nrk.no

Harde nyheter på Snapchat-vis

Kategorier: Det sosiale nettet & Mobil

Med dekningen av folkeavstemningen i Hellas, dekker for første gang Snapchat med sin Live Stories også harde nyheter.
Med dekningen av folkeavstemningen i Hellas, dekker for første gang Snapchat med sin Live Stories også harde nyheter.

Hva er likheten mellom boksekampen mellom Floyd Mayweather og Manny Pacquiao, Ekstremsportveko på Voss, Damenes VM-finale i fotball og folkeavstemningen i Hellas på søndag?

De var alle løftet fram som «Live stories» hos det sosiale nettverket Snapchat. Et nettverk som nå rager som nummer to i Norge, kun slått av Facebook hva bruk angår. (TNS Gallup Interbuss Q1 2015).

Hva er «Live stories»?

For de av dere som ikke er flytende i Snapchat kan det være greit å innledningsvis ta en titt på hva «Live stories» egentlig er for noe.

Snapchat serverer hver dag et knippe av sine Live stories til brukerne
Snapchat serverer hver dag et knippe av sine Live stories til brukerne

Grovt sett kan man dele Snapchat inn i fire hoveddeler, hvor «Live stories» etter hvert har utkrystalisert seg som en viktig del i Snapchats økosystem.

  • En-til-en-snaps : Meldinger sendt mellom enkeltpersoner. Lever i maks ti sekunder.
  • My Story : En historie med dine egne snaps som alle kan se. Lever i 24 timer.
  • Discover : Den kommersielle delen av Snapchat hvor ulike innholdsprodusenter får slippe til med egenprodusert innhold
  • Live stories : Geografisk avgrensede historier som du kan velge å poste dine «stories» til. Snapchat foretar så et redaksjonelt utvalg som til tilsammen utgjør en «Live story» fra den gitte hendelsen.

I sin «Learning the basics«-seksjon forklarer Snapchat selv hva «Live Stories» er for noe og hvordan man bruker det.

Kort oppsummert er en «Live story» en pågående historie fra et event eller hendelse som Snapchat har vurdert viktig nok til at de ønsker å sette fokus på det. Er du innenfor et geografisk avgrenset område rundt denne eventen, får du tilbud om å poste dine snaps til «Live storyen».

Så gjør Snapchat i sin tur en redaksjonell utvelgelse av hvilke snaps de ønsker at skal være med å utgjøre historien de velger å fortelle fra hendelsen i sin «Live story».

Fra kos til harde nyheter

Så langt har Live stories stort sett vært forbeholdt sport, kos og ikke spesielt «harde nyheter».

Nå kan det imidlertid se ut som om Snapchat er i ferd med å rigge seg opp mot presidentvalget i USA neste år, og i den forbindelse tenker å bruke Live stories mer aktivt også i dette innholdssegmentet.

I sin jobbutlysning etter «Content Analyst – Politics & News» skriver Snapchat følgende:

Snapchat is seeking the first members of a new content team!

We’re looking for political junkies and news aficionados to join our team in NYC to help review Snaps that are submitted to Our Story events, and cover the 2016 presidential race and other news events for Snapchat.

Ja eller Nei. Snapchat gir deg nyhetsbildet på sitt eget vis.Ja eller Nei. Snapchat gir deg nyhetsbildet på sitt eget vis.
Ja eller Nei. Snapchat gir deg nyhetsbildet på sitt eget vis.

En forsmak på hvordan dette kan spille seg ut på mer seriøse nyhetshendelser fikk vi imidlertid i helga, under grekernes folkeavstemning om å godta kreditorenes økonomiske vilkår. Og Snapchat viste oss et øyeblikk hvorfor deres satsning på nyheter virkelig kan ha noe for seg.

Nyhets-strømmen Snapchat serverer deg fra folkeavstemningen er altså satt sammen av alle videoene folk i Hellas har postet inn til «Live storyen». Snapchat bygde så ut historien som den utspant seg i løpet av de timene valget pågikk, og la på forklarende tekstplakater det hvor de syntes det var nødvendig for forståelsens skyld.

Fortellerteknikken må vel kunne sies å være like effektiv som den er utradisjonell. Storyen utspiller seg «live», og bygges altså på i halen når nye klipp legges til. Akkurat som de personlige storyene på Snapchat med andre ord.

Jubel blant nei-stemmerne i Hellas etter folkeavstemningen
Jubel blant nei-stemmerne i Hellas etter folkeavstemningen

I løpet av en dag med folkeavstemning i Hellas satt man igjen med en 200 sekunders kuratert fortelling.

En fortelling som inneholdt alt fra informative klipp om hvordan «stillingen» i avstemningen forløp, til ihugga ja og nei patrioter til innspurt, opptelling og feiring av resultatet. Alt sammen innhold fra den jevne grekers mobiltelefoner.

Som alle andre storyer i Snapchat lever også en «Live story» i 24 timer.

Ansetter journalister

Tidligere i år forlot den svært anerkjente politiske journalisten Peter Hamby CNN til fordel for Snapchat.

Han er nå ansatt som nyhetssjef hos Snapchat, og sier følgende i et intervju med Politico om det sosiale mediets rolle som nyhetsformilder:

“[Snapchat] have a big and growing audience, and we’ve seen Discover is a huge success. Their live stories around big events, around places both here and abroad, the potential to take users to new places – we can see some application of that with news.”

Det er med andre ord mye som tyder på at Snapchat tar sikte på å bli en viktig premissgiver når det kommer til nyhetsformidling i den nye medievirkeligheten, og det er spennende å se hvordan de vil rigge seg fram mot presidentvalget, og ikke minst hvordan Discover-tjenesten skal spille sammen med/mot «Live stories».

5 kommentarer

  1. Har aldri brukt stories, noe på grunn av at det ikke er norske nyheter og nyheter på norsk.
    I tillegg tapper snapchat halvparten av batteriet mitt på noen få minutter. Iphone

    Svar på denne kommentaren

    • Elin Martinsen (svar til Rasmus)

      Både NRKp3nyheter og Aftenbladet (Stavanger Aftenblad) har levert norske nyheter på snapchat en god stund. Nå har vi i NRKostland (Østlandssendingen) og også NRKnordland nylig startet også. Kanskje er det flere som jeg ikke kjenner til.
      Elin Martinsen, Østlandssendingen

    • Selvsagt følger jeg nrkp3nyheter på snapchat.
      Men det jeg mente var at jeg ikke brukte news-stories eller hva det nå heter. Der hvor man kan velge mellom bbc, dailymails osv. Der foregår alt på engelsk og kun utenlandske nyheter.

      Nrkp3nyheter har ikke akuratt den samme moderne og design som det news-storiene har.

    • Trond (svar til Knut)

      Jeg har veldig lyst til å være enig med deg. Men hvis du ser på posisjonen Snapchat har i markedet, hvor mange de når ut til, og nå også at de ansetter anerkjente (angivelig, jeg kjenner ikke navnet) journalister får meg til å tro at de faktisk kan ha noe å tilføye nyhetsbildet. Jeg er i hvertfall spent på hvordan de fortsetter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.