten av et dashbord på en bil. Det henger mange kabler ut fra de forskjellige, fordi de står til lading.
Små DJI-kameraer med stabilisator står på lading. Foto: Ståle Grut / NRKbeta

Ute på veien er det litt renere og ryddigere:

Bilde tatt fra baksetet av en bil mot frontruten. I taket henger et avlangt kamera, og to kameraer henger også på førerplass, samt ett på dashbordet.
Her sees fire små svarte kameraer i «studioet». Foto: Jon Ståle Carlsen / NRKbeta

Det er også gjort klart for å feste slike kameraer på utsiden av bilen, i fastmonterte og vantette hus:

På utsiden av en gul bil med sommerlogo på, er det et vanntett hus til et kamera som er festet til vinduet med en sugekopp.
Vanntett feste til de små kameraene på utsiden av bilen. Foto: Ståle Grut / NRKbeta

Men vi har ikke gått helt bort fra arbeidshesten GoPro, montert bak en klarskive helt foran på bilen, og filmer veien rett forover. Skiven roterer med høy hastighet, slik at regnet aldri vil vises på linsen – dette er ikke et helt ukjent konsept for båter som opererer i hardt vær.

En stor gjennomsiktig boks med elektronikk og et GoPro-kamera på innsiden
Foto: Sindre Skrede / NRK

Bildene fra fotobilen overføres via en Vislink til mottakeren som sitter i Sommerbilens takboks. Det samme er tilfelle for kameraene som brukes under stopp hvor en går ut av bilen.

En stor koblingsboks med kabler stikkende ut, samt en rekke store og små antenner kan skimtes i det som er et nærbilde av en halvåpen takboks på taket av en bil.
Sommerbilens takboks inneholder ingen badeleker, men er full av antenner og teknisk utstyr. Foto: Ståle Grut / NRKbeta

Da brukes enten Sindre Skredes Sindreflexrigg, som også ble brukt på Monsen- og Svalbard-produksjonene (den av et Canon 5D MK 4, en gimbal og en liten steadycam) eller et 5D MK4, montert på stabilisatoren DJI Ronin-S, alt etter hvor lang stoppen er. Slik så det ut under Monsen-produksjonen:

Bildene fra Helikopteret overføres også via en VisLink til bilen. Siden avstanden til helikopteret varierer vil radioforbindelsen ikke være stabil og er derfor kun til påsyn for producer.

Når vi kommer frem, får vi harddisken med bildene fra helikopteret. Disse klippes inn sammen med bildene fra bilene, samtidig som vi spiller det over via en LiveU-sender for å overføre TV-signaler til Bergen.

Lydproduksjonen

Vi trengte en lydmikser med svært spesialiserte oppgaver som kunne håndtere kommunikasjon og programlyd. Da lydtekniker av smitte- og plasshensyn måtte befinne seg i en annen bil enn produksjonsbilen, var behovet en fjernstyrt løsning som likevel fungerte dersom nettverksforbindelsen forsvant, og at bildeprodusent da kunne styre enkel funksjonalitet, som å skru av og på mikrofoner.

Valget falt på en lydmatrise fra Soundweb som kan settes opp akkurat slik en ønsker selv. Det kan også lages spesialdesignede skjermbilder med funksjonaliteten man trenger å tilgjengelig, for å styre den. Denne styres via GPIO fra bildeprodusent, og med en Windows Surface Pro via datalink følgebilen.

Et digitalt skjermbilde av et instrumentpanel for å skru opp og ned ulike lydinnganger og justere innstillingene. Øverst til høyre i bildet kan logoen til NRKs sommerbil skimtes.
Gjennom denne menyen kan lyden i Sommerbilen styres. Skjermbilde: Håkon Aarøen

Denne har også automix-funksjonalitet, som selv justerer balansen på mikrofonene i henhold til gitte parametere for å redusere bilstøy fra mikrofoner når ingen snakker.

Kort oppsummert brukes dette lydutstyret:

  • Soundweb London BLU-100 / BLU-BIB / BLU-BOB
  • Shure Axient Digital mikrofonsystem
  • Wisycom MTK-952 / MPR-50 inearsystem
  • DPA 5100 ambiensmik
  • DPA 6066 Bøylemikrofoner
  • Windows Surface Pro
  • RTW TM3 Loudnessmeter
  • iPhone med GoButton

Vi har fire mikrofoner; tre bøylemikrofoner og en håndmikrofon. Programlederne må i stor grad ta ansvaret for det praktiske rundt mikrofonene på gjester og slikt selv. På taket av bilen sitter en DPA Surroundmikrofon som kun bruke i stereo. Den er ekstremt værsikker og fanger opp lyd av kjøring, samt hva som skjer rundt bilen på stopp.

