nrk.no

Direktesendinger på Apple TV, smart-TV, og Chromecast?

Kategorier: NRK,NRKTV,Plattformer & TV

NRK TV direkte på Apple TV
NRK TV direkte på Apple TV

Etter at vi lanserte NRK TV på Apple TV og smart-TV har vi fått utrolig mange gode tilbakemeldinger fra dere brukere. Det som har vært mest etterspurt har naturlig nok vært muligheten for å se direktesendinger.

Forrige uke ble det mulig å se direkte-TV på Apple TV. Vi er også på god vei når det gjelder utvikling av denne funksjonen på smart-TV og Playstation.

Hvorfor er direkte-TV så viktig?

Brukervanene til det norske folk er i konstant endring. For at NRK fortsatt skal være relevante og tilstede i folks hverdag, må vi være tilstede der brukerne er. Stadig flere brukere lever i en hverdag uten TV-dekoder, noe som naturlig nok gjør at NRK  må kunne tilby direkte-TV på plattformer som Apple TV og smart-TV.

«Håper direkte kommer etterhvert også, har kasta ut tuner-boksen for lenge siden, vi lever da ikke i steinalderen lenger»
– Christoffer

I NRK sin strategi står det med store bokstaver at NRK skal samle det norske folk og bidra til felles opplevelser. Mye av innholdet som bidrar til dette er innhold som sees best direkte. Det kan være alt fra sports- og nyhetssendinger til TV-aksjonen og Nobelkonserten. Under store arrangementer som OL er det mange direktesendinger som desverre ikke får plass på kanalene NRK1, NRK2 og NRK3. Disse blir i dag sendt på noe vi kaller eventkanaler, som tidligere kun har vært tilgjengelige gjennom undersider på NRK.no. Disse eventkanalene har vi også planlagt å tilgjengeliggjøre i NRK TV – på alle plattformer.

NRK TV direkte på smart-TV
NRK TV direkte på smart-TV med programguide

Holder det med direkte?

Fra et program sendes på en av lineærkanalene, kan det ta opptil tre timer – etter at programmet er ferdig – før det er tilgjengelig on demand. Grunnen til dette er at videofilene må konverteres til rett format og lastes opp i skyen. Denne problematikken har vi løst ved at brukeren kan spole tre timer tilbake i direktesendingene. I den nye versjonen av Apple TV har man mulighet til å spole i strømmen, men vi ønsker å gi brukerne enklere tilgang til de programmene som nettopp har blitt sendt. Dette løser vi på samme måte som på tv.nrk.no, ved å pakke inn direktekanalene i en slags programguide.

Supert at dere har fått en app for samsung tv’er. På min ønskeliste er direktesending med mulighet for å spole tilbake i tid. Som småbarnspappa holder jeg alltid på med legging når Dagsrevyen går, og det tar jo flere timer før dagens Dagsrevyen dukker opp i arkivet.
– Bjarte

Hva som kommer fremover

Vi skulle gjerne levert alt det brukerne ønsker seg på alle plattformer samtidig, men det er noen plattformer som er enklere å utvikle på enn andre. Det er for eksempel mye enklere å lage én app for Apple-TV, enn det er å lage apper for alle de smarte TVene som finnes. Hver eneste TV-modell, fra hvert eneste år, fra hver eneste produsent er forskjellig, noe som gjør det krevende å teste og finne feil. Den siste utfordringen vi har støtt på er at Samsung desverre ikke støtter spoling i HLS-direktestrømmene våre, men vi håper selvsagt at vi kan finne en løsning på dette!

Her er en liten oppsummering av hva som kommer på de forskjellige plattformene:


APPLE TV

 

Funksjonalitet i versjon 1.1 (Lansert)

  • Mer innhold på forsiden
  • Direktekanaler
  • Neste episode starter automatisk (Binge Watching)
  • Bedre søkeresultater

Funksjonalitet i versjon 1.2 (Lansert)

  • Programguide/EPG med mulighet til å enkelt starte et program som nettopp er sendt. 
  • Fortsette påbegynte programmer fra der du slapp.
  • Markering av programmer som er sett eller påbegynt.
  • Teksting default på når åpen teksting brukes
  • Huske tidligere søkeresultater

Funksjonalitet i kommende versjon

  • A–Å-liste. (Planlagt)
  • Temapakker, redaksjonelle samlinger av programmer. (Under utvikling)
  • Eventkanaler (Planlagt)
  • Tema (Planlangt)
  • Ny forside med mer innhold (Planlangt)

 

SMART-TV & PLAYSTATION

 

Funksjonalitet i versjon 1.5

  • Se direkte-TV
  • Programguide/EPG med mulighet til å enkelt starte et program som nettopp er sendt.
  • Fortsette påbegynte programmer fra der du slapp.
  • Markering av programmer som er sett eller påbegynt.
  • Neste episode starter automatisk (Binge Watching)
  • Temapakker, redaksjonelle samlinger av programmer.
  • A–Å-liste.

Funksjonalitet i kommende versjon

  • Eventkanaler (Planlagt)

Lanseringsstatus versjon 1.5

  • Samsung
    • Lansert
  • Sony TV
    • Under godkjenning hos Sony
  • Sony Playstation
    • Sony oppdaterer utviklingsverktøyet for at direktestrømmene skal fungere.
  • LG
    • Utvikling klar, sendes til godkjenning ca 1 mai.
  • Panasonic
    • Under utvikling
  • Philips
    • Det er avgjort å ikke lage ferdig appen for Phillips. (Les mer i kommentaren fra Erik Bolstad)
    • Vi jobber med Android TV, noe s0m vil gi mange av dere som har en Androidbasert Philips-TV tilgang til NRK TV.

 


 

CHROMECAST

 

Funksjonalitet i versjon 3 (Under utvikling)

  • Diverse justeringer
  • Introduce cast
  • Persistente controls
  • Volumstyring fra nettleser

Funksjonalitet i kommende versjon

  • Se direkte-TV
    • Vi venter på tilbakemelding fra Google for å finne en løsning på ustabile direktestrømmer.

 

Kom gjerne med ønsker om funksjonalitet i kommentarfeltet under.

216 kommentarer

  1. Hein Haraldson Berg

    Av en eller annen grunn, så er svaret ja; jeg har sett NRK direkte via Apple TV. Jeg sier «av en eller annen grunn» fordi dette skjedde ved en feil. Jeg gikk inn på et program med en tittel som tilsa at det skulle være opptak (Tour de Ski tror jeg), men ble tatt til direktesendingen.

    Jeg tenker at det beste nok vil være å tilby direktesendingene i en helt egen seksjon av appen, og ikke blandet innimellom alt on-demand-innholdet.

    Svar på denne kommentaren

    • Frank Jonassen (svar til Magnus Cederholm)

      Ja, direktesendinger har egen seksjon, men som Hein Haraldaon Berg sier, må du egentlig se på direktesendingen for å se på opptak. Det du må gjøre er å spole deg tilbake til fks Tour de ski.!! Problemet ble enda større da NRK skiftet kanaler mellom NRK 1 og 2 på grunn av nyhetssendinger. Da mistet du deler av opptaket. NRK må jobbe litt for å få orden på dette. Opptak er opptak og direkte er direkte.

    • Magnus Cederholm (NRK) (svar til Frank Jonassen)

      Vet ikke om jeg helt skjønner problemstillingen din, eller om det du mener er akkurat det jeg har skrevet om under seksjonen «Holder det med direkte?» i artikkelen?

      Mvh
      Magnus

    • Har samme problem som trådstarter.

      Når jeg spoler tilbake kan jeg se stilllbildet av det jeg vil ser, men det vises livesending når jeg trykker play.

      Dette er det samme hvis du f.eks går inn kveldsnytt under nyheter to timer senere. Da vises kun live sending når du trykker play.

    • Magnus Cederholm (NRK) (svar til Kjetil)

      Det er en bug i siste versjon av tvOS (nye Apple TV) som gjør at spoling i livestrøm ikke virker som det skal. Se kommentarer nesten helt nederst på denne siden. Kommentaren ovenfor som er over et år gammel er nok ikke relatert til problemet du har nå.

      Apple sier de prøver å fikse feilen til neste oppdatering av tvOS.

    • Erik Bolstad (NRK) (svar til Trine Myklebust)

      Prøv å oppdatere Apple TV-en din. Om det ikkje funkar: dra ut stikkontakta, start på nytt og vent på at oppdateringane blir lasta inn.

    • Trine Myklebust (svar til Erik Bolstad)

      Hei, takk for svaret. Har gjort det nå tre ganger, men direkte tv valget kommer ikke opp. Siste gangen jeg tok ut kontakten, var den ute i 30 minutter. Hva gjør jeg feil?

