nrk.no

Nå vil robotene chatte med deg 🤖

Kategorier: Det sosiale nettet & Plattformer

En gammel Tomy chatbot. Nå inntar robotene meldings-appene Foto: Michele M. F. (CC BY-SA 2.0)

En Holocaust-fornektende rabulist åpnet nylig et nytt kapittel i robot-historien. Nå skrives det neste i chat-appene vi bruker hver dag.

Eksperimentet Tay skulle bli Microsofts stolthet. Twitter-kontoen var programmert til å immitere en tenårings oppførsel på nettet – ifølge egen beskrivelse var den utskrevet helt uten chill. Istedet ble det som egentlig skulle være en av Microsofts viktigste produktlanseringer, en orgie i pinligheter.

Det som utviklet seg til å bli en «Hitler-elskende sex-robot» genererte et enormt antall overskrifter etter at den gikk amok, og spydde ut krakilske tweets i rekordfart.

Rent teknisk var det hele nydelig orkestrert.

Roboten svarte sporenstreks på alle tweets og direktemeldinger. Språket var underholdende og lettfattelig, akkurat som vi kjenner det fra hvordan vi snakker med venner på en chat. Det ble brukt både bilder, animasjoner og emojis. Følgerne ble raskt over 200.000.

Innholdet var derimot en katastrofe.

Microsofts kunstige intelligens-bot Tay Foto: Microsoft
Microsofts kunstige intelligens-bot Tay Foto: Microsoft

Problemet oppstod da noen klarte å utnytte systemet basert på kunstig intelligens og kontinuerlig læring til å lære roboten en mengde kontroversielle budskap. Vi har skrevet mer om dette her.

I skyggen havnet nemlig lanseringen av Microsofts «Bot Framework«. Plattformen som lar alle virksomheter bruke Microsofts teknologi til å lage en egen chat-bot. Det betyr at pizzasjappa på hjørnet enkelt kan gi deg muligheten til å bestille en nummer 15 levert til din adresse klokken 20 – direkte fra en chat-app du allerede bruker. Enten det er Slack, Skype eller SMS.

Facebook er ikke noe dårligere. Kort tid etter, på deres årlige F8-konferanse, lanserte de en egen bot-plattform for Messenger. Ved hjelp av kunstig intelligens åpner plattformen for at selskaper kan opprette egne chat-roboter, som kan hjelpe deg med alt fra siste nytt, bestille transport eller nye sko – ikke ulikt Microsofts plattform.

Dette er chat-roboter

Chat-roboter (chatbots) er en samlebetegnelse som brukes om ulike måter å kommunisere med robotprogramvare, ved hjelp av chat-klienter. Tradisjonelt har dette skjedd via nettsider, men på grunn av sosiale medier og meldings-appers popularitet skjer dette nå i hovedsak i chatte-apper.

Disse finnes det svært mange av, men Facebooks Messenger, Telegram og Slack er gode eksempler på plattformer som har tatt funksjonen i bruk. Mer om disse senere.

Fordi begrepet ofte brukes ukorrekt, trekker vi opp noen grunnleggende skiller:

  • Chatbot: Robotprogramvare du kan snakke med via chat. Den kan generere svar på egen hånd, eller utføre kommandoer på bakgrunn av meldinger du sender den. En robot som er programmert til å svare deg med et bilde av det du ber om, vil sende deg et bilde av en glad hund hvis du skriver ”happy dog”.
  • Et eksempel på en enkel bot er "ImageBot" i appen Telegram. Den svarer med et bilde av det du ber den om.

  • Smarte assistenter: Roboter som «bor» på telefonen din eller andre dingser. De benytter kunstig intelligens for å hjelpe deg med ulike gjøremål. Dette inkluderer Amazons Alexa og Apples Siri, som du kan snakke med på vanlig måte ved hjelp av stemmen. Da kan du si ”Spill låta ‘Robot rock’ med Daft punk» og sangen vil begynne å spille.
  • Navigasjon: Enkelte ganger kan man interagere med en forhåndsprogrammert løype gjennom noe som ser ut som en chat. Et eksempel er Quartz’ nyhetsapp. Der kan du navigere deg gjennom dagens nyheter ved å svare med meldinger som ”jeg vil vite mer om denne saken” eller ”gi meg neste sak”. I tilfellet Quartz krydrer de meldingene med bilder, animasjoner og langt mer løssluppen språkstil enn vanlige nyheter skulle tilsi – helt i tråd med chat-formatet.
  • 15GLKCRH0fngg3pbCpCIXuQ.png

Chat-appene

I kjølvannet av sosiale mediers popularitet og mobilens utbredelse, vokste nemlig de ulike chat-appene også raskt. De mer intime plattformene som Snapchat, Whatsapp, Line og Telegram har blitt svært populære. Det tok Facebook konsekvensene av for flere år siden.

Det skapte furore i september i 2014 da de tvang alle brukere over i den nye Messenger-appen for å kunne chatte med Facebook-vennene sine. I 2016 er synes det klart at Messenger er det nye navet i Facebook-maskineriet. Plattformen vil bli stadig viktigere etter som folk deler mindre i den ordinære Facebook-appen.

