Det sosiale nettet & Journalistikk

Snapchats flørt med nyheter

Snapchat satser på nyheter Foto: Al Jazeera English, Michael Vadon og Des Byrne

Lytt til saken her:

På relativt kort tid har Snapchat har blitt en av de største sosiale medieplattformene i verden. Siden starten i 2011 (bare rundt fire år siden) har de fenget brukere verden over, med muligheten for å kommunisere ved hjelp av bilder og korte videosnutter som forsvinner etter hvert som de har blitt sett av mottakeren.

Tjenesten er absolutt ikke et ukjent fenomen her i Norge. Ferske tall fra Ipsos MMI viser at Snapchat er det nest største sosiale mediet i Norge, kun forbigått av Facebook.

Nærmere to millioner nordmenn har en brukerkonto på Snapchat.

Medieanalytiker i NRK, Iacob Prebensen sier at Snapchat antagelig er størst i verden i Norge.

– Blant ungdom mellom 13 og 29, er det 74 % som bruker Snapchat hver dag. I Finland er det samme tallet 22 %, sier Prebensen.

Det er ikke godt å si hvorfor det har slått an.

– Vi er jo glade i ny teknologi og har høy smarttelefon-penetrasjon, men det kan like gjerne være tilfeldigheter, sier Prebensen.

Men det spesielle er hvor mye Snapchat faktisk brukes.

– Det spesielle er at Snapchat har kommet inn på markedet, uten at det har fått konsekvenser for eksempelvis Facebook. Men det er veldig få som laster opp bilder daglig, det tallet er nede i 4 %. Tilsvarende tall for Snapchat er at over halvparten laster opp innhold, hver dag.

På konferansen Code, åpnet Snapchat seg om hvor mye tjenesten brukes.

Snapchat-sjef Evan Spiegel, her fra en konferanse i regi av Tech crunch Foto: Tech crunch
Snapchat-sjef Evan Spiegel, her fra en konferanse i regi av Tech crunch Foto: Tech crunch

– Vi har nærmere 100 millioner daglige brukere, og 65 % av alle dem skaper innhold hver dag. Sjefen for Vodaphone har fortalt at 75 % av opplastingen i deres mobilnett er Snapchat-trafikk, sier Snapchats sjef, Evan Spiegel.

Det er ganske spektakulær statistikk og summen av dette er ekstremt mye innhold.

Hvorfor akkurat det er en viktig faktor for Snapchat sin interesse for nyheter skal vi komme tilbake til, men før vi forlater Code-konferansen skal vi innom et annet foredrag for å forstå hvorfor nyheter i seg selv er så interessant for nye aktører i dagens mediebransje.

Lytt til saken her:

Usannsynlige Buzzfeed News

Buzzfeed har opplevd enorm popularitet med saker om alt fra katter, kjoler i gull og hvitt og pizzaoppskrifter. Derfor var det mange som stusset da de åpnet sin egen nyhetsavdeling.

Jonah Peretti, sjef for Buzzfeed, svarer dette da han ble spurt av journalist Peter Kafka om hvorfor i all verden Buzzfeed valgt å åpne sin egen nyhetssatsing:

[Nyheter] er utrolig viktig innhold. Det er sjelen til enhver mediebedrift. […] Det er også utrolig gøy og har evnen til å ha massiv kulturell påvirkning.

Jonah Peretti på Code-konferansen

Ikke like

BuzzFeed og Snapchat er ikke sånn umiddelbart helt like selskap, men de er begge ektefødte barn av den digitale og etter hvert mobile medieverden vi lever i. Begge to eksperimenterer med nye typer innhold, og BuzzFeed er selv tilstede med sitt eget på Snapchat.

Som Peretti sier, handler nyheter om sjelen og identiteten til ethvert medieselskap og, kanskje viktigst, kan det ha stor kulturell påvirkningskraft. Ikke rart man ønsker å ha en bit av kredibilitets-kaken nyheter kan gi når man, som Buzzfeed og Snapchat, leve av å selge annonser.

Ulest_Video

Tilbake til Snapchat

Snapchat har med tiden lansert flere store funksjoner utover den opprinnelige meldingstjenesten, så grovt sett kan vi dele Snapchat inn i fire hoveddeler. La oss ta en liten gjennomgang.

Det hele startet med meldingstjenesten, hvor du kan sende bilder og video til en eller flere venner. Disse har en makslengde på ti sekunder, og slettes etter hvert som de blir sett av mottakeren.

Dette ble utvidet da ”my story” ble lansert. Dette er en offentlig historie med dine egne snaps som er tilgjengelig i 24 timer.

Gjennom å publisere slike offentlige historier har kjendiser som Kylie Jenner og DJ Khaled samlet et stort antall følgere. Et talende eksempel på tjenestens økende popularitet er at Det Hvite Hus opprettet en konto på tjenesten dagen før Barack Obamas siste ”State of the Union”-tale, for å fortelle om forberedelsene til talen.

Her i Norge begynte NRKs P3 nyheter og etter hvert Stavanger Aftenblad å bruke funksjonen til å publisere nyheter på Snapchat. Nå har det gått en stund, og flere norske medier bruker tjenesten. Til Dagens Næringsliv melder TV2 nylig at de har over 80.000 følgere på sine Snapchat-kontoer og VG-programmet ”Panelet” har rundt 20.000.

Inntok Norge på nasjonaldagen

I tråd med dette lanserte Snapchat etter hvert Live stories. Det er geografisk avgrensede historier, som du kan velge å poste dine egne bilder og videoer til, om de er tilgjengelig. I Norge kunne du i fjor for eksempel sende inn snapper til en felles 17-mai historie.

Slik kunne du bidra med bilder til Snapchats 17. mai-story
Slik kunne du bidra med bilder til Snapchats 17. mai-story

Snapchat foretar så et redaksjonelt utvalg som til til sammen utgjør en «Live story» fra den gitte hendelsen. I tilfellet 17 mai, var det nesten fem millioner brukere som fikk med seg denne.

NRKbetas redaktør Marius Arnesen skrev i juli 2015 at dette etter hvert har «utkrystallisert seg som en viktig del i Snapchats økosystem, og den er svært interessant når det kommer til nyheter».

Vi skal dykke nærmere inn i dette, men først må vi innom «Discover».

Hvis du blar deg helt til høyre i appen, kommer du til delen hvor de store innholdsprodusentene har fått boltre seg. Oppunder tjue medier er med i den eksklusive klubben hvor de får slippe til med egenprodusert innhold. Her finner vi altså noen av de største i bransjen, som Cnn, Mashable, Wall street journal, Buzzfeed og Sky News.

Snapchats mange mediepartnere
Snapchats mange mediepartnere

Det leder oss til et nytt kapittel i historien, som handler om selve innholdet som publiseres. I motsetning til all tradisjonell TV-produksjon er nemlig vertikal video ikke en synd hos Snapchat. Snapchat forklarer selv at dette er fordi vi er vant til å bruke telefonen vertikalt til ting som epost og å surfe på nettet. Fordi «ingen orker å snu telefonen» er de nå i full gang med å produsere video i høyden.

Snapchat jobber hardt med å overbevise annonsører, publikum og resten av bransjen om at video nå skal konsumeres vertikalt.

Der den gjengse Snapchat-bruker bare kan ta et bilde og publisere det, er historien ganske annerledes for de store mediepartnerne. For dem er det svært ressurskrevende å lage innhold til Snapchat.

Mediene som samarbeider med Snapchat på Discover har store team, gjerne på flere enn 10 personer, som utelukkende jobber med å produsere innhold for de respektive Snapchat-kanalene. Yahoo har i de senere årene satset på innhold, og knyttet til seg kjente journalister som David Pogue og Katie Couric. Sistnevnte var ankeret på Yahoos Snapchat-kanal, som var en av de aller første på tjenesten.

Hvis du ser etter i dag, er ikke lenger Yahoo å finne på Snapchat Discover. De ble fjernet, etter sigende fordi Snapchat ikke var fornøyd med innholdet de leverte.

Sam Sheffer er en av dem som jobber med Mashable sin kanal, og på Twitter skriv han at han e klar over risikoen for å bli dumpa av Snapchat, men at han i tilfellet vil gå over i en annen rolle hos Mashable.

Oslo_Live_Story_Snapchat

Så skru hodet tilbake til ”live stories”, areaen på Snapchat hvor vi kan dele vår synsvinkel på en aktuell hendelse.

Mandag 15. februar kunne vi se historier fra NBA sin all-star kamp, valentines-day fra hele verden og fra fotballkampen mellom Arsenal og Leichester. Kort sagt, underholdning og sport.

Det har vært gjennomgående for alle slike stories siden tjenesten ble lansert. Men i april i fjor, skjedde det noe spesielt, som har betydning for denne historien.

Da ansatte Snapchat en av CNNs mest anerkjente politiske journalister, Peter Hamby, som sin sjef for nyheter. Det har lenge vært i kortene at å dekke det kommende presidentvalget i USA, kommer til å bli svært viktig for Snapchat.

Ikke lenge etterpå, skjedde det noe uvant. 8 juli kom for første gang Snapchat med en hard pakke nyheter. Blant boksekamper, Ekstremsportveko på Voss og VM-finalen i fotball dukket nemlig folkeavstemningen i Hellas opp.

For oss spesielt interesserte ga det her en forsmak på hva vi har i vente når Snapchat velger å løfte frem seriøse nyhetshendelser.

Historien Snapchat serverte fra folkeavstemninga, var satt sammen av videoer folk hadde sendt inn til ”live storyen”. Råmaterialet var brukergensert innhold. Du kan se for deg tusentipset på steroider – bare at for Snapchat var moroa gratis. Snapchat satte sammen og bygde ut historien etter hvert som den utspant seg, i de timene valget pågikk. De la på forklarende tekstplakater for å gi mer bakgrunnsinfo til de ulike snappene.

Redaktør Marius Arnesen skrev at:

Fortellerteknikken må kunne sies å være like effektiv som den er utradisjonell. Storyen utspiller seg «live», og bygges altså på i halen når nye klipp legges til – Akkurat som de personlige storyene på Snapchat.

Marius Arnesen i Harde nyheter på Snapchat-vis

Siden Peter Hamby altså er nøkkelen til Snapchats utforskning av harde nyheter, så vi må nesten høre med ham selv.

Da han var tilknyttet Shorenstein-senteret ved Harvard, skrev han avhandlingen ”Did Twitter kill the boys on the bus”. I den trekker han på sin erfaring fra å ha dekket presidentvalget i 2008 og 2012, og analyserer utfordringene for journalister i vår tid, hvor medias økosystem er i hurtig forandring.

I september i fjor var han akkurat blitt varm i trøya som nyhetssjef i Snapchat, og var tilbake ved Shorenstein-senteret for å holde et foredrag. Det ble selvfølgelig podkastet – og du kan høre det i sin helhet for å bli litt klokere på amerikansk politikk – men vi begrense oss her til Hambys refleksjoner om nyheter, og Snapchats visjoner for dem.

100 millioner kamerafolk

Alle med en smarttelefon er potensielt en fotograf for Snapchat Foto: Timothy Krause
Alle med en smarttelefon er potensielt en fotograf for Snapchat Foto: Timothy Krause

– Hos CNN dekket vi en hendelse med et par kameraer. Med Snapchat har vi alles kamera tilgjengelig. Og fordi publikummet er så unge, ser jeg på jobben vår som utdannende forteller Hamby.

