nrk.no

Datatilsynet vant frem i Oslo tingrett mot Meta

Kategori: Samfunn

TRUES MED BØTER: Meta er under press for sin bruk av persondata til markedsføring.


Meta tapte mot Datatilsynet i Oslo tingrett. Det kommer frem i en kjennelse fra Oslo tingrett.

Tidligere i august møttes Datatilsynet og Meta i Oslo tingrett for å avgjøre om teknologigiganten må følge et vedtak om å betale dagsbøter på én million kroner. Det skjer etter at Datatilsynet i sommer beordret Meta, som eier Facebook og Instagram, å stoppe bruken av persondata til såkalt adferdsbasert markedsføring inntil selskapet gjør det på en lovlig måte.

Slik markedsføring omtales også som overvåkingsbasert reklame fordi informasjon om hva man liker og leser kan brukes til å velge hvem som ser en bestemt annonse.

Nå har Oslo tingrett kommet med en avgjørelse i en innledende rettssak mellom partene.

– Vi er svært glade for denne av avgjørelsen. Den er en seier for personvernet, sier Datatilsynets direktør Line Coll til NRK.

– Kjennelsen er veldig tydelig på at Datatilsynets vedtak som ble fattet i juli er gyldig og at det står seg, utdyper Coll.

Meta opplyser til NRK at de nå vurderer sine muligheter.

– Vi er skuffet over dagens avgjørelse og vil nå vurdere hva vi skal gjøre videre. Vi har allerede annonsert vår intensjon om å flytte alle brukere i EU og EØS til et samtykke-basert lovgrunnlag, og vi vil fortsette å arbeide med det irske datatilsynet for å få det til å skje, sier en talsperson for Meta til NRK.

Etter hva NRK forstår er det sannsynlig at Meta vil søke andre måter å ugyldiggjøre tilsynets vedtak.

– Straffende og unødvendig

I Oslo tingrett fremla Metas advokat Christian Reusch at tilsynets vedtak var «straffende og unødvendig». Meta har siden 2018 vært i en prosess med det irske datatilsynet (DPC) om selskapets lovgrunnlag for å bruke adferdsbasert reklame.

UGYLDIG VEDTAK: – Vedtaket er ugyldig og påfører selskapene betydelig skade, sa Metas advokat Christian Reusch i retten. Foto: Martin Gundersen/NRK

Norsk datatilsyn mener derimot at de kun ønsker å stanse en ulovlig bruk av persondata. De mener de kan bruke en unntaksregel i de europeiske personvernlovene for å sikre at Meta følger regelverket i Norge. Meta argumenterte i retten for at tilsynet hadde begått en rekke formelle feil i sitt vedtak og at det dermed var ugyldig.

Meta mente at vedtaket skadet omdømme til selskapet og fortalte at de hadde vært i kontakt med bekymrede annonsører.

– Etter rettens syn har ikke Meta Ireland og Facebook Norway sannsynliggjort at selskapene i vesentlig grad vil lide økonomisk tap eller omdømmetap ved ikke å oppfylle Datatilsynets vedtak, skriver Oslo tingrett i sin avgjørelse.

Tingretten ga Meta heller ikke medhold i at tilsynet hadde begått formelle feil som gjorde vedtaket ugyldig.

Vedtak kan bli utvidet til flere land

Meta argumenterte også med at Datatilsynet forstyrret en pågående prosessen hos det irske datatilsynet. DPC fører saken på vegne av de europeiske datatilsynene for å sikre at lovverket blir praktisert likt i hele Europa. DPC har tidligere slått fast at Meta ikke kan bruke sitt nåværende lovgrunnlag til å adferdsbasert markedsføring.

OVER PULTEN: Christian Reusch (t.v.) deler et dokument med motparten. Hanne Jahren hos Regjeringsadvokaten førte saken på vegne av Datatilsynet. Fra tilsynet møtte leder ved internasjonal seksjon Tobias Judin og juridisk direktør Jørgen Skorstad. Foto: Martin Gundersen/NRK

Til NRK bekrefter DPC at Meta har en frist til 24. november for å implementere en ny samtykke-modell for adferdsbasert markedsføring.

Hvordan disse samtykkene vil bli utformet er ukjent, men lovverket legger opp til at brukerne da kan gjøre et aktivt valg om de vil tillate at visse personopplysninger brukes til markedsføring.

Datatilsynets vedtak varer i første omgang i tre måneder. Tilsynet kan løfte saken til det europeiske personvernrådet (EDPB) for å gjøre det permanent, og vinner tilsynet frem med sitt syn kan det også være at flere europeiske land vil følge etter.

– Viktig seier for Datatilsynet

– Kjennelsen er en viktig seier for Datatilsynet som har fått medhold i at de har oppfylt både saksbehandlingsreglene og at vilkårene for å iverksette hasteprosedyren var oppfylt, om enn under tvil, skriver Christine Ask Ottesen som er partner i PwC.

Ottesen tror Meta vil anke avgjørelsen. Vebjørn Søndersrød, som er partner i advokatfirmaet Føyen, tror Meta vil tape også i lagmannsretten dersom de anker.