    • Magnus Cederholm (NRK) (svar til Trine Myklebust)

      Har du oppdatert Apple TV på følgende måte? support.apple.com/en-us/HT202716

      Hvilken versjon har du av programvaren nå? Sjekk under «Innstillinger/Generelt/Om/Apple TV-programvare»

      Er Apple TV-en din koblet til Internett?
      Sjekk under «Innstillinger/Generelt/Nettverk/Test nettverk»

    • Trine Myklebust (svar til Magnus Cederholm)

      Jeg har oppdater slik Apple beskriver det. Min programvare er 7.0.3(6971).
      Jeg kjøpte denne Apple tv for 5 dager siden. Vil gjerne se NRK direkte via den.

    • Trine Myklebust (svar til Magnus Cederholm)

      Ja, og jeg kan se tv 2 direkte. Der er det ingen problem. Jeg har nå akkurat nullstilt Apple tv, og prøver å laste alt opp på nytt igjen. Skal se om det fungerer.

    • Magnus Cederholm (NRK) (svar til Trine Myklebust)

      Får du opp noen andre menypunkter?
      Kanskje det tar litt tid før Apple TVen oppdaterer til siste versjon av Apple TV-appen.

    • Hvordan får jeg fram muligheten til å se direktesending med appleTV? Jeg har oppdatert programvare, men direktesending er ikke tilgjengelig. I TV2 sin app er direktesending tilgjengelig. Jeg ser at flere har dette problemet. Er det en løsning på dette problemet?

    • Stian Øby Johansen (svar til Lars Erik)

      Ja, for søren! Den uoffisielle er helt grei, men ville elsket å se hva NRK kunne klare å få til om det ble lagt bare bittelitt ressurser i utviklingen av en slik Kodi-app.

    • Thomas (svar til Ralfsen)

      Absolutt. Med mulighet for spoling i direktesendingene, hadde jeg ikke trengt å bruke webleseren for å se direkte NRK lengre, XBMC/kodi grensesnittet er mye greiere å forholde seg til etter min mening.

    • steinmb (svar til Lars Erik)

      +1 fra meg på Kodi (kodi.tv/) støtte. Klar over utfordringene med et mere og mere fragmentert marked for utvikling. Ingen kan støtte/lage plugins/app/program for all platformer men en dokumentert og offisiell API burde i allefall være et must.

    • Shhhhhhhh…. de er sikkert ikke hørt om Kodi 😉

      Vi får flere tusen gratis TV kanaler fra hele verden (NRK, National Geographics…Disney, CNN, MTV BBC… etc etc..).

  2. Svein Are Grønsund

    Kjempemessig at det er videreutvikling på gang. Kjenner meg veldig igjen i usecasene dere har sitert i artikkelen (tuner-løs, så irriterende å måtte vente i til etter 21.00 før jeg kan se 19-nyhetene). I dag løser jeg det ved å måtte streame til AppleTV fra iPhone. Ser frem til at dette blir endel av totalløsningen.

    Svar på denne kommentaren

  3. Hva med radio? Både direkte og on demand. Det ville vært et fint supplement nå som FM skal slukkes. Og kanskje med litt høyere båndbredde (lossless?) enn det som er på andre nettradio løsninger og på DAB. På den måten vil lyd nerdene slutte å sutre over dårlig lyd på nettradio og DAB. Det vil uansett bruke mindre båndbredde en tv streaming. Enten som egen app eller en del av tv appen på Apple TV

    Svar på denne kommentaren

  4. Smartere teksting, please! Sånn at jeg f.eks. slipper å se norsk, svensk og engelsk tekst, men får teksting når andre språk dukker opp. Bruk nettets muligheter til å gi en bedre og mer individuelt tilpasset opplevelse enn det man får ellers!

    Svar på denne kommentaren

    • Sigurd (svar til ThorH)

      Akkurat dette savner jeg også!
      Muligheten for å velge mellom teksting for hørselshemmede og teksting av de mindre snuttene av enkelte programmer som er på andre språk (i opptak, slik det er direkte og på TV). Og dessuten mulighet for å sette på teksting for hørselshemmede på direktestrømmen (ala det som en gang ble skrudd på via tekst-tv 777)

    • Kristian (svar til Sigurd)

      Tiltredes! Teksting a la side 777 hadde vært veldig bra, nyttig funksjon både om det er støy i bakgrunnen og for seere som er svake i norsk.

    • Magnus Cederholm (NRK) (svar til Tore Høgås)

      Alt som gjelder smart-TV gjelder også Playstation. Har oppdatert artikkelen.
      Takk for tilbakemelding 🙂

    • Magnus Cederholm (NRK) (svar til Øystein Rantrud)

      Programmer som ikke kan sees skal ikke reklameres for noe sted i tjenesten. Eneste stedene disse dukker opp er i episodelister på en serie, tv-guiden eller i et søkeresultat. Det er en bug i appene som gjør at når internklokken på TVen ikke er oppdatert så kan det se ut til at mange programmer ikke er tilgjengelige, selv om de faktisk er det.

      Om man befinner seg i utandet får man ikke skreddersydde aktualitet og kategorivisninger av programmer, så man må desverre bla seg gjennom en del innhold som ikke kan sees. Men i de nye a–å-listene (som kommer) vil utenlandsbrukere få en egen versjon med kun programmer tilgjengelig i utlandet.

      95% av alle søk som gjøres i tv.nrk.no er søk etter program- og serietitler, så vi tenker at det er best å gi brukeren beskjed om at han ikke kan se programmet så fort som mulig, slik at han kan avslutte letingen og heller finne noe annet å se. Om et program kan sees er bare ett av mange kriterier som brukes for å vekte søkeresutlatene. Andre kriterier er blant annet aktualitet, om det er i en serie, program eller episode, hvilken kategori programmet tilhører m.m. Programmer som ikke lenger er tilgjengelige forsvinner ut av søkeresultatet etter 15 dager, mens serier blir liggende en god stund lenger.

      Vi jobber med å få tydeligere innganger til filmer og dokumentarer, slik at søket ikke i like stor grad blir brukt til dette.

      Søket forbedres kontinuerlig uten at Apple TV eller smart-TV-appene trenger å oppdateres.

      Mvh.
      Magnus

    • Tobias Lundin (svar til Torstein)

      Chromecast ær bara en dings, den første av sitt slag som støtter Google’s cast-protokoll. Samma protokoll och «casting» kommer vara en del av AndroidTV och ær dessutom på gång att implementeras native i andra dingser och SmartTv’s. Så nær NRK pratar om Chromecast handlar det mest om Cast-protokollet och det ska vi absolut ha støtte før 🙂

  5. Arnstein Bugge

    Vil det være mulig å ta i mot NRK på AppleTV når jeg er i utlandet (uten å opprette en VPN kanal)? Sitter i en båt i Mexico og hadde vært dig å få inn NRK. En VPN kanal vil redusere hastigheten noe, og den er lav nok allerede..

    Svar på denne kommentaren

  6. Erling Brandvik

    Hei

    Vil bare (som alltid) oppfordre NRK til å frigi API-et sitt, evt. gi kontrollert tilgang til utviklere slik at vi kan gjøre NRK-kanalen i PLEX enda bedre 🙂 Det samme gjelder for Kodi/XBMC nevnt tidligere.

    Svar på denne kommentaren

    • Et API med utviklerprivilegier/tilgang må jo være veien å gå. Det er for mange ulike plattformer til at NRK skal serve alle, og det er vanskelig politikk i å prioritere disse. Og som alltid; sjansen er at den beste versjonen av NRK kommer utenfra. NRK betas mantra støtter jo teorien.

  7. Er det mulig å forklare for en ytterst fremmed hva dere prater om? Jeg eier en tv i Norge, med det sølvfargede boks vi ble tvunget til å kjøpe for noen år siden (vi som har antenna på taket og nekter å kjøpe sat-dish eller noe med kabler under jorden). Her i utlandet har jeg kun en MacBook; ikke tv eller radio.

    På Mac’en har jeg Safari og Firefox, begge i gamle utgaver, som jeg får ikke oppdatert fordi min OSX er bare 10.5.8.

    Når dere snakker om app’er, er jeg usikker…betyr det noe annet enn, f.eks., Safari, ordbok, kalender osv (for ikke å glemme Skype)? Når noe heter Apple, er det noe jeg kunne bruke? Hvor faller alle de NRK programmer som ikke lar seg se på min Mac fordi jeg er i utlandet inn i hva dere snakker om?

    At folks vaner forandrer seg raskt er vel sant nok for noen……men at alt skal idag koste penger, hvor en lisens og en av-på bryter innbragt radio eller tv til allesammen uten klasse eller økonomiske forskjeller var tidligere normen, det synes ikke jeg mye om!
    Så håpes det at dette «gratis» brevveksling kan bringe opplysning hvor det så sårt trengs!

    Svar på denne kommentaren

    • Magnus Cederholm (NRK) (svar til shortleg)

      For å innstallere NRK TV-appen på din TV så må TVen være en smart-TV fra hvertfall 2012/2013 eller nyere.

