Kan du nok til å fly drone?

Kategorier: Droner & Teknologi og forbruker

Photo by Sorry imKirk

Droneprodusenten DJI krever nå at brukere i tre land gjennomfører en quiz på ni spørsmål før de får lov til å bruke dronen. Siden det ennå ikke finnes en slik quiz i Norge har vi laget vår egen.

Først kan det være greit å være klar over hvor mange droner det er i Norge. Det beste tallet man opererer med er at det er solgt mer enn 50 000 droner over 700 gram i Norge siden 2011.

Den heftige økningen i droner har ført til en rekke «uønskede hendelser» i Norge og utland, og det en bekymring for at det kan føre til alvorlige ulykker.

Nå ruller verdens største droneprodusent, DJI, ut en quiz for å sjekke om droneoperatøren har basiskunnskapen i orden før en flyvning. Til nå er quizen kun tilgjengelig i USA, England, og Australia, men selskapet skriver i en pressemelding at den skal utvides til flere land i nær framtid.

Daglig leder i bransjeorganisasjonen UAS Norway, Anders Martinsen, forteller at de er i «dialog med DJI om samme løsning i Norge», men at de ikke kan si noe mer om eventuell lansering eller hvilke spørsmål som kan bli stilt.

Anders Martinsen i UAS Norway. Foto: Hans Torgersen

– Ingenting vil glede oss mer enn at Norge, som på mange områder er langt fremme innen droner, blir et foregangsland i Norden på løsninger som skaper bevissthet rundt regelverk og dronevett, sier Martinsen, som er bekymret for at bransjen og myndighetene i for liten grad klarer å koordinere tiltak for å unngå flere nesten ulykker i norsk luftrom.

Seksjonssjef for ubemannet luftfart i Luftfartstilsynet, Bente Heggedal, forteller at de ikke har noe samarbeid med DJI om en quiz. DJI har ikke svart på våre henvendelser om en eventuell lansering i Norge.

NRKbeta har derfor tatt saken i egne hender. I bunnen av saken finner du får versjon, inspirert av samarbeidet mellom australske myndigheter og DJI.

Økning i antall «uønskede hendelser»

Fra 1. januar til 20. desember i 2017 registrerte Avinor 48 «uønskede hendelser» med droner. Det var nesten en dobling fra 2016.

Faksimile: Stavanger Aftenblad

Helikopterpiloter som flyr turer til Preikestolen i Rogaland har også vært bekymret for nærgående droner, og flyplasser har flere ganger måttet stenge i 2017 på grunn av droner.

Det er blant annet på grunn av disse hendelsene Luftfartstilsynet i september startet en kampanje mot ulovlig flyving. Der oppfordrer de blant annet publikum om å melde fra om potensielt farlige flyvinger.

UAS Norway vil i mars starte informasjonsarbeid mot droneturister og tilbyr droneentusiaster å bruke kartnettstedet safetofly.no for å kontrollere at man kan fly i området. Gratisversjonen av nettstedet har ikke inkludert NOTAM-meldinger, noe som er vanlig å bruke innen tradisjonell luftfart.

Nyeste tiltak fra DJI

For å kunne fly en DJI-drone må man bruke selskapets egne mobilapplikasjoner til blant annet å verifisere at maskinvaren er oppdatert. En av disse appene vil nå be brukeren svare riktig på ni grunnleggende spørsmål før dronen kan flys.

Det er ingen begrensning på hvor mange ganger man kan forsøke seg på quizen.

Tiltaket er det nyeste i rekken av forsøk på å redusere ulovlig og farlig droneflyving. Tidligere har DJI innført geografiske restriksjoner på hvor man kan fly droner og det er satt en sperre som gjør det vanskeligere å fly høyere enn 120 meter over bakken.

Om du er i tvil om reglene for droneflyving er du sannsynligvis ikke den eneste, og da kan vi anbefale vår gjennomgang av regelverket fra sommeren 2017.

Vi har tatt utgangspunkt i den australske quizen som ABC Australia publiserte på sine nettsider. Basert på Luftfartstilsynets veiledning på dronelek.no har vi gjort tilpasninger til norske forhold.

Quizen er oppdatert med å fjerne spørsmål om det er lov å fly flere droner samtidig. For hobbyister er det lov å fly flere så lenge man har like god kontroll på dem.

Får du ikke opp quizen? Trykk her.

32 kommentarer

  1. Selv har jeg holdt på med RC fly i mange år.
    Og har flydd litt drone. Spørsmålene er direkte feil da flere er riktige.

    Tåpelig og dårlig sammensatt «quiz» som blir direkte feil.

    NRK er jo selv proffe på droner og burde kunne lage en bedre «test» enn en droneprodusent lager.