Og her passer robotene tilsynelatende helt naturlig inn.

Facebooks toppsjef Mark Zuckerberg sa dette fra scenen under årets utvikler-konferanse:

Vi mener det bør bli like lett å snakke med en virksomhet, som det er å snakke med vennene dine.

Mark Zuckerberg under F8 i april 2016

Som sagt, så gjort. I Facebooks Messenger-app kan du nå få informasjon om din neste flyreise fra KLM. Du kan endre sete ved å skrive «endre setet mitt til 13B» direkte i chatten. CNN kan tilby deg siste nytt, og gi deg oppsummeringer av sakene direkte i chatten. Du kan bestille hotell, nye sko og få sporingsinformasjon fortløpende. Alt uten å forlate Messenger.

Dette er svært attraktivt for selskaper som i dag sliter med å få folk til å laste ned appene deres, og derfor ser på eksempelvis Facebook Messenger som en gylden mulighet for å likevel kunne være i kontakt med brukerne sine.

Ingen nyvinning

Chatbots er langt fra noen nyhet. En av de mer kjente, ELIZA, ble utviklet på midten av 1960-tallet.

Overskriften som oppsummerer de siste månedenes hendelser på feltet best, er femten år gammel. I juni 2001 skrev New York Times at ”Advertising Invades Instant Messaging”.

Gjennom forskjellige chat-klienter eller SMS kunne man på den tiden også snakke med roboter som SmarterChild. Den var en demonstrasjon på hvordan umiddelbar tilgang til data kunne kombineres med en humoristisk og personalisert samtale for å skape ulike nisje-tjenester.

Eksempelvis kunne du få oversikt over hvilke filmer som ble vist på kino, om du oppga ditt postnummer.

Helt i starten var også BuzzFeed kun en bot kalt BuzzBot. Den sendte brukerne de mest populære lenkene på nettet den aktuelle dagen. Boten søkte etter lenker som var delt mye på ulike blogger, og sendte disse som meldinger til brukerne sine.

BuzzFeeds grunnlegger Jonah Peretti mente at utfordringen etter hvert ikke var å finne lenkene, men snarere å gjøre utsendelsen av dem mer menneskelig. Etter hvert ansatte han derfor folk til å håndtere utsendelsen av lenkene, og dette utviklet seg til å bli det Buzzfeed vi kjenner i dag.

Buzzfeeds grunnlegger Jonah Peretti Foto: Max Morse / TechCrunch (CC BY 2.0)
Buzzfeeds grunnlegger Jonah Peretti Foto: Max Morse / TechCrunch (CC BY 2.0)

Chat-programmet MSN Messenger som lenge var svært populært i Norge åpnet også for bots, kalt “Windows Live Agents“. Dette var enkle roboter man kunne chatte med. Noen eksempler:

  • Dating bot var et samarbeid mellom Match.com og MSN hvor du fortalte litt om deg selv, og den presenterte noen mulige dater.
  • Encarta Instant Answers lot deg stille spørsmål og hentet svar i form av innhold fra Microsofts digitale bibliotek Encharta.
  • Hillary Robot var en av flere – og uoffisielle – boter som sendte fakta og sitater om presidentkandidatene i 2008.
  • Translation bot lot deg invitere en venn til en chat, og snakke på forskjellig språk hvor roboten oversatte.
Slik så MSNs oversetter-robot ut. Du velger språk og skriver en setning, og roboten svarer deg med oversettelsen. Foto: MSN
Slik så MSNs oversetter-robot ut. Du velger språk og skriver en setning, og roboten svarer deg med oversettelsen. Foto: MSN

NRK har også eksperimentert med formatet. På P3.no kunne du allerede i 2008 chatte med Radioresepsjones Suphaporn. Svarene var relativt begrensede, men moro var det.

Slik så Radioresepsjonens thai mat chat v1.0 ut Foto: Kim Erlandsen / NRK
Slik så Radioresepsjonens thai mat chat v1.0 ut Foto: Kim Erlandsen / NRK

Wall Street Journal lanserer egen bot

Wall Street Journal er en av mediene Facebook har samarbeidet med om sine første chatbots.

– Vi landet tidlig på at chatboten ikke skulle være «hele» Wall Street Journal i én chat-opplevelse, sier kreativ leder i Wall Street Journal og eierselskapet Dow Jones Himesh Patel, til NRKbeta.

Himesh Patel, kreativ leder i Dow Jones og Wall Street Journal
Himesh Patel, kreativ leder i Dow Jones og Wall Street Journal

Boten tar nemlig utgangspunkt i erfaringene Wall Street Journal har gjort seg fra appen «What’s news«, som lager korte oppsummeringer av saker. Ikke ulikt Now this news, Economist Espresso og andre apper som presenterer nyheter i kortformat.

– I tillegg har vi fokusert på noe av det vi kan best, nemlig markedsdata. Du har muligheten til å få oppdateringer om ulike selskaper og din egen portefølje, direkte i Messenger, sier Patel. De har jobbet med selskapet Notify.io om utvikling av boten.

Skjermbilde fra samtale med Wall Street Journals chatbot
Skjermbilde fra samtale med Wall Street Journals chatbot

Patel mener at utviklingen skjer naturlig, og at han ikke føler seg presset av Facebook til å agere på en ny funksjon.

– Vi fokuserer utvikling på fem trender akkurat nå, hvor chat er en av dem. Ellers er det VR, video, personalisering og at markedsdata er de nye nyhetene, sier Patel.

– Det har selvfølgelig hjulpet på motivasjonen å være lanseringspartner med Facebook på dette, men ingen presser oss til å gjøre noe halvferdig her. Vi har tid til å gjøre dette på riktig måte, og har allerede testet tilgjengeliggjøring av innholdet vårt på chat-apper som Line før vi begynte samarbeidet med Facebook, sier Patel.

Teknologien under panseret

Rent teknisk er det ikke spesielt vanskelig å komme i gang med bots. På under to timer, laget Henrik Lied i NRKbeta en nyhetsbot for Facebook Messenger. Den kan vi kan spørre om et valgfritt antall overskrifter.

En prototype på en nyhets-bot fra NRK i Facebook Messenger. Illustrasjon: Henrik Lied og Ståle Grut / NRKbeta
En prototype på en nyhets-bot fra NRK i Facebook Messenger. Illustrasjon: Henrik Lied og Ståle Grut / NRKbeta

Det krever likevel en viss teknisk kompetanse å sette opp selv den enkleste bot. Man må programmere boten til å respondere på ulike meldinger. Boten må forstå hvor i samtalen den er, og hvilken kontekst den er i. Dette er krevende teknologi.

Alle de store jobber med teknologien

En av de viktigste funksjonene da den ferskeste Apple TV-modellen ble lansert var stemmestyring ved hjelp av Siri. Her kunne man snakke til fjernkontrollen og si ting som ”Åpne NBA-appen” for å styre enheten. De åpnet også for detaljert søk ned på innholdets metadata-nivå. På den måten kan man nå si ”Vis meg den episoden av Modern Family der Edward Norton er med”, og få nettopp det.

Slik ser det ut når du søker med stemmen på Apple TV. Foto: Apple
Slik ser det ut når du søker med stemmen på Apple TV. Foto: Apple

Slike smarte assistenter er et satsningsområde for alle de store teknologi-gigantene.

Facebook har sin M, Apple har Siri, Microsoft har Cortana og Google har Now.

Der plattformene deres (som Facebook og Android) fram til nå har samlet store mengder innhold fra ulike medier og andre, trenger de nå å tilby smarte personlige assistenter for å hjelpe hver enkelt bruker å navigere i alt innholdet de til en hver tid sitter på.

Sett i denne sammenhengen er det å snakke med en robot ved hjelp av tekst nærmest for gårdagens teknologi å regne. Allerede i dag kan vi snakke med Apples Siri ved hjelp av naturlig språk. Hvordan vi kommuniserer med datamaskiner i framtiden er et åpent spørsmål.

For at en robot skal kunne kommunisere med et menneske på en annen måte enn å svare på forhåndsdefinerte kommandoer, kreves det mye av robotene. De må forstå språk, og skjønne hva som befinner seg på bilder.

Ut mot brukeren må roboten forstå naturlig språk og under panseret er den nødt til å ha noe å lete i. Derfor er gode metadata, og kunstig intelligens som kan generere og søke i den, avgjørende.

Facebook satser stort i kulissene

Facebook er et av selskapene som har satset tungt på dette. De har blant annet opprettet en egen forskningslab for kunstig intelligens i Paris. Resultatet er at de har blitt svært gode på bildegjenkjenning. Dermed har de muligheten til å analysere de milliarder av bilder som hver dag blir lastet opp på plattformen.

I'm inspired by this video about our artificial intelligence research at Facebook.

Our AI can now look at a photo, figure out what's in it and help explain it to you. This is especially helpful if you're blind or can't see the photo.

We see AI as helping computers better understand the world — so they can be more helpful to people.

We're still early with this technology, and you can already start to imagine how helpful it will be in the future.

Posted by Mark Zuckerberg on Tuesday, November 3, 2015

De går høyt på banen med hvordan dette hjelper blinde og svaksynte navigere på tjenesten, fordi de kan få lest opp at ”dette bildet inneholder trær, skog og natur”. Dette er unektelig en fantastisk bruk av teknologien.

At denne teknologien også lar Facebook visuelt analysere alle de milliardene av bilder som som publiseres på deres plattform hver dag, for å mer presist bestemme hvilket innhold som skal tilbys de individuelle brukerne, snakker de ikke like høyt om.

Slik sett er teknologien som har drevet fram den siste chatbot-bølgen langt mer interessant enn botene i seg selv.

Har du sett noen kule bots eller andre smarte bruksområder for dette?

5 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.