Det sosiale nettet

Dette er grunnen til at alle sosiale medier begynte med «stories»

Norske reklamer vises nå i Snapchat og Instagrams stories-del, diskret merket «annonse» eller «sponset» Skjermbilder: Snapchat/Instagram

Nå er reklamen nemlig overalt. Og på norsk.

Om du har sett på historier fra dine venner de to siste ukene, har du sikkert lagt merke til at det har sneket seg inn norske reklamer mellom dem.

Bare de siste dagene har vi sett annonser fra BI, MacDonalds, Warner Music Norge og Rema 1000, for å nevne noen.

Reklame i Snapchat og Instagrams stories-del, diskret merket «annonse» og «sponset» Skjermbilde: Snapchat/Instagram

Det er ikke lenge siden Facebook rått kopierte Snapchats historie-funksjonalitet i alle sine apper. Det er disse som nå begynner å fylles med norske reklamer. Vi omtalte sjefredaktøren i The Verge sin relativt enkle analyse av bevegelsen for et par måneder siden:

Stories lar Facebook dytte inn videoreklame i meldings-appene sine. Så enkelt er det.

Nilay Patel i The Verge

Bakgrunnen var at alle de store sosiale medier-appene, som Facebook eier mange av, fikk historie-funksjonalitet nærmest over natten.

Funksjoner tilknyttet «stories»-formatet, som ulike ansiktsfilter, har vist seg å være svært god butikk for Snapchat som var først ute.

Kopiene kom raskt, hos både Facebook, Instagram og Whatsapp. Instagrams toppsjef innrømte plagiat, men Facebook prøver hardt å distansere seg fra Snapchat stories, når de snakker om funksjonen. Det er likevel liten tvil om at Facebook prøver å knuse konkurransen fra Snapchat, og at begge har store ambisjoner for mobilkameraets framtid.

Reklamen kommer først på engelsk

Når nye funksjoner som «stories» lanseres er reklamen ofte umiddelbart tilstede i USA. Internasjonalt tar det gjerne litt tid før den dukker opp. Her til lands tar det gjerne ekstra lang tid før vi ser norsk reklame på nye sosiale medier. Dette har to årsaker.

For det første er en ny tjeneste tilbakeholden med å introdusere reklame for å lokke til seg flere brukere. Forsøk på reklamefrie sosiale medier er gjennomført, men på et eller annet punkt åpner de fleste for reklame. Den andre grunnen er at det tar lengre tid å skalere reklametilbudet internasjonalt, slik at norske annonsører får mulighet til å kjøpe annonser.

Foruten den globale lanseringen av serien «Orange is the new black» i Snapchats Discover-seksjon, har vi ikke sett noen norsk reklame i historieformatet før nå nylig. I løpet av kort tid har det blitt helt vanlig med norske annonser også blant dine venners «stories» på både Snapchat og Instagram.

Netflix reklamerte på norsk på Snapchat under lanseringen av en ny OTNIB-sesong Foto: Snapchat/Netflix

Selv om Norge er et lite land, er det ingen tvil om at sosiale medier-gigantene er interesserte i det norske publikum og norske annonsører. Facebook og Snapchat har lenge vært de to største sosiale mediene i Norge.

På denne tiden i fjor åpnet Erna Solberg Facebooks norske kontor og 25. mai omtalte DN at Snapchat har etablert et norgeskontor i det stille. Facebook og Instagram har lang erfaring med annonsesalg og Snapchat kommer nå etter. Innsamlede data brukes til å spore dine bevegelser også andre steder enn i appen.

Hittil har det norske Snapchat-publikummet kun blitt utsatt for reklame fra globale merkevarer. Nå har de – og Instagram – nylig åpnet muligheten for norske merkevarer.

Videreutvikling av stories

Historieformatet er fortsatt under utvikling, både hos Snapchat og Instagram.

Fra å utelukkende kunne dele et bilde tatt i appen, kan du nå laste opp egne bilder og legge på en rekke filtre på Instagram. De tilbyr også interaktiv tagging av brukere, steder og emneknagger.

Snapchats stories-funksjon er relativt begrenset, og NRKbeta måtte ty til eksperimentell hacking av appen for å få noen av funksjonene Instagram nå tilbyr som standard. Men utviklingen står ikke helt stille hos Snapchat.

I slutten av mai lanserte de «felles stories». Det gir mulighet for å tilpasse hvem som kan legge til og se bilder og video i en story.

Skreddersydd story hvor NRKbetas Snapchat-venner på NRK kan legge til og se innhold Illustrasjon: Skjermbilde fra Snapchat-appen

På samme tid åpnet Instagram for interaktive annonser, hvor du kan sveipe opp for å gå videre til en nettside eller installere en app.

De har også nylig lansert «live stories», hvor du får se enkeltbrukeres stories tilknyttet steder og emneknagger. Denne funksjonen hadde tilsynelatende stor suksess hos Snapchat, før de la den ned i august i fjor.

Reklamene du nå ser mellom dine venners historier i Facebooks apper og Snapchat er nok bare begynnelsen på stories og selskapenes norske annonse-eventyr.

1 kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *