Svensk journalist ikke velkommen hos Facebook

Kategorier: Det sosiale nettet & Journalistikk

Journalist Jack Werner nektes tilgang til Facebooks europeiske hovedkontor i Dublins havnekvarter Fotomontasje med bilder av Magnus Bergström (mynewsdesk) [CC BY 3.0] via Wikimedia Commons og William Murphy

«For kritisk og belest», sier nettgiganten og avlyste planlagt intervju.

Saken er oppdatert med kommentarer fra Facebook og Svenska Dagbladets sjefredaktør, se nederst.

Jack Werner regnes som en av de skarpeste journalistene i Sverige som jobber med internett og sosiale medier. For Svenska Dagbladet skriver han nå en artikkelserie om hvordan Facebook håndterer netthat på sine sider.

I forbindelse med saken, skulle han reise til Facebooks europeiske hovedkontor. Kontorkomplekset i hjertet av Dublin er designet av stjernearkitekt Frank Gehry, og er Facebooks største utenfor California.

– Vi hadde en avtale i Dublin onsdag 17. februar, og hadde fått presentert et veldig fint opplegg. Det skulle være en to timers forelesning om hvordan Facebook jobber med blant annet hatprat, lunsj i deres kantine, og en times intervju i etterkant, sier Jack Werner til NRKbeta på telefon fra Stockholm.

Facebooks europeiske hovedkontor i Dublin Foto: Google Street View
Facebooks europeiske hovedkontor i Dublin Foto: Google Street View

På fredag kom kontrabeskjeden fra Facebooks nordiske kommunikasjonssjef Peter Münster. Om det var Jack Werner som kom, ville møtet være uaktuelt, blant annet fordi Werner er «for kritisk og belest».

Svenska Dagbladets sjefredaktør Fredric Karén skriver følgende:

På mange måter bekrefter historien erfaringene mange har av Facebook som selskap: utilgjengelige, ikke spesielt gjennomsiktige og med et stort behov for å kontrollere og overvåke all kommunikasjon.

Fredric Karén, Kritisk reporter var inte välkommen hos Facebook

Internett-detektiv

Werner var tidligere sjef for sosiale medier i den svenske gratisavisen Metro, hvor han også har gjort seg bemerket som journalist på sosiale medier og internett. Vi har tidligere skrevet om hans inngående granskninger av identitet på nettet.

Jack Werner Foto: Sniper Zeta (eget verk) [CC BY-SA 4.0], via Wikimedia Commons.
Jack Werner Foto: Sniper Zeta (eget verk) [CC BY-SA 4.0], via Wikimedia Commons.

Hos Metro var han med å starte den prisvinnende satsningen «Viralgranskeren», som ettergår kilder i saker som sprer seg raskt på sosiale medier. Han er nå frilansjournalist og jobber med en bok om kildekritikk.

I dag skriver Viralgranskeren på sine nettsider at «Facebook må åpne opp for granskning og snakke med journalister«. Werner har også holdt et TED-foredrag, basert på sine erfaringer med kildekritikk på nettet.

Absurd

Werner synes det er veldig merkelig å bli nektet adgang til Facebook på denne måten.

– Hadde det vært et hvilket som helst annet firma hadde nok folk reagert annerledes. Det virker som selskap som Facebook, Google og Twitter kommer unna med å være tilbakeholdne overfor mediene. Man forventer det nesten. De sier nesten aldri noe og man blir pent nødt til å finne seg i en felles pressemelding, sier Jack Werner.

Han håper denne saken kan bidra til at folk ser hvordan Facebook opererer.

– Det er absurd at jeg plutselig er den harde journalisten som folk prøver å komme seg unna, sier han.

Bekymringsfullt

På spørsmål om Facebook får diktere historiene som skrives om seg selv, svarer Werner at man kan tolke det som nå har skjedd på to måter.

– Enten er de uvant til hvordan journalister jobber, eller så har de gjort dette før og ikke fått noen problem med det. Det tegner et problematisk bilde av hvordan de forholder seg til journalister, sier han.

Han trekker paralleller til hvordan Facebook markedsfører seg som journalistikkens beste venner. Facebook har lenge jobbet for å markedsføre seg som en plattform for medier og journalister. Tydeligst vist gjennom de nye Instant-artiklene, som lar medier publisere direkte på Facebook.

Flere norske medier har allerede tatt i bruk funksjonen.

– Åpenbart finns ikke forståelsen for hvordan vi jobber, sier Werner.

Velger norske medier å samarbeide med Facebook om publisering av artikler? Flere har gjort det allerede.  Illustrasjon Ståle Grut / NRKbeta via  Olivier Guillard
Velger norske medier å samarbeide med Facebook om publisering av artikler? Flere har gjort det allerede. Illustrasjon Ståle Grut / NRKbeta via Olivier Guillard

Hvem er Facebook egentlig laget for?

– Jeg ønsker ikke å male et bilde av Facebook som dumme og lukkede, men det finnes en rekke ubesvarte spørsmål. Et eksempel er at Facebooks syn på nakenhet ikke er særlig nordeuropeisk. I Sverige og Norge er ikke et bryst så veldig farlig, men Facebook ønsker åpenbart å tekkes mange mennesker som ser på et bryst som noe med stor sprengkraft, sier han.

NRK har tidligere opplevd at Facebook har sensurert barne-TV-serien Newtons episoder om kroppen.

Programleder Line Jansrud har gjennom Newtons pubertetsserie lært barna om både pupper, jentetiss, guttetiss, kjønnshår og stemmeskiftet. Men episoden om eggløsning og mensen ble for mye for Facebook. Foto: NRK
Programleder Line Jansrud har gjennom Newtons pubertetsserie lært barna om både pupper, jentetiss, guttetiss, kjønnshår og stemmeskiftet. Men episoden om eggløsning og mensen ble for mye for Facebook.
Foto: NRK

– For meg er det helt OK at de har det moralske synet de har, men enn så lenge har de ikke vært åpne og ærlige om det. De vil catre til alle interesser samtidig, og da blir resultatet en slags grå grøt alle må forholde seg til, sier Werner.

Han ønsker å finne ut om Facebook er en plass for svensker.

– Er det det, eller en plass for målgrupper i andre land? Om det er sånn, er det helt OK. De er et privat selskap og gjør som de vil, men jeg synes det hadde vært bra om svenske brukere av Facebook faktisk fikk vite det. På den måten er de klar over dette når de går med på å bruke tjenesten. Det er noe jeg savner svar på, og som overhodet ikke er uttalt fra Facebook, sier Werner.

Han synes det er leit å bli nektet tilgang, for han skulle gjerne stilt disse spørsmålene.

Ansikt til ansikt

Sjefredaktør Karén sa det var viktig at leseren fikk vite hvordan det er på Facebooks hovedkontor, og hva de faktisk sier, og bestemte seg derfor for å sende Werner til Dublin.

Da Facebook ga kontrabeskjed om at Werner ikke var velkommen, tilbød de i stedet et videointervju. Karén takket under tvil ja til dette, men også det ble avlyst av Facebook.

I en e-post til SvD avviser Facebook selv at Werners besøk er noe problem for dem, og forklarer avlysningen slik:

Ettersom vi allerede har gjort oss tilgjengelige for Jack Werner ved flere tidligere anledninger, antok vi at dette var overflødig informasjon for han.

Facebooks Peter Münster i en e-post til Svenska Dagbladet

Werner synes det er merkelig at dette blir gitt som grunn til å avlyse intervjuer og møter.

– Denne spesifikke pressetalspersonen har jeg snakket med to ganger. En gang på en middag under en konferanse i Italia, og på innvielsen av Facebooks kontor i Stockholm. Begge gangene forstod jeg det også på ham at vi hadde bakgrunnssamtaler, ikke et intervju. Sist gang avsluttet samtalen med snakk om at jeg kunne dra til Dublin. Det endte med at en annen journalist fra en annen avis fikk reise, sier Werner.

Sentrale spørsmål i viktig tid

Facebook-sjef Mark Zuckerberg rykket forrige fredag ut, og sa han ville sette en stopper for hatinnlegg på Facebook.

NTB skriver at Zuckerberg har vært på en to dagers sjarmoffensiv i Tyskland for å møte kritikken rundt hvordan Facebook håndhever hatprat i kjølvannet av flyktningkrisen.

