Denne ombygde varemopeden filmer Norges raskeste løpere

Kategorier: NRK-stoff & TV

Hils på Il Tempo de Cine, her operert av Eivind Reed. Foto: Jan Benkholt


I all tv-produksjon er det et mål å komme nærmest mulig det som skjer. Derfor har vi i år bestemt oss for å gjøre noe litt nytt.

Inspirert av Reodor Felgens Il Tempo Gigante har vi døpt kameramopeden Il Tempo di Cine. Vi håper den kan gi tv-seere et skikkelig sug i magen når de ser løperne under NM i friidrett.

Tidligere har vi brukt kamera på stativ til denne typen bilder, men vi tror denne løsningen vil gi bilder som langt på vei gir en bedre følelse av å være til stede under stevnet.

I tillegg til løperne har vi med mopeden filmet en rekke andre situasjoner som publikum, seremonier og geografien rundt banen.

Her er et utdrag som viser mopeden i aksjon:

Cineflex

Vi bruker et kamerasystem kalt Cineflex til å gjøre bildene så stabile som mulig. Systemet stabiliserer bildene i totalt fem akser. De tre første går på hvor kameraet peker (pan, tilt, roll) og de to siste tar opp vibrasjoner.

Dette gjør at bildene blir helt stabile selv når mopeden er i bevegelse og kameraet er helt inn-zoomet.

Foto: Jan Benkholt

Til NM i friidrett benytter vi en vidvinkel for å vise mest mulig samtidig, som vi kan gå tett innpå utøverne. Om vi skulle filmet hendelser på lengre avstand kunne vi alltids byttet til et teleobjektiv, noe vi for eksempel gjør når vi filmer ville dyr.

NRK anskaffet kamerasystemet pent brukt for å filme langs en wire til VM på ski i Holmenkollen i 2011. Det er siden blitt brukt i en rekke sportssendinger, naturprogrammer, og minutt for minutt-produksjoner som Hurtigruten og Reinflytting.

Kort sagt har systemet hengt under eller oppå det meste: båt, bil, wire, helikopter, og snøscooter.

Det nye er at vi nå bruker en stillegående, elektrisk varemoped som er lettkjørt og har gode kjøreegenskaper. Det åpner for flere bruksområder enn tidligere, og vi ser for oss å etter hvert benytte varemopeden til mer naturopptak og sport.

Ombygd varemoped

Varemopeden vi benytter er delvis ombygd for å passe våre formål: Lasteplanet er tatt av og vi har satt kamerakulen som huser Cineflexen bak.

Det er også mulig å sette kameraet i front og batteriene bak, men for å filme løpere passer det best med kameraet bak. Foto: Jan Benkholt

Selve varemopeden er elektrisk og kan kjøre cirka fem mil på en enkel lading. På denne modellen er det en 1000 watt navmotor på hvert forhjul. Det gir en topphastighet på cirka 45 km/t. Til sammenlikning løp Usain Bolt på sitt aller raskeste 44,72 km/t da han satte verdensrekorden på 100-meter i 2009.

Navmotor på et av forhjulene. Foto: Jan Benkholt

Foran føreren har vi plassert en spesiallaget kasse der det er elektronikk som kamerakropp, strømforsyning, trådløs styring av kulen og trådløs overføring og kontroll av bildet (Link).

Helt i front er det batterier til gyrokameraet og til de trådløse systemene.

Oppå kassen er det monitor, videoopptaker, GPS og plass for å feste dagsplanen.

Foran seg har føreren litt arbeidsplass og et display med hastighetsmåler, trippteller og batteristatus. Foto: Jan Benkholt

Under kassen er det en kraftig strobelampe som kan brukes for å synligjøre farkosten i fart. Det er også påmontert et tykt gummibelegg for å redusere skade hvis man skulle komme borti noe, eller i verste fall noen.

Foto: Jan Benkholt

Den retningsstyrte mikrofonen brukes til å ta opp mest mulig av lyden løperne lager for å forsterke seer-opplevelsen.

Slik jobber vi

Vi har laget mopeden slik at fotografen kan sitte på, men for å redusere vekt og ha gode arbeidsforhold er kameraet i denne produksjonen fjernstyrt.

Fotografen sitter derfor i en van hvor han har monitor, joystick og radiokommunikasjon med føreren. Fra fotografen sendes signalet videre til store TV-bussen, som ofte kalles en OB-buss, der hele sendingen settes sammen.

I OB-bussen klippes bildene fra de ulike videostrømmene sammen, og det er her de gjør fargejusteringer av bildene.

Før NM i friidrett har fotograf og mopedfører sammen trent på filmetekniske ting som fartstilpasning, avstander, kommunikasjon, bildemuligheter, risikovurdering, og å ta vare på utstyret.

I og med at dette er første gang vi prøver dette har NRK sammen med arrangør identifisert og analysert ulike risikomomenter, og gjort tiltak for å forhindre at noe alvorlig kunne skje.

Eivind, som kjører mopeden, er blant annet intervjuet her om hvordan han legger opp løypa rundt banen.

På sikt kan Il Tempo di Cine kunne erstatte noen av de spesialkameraene som brukes i dag, som for eksempel skinnekamera, wirecamera og Steadicam. Vi får se hva som skjer videre, men de første testene er i hvert fall lovende.

***

Likte du denne saken vil du sannsynligvis også like:
En bakom-sak der vi tar i bruk Cineflexen på en snøscooter

Hurtigruten: Noen glimt bak kameraene

Hvorfor vi «jukser» vi mer enn du kanskje tror på Heimebane

Lyden av en mann som flyr forbi

7 kommentarer

    • Imponerende billig, når jeg ser kollegaer kjøpe el-sykler til 45-70.000 kr – kanskje spesielt når de blir presentert som «Prisen fullt utstyrt er 70.000, men du kan velge bort en del utstyr for å redusere prisen» (dette er dødsens seriøst!). Det forteller meg at markedet er «de som har for mye penger».

      Den dagen jeg blir så støl og stiv at jeg ikke kan gå mine 3,5 km til jobb, og/eller det blir for tungt å ta alle kolonialvarene i ryggsekken, håper jeg at det fortsatt finnes et slikt alternativ som dette, til halvparten av prisen på en «Se på meg, så flott el-sykkel jeg har kjøpt meg!».

      En slik varesykkel har helt åpenbart langt høyere funksjonalitet for en som primært trenger transport-funksjonen mer enn status-funksjonen. Tre hjul gjør den på mange måter tryggere. Og det at du må ha førerkort betyr vel at det er langt mindre villmannskjøring med et slikt redskap enn med mote-syklene.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.