Han sier videre at 15 millioner ser på Snapchat-stories hver dag. Hamby oppsummerer det som en kombinasjon av brukergenererte video, bilder og grafikk, som forklarer et emne til et publikum som ikke konsumere nyheter på en tradisjonell måte.

Han fortelle videre at alt er manuelt kuratert, en slags motvekt til den algoritmisk drevne nyhetsstrømmen til Facebook og Twitter.

Jeg har et team med tidligere journalister og politiske junkies som kuraterer bilder som skal funke som en historie.Peter Hamby hos Shorenstein Centre

Hamby sier det er samme konsept som når du syr sammen en TV-sending. Du har masse video tilgjengelig, også velger du den beste.

– Akkurat som når du setter sammen en TV-sending, har du all mulig video. Så velger du den beste videoen, den beste grafikken, de beste øyeblikkene og den beste lyden. Vi gjør akkurat det samme, bare at innholdet er brukerdrevet – i motsetning til ting som er filmet over skulderen av en profesjonell kameramann, sier Hamby.

Hamby oppsummere Snapchat sine stories som ”TV” før vi fikk opptaker. Store hendelser som Emmys, store fotballkamper, valg rundt om i verden eller at paven kommer på besøk. Du må være tilstede, for historien er ute i 24 timer, og så forsvinner den.

På spørsmål om de faktasjekker all informasjonen, er Hamby klar på at Snapchat gjør det. Men NRKbeta kjenner til ulike apper som gir deg muligheten til å late som du er et annet sted enn du egentlig er, og det kan representere et problem for Snapchat om de skulle videreformidlet en video hvor noen ønsker å villede andre.

CNN er blant aktørene som har gjort mange feil på akkurat dette.

Hamby er også klar på at ingen forretningshensyn vil farge redaksjonelle avgjørelser som blir gjort. Børs og katedral gjelder også hos Snapchat, sier han.

Journalister bør bygge publikum

For journalister hinter han til framtida, og synes alle bør prøve å bygge opp en følgerskare på Snapchat, på samme måte som dem har gjort det på Twitter.

Mange nyhetsorganisasjoner har prøvd seg på Snapchat. Det filmes gjerne litt fra studio innimellom. Hamby mener plattformen er skapt for å være langt mer intim, og at media har litt å gå på.

Strategien

Snapchat bruker altså stoff innsendt av brukerne for å skape spennende innhold. Som et ledd i dette baserer de seg på aktuelle nyhetshendelser, fordi det alltid vil være nok å ta av.

Hamby trekker stolt frem Snapchat sin dekning av Hajj, pilgrimsferden til Mekka, og forteller at de der fikk tak i unike bilder, blant annet fra inne i Al-harammoskeen, som mange aldri hadde sett før.

Med potensielt 100 millioner kamerafolk på bakken, kan Snapchat raskt få vist seg fram som et viktig nyhetsmedie, men utfordringen ligger i utvelgelse og prioritering – og ikke minst om Snapchat og Hamby sitt team har kapasitet til å skalere globalt. Variety skrev på mandag at Hamby overtar mer ansvar for ulike stories, og at han er Snapchats korrespondent i presidentvalget. Der leverer han jevnlige rapporter fra de ulike stoppestedene i valgkampen.

På samme tid balanserer Snapchat om å tjene penger på tjenesten. Søndag kunne jeg inne i appen drikke av en virtuell brusflaske, så det er klart at den kreative annonseringen sprer seg rundt omkring i appen. Tiden vil vise om de klarer å mestre det å tjene penger på denne måten, samtidig som de prøver seg som en seriøs nyhetsformidler.

Det kan fort gå i surr, men forhåpentlig kan det vise seg bærekraftig.

Abonner på NRKbetas podcast:
RSS

iTunes

9 kommentarer

  1. Med andre ord: Millioner av personer sender inn noe som kan være relevant å videreformidle som nyheter, men som også kan være lureri…

    Spørsmål:

    1.
    Blir nyhetene slettet fortløpende?

    2.
    Når skal vi få tid til å konsumere mer innhold som tar lengre tid å konsumere?

    3.
    Massevis av video fra 17. mai-feiring: Selvsagt morsomt å se første gangen, kanskje spesielt om egen video er publisert, etc, men du går fort lei?

    4.
    Vil ikke dette ende opp ganske forutsigbart: Journalister/redaksjoner får økt tilgang til video/foto/meninger, men det må redigeres av noen med kunnskap og innsikt for å gi virkelig verdi?

    5.
    Det publikum egentlig vil ha, er nyheter/informasjon ferdig sortert, redigert og presentert slik at det er lettlest, underholdende og informativt, skrellet for unødvendig informasjon?

    Svar på denne kommentaren

    • Mange spørsmål, her er en hot take:

      1. Blir nyhetene slettet fortløpende?

      Jepp, de er tilgjengelige i 24 timer. Finnes ikke noe annet sted, med mindre noen tar skjermopptak og lagrer dem. Slik som Hajj-storyen jeg lenket til.

      2. Når skal vi få tid til å konsumere mer innhold som tar lengre tid å konsumere?

      Vi får ikke flere enn 24 timer i et døgn, men mediekonsumet øker stadig. Så vi bruker mer av tiden vår på medier, fordi det er lett tilgjengelig og forhåpentlig av god kvalitet – men på et punkt må vi nok prioritere de ulike nyhetene/mediene for vi kan ikke få med oss alt.

      3. Massevis av video fra 17. mai-feiring: Selvsagt morsomt å se første gangen, kanskje spesielt om egen video er publisert, etc, men du går fort lei?

      Kanskje, men det vil høyst sannsynlig etter hvert dukke opp noe nytt som du kanskje finner interessant (selv om Oslo-storyen var litt kjedelig…)

      4. Vil ikke dette ende opp ganske forutsigbart: Journalister/redaksjoner får økt tilgang til video/foto/meninger, men det må redigeres av noen med kunnskap og innsikt for å gi virkelig verdi?

      Helt klart, og det er nok en nøkkel til medienes videre eksistens i møte med effektivisering og ulike algoritmer.

      5. Det publikum egentlig vil ha, er nyheter/informasjon ferdig sortert, redigert og presentert slik at det er lettlest, underholdende og informativt, skrellet for unødvendig informasjon?

      Mange vil nok også ønske å gå dypere inn i stoff – eller kanskje ikke forholde seg til det i det hele tatt – men det du forespeiler er absolutt et godt utgangspunkt for et attraktivt sluttprodukt 🙂

      Svar på denne kommentaren

      • Takker, Ståle!

        Bare et lite apropos: Sortert og lettlest er en fordel også når det gjelder dybde )))

        Gjengen i NRK-beta er et eksempel til etterfølgelse for andre media.

        Neste gang jeg er i Oslo skal jeg prøve å få tid til å stikke innom og vise hvor media svingte feil og hvordan fremtidens media blir.

        Svar på denne kommentaren

  2. «Ferske tall fra Ipsos MMI viser at Snapchat er det største sosiale mediet i Norge, kun forbigått av Facebook.» <– Selvmotsigende setning, som kan fikses ved å putte inn ordet "nest" et sted.

    Svar på denne kommentaren

  3. […] Det var også gøy å kunne se alle stories som pågikk rundt omkring i verden, som originalt gjerne begrenses til spesifikke geografiske områder. Appen lot deg også sende inn snaps til eksempelvis en pågående story i New York, selv om vi befant oss i Oslo. At Snapchat på den måten kan risikere å videreformidle falsk informasjon var noe vi drøftet i gjennomgangen av Snapchats satsning på nyheter: […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Betalest