MÅ BETALE: – Etter dagens kjennelse fra Oslo tingrett vil Meta høyst sannsynlig måtte betale dagbøter for hver dag som går inntil de faktisk innfører en samtykkeløsning, sier Vebjørn Søndersrød i advokatfirmaet Føyen. Foto: Martin Gundersen/NRK

– Meta tapte fullstendig i Oslo tingrett, men har anledning til å anke tingrettens kjennelse til lagmannsretten. Det er etter mitt syn lite sannsynlig at Meta vil oppnå et annet resultat ved anke, sier Søndersrød til NRK.

Søndersrød mener det er sannsynlig at det europeiske personvernrådet vil forlenge dagbotperioden dersom tilsynet skulle be om det.

– Meta bryter retten til privatliv

– Dette er en bekreftelse fra tingretten om at Meta bryter retten til privatliv, sier Ingrid Stolpestad i Amnesty Norge.

POSITIV: Ingrid Stolpestad i Amnesty er storfornøyd med Oslo tingretts avgjørelse. Foto: Privat

De er svært positive til tingrettens avgjørelse og håper det vil få konsekvenser. Amnesty jobber for et generelt forbud mot adferdsbasert markedsføring i Europa.

– Vi legger til grunn at Meta tar tilsynets vedtak og tingrettens kjennelse på alvor. Da må det få konsekvenser ved at Meta slutter å spore og overvåke alt vi gjør, sier Stolpestad.

Saken er oppdatert klokken 15:43 med en kommentar fra Ottesen. Deretter oppdatert 16:30 med kommentarer fra Søndersrød, lagt inn bilde av Stolpestad og forkortet hennes siste sitat.

20 kommentarer

  1. Kjøpte et oculus VR headset til mitt barn og nå viser det seg at barnet ble tvunget inn på facebook for å kunne bruke det. Der lagres det data om når, hvor og hva han spiller, samt hvor lenge og hvor ofte barnet spiller. Data som igjen selges til tredjepart. Dette er helt uakseptabel overvåkning av barn som bruker et produkt beregnet på barn

    Svar på denne kommentaren

    • drkwrks (svar til Paul)

      De fleste sosiale medier har 13-årsgrense for å opprette en profil. Aldersgrensen er satt for å beskytte barns personopplysninger. Før barn er 13 år, må foreldre godkjenne at barnet oppretter en profil og deler personopplysninger.

    • Roy Sigurd Karlsbakk (svar til Paul)

      Gå tilbake med hodetelefonene til butikken og si at dette ikke er lov, og hev kjøpet.

    • Dette var et krav tidligere, nå skal det ikke lenger være et krav å være innlogget på FB for å bruke VR.

  2. Jutta Vanessa Tørkel

    Bra og modig jobba, gratulerer til Datatilsynet og advokatene!
    Bruker hverken Facebook, Instagram, Google etc selv, men det er en av de viktigste små skritt i riktig retning for å begrense den farlige makten som aktørene som Meta, Google etc har fått. De ødelegger mennesker, samfunn og demokrati helt bevisst! Hurra! Made my day, week, month….

    Svar på denne kommentaren

    • Jutta Vanessa Tørkel (svar til Jutta Vanessa Tørkel)

      Andreas, ja, etter mye press ser Google ut til ta personvern på alvor, men hvis du ser litt nøyere etter, så er det skremmende. På alle deres tjenester, fra map, mail, photo, Youtube. Det største problem er jo at en så betydelig maktfaktor er i hendene på så få.

  3. Så bra at saken mot Meta gikk i deres disfavør. Håper det blir flere slike saker, da mengden data som samles inn om deg er svimlende. Disse selskapene har monopol på verdensbasis og vi som brukere har ingen kontroll om hvordan informasjonen brukes. Meta har gang på gang vist at de er på totalitære regimers side når det kommer til hvordan data Meta samler inn brukes mot befolkningen.

    Svar på denne kommentaren

  4. Meta vet at det irske datatilsynet er det «slackeste» Datatilsynet i Europa så de prøver så klart å gå den veien. Men forretningsmodellen deres er basert på innhenting av data så de gjør det de kan for å komme seg unna.

    Svar på denne kommentaren

  5. Så bra. Håper det blir ny artikkel når dette blir implementer, om korleis me eventuelt må gjer dette. I tilfellet det blir ein unødig kronglete og vanskelig og skjult måte meta vil gjer dette på.

    Svar på denne kommentaren

  6. Kjetil Kjernsmo

    Flott, men tro ikke at samtykke vil være noen vesentlig forbedring. Det er sannsynlig at samtykke-basert overvåkning vil styrke de aktørene som eier vår identitet, i praksis Meta og Google, så det de kjemper mot her er bare noen bøter og sin «rett» til å styre spillet.

    Svar på denne kommentaren

  7. Thor Jarl Skogsfjeld

    Jeg er SÅ sint på facebook! Blir forfulgt etter min mening..
    Jeg skrev i en MMA video: Kick him in the balls end off..
    Ble sperret for oppfordring.. For det første var det en spøk for det andre finner du neppe mer vold noe sted enn i en MMAvideo..
    NÅ er jeg sperret for å skrive: Show the pussy and then the commercial, good trick..
    Mitt poeng var faktisk: De viste frem hele greiene med våt flekk og hele pakka og så kom det reklame.. Jeg var irritert over markedsføringen.. Det ble «oppfattet» som seksuell oppfordring.. Facebook er HELT utrolig.. Det er som om man blir forfulgt for å si de rette tingene og videoene som dukker opp er så provoserende at man MÅ si noe som ikke passer dem

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.