      Du kan fortsette å bruke tv.nrk.no på din datamaskin, og selv om vi sprer oss ut på mange andre plattformer så vil vi fortsette å forbedre tv.nrk.no

      En Apple TV er en liten boks du kan koble til din TV, om du har HDMI inngang på TVen. Den gir deg mulighet til å se NRK sitt TV-innhold på TVen akkurat når du vil. Les mer om dette på apple.no

      Om du er i utlandet så har det ingen ting å si hvilken app du bruker. Programmer som ikke kan sees i utlandet kan uansett ikke sees, fordi NRK ikke har rettigheter til å vise de i utlandet.

  8. Trond Midtbøen

    Jeg har sett NRK via apple TV og det fungerer bra, men får ikke tekst på utenlandske programmer. Direkte sendingene er tekstet men ikke om jeg velger å se et program fra arkivet. Har sjekket flere programmer med samme resultat. Er dette en feil flere opplever? Er det noe jeg gjør feil feks av innstillinger som er årsaken til at jeg ikke får tekst på utenlandske programmer som jeg ser via arkiv på NRK apple TV

    Svar på denne kommentaren

    • Hei Trond. Når du ser et NRK-program på apple TV, hold inne enter-knappen (den knappen som er i midten av den svarte ringen). Da kan du velge tekst.

  9. Frank Eivind Rundholt

    Fint at direkte-TV har komme på AppleTV.

    Det jeg savner nå er muligheten til å logge inn. Bruker stortsett mobil og Chromecast på mine to TVer, slik at jeg lett kan favorittmerke program og fortsette der jeg slapp sist.

    En helt annen ting, kommer NRK1/2/3 Lydtekst-kanalene til å dukke opp på nett-tv, apper og dingser?

    Svar på denne kommentaren

    • Magnus Cederholm (NRK) (svar til Frank Eivind Rundholt)

      Innlogging kommer etterhvert, i mellomtiden kommer det en enklere plattformbasert personalisering som nevnt i artikkelen.

      Lydtekst-kanalene jobbes det med å få ut på alle plattformer, men dette innholdet vil ikke finnes i opptak, kun direkte.

  10. Dette er veldig bra!!
    På Apple-TV og på vegne av de minste svaner jeg helst en egen app evt. et eget punkt i toppmenyen (i dagen app) for NRK Super. Det er veldig knotete i dag å finne frem til innholdet for barn og har en først funnet det er det fort gjort å rote seg bort.
    Ellers støtter jeg forsalget ovenfor vedr. VPN og «fri» tilgang i utlandet.

    Svar på denne kommentaren

    • Magnus Cederholm (NRK) (svar til Leif)

      I dagens løsning tror jeg kategorien som heter «Barn» må være den enkleste måten å finne barneprogrammer.
      Vi jobber med hvordan vi skal løse NRK Super på best mulig måte. Design og utvikling på dette har ikke startet enda ettersom rammene ikke er landet, men vi jobber for at løsningen skal bli best mulig for barna.

    • Magnus Cederholm (NRK) (svar til Arne B)

      NRK TV har vært tilgjengelig på Samsung smart-TV siden i fjor høst. Du må ha en 2012 modell eller nyere.

    • Magnus Cederholm (NRK) (svar til Bjørn A)

      Prøv å gjør en omstart av den. Har du norsk språk på din Apple TV så gjør du det trolig i: Innstillinger/Generelt/Omstart.
      «Direkte» finner du i toppmenyen.

    • Magnus Cederholm (NRK) (svar til Kjetil)

      Det er en stund siden jeg jobbet med video, men utifra hva jeg kan huske:
      • Hz er hvor ofte din TV oppdaterer skjermbildet.
      • FPS (Frames per sec) er hvor mange bilder i sekundet det er i selve videofilen.

      På digital video er det 25 fps progressivt som er standaren i Europa. Dette er ikke noe NRK påvirker, men det er slik standaren er. Det kommer nok til å ta lang tid før vanlig TV-innhold får noe høyere FPS enn dette. Første filmen jeg vet om som fikk høyere FPS var Hobbiten. Dette ble mottatt både positivt og negativt.

      Les mer om dette her:
      no.wikipedia.org/wiki/Bildefrekvens

      Mitt tips for å få best mulig bilde er å skru av all mulig bildehåndtering som TV-prdusentene har innstallert på TVen din. Spesielt disse «motion frame rate bevegelses utgjevnings»-innstillingene, som (jeg mener) kun legger til fiktive frames og ødelegger bildet.

    • Ja, FPS er nok mer presist.