Lydteknikeren og programlederne får sin lytting via en høyeffekts in-ear-sender som bruker frekvensene i 400-båndet som NRK tidligere brukte på sine «HF-sett». Disse har du kanskje sett på utegående radioreportere, som bærer en skulderveske med radiosender. Dette er gammel analog teknologi, men den er driftssikker og når langt.

Fra den nevnte Surface-maskina kan man også fjernstyre og overvåke Axient- og Wisycomsystemene, programmere frekvenser, løse interferensproblemer, se batteristatus og slike ting.

På Monsen-produksjonen ble musikken lagt på i Bergen. Her ønsket programlederne å høre musikken i bilen, samt ha kontroll på og avvikle den selv. Det brukes da en iPhone med appen GoButton som er skreddersydd for musikkavvikling i showsammenheng. Programlederne kan selv sette opp spillelistene, også blir disse eksportert etter opptak til Bergen for riktig musikkrapportering og supringer under sending.

Denne telefonen brukes også til telefonintervjuer, både med og uten video.

Flere spørsmål? Bare bruk kommentarfeltet under artikkelen.

NRKs Håkon Aarøen har bidratt til denne saken.

75 kommentarer

  1. Anne Kristine J. Fjellhaug

    Imponerende produksjon!!!
    Har fulgt alle «minutt for minutt»-sendinger, Sommer bilen er annerledes. Flott å gjenoppleve reiser rundt i vårt vakre land.
    Nye programledere uke for uke, setter sitt preg også på områder litt utenfor allfarvei.
    TUSEN TAKK TIL NRK❣
    Kinna

    Svar på denne kommentaren

  2. Trond Nordahl

    Hei NRK, først vil jeg bare takke for at dere leverer kvalitet nok en gang.
    Gleder meg til å se Norge med superflinke programlederpar, god sommer og tur videre til hele produksjonen 🌞 hilsen fra Trond 😀

    Svar på denne kommentaren

    • Håkon Aarøen (svar til Christian Jørgensen)

      Vi er ikke avhengig av mobildata-forbindelse for å gjennomføre opptakene, men vi bruker en 4G-ruter fra Peplink som også fungerer som VPN-bro til Marienlyst.

      På den måten har vi tilgang til mange NRK-systemer fra bilen, samt mulighet for fjernsupport.

      Under overspilling av programmet til Bergen sper vi på med kablet nett på eller wifi på destinasjonen, som vi har fått organisert på forhånd.

    • Jon Ståle Carlsen (NRK) (svar til Dan)

      Det stemmer. Vi har to miksere, hvor den ene er koblet som sub-mikser for den andre. Grunnen til at det ble slik, er at denne mikseren var planlagt til det opprinnelige Sykkelsommerprosjektet. Den er ganske enkel å bygge om til 12v drift, og at har 4 HDMI-innganger som gjør at vi unngår for mange konvertere.

    • Jon Ståle Carlsen (NRK) (svar til Dan)

      Atem TVS HD støyer ikke så mye at det er noe problem. Rullestøy fra vind og dekk, overdøver både mikserne, og Blackmagic Multiview 16 som støyer enda mer.

    • Håkon Aarøen (svar til Kjetil)

      Rett og slett en telefon 🙂 En iPhone 6 Plus (siste med minijack ut) brukes til musikkavspilling via appen «GoButton», samt Facetime, telefon, Instagran osv.

      Vi har en Lightning-HDMI-overgang tilkoblet som går videre til en Datavido DAC-70 krysskonverter som konverterer til SDI, og deretter videre til bildemikseren.

    • Jon Ståle Carlsen (NRK) (svar til Arne)

      Med alt regnet vi har hatt så langt på turen, ser vi behovet for klar-skiver på alle kameraene som brukes utendørs, men det var ikke noe vi rakk å se på for annet enn GoPro-kameraet i denne omgang.

  3. Elin Moxnes

    Ønsker meg litt større kart som forteller hvor vi er, ikke bare små snutter. Prøver å følge med, men de er små og forsvinner så fort. Men Sommerbilen=strålende TV. Tusen takk, gleder meg til resten av turen. Hilsen Elin i Trondheim.

    Svar på denne kommentaren

    • Enig med Elin.
      Flott program, men betre kartinformasjon undervegs kunne gjort det lettare å følge med, spesielt for oss som ikke er godt kjent i området.
      Helsing Sverre

  4. Susanne Sommerfeldt

    For en som strever med å sette opp en konto på Twitter er dette utrolig fascinerende og noe ufattelig at det er mulig. Tenkte at mitt neste prosjekt er å lære om datamaskiner og kanskje enkel programmering.