    Svar på denne kommentaren

    • Hei,
      denne laget vi for å være likest mulig den som DJI bruker for at folk skal få en følelse på hva det handler om.

      Utdyp gjerne akkurat hva som er feil.

    • Oppgave 3. 5 km gjelder lufthavn, ikke flyplass. Gardermoen er en lufthavn, Kjeller er en flyplass. Det er lov å fly modell/drone på Hellerudsletta som ligger noen steinkast fra Kjeller.

    • Jeg har nå rettet fra flyplass til lufthavn. Glipp fra min side og jeg kan fortelle at NRK Luftfoto også bemerket at dette burde endres.

      Fint at dere sier ifra, målet er jo å opplyse tross alt 🙂

    • Oppgave 4. Rett svar er §51
      b) nærmere enn 150 meter fra folkeansamling på mer enn 100 personer
      c) nærmere enn 50 meter fra personer, motorkjøretøy eller bygning som ikke er under pilotens og fartøysjefens kontroll.

    • Ørjan Sandland (svar til Eirik)

      Hvis man skal pirke så bør man kanskje tenke litt på kontekst. NRKBeta burde kanskje opplyst om det også, men det er jo tydelig at denne testen ikke er laget for RO-operatører.

      Da er det naturlig å bruke begrepet flyplass for å unngå uklarheter, §51 gjelder «Alle RO-operatører».

  2. Kor skal dei her dronene brukast? Dersom det er en person nærmere enn 150 meter må dronepiloten ha tillatelse fra vedkommende for å bruke drona.
    Då blir det kun i åpent terreng, langt fra folk

    Svar på denne kommentaren

  3. «Flaut! Du er nok ikke klar til å fly droner i Norge.»
    Fordi jeg svarte «dronelek.no» på spm om «Hvor kan jeg få mer informasjon om droneregler og hvor jeg kan fly?» Svaret mitt er jo rett for svingende.
    Latterlig svar på quizen. Jeg vil heller si flaut til han som laget quizen.

    Svar på denne kommentaren

    • Hehe, svarte at mere info finnes hos luftfartsverket og fikk 88 % rett og ble underkjent, får selge drama da….

    • Daniel Olai Danielsen (svar til Per)

      Fikk også klar beskjed om at luftfartstilsynets nettsider var helt feil sted å finne mer informasjon. Dronelek er jo ikke annet enn en redirect til luftfartstilsynets egne sider, og learntofly.no laster ikke så der er det i alle fall ikke noe informasjon å hente..

  4. Har opplevd at dronepiloter som er leid inn for å ta bilder til boligannonser rett frem driter i både å ha dronen innen synsfelt og å fly 150 meter unna bygninger og trafikkert vei (like før han landet på altanen hvor jeg lå og solte meg). Gikk og konfronterte vedkommende med reglene, men han mente at jeg ikke hadde peiling (jeg har gått på kurs FYI).
    Jeg lurer på; hva skal/kan man gjøre med slike idioter?

    Svar på denne kommentaren

    • Anders Karlskås (svar til Marthe)

      Jeg flyr ofte i boligfotosammenheng, har da RO3 lisens hvor vi har mulighet til å fly så nært som 5 meter inntill bygninger. BLOS er derimot out of the question. Viktigst av alt er personvernloven og det etiske med å fly i boligområder i nærheten av folk som ikke skal fotograferes.

  5. Reglene i RO-1 er at du må fly mer enn 150 meter unna «folkeansamlinger med mer enn 100 personer» Ellers er grensa 50 meter for mennesker, bygning og kjøretøy som «ikke er under pilotens eller fartøysjefens kontroll.»

    Hvis du har en avtale med det de som du flyr nært kan du fly så nært du bare vil.

    Det betyr at svaret skulle vært 50 meter på spørsmål 4.

    Svar på denne kommentaren

    • For vanlige hobbyister gjelder 150 meter, men med RO-1 deklarasjon kan man fly tettere på.

      Nå husker jeg ikke i farta hvordan det er med RO-2 og RO-3, men disse gir på generelt grunnlag mer frihet til droneoperatøren.

    • Det burde vært spesifisert i spørsmålet at dette gjelder for dronepiloter UTEN sertifisering.

      Så lenge det ikke står, er 50m like riktig som 150m.

    • Det blir forsatt feil. Der er tale om droner og ikke modellfly.

      Fordi dronepiloter UTEN sertifisering (RO-1) er i virkeligheten bare folk som følger forskiften. Man trenger ikke å få en sertifisering ved RO-1.

      Dvs. Forskjellen blir om man fly med drone og tar et bilde, så handler det om hva det bilde skal brukes til. Selges? eller privat bruk?.

      Så ka er en hobbyist? Hobbyist til å fly eller til å ta bilder?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *