Victors kamp mot zombiene var fullstendig avhengig av publikum

Kategorier: Historiefortelling & NRK-stoff

Programleder Victor Sotberg må redde verden fra zombier. Foto: Natalie Tveitan / Lars Nygaard

Trettenåringen min hamrer løs på tastaturet. Han fyller et hektisk kommentarfelt med høyttalersymboler. Det gjør tydeligvis alle de andre i det kommentarfeltet også.

– Hva gjør du?
– Jeg hjelper Victor. Vi må få aktivert alarmen slik at zombiene går vekk.

Bra! De har lykkes, tenker jeg. Det å engasjere publikum blir viktigere og viktigere for mediebransjen. Publikum flytter seg bort fra tradisjonelle sendeskjema og over til valgbart innhold. Men de liker fremdeles store direktesendinger og innhold der de kan delta.

Klarer det ikke alene

Trettenåringen min ser på «Base Z» fra NRK FlippKlipp. Du kan se sendingen i NRK TV. Programleder Victor Sotberg er alene blant masse zombier på en nedlagt militærbase. Sendingen går på FlippKlipp sin YouTube-kanal og er lagt opp nesten som et spill. På YouTube er det tett knytning mellom det som skjer på video og det som skjer i kommentarfeltet.

Det klippes mellom bilder av Victor ute blant zombiene og et kamera hos mesterhjernen Selda Ekiz som sitter innelåst et sted på basen med et serum som kan redde verden. Victor må finne henne og få spredd serumet med en kanon som står midt på området. Det er en nervepirrende og passe skremmende actionfilm. Men som de sier selv i overskriften: FlippKlipp kan ikke stoppe zombiene alene.

Det hele er direktesendt og Victor er faktisk på en nedlagt militærbase. Som programleder har han bevisst blitt holdt utenfor all planlegging. Han vet ikke hva som skal skje. Men har kommunikasjon med Selda i bunkersen. Hun har så videre kommunikasjon med publikum via kommentarfeltet.

– Kom igjen, dere må spamme kommentarfeltet med høyttalersymbol slik at alarmen her går av!

Publikum klarte det! Zombiene beveger seg vekk takketvære alarmen som ble utløst av kommentarfeltet. Skjermbilder fra YouTube.

Det er Selda som har gitt beskjeden som førte til trettenåringens febrilske hamring på tastaturet. Etter en stund går alarmen i leiren og zombiene begynner å flytte seg vekk slik at Victor kan komme videre.

– Tusen takk! Tusen takk for all hjelp!

Victor takker sitt publikum. Han kan endelig komme seg videre til neste utfordring. Og slik fortsetter det. Det hele er planlagt og velregissert, men hele tiden med en fokus på at publikum skal være med.

Grafen viser aktiviteten i kommentarfeltet og hvilke oppgaver som utløste toppene.

Spill og sosiale medier

I juni i år skrev jeg om hvordan den tradisjonelle TV-tittingen stuper. Det er mye som skal til for å beholde et så stort og lojalt publikum som tradisjonell TV-bransje har hatt tidligere. Dagens mediebilde er mye mer komplekst og konkurransen er større. Dataspill og sosiale medier gjør blant annet at folk blir mer vant til å delta og være med å påvirke innhold.

NRK er ikke alene

Bransjen har eksperimentert med deltakelse lenge. For snart 20 år siden var jeg med å lage løsninger for digital-TV der publikum selv kunne velge kameravinkel under både formel 1 og fotball. Det ble ikke noen suksess. Netflix eksperimenterer i disse dager med å la publikum være med å lage sin egen slutt på en av episodene til serien Black Mirror.

Og Selda Ekiz som denne gangen skal redde verden fra zombier er heller ikke ukjent med deltakelse.

– Mye av det jeg har vært med på har også handlet om å engasjere publikum. I Newton svarte vi på spørsmål fra seerne, i Påskemorgen fikk vi inn masse ting de hadde laget og nå sist i Alle mot en, der publikum er med å svare på hvordan de tror det går. FlippKlipp og YouTube som kanal har enda tettere knytning til publikum, med et stort engasjement da vi hold på.

Selda kom også litt i nærkontakt med zombiene. Foto: Selda Ekiz

Selda hadde en hektisk jobb, men ble likevel revet med av historien.

– Jeg hadde tre skjermer. En med overvåkingskamera i leiren, en med selve streamen som gikk til YouTube og en med manuset i stikkordsform. I tillegg til et vindu med de viktigste kommentarene. Det ble mye å holde styr på med både regi på øret og løpende kommunikasjon med Victor. Dette var som å være i et spill. Det føltes ekte. Jeg blir helt klart med på noe slikt en gang til.

FlippKlippredaksjonen og medhjelpere. Det ble zombieoppførsel både foran og bak kamera. Foto: Sahand Ammari

Dataspill og aktivt publikum

I NRK er nettopp FlipKlipp en av redaksjonene som har mye erfaring. Blant annet gjennom satsinger som «Hele Norge bygger», der de aktiverte tusenvis til å bli med på direktesendt TV gjennom dataspillet Minecraft.

På YouTube, og andre kanaler som Twitch, kan seerne bidra i kommentarfeltet parallelt med videostrømmen.

– På Base Z ønsket vi at seerne skulle få følelsen av at de var en like viktig del av å komme i mål som det Victor var, sier Natasha Sayer, som er prosjektleder for FlippKlipp.

– Det å kommentere under en direktesending forsterker følelsen av å bli sett og være en del av felleskapet.

Sayer trekker også frem den friheten det gir å sende direkte på YouTube. Man er ikke bundet av et sendeskjema.

– Vi kunne være på så lenge vi ville. Og dermed fokusere på hvor spennende historien var til en hver tid. Vi kunne gå videre når vi ønsket det og dvele der det trengtes.

Programleder uten manus

– Det at jeg ikke visste hva som kom til å skje gjorde det hele mer spennende. Det er skummelt å bli kastet ut i noe man ikke vet hva er, men jeg fikk jo hjelp hele veien, sier Victor Sotberg.

Victor henvender seg til publikum. Han trenger hjelp til å komme gjennom minefeltet.

For ham ble publikums deltakelse med andre ord helt nødvendig.
– Jeg fikk absolutt følelsen at seerne hjalp meg. Jeg hørte alle deres kommentarer og støttende ord, og alt hjalp. Jeg ble motivert og det gjorde at jeg kunne løse oppgaver og de pekte ut ting jeg ikke så. Dette var det beste samarbeidet jeg har vært borti!

Prosjektleder Sayer er også fornøyd med sendingen:

– Vi har konkludert med at dette var så gøy både å produsere og dele med følgerne at et nytt prosjekt til våren må ta med seg noen av elementene fra Base Z. En oppskalert versjon med flere oppgaver og i et annet univers enn med zombier.

Da vet jeg om en som allerede gleder seg. Trettenåringen hjemme var klar i sin dom:
– Dette var veldig gøy. Jeg har ikke sett noe lignende før.

Hele sendingen kan du se både på FlippKlipp og i NRK TV.

1 kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.