    Svar på denne kommentaren

    • Håkon Aarøen (svar til Arne Møller)

      Alle minutt-for-minutt har vel gitt lærdom man tar med seg videre. For Sommerbilen var det primært innsatsen lagt ned i «Sykkelsommer» (som aldri kom på lufta) som ble tatt med videre.

      Kan snakke mest for lydsiden, men noen konsepter ble med videre fra Monsen; feks at ilyd/kontentum går på egne spor til Bergen der noe sitter med skikkelig lytting og vurderer hvor mye som skal mikses inn.

  5. Leif Henry Walmann

    Her var det mye interessant, vi synes programmet er bra. Men du skriver at «dere har følgebil i luften». Det lar seg vel neppe gjøre. Elendig formulering. 🇳🇴😊🌹

    Svar på denne kommentaren

    • Sindre Skrede (svar til Kristine)

      Hei! Vi bruker bare helikopter på denne produksjonen. Drone hadde nok blitt for vanskelig å organisere: et helikopter er mye mer fleksibelt og tilpasset de avstandene vi tilbakelegger hver dag, for eksempel.

  6. Espen Johansen

    Så fra Tromsø til Sommarøy, og merket meg at linsen på helikopter kamera var våt mesteparten av tiden. Vasker dere over linsen med «rain remover» e.l. Dette burde vel få regnet til å prelle av? Ellers kunne vel et roterende storm vindue foran linsen gjort jobben?

    Svar på denne kommentaren

    • Ståle Grut (NRK) (svar til Espen Johansen)

      Takk for tipset – Sindre rakk dessverre kun å bygge klarskive til gopro-kameraet i denne omgang, men skal si fra om rain-remover ideen 🙂

  7. Spennende lesning! Har et spørsmål, dog: Er den sorte følgebilen egentlig en campingbil? For meg ser den mer ut som en vanlig multivan eller Caravelle pga. tynnere tak enn på campingbilene.

    Svar på denne kommentaren

    • Sindre Skrede (svar til Ketil)

      Den sorte er en vanlig bil, men innredet med diverse utstyr som et tak-kamera, lydkontroll og plass for vaktsjef underveis.

  8. Britt Østraat

    Kjempefine bilder av nord-norsk natur, men et lite minus er at det er så travelt på alle stoppene. Føler nesten at alle som har forberedt besøk av sommerbilen, blir avspist av travle programledere som bare vil haste videre. Er nok noen som står litt skuffet tilbake. Ellers kjempebra. 👍

    Svar på denne kommentaren

    • Det skriver de jo i starten på artikkelen at de sender direkte for å unngå store ansamlinger av folk, på samme måte som de også ikke sier nøyaktig når de er hvor – for å unngå store ansamlinger av folk! 🙂 Og det er jo ikke NRK sin feil, men mer COVID19 sin skyld. Synes et er et flott program å følge!

  9. Takk for et uhyre interessant og velregissert program. Det må være fantastisk gøy å ha en jobb med å pønske ut en slik spesiell teknologi for å produsere denne rullende TV-serien. Tror dere i NRK må være verdensmestre i slike produksjoner. Takk til NRKs teknologi-freaker!

    Svar på denne kommentaren

  10. Det går litt i forteste laget på hver plass det stoppes,blir litt mye stress synes nå jeg.Er nok mange som er litt skuffet og som kanskje har ventet lenge for å oppleve sommerbilen eller for å bidra med informasjon om steder å folk på turen.Produksjonen er helt «toppers».

    Svar på denne kommentaren

  11. Sigfred Normann Rosvold

    Hei.
    Jeg har fulgt minutt for minutt sendingen i alle år, helt siden den første sommerlåter. Det har alle vært fantastiske sendinger. Det som er interessant er at det ser ut som at alle er produsert av NRK Hordaland eller nå er det vel Vestland. Die navnene som har gått igjen i alle sendingene er Rune Myklebust, Tomas Hellum og Kristin Ytre Arna. Sikkert andre og. Hils de at de utfører et fantastisk profesjon, og jeg håper de kommer med fler produksjoner.
    Sigfred Normann Rosvold.

    Svar på denne kommentaren

  12. Hvorfor har NRK valgt å gå for nettopp Peplink sin løsning for 4G. Hvilke fordeler/ulemper tok dere med i deres vurdering.

    Jeg vet at der finnes flere 4G løsninger som blant annet Cisco 4221 med 4000 LTE 2.0 4G NIM. Det finnes også tilsvarende fra Huawei.