– Facebook har hittil ikke gjort en god nok jobb med å få fjernet innleggene, sa Zuckerberg.

Skjermbilde fra Facebooks livesending under Mark Zuckerbergs spørsmål og svar-sesjon Foto: Mark Zuckerberg/Facebook
Skjermbilde fra Facebooks livesending under Mark Zuckerbergs spørsmål og svar-sesjon Foto: Mark Zuckerberg/Facebook

Werner synes det er problematisk at vi ikke vet hvordan Facebook jobber, dels på grunn av historier som hans.

– Vi vet ingenting om Facebooks inner workings. Etter flyktningstrømmen har spørsmålet vært veldig viktig i Tyskland, og de har hatt problemet i langt større proposjone enn vi har, sier Werner.

Det er åpenbart at det fins et momentum for å diskutere dette nå, mener han.

– Det som er tragisk er jo at det Mark sa var veldig interessant. Jeg skulle gjerne snakket mer om dette, avslutter Werner.

Vi har kontaktet Facebook for å få en kommentar, men foreløpig ikke mottatt noen tilbakemelding.

Svar fra Facebook

I ettermiddag fikk vi epost fra Facebooks PR-byrå, med et sitat fra Peter Münster:

Vi har invitert SvD til vår neste «Media day» på vårt hovedkontor i Dublin, som følge av at de kansellere det forhåndsavtalte besøket. Vi fortsetter å se frem til å ha dem der.
Peter Münster på epost til NRKbeta

Frederic Karén skisserer dette hendelsesforløpet for NRKbeta:

1. Vi var invitert til FB i Dublin for et besøk til 17/2.

2. Da jeg sa ja, jeg kunngjorde også at vi skal sende Jack Werner og en fotograf.

3. FB (Peter M) ringte meg deretter og ba oss om å sende en annen reporter enn Jack W. Jeg foreslo i stedet at vi skulle sende to journalister, Jack for et intervju med en community-ansvarlig og en av våre reportere som var i stand til å få generell informasjon om nyhetsstrømmen og community-standarder som de presenterte i sitt program for dagen. Dette Peter sa nei til. Jeg tilbød ham selv at de kunne lese alle sine sitater, men han sa fortsatt nei.

4. Dagen etter sa han at enten kunne vi sende en annen reporter eller så kunne Jack gjøre et videointervju fra Stockholm.

5. Etter en vurdering bestemte jeg meg for å sende en annen reporter, fordi jeg tenkte det var lå stor verdi i å dra dit, ta bilder og skildre miljøet (12/2). Men etter å ha tenkt over helgen, ombestemte jeg meg. Jeg kontaktet Peter og sa at vi heller ville ta videointervjuet med Jack (15/2). Dette sa han også nei til.

Så vi har absolutt utsatt besøket, men vi hadde aldri gjort det, hvis vi i utgangspunktet hadde kunnet sende reporteren vi ville.
Fredric Karén på epost til NRKbeta

Ingen invitasjon

Karén forteller videre at de ikke har mottatt noen offisiell invitasjon til Facebooks «Media Day», eller om de i så fall kan sende Jack Werner.

Han forteller videre at han har et stående tilbud til Facebook om å la Jack Werner intervjue den de mener er rett person for å fortelle om hvordan Facebook ser på trusler og hatkommentarer på deres plattform.

I dag klokken 14:00 kan du delta i et nettmøte med Jack Werner og Fredric Karén og stille spørsmål om saken.

16 kommentarer

  1. Bjørn Oppegaard

    Dessverre aldri fått meg en Facebook profil jeg.
    Det tragiske er også at en mange ganger for å kommentere slike artikler må ha en Facebook profil for å logge seg inn, for å kommentere.

    Beste er om flere folk skaffer seg ett liv og dropper Facebook.