      Slik jeg har forstått det er det ikke videre helt som du beskriver.
      Det er tydelig teknisk skille mellom TV og film-bransjen.
      Film har alltid holdt seg til lav framerate, 24fps.
      TV derimot, har tradisjonelt (SD) vært 50 halve bilder i sekundet, interlaced.
      Med HD hadde TV-produksjonsutstyr lenge valget mellom kun 720p eller 1080i (p=hele bilder, i=halve bilder), men fortsatt 50.
      Jeg tror, men dette vet jeg ikke sikkert, at NRK fortsatt produserer det meste av flerkamera i 1080i. Kanskje er også hovedkontrollen til NRK i 1080i, noen som vet?
      Deretter mener jeg å ha lest (på NRKbeta kanskje) at NRK har bestemt seg for å sende i 720p50, fordi dette gir bedre kvalitet pr båndbredde. Vet ikke om det fortsatt er slik, at maksimal kvalitet fra RiksTV, Get, CanalDigital osv er 720p?
      (ble langt dette her)
      På Nett-TV derimot, tror jeg at det ikke er mer enn 25 FPS. Jeg lurer egentlig på om det stemmer, og hvilke tanker som er rundt dette?

    • Espen Wang Andreassen (svar til Kjetil)

      Du har rett.
      NRKs interne HD-produksjonsformat er 1080i/25 (med XDCAM HD422 50Mbit/s som codec). Det betyr at innsending, opptak, lagring, avspilling og routing av HD-materiale med noen unntak skjer i dette formatet (inklusive i sendekontrollene). Men formatet ut til distributørene (Riks-TV, GET med fler) er 720p/50. Grunnen til at dette formatet opprinnelig ble valg, er blant annet EBUs anbefaling fra noen år tilbake, der man fant at den opplevde kvaliteten av 720p/50 er like god eller høyere enn 1080i/25 ved de bitratene som typisk blir brukt ved distribusjon.

      * The 720p/50 format showed better image quality than the 1080i/25 format for all sequences and for all bitrates;
      * With decreasing bitrate in the compressed domain, the difference between the 720p/50 and 1080i/25 format became more marked;
      * The 1080p/50 format was rated equal or better than 720p/50 for the higher bitrates – the extent depending on the test sequence. However, 720p/50 was rated better than 1080p/50 at the lower bitrates.

      Til nett så droppes interlacing («linjesprang» på … norsk) og alle kvaliteter opererer med 25 helbilder i sekundet (p/25). Ideelt sett skulle man sendt interlaced også på nett, men på grunn av at det er sterkt varierende hvor godt avspillerne i nettbrett, telefoner og i nettlesere håndterer dette, har man kommet til at opplevelsen blir best om man nedkonverterer til 720p/25.

      Det er ikke tvil om at det hadde vært fint å komme seg helt bort fra interlacing, men foreløpig krever dette en økning i båndbredde og lagringkapasitet som gjør at 1080i/25 fortsatt er hovedformatet for HD-produksjon, mens 720p/50 er hovedformatet for HD-distribusjon.

    • Takk for svar. Det var omtrent slik jeg trodde.
      Som det du refererte til sier, at interlaced ikke er gunstig for distribusjon med h264, er set ingen grunn til å ønske det på nett heller.
      Derimot er vel 50 frames like ønskelig på nett som på «vanlig» tv. Dette er vel også helt teknisk mulig.

      Dette er også kjernen av spørsmålet. Hva tenker NRK om å komme opp på tilsvarende kvalitet på nett, 50 frames?

  11. Jeg ble veldig glad da det plutselig dukket opp en NRKapp på min smartTV i fjor (tror det er en samsung). Men den funker ikke helt optimalt. Ganske ofte stopper den opp og sier den ikke har nettilgang. Og det er sikkert sant i øyeblikket, og kanskje skulle jeg hatt raskere nett. Men HBO og Netflix har ikke det samme problemet. Jeg tror at de kanskje lagrer litt lokalt på TVn framover i sendingen (sånn at hvis nettet et øyeblikk blir tregt så har den noen sekunder eller minutter med allerede streamet film å vise meg inntil nettet tar seg opp igjen).
    Kan det stemme at NRKappen ikke gjør det? Og kan det bli en endring på hvis det er tilfelle?

    Svar på denne kommentaren

    • Lars Erik (svar til anne)

      Hei! Jeg hadde også dette problemet med min Samsung TV, det som løste problemet hos meg var å koble til nettet med kabel istedenfor trådløst…

    • Hmmm. det kan jeg jo prøve. Men det forklarer ikke at appene fra HBO og NEtflix fikser det som NRKappen ikke fikser?