    Svar på denne kommentaren

    • Trygve Dahl (svar til Vetle)

      Hei. Til sykkelprosjektet og da senere Sommerbilen var vi på jakt etter et Vpn-system med lav vekt, enkel montering, flere 4g modem og 12V strømforsyning. Da kom vi fram til og valgte Peplink og deres Max HD2 Dome. Det er en alt i ett løsning for enkel takmontering utendørs med antenner, 2 Lte modem, router og vpn i samme boks. Den er koblet mot en 12v svitsj med poe for strøm til domen. Vi har andre systemer for vpn i NRK også men de hadde ikke alle egenskapene vi så etter akkurat her. Beste helsing Trygve, Teknisk Leder

  13. Åsmund L. Tynning 3747 Skien

    Hvordan kan Norge være så fint om vinteren når landet er dekket med snø? De flotte og rolige Cineflex bildene fra Finnmark/Nordland, viser at snøflekkene og de grønne områdene med høye de fjellene, viser at Norge ikke er så landskapfint,når alt er dekket med snø. Ellers er programmet noe anmassende, særlig for de som ikke har et forhold til de områdene som blir omtalt. Men ellers et utmerket tv-program, som kan også lagres for ettertiden, men med en strammere redigering.

    Svar på denne kommentaren

  14. Hans Erik Lie

    Hei og takk for flott program – synd med været, men sånn er det i sommer Norge 🙂
    Er det mulig å få litt mindre av programlederen i bildet og heller litt mer langs veien? Det kan bli litt mye «fjes og radio jabbing», de fleste tipper jeg ønsker å se naturen rundt bilen, og minst mulig inne fra bilen.
    Lykke til videre på turen sørover. Hans E.

    Svar på denne kommentaren

  15. Kristin Dahl

    Er så imponert over at dere kaster dere rundt og finner nye koronatrygge løsninger for sommeråpent. Vi er heldige som har NRK med så mye flinke, modige (og nerdete) folk med masse kompetanse som tør å prøve ut stadig nye løsninger til glede for oss alle. Når reiselivsnæringen sliter, gjør dere en glimrende jobb for å vise frem landet og motivere oss til å reise mer i Norge. Flinke, entusiastiske programledere er det også! 👏👏

    Svar på denne kommentaren

  16. Jens M. Wiig

    Kjempefint å sitte i Brussel og se på vårt vakre fedreland!
    Har familie i Flatanger og vil gjerne vite den omtrentlige ruten på onsdag. Kan dere hjelpe meg å finne den?

    Svar på denne kommentaren

    • Håkon Aarøen (svar til Ronald Hauge)

      Hei!
      Ja – det er det, men taket er såpass pakket med kabler at vi hadde nok neppe fått det opp 🙂

  17. Kjell-Einar Kana

    Hei, kommer spillelistene til å bli lagt ut på Spotify? Jeg kjører mye bil i Norge, og det hadde vært kult å hatt spillelistene med musikken som ble brukt på sendingene.

    Svar på denne kommentaren

  18. Per Ivar Frøiland

    Rett og slett en super produksjon , vel verdt å se for alle, både innenlands og utenlands. Bør gi inspirasjon til en kjøretur fra nord til syd , øst og vest.
    Blir jo spennede å se oppfølger nest år …….. kanskje en Cessna eller 2 til alle landets flyplasser , smått og stort 🙂
    Takk !

    Svar på denne kommentaren

    • Trygve Dahl (svar til Bjørn Steine)

      Hei Bjørn. Vi får strøm til hele sendingen fra et batteri. Det er et lithiumbatteri på 200Ah som gir ca 2560Wt. Det er fulladet før vi kjører i tillegg til at vi får tilført litt strøm fra dynamoen under kjøring og det holder til de lengste sendingen og litt til. Men blir det for mye stopp som f.eks mot Odda der vi stod lenge i kø så måtte vi lade med en generator før vi kunne fortsette på siste etappe. Til noe av utstyret bruker vi en inverter for å få 230V mens endel går på 12V. Beste helsing Trygve Dahl

  19. Nå har jeg sett alle hittil. Veldig bra og programlederen gjør sitt beste😊. Alle er forskjellige.Forrige uke var vittig, ga mye av seg selv. Flott humor 😊Det som var veldig bra denne uken med Finn og Øyvor, vi fikk se mye av landskapet. Nå gleder jeg meg til siste program, og spesielt siden jeg er fra Bergen. Tusen takk NRK, veldig bra program 🌹😊🇧🇻☕

    Svar på denne kommentaren

  20. Fantastisk spennende produksjon. Jeg fascineres stadig av kreativiteten teknikkerne viser når dere bygger et rullende flerkameraproduksjon-studio som dette.

    Jeg ser av kommentarene at mange, som meg, har fulgt med og notert seg nye favorittmål for ferier i Kongeriket vårt. Under de første minutt-for-minutt sendingene hadde dere på GPS-sporing som gjorde det mulig å se hvor opptakene var gjort.
    En enkel opptegning av kjøreruta i Google Maps ville også vært av stor verdi.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.