    Svar på denne kommentaren

  2. Jeg har også, mange ganger, hatt lyst til å logge ut av Facebook en gang for alle, men jeg synes det er vanskelig å gi slipp, fordi:
    – Chattefunksjonen og da særlig gruppechattefunksjonen, er veldig praktisk i mitt liv.
    – Facebook-strømmen, som jeg har brukt endel tid på å fininnstille (ved å mute folk som poster familiebilder og å fremheve aktører og personer som jeg synes er interessante), er en veldig god sammenfatning av alt jeg interesserer meg for og gir meg ofte tips om ting jeg ellers ikke ville fått med meg. Som feks utstillinger, plateslipp, konserter, artikler, etc.
    – Det er en god markedsføringskanal for mine egne produkter (jeg driver med kunst og musikk) og gjør at jeg når ut til publikum og får solgt og reklamert for tingene jeg lager.
    – Jeg holder meningsfylt kontakt med personer som jeg egentlig ikke kjenner godt nok til å kontakte på privaten, men kontakten vi har på FB føles genuin og verdifull likevel.
    – Facebook er en fin underholdningskanal for meg, da med tanke på morsomme ting jeg selv eller andre poster. Dessuten virale ting eller andre ting som spres hovedsakelig i FB-eteren.

    Når det er sagt er det kanskje litt som å røyke. Man ser liksom ikke for seg at livet kan være vel så bra og helst bedre uten røyken. Det er en grunn til at man er hekta, liksom. Og når man først har sluttet, skjønner man hvor dum man har vært. Ikke vet jeg.

    Svar på denne kommentaren

    • Jan Andreas Knudsen (svar til Klaus Skrudland)

      Fin gjennomgang av hvilken verdi Facebook gir, den gjelder nok for mange. Men hva er det du synes er negativt med Facebook? Du sier du har hatt lyst til å logge av for godt, og sammenlikner det med å røyke, men det kommer ikke frem hva du synes er negativt.

    • Kristian Lenning Aagaard (svar til Klaus Skrudland)

      Godt oppsummert! Vil bare understreke at det er viktig for opplevelsen av FB at man aktivt redigerer hva som slipper til – det kan virke som en uoverkommelig oppgave, men det er feil og skyldes gjerne at man har lett for å tenke lineært mens virkeligheten er logaritmisk – belastningen med reguleringen avtar voldsomt etter en stund og flater helt ut! Da blir FB ganske så bra sosialt verktøy!

  3. Egentlig veldig kjipt at det har endt opp i det det har. «Alle hater Facebook» fordi de gjør som de gjør, men når først alle er der er liksom kritisk masse nådd: Det blir vanskelig å forlate stedet, fordi det på en måte forventes at man er der. Og selvsagt fordi jeg synes det som et sosialt nettverk fungerer veldig bra på mange måter – iallefall på kort sikt. Hva de gjør med mine data de neste ti åra blir jo…interessant.

    Likte røykemetaforen til Klaus over her; den er jo egentlig ganske spot on.

    Svar på denne kommentaren

  4. Jarl H. Bøe

    Hva i all verden? Får jeg kommentere her uten en facebookkonto? Det var som bare pokker…, når jeg endelig får muligheten til kommentere evner jeg ikke å komme på noe skikkelig «netthat» eller finurlig trolling (antagelig pga. sjokket).

    For øvrig, hva skal man med facebook? E-posten min fungerer like utmerket i dag som den gjorde da jeg opprettet den for 20+ år siden.

    Svar på denne kommentaren

  5. Atle Beckmann

    En journalist som snakker godt om viktigheten av kildekritikk. Vel og bra, men snakk om å møte seg selv i døra, for kanskje det han sier gjelder «gammelmedia» med sine redaksjoner, redaktører og journalister også og ikke bare privatpersoner med Facebook og Twitter? Kanskje mediebedrifter også skal begynne å gå i seg selv snart og undersøke sannhetsgehalten i og følgene av påstandene omkring f.eks. 11. september 2001, og farligheten av cannabis som de har spredd de siste årtiene? Ting som er blankt kopiert av autoritetene og svært lite undersøkt før man publiserte det, igjen og igjen, år etter år, enda mediebedrifter kan være virksomheter som omsetter for milliarder.
    Som Jack Werner sier; «Public publishing means taking responsibility for what you post» og «Detecting biases, checking facts, basic journalistic ethics..» – fine, viktige ting, men jeg vil si etablerte journalister, redaktører og redaksjoner har litt å lære de og ja. Vi er alle mennesker..
    mvh.

    Svar på denne kommentaren

  6. Spørsmål til moderator i NRK: når fant dere ut at en statseid, lisensfinansiert mediebedrift burde opptre som ubetalt innkaster for et amerikansk multimilliard-selskap med mildt sagt uavklart «privacy»-politikk ? Flere og flere av NRKs funksjoner, som jeg vel og merke allerede har betalt for, forutsetter at jeg melder meg inn i Facebook.

    Svar på denne kommentaren

    • J Høistad (svar til Ståle Grut)

      Ærlig talt, dette vet du jo godt. Les din egen artikkel om at nyheter skal live-streames via Facebook, innlegg i radioens Ekko som ligger på programmets Facebook-side, osv osv.

    • Hei igjen J. Forstår din bekymring, og vi er ikke blinde for at dette er en utfordring. Vi jobber kontinuerlig for at vårt innhold skal være tilgjengelig for alle, og når nærmere åtti prosent av alle nordmenn har valgt å opprette en bruker på Facebook er dette noe en må ta hensyn til når det kommer til distribusjon av innhold.

      Når det gjelder live-streaming er dette testing som har blitt gjort for å se hvordan formatet fungerer for oss og våre korrespondenter. Da Facebook tilbyr denne teknologien på en enkel måte akkurat nå, er det naturlig å teste det der. De leverer fortsatt stoff til flater som Dagsrevyen, men fordi det ikke er tid til å presentere alt der, tester vi en måte å formidle mer informasjon på. Som det står i saken trenger du ingen Facebook-konto for å se disse sendingene, men det vil kunne gi deg et varsel når de pågår.

      Når det gjelder programmer og redaksjoner som publiserer innhold på Facebook etterstreber vi at dette også skal formidles i NRK-universet, for eksempel i form av lenker i artikler og slikt. Går du inn på en Facebook-side er alt innholdet tilgjengelig, og du trenger ikke å registrere deg for å se hva som er delt fra siden.

      Minner også om at eksempelvis korrespondentene fortsatt er tilgjengelige på nøytrale plattformer som e-post.

    • J Høistad (svar til Ståle Grut)

      Jeg er redd NRK er utilgivelig naive når dere sluser stadig mer innhold via Facebook. Dere ville neppe gjort NRK-innhold tilgjengelig på TV2 eller VGs plattformer, uansett om de også hadde hatt 80% dekning blant Norges befolkning.

      I det lange løp er imidlertid Facebook en minst like aktuell konkurrent for NRK som de norske mediehusene. Når dere holder på som nå, vil dere gjøre deres egen NRK-plattform svakere, og Facebooks sterkere. Før dere vet ordet av det vil dere sitte i London og diskutere hvor mye av lisenspengene Facebook skal ha for å fortsette å distribuere NRK-innhold. Se bare hva som har skjedd med norske aviser.

      Det var den økonomiske delen av det. Legg så til at NRK må akseptere en over-redaktør i Facebook og tilpasse innholdet sitt etter deres regler, slik som Newton måtte gjøre.

      Det forbauser meg at NRK, med sine ressurser, ikke har selvtillit nok til å tro at egen platform er sterk nok til å stå på egne bein. Dere er ikke alene. Utallige grunnskoler bruker Facebook for å sende enkle meldinger til foreldrene, som om e-post plutselig var blitt umulig.

      Facebooks uttalte målsetning er å «bli» internett. Alles portal til nettet, fra TV-titting til betaling av strømregninger, skal ifølge visjonen sluses gjennom dem. Greit nok, private gjør som de vil. Men hvorfor skal offentlige foretak, enten det er NRK, Skatteetaten eller skoleverket, aktivt bidra til dette ?

      Mangelen på prinsipiell tenkning om dette er skremmende !

  7. Asbjørn Boyesen

    Utrolig interessant å lese. Høyt verdsatt debatt.
    Avisa Dagen, der den ivrige forkjemperen for ytringsfrihet, Vebjørn Selbekk, mannen bak en av de mange faksimiler av de danske muhammedkarikaturene, er redaktør, tvinger alle inn på FB for å kunne kommentere.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.