– Det som er ulovlig må stoppe nå, sier Tobias Judin i Datatilsynet.
Datatilsynet beordret i sommer Meta, selskapet som eier Facebook og Instagram, å stanse bruken av nordmenns persondata til adferdsbasert reklame. Meta får nå én million i daglige bøter for å ikke følge vedtaket.
Det store spørsmålet har likevel vært om tilsynet ville løfte saken til Personvernrådet i EU (EDPB) og slik utvide forbudet til flere land.
– Vi har nå sendt en formell forespørsel til det europeiske personvernrådet om å utvide vårt forbud. Det vi ber om er et permanent forbud som gjelder for hele Europa, ikke bare for Norge, sier seksjonsleder Tobias Judin i Datatilsynet til NRK.
Personvernrådet vil nå gjennomgå dokumentene til det norske tilsynet før de sendes ut til deres medlemmer. Saken skal så behandles ferdig innen to uker, ifølge regelverket.
– Vårt poeng er at det som er ulovlig må stoppe nå, inntil man finner en lovlig måte å gjøre det på, sier Judin.
Enn så lenge gjelder Datatilsynets vedtak kun for Norge og kun i tre måneder.
Meta på sin side mener de handler i tråd med den europeiske personvernloven.
– Vi er overrasket over Datatilsynets handlinger, gitt at Meta allerede har annonsert at vi skal bytte det lovlige grunnlaget for annonsering til samtykke i EU og EØS, skriver Matt Pollard i Meta til NRK.
– Vi er i samtaler med relevante datatilsyn om dette temaet via det ledende tilsynet i EU, det irske datatilsynet, og vi vil dele mer på et senere tidspunkt.
Vant i tingretten
Meta har tidligere forsøkt å stoppe Datatilsynets vedtak, men tapte i Oslo tingrett i en innledende rettssak.
Teknologigiganten argumenterte da for at det norske datatilsynet unødvendig blandet seg inn i en pågående prosess med det irske datatilsynet (DPC). Ettersom Meta har sitt europeiske hovedkontor i Irland har dette tilsynet det ledende ansvaret for alle saker mot selskapet.
Det norske tilsynet har benyttet en unntaksregel i den europeiske personvernloven for å kunne fatte et vedtak mot selskapet. Datatilsynet mener de kan gjøre det fordi det haster å få på plass et lovlig behandlingsgrunnlag for bruk av persondata for adferdsbasert reklame.
Slik markedsføring kalles gjerne overvåkingsbasert reklame av kritikere fordi informasjon om hva man liker og leser kan brukes til å velge hvem som ser en bestemt annonse.
DPC har tidligere slått fast at Meta ikke kan bruke sitt nåværende lovgrunnlag til å adferdsbasert markedsføring.
– Det vi ikke forstår er hvorfor Meta skal få lov til å fortsette å bryte loven frem til de kanskje finner fram til en ny løsning, sier Judin til NRK.
- For å behandle personopplysninger må man ha et lovlig behandlingsgrunnlag. I personvernforordningen (GDPR) finnes det seks måter å gjøre det.
- De mest brukte av kommersielle selskaper er samtykke (at brukeren gir et ja); at behandlingen skjer som følge av en avtale; eller at selskapet har et behov, en berettiget interesse, som veier tyngre enn hensynet til brukerens personvern.
- Meta benyttet først avtale som lovlig grunnlag, så berettiget interesse.
- Meta har i dag ikke et godt nok lovlig grunnlag til å bruke persondata til adferdsbasert markedsføring, ifølge Datatilsynet.
- Meta har lovet å innføre en samtykke-løsning, men det har enda ikke blitt implementert.
- Meta kan ikke bruke persondata til slik markedsføring inntil en god nok løsning er på plass, mener Datatilsynet.
Meta mener på sin side at de er i en konstruktiv prosess med det irske datatilsynet.
– Vi har allerede annonsert vår intensjon om å flytte alle brukere i EU og EØS til et samtykke-basert lovgrunnlag, og vi vil fortsette å arbeide med det irske datatilsynet for å få det til å skje, uttalte Meta da tingrettens avgjørelse ble kjent.
De har til 24. november å implementere den nye løsningen, ifølge det irske tilsynet.
Oppdatert klokken 13:41 med uttalelser fra Meta.
Monica
Fantastisk innsats fra Datatilsynet. Er det er organ jeg stoler på i norske myndigheter så er det Datatilsynet, de gjør det de kan for å beskytte våre rettigheter.
Henry Johannes Lie
Stå på. Du har min fulle støtte. Sjøl som liten i denne samanheng, må same lover og reglar gjelde i heile det området dei opptrer.
Mvh
Henry Johannes Lie
Cas Suhan
I stedet for å diskutere hvordan en kan få innsamlignen av personopplysninger som Meta bedriver med Facebook og andre tjenester inn i lovlige former, så burde en diskutere hvordan en får slutt på denne innsamlingen.
Det burde vært forbudt å samle inn personopplysninger som ikke er strengt nødvendige for å få en tjenesten til å fungere, slik R. Stallman argumenterer for i sitt 2018-innlegg «Et radikalt forslag for sikring av dine personopplysninger», pin-no.gitlab.io/rms-personal-data-safe/A_radical_proposal_to_keep_your_personal_data_safe.nb.html .
Mathias Kristensen
Veldig bra insj av datatilsynet. Veldig enig. Man blr gå hardere til verks. Emilie Enger Mehl bør gjøre noe ennet enn å sitte på tiktok! Regjering og folk bør si tydelig fra om hva vi ønsker skal være standard for både nettsteder og apper. Klarer de ikke å etterfølge gode folkebestemte rettningslinjer som respekterer ettikk og personvern, så kan de bare la være å ha virksomhet i Norge! Dette har vi forsøkt å gjøre med gambling før, men money talks, så de finner alltid smutthull for å drive. Det er bare politisk latskap at de smutthullene finnes. Autoritære land klarer fint å stenge ned ting de ikke liker, det kan vi også klare med en bedre sak. Man må seyte hardt mot hardt, spesielt med den makten disse mediene har. Det bør foreksempel ikke være lov å «si fra seg livet sitt» for å få bruke googles tjenester. Enkelt å bli enige med EU om at det ønsker vi ikke, så de må enten gjøre noe med brukervilkår eller så kan de drite i å opperere her, da kan bedre alternativer komme frem. Reklame i Youtube m.ed fler som åpenbart er svindel får lov til å opperere enten pga cash eller fordi de ikke betaler nok for å ha ansatte sensorer. La dem velge; stram inn eller bli stengt ned, vi ønsker ikke svindel, mulig missbruk av personinfo eller masse uetiske greier som ødelegger livene til folk. Håper noen ser hvor alvorlig langt dette er i ferd med å gå og gjør noe snart!
Cecilie
For more than eight decades, the FBI has stationed special agents and other personnel overseas. We help protect Americans back home by building relationships with principal law enforcement, intelligence, and security services around the globe. Now, at a time when virtually all major FBI investigations have a significant international nexus, these partnerships have never been more crucial.
Jutta Vanessa Tørkel
Igjen, tusen tusen takk til Datatilsynet for den fantastiske jobben dere gjør! Respekt, takknemlighet, bøyer meg i støvet 🙏👏💪🏽
Vil du vite mer om muligheter for ditt personvern, sjekk her: restoreprivacy.com/
New York Times har kåret det til en av beste veilederen til personvern
I menyen, under tools, finner du alt, fra epost, cloud, nettleser, søkemotor, adblokker etc. Alt med en fin gjennomgang med fordeler og ulemper, regelmessig oppdatert!
Arve Halland
Hvor er Støre Vestre
Er de redde eller vekke
Øyvind
Bra at de går etter Meta men det er å skrape i overflata på et mye mer omfattende problem. Det er så mange aktører som samler store mengder personopplysninger for markedsføringsformål. Også norske. Og det stilles ikke spørsmål ved disse.
Christa Wurm
I am heartened to read this as a US citizen, where I hear little about challenging this type of interference.