    • Jeg har også samme problem (NRK+Samsung SmartTV). Det ser ut til at selv et lite avbrekk i nettilgangen er nok til å trigge den forferdelige meldingsboksen som kommer over bildet. Dette til tross for at den tydeligvis ikke har noen problemer med å fortsette spilling av video bak meldingsboksen. Kanskje har appen bufret nok video til å tåle avbrekket. Uansett er det en svært irriterende feilmelding som man attpåtil er nødt til å klikke seg ut av… Da kommer man tilbake til hovedmenyen og man må velge programmet på nytt. Ofte må man spole frem manuelt til der man slapp.

      Mitt håp for den neste versjonen er at den bare viser denne feilmeldingen når video faktisk har stoppet helt opp (med automatisk fortsettelse om nettet blir i orden igjen). Hvorfor vise feilmelding for den minste glipp når den så helt åpenbart ikke har problemer med å spille av video?

      Andre ønsker:

      – Enklere kontroller for å spole frem/tilbake. Kontrollene er rett og slett unøyaktige. Hva med å kunne bruke piltastene til å hoppe f. eks. 30 sekunder frem?

      – Alternativ liste i tekstformat i stedet for bilder slik at det går raskere å bla seg igjennom.

      – Oversikt over programmer som snart forsvinner fra nett-utgaven.

  12. Jeg får heller ikke opp direktemuligheten på min Apple TV. Det ligger kun NRK TV, Kategorier og Søk i menyen. Det er for øvrig tilsynelatende kun norsk innhold i undermenyene, men hvis jeg søker på f.eks Game of Thrones, både finner jeg det og kan spille det av.

    Dette i motsetning til på iPhone og iPad, hvor alt er tilgjengelig også i menyene.

    Jeg har helt oppdatert programvare, stilt inn på Norge i både tekst, region og iTunes, og restartet opptil flere ganger.

    Noen idé om hva som er galt?

    Svar på denne kommentaren

    • Polly (svar til CG)

      Jeg har samme utfordring: får ikke opp «direkte» valget. Har også forsøkt de samme innstillinger + omstarter. Er riktignok i utland og benytter vpn.

    • Magnus Cederholm (NRK) (svar til Tommy)

      Vi er i gang med å gjøre eventkanalene tilgjengelig på tvers av alle plattformer.
      Eventkanaler er alle direktesendinger som ikke har plass på de vanlige fjernsynskanalene.

  13. NRK appen på min Sony 55x8505B sluttet å spille av. Fikk opp programinnhold og kunne velge programmer, men da jeg trykket play, fikk jeg beskjed om at videospilleren feilet.
    Og nå får jeg kun meldingen this page display failed, med beskjed om å sjekke nettverket.. Youtube og alt annet virker.

    Svar på denne kommentaren

    • Ottar (svar til Vidar)

      Slik er det også på min Sony smarttv. Har virket helt fint, men slutte å virke på mandag. YouTube og browser virker.

    • Ottar (svar til Andrew)

      Jeg sendte en e-post til NRK der jeg forklart problemet. Fikk til svar at de nett hadde lansert en ny versjon av applikasjonen som dessverre forårsaker problemer på enkelte modeller. De jobber med å ordne problemet. Det er bare å smøre seg med tålmodighet.

    • Magnus Cederholm (NRK) (svar til magnus)

      Takk som spør. Det går bra! Vi har trolig løst problematikken rundt spoling i direktestrømmene 🙂

    • Tøfft. Så jeg kan snart bytte mellom sumo, netflix, viaplay og nrk uten å reise meg fra sofaen for å starte direkteavspilling på pc’en?

  14. Joar Øverland

    Opplever alt for ofte at nrk direkte ikke starter på direkte, men langt bak.

    Opplever også at den plutselig hopper tilbake en time eller to.

    Hvorfor? Og savner da en knapp å trykke på for å få den tilbake til direkte. Blir lenge å spole frem to timer…..

    Svar på denne kommentaren

    • Magnus Cederholm (NRK) (svar til Joar Øverland)

      Direktestrømmen er alltid litt etter det som faktisk er direkte, men som regel skal det ikke være lenger bak enn omlag 30 sekunder.

      Hopper det tilbake mens du ser på?

      For å komme til direkte igjen burde det gå fint å avslutte strømmen og klikke på kanalen på nytt.

    • Joar Øverland (svar til Magnus Cederholm)

      Det kom flere ganger opp en feilmelding om at det ikke virket, prøv igjen senere.

      Når eg da gikk ut og inn igjen kom eg langt tilbake i tid. Vi snakker en time eller to. Litt vilkårlig.

      Prøvde flere ganger, men midt i stafetten begynte eg heller å spole.

      Det skjer også ofte når eg starter appen, går inn på direkte og opplever at det ligger en time bal for eksempel.

    • Magnus Cederholm (NRK) (svar til Joar Øverland)

      Har du mulighet til å sjekke hva som faktisk står på direktesiden neste gang dette skjer? Det kan være at Direktesiden ikke er oppdatert og at du derfor er én time etter allerede før du starter kanalen.
      Jeg har opplevd det samme flere ganger selv, med både NRK og TV2-appen, så jeg har en følelse av at problemet kanskje er at Apple TV ikke har oppdatert direktesiden. Løsningen min har som regel vært å gå helt ut av appen og inn igjen. Noen ganger må jeg også restarte Apple TV for at den skal oppdatere innholdet i appene.

    • Joar Øverland (svar til Magnus Cederholm)

      Har lagt merke til begge deler.

      Når det var trøbbel under VM i går stod det riktig.

      Andre ganger her har eg sett at det står feil program. Da har det vært godt nok å gå ut og inn igjen.

      Eneste eg ikke prøvde i går var å ta strømmen til Apple tv.

    • Joar Øverland (svar til Joar Øverland)

      En ting til. Opplevde i går også at H var borte fra sendingen ti minutter og da var plutselig sendingen over to timer tilbake i tid uten at vi hadde sett hva som skjedde.

      Så da har den bare hoppet direkte tilbake i tid. Det har eg aldri sett skje mens vi har sett på, men den feilmeldingen kan ha vært på skjermen i mellomtiden, for det var ingen som såg på når dette skjedde.

    • Joar Øverland (svar til Magnus Cederholm)

      I dag har det bare vært tull med NRK super igjen. Går inn på direkte, den starter fra direkte et sekund før den hopper tre timer tilbake. Eneste løsning som funket en liten stund var å spole fremover tre timer igjen, noe som tar veeeeeeeldig lang tid.

      Hva er greia her? Appen? Apple tv? Nettet? Alt annet på Apple tv funket til og med de andre NRK kanalene….

    • Andreas Straum (svar til Andreas Straum)

      I tillegg er det mye stans/hakking i direktesendinger. Dette har jeg ikke hatt problem med tidligere på samme enhet.

    • Joar Øverland (svar til Andreas Straum)

      Det har nok litt sammenheng med ski VM og stor pågang, men da burde det klare å begynne der du var. Evt at det var en knapp som tok oss direkte tilbake til direktesending….

    • Joar Øverland (svar til Joar Øverland)

      Finnes det forøvrig en plass hvor man kan melde inn slike feil? Denne diskusjonen er jo strengt tatt ikke beste plassen for en feilmelding…

    • Magnus Cederholm (NRK) (svar til Joar Øverland)

      Ski-VM har nok vært en god bidragsyter til hakkete livesendinger, ikke kun for NRK sine strømmer, men for nettet i Norge generelt.

      For å gå til direkte igjen i dagens Apple TV-app kan man avslutte direkteavspilling og så starte den igjen. Da skal du komme til direkte.

      Til smart-TV lager vi en knapp i avspilleren for å spole til direkte igjen. Om vi får til noe lignende på neste versjon av appen for Apple-TV gjenstår å se. Mulighetene på Apple TV er litt mer begrenset, på godt og vondt.

    • Joar Øverland (svar til Magnus Cederholm)

      Det hjelper ikke å starte direkte sending på nytt. Den hopper en vilkårlig tid tilbake i sendingen når man går inn på direkte.

  15. sideordnet spm: jeg kommenterte i – og valgte å følge denne tråden – for en stund tilbake, men nå kunne jeg tenke meg å slippe å få flere mail fra den. men går ikke an å unsubscribe. Når jeg bruker linken i eposten, markerer diskusjonen og velger «Remove selected subscriptions >>» får jeg meldingen «You may not access this page without a valid key.»
    Fix plz.

    Svar på denne kommentaren

    • Lars Erik (svar til magnus)

      Samme problem som Magnus. Dette er sykt irriterende, særlig da folk har begynt å bruke denne tråden som et support-forum…

    • Henrik Lied (NRK) (svar til magnus)

      Hei, Magnus!

      Jeg har oppdatert pluginen som står for denne funksjonaliteten. Virker det bedre nå?

  16. Hei har noen spmål om nrk app på iphone ipad og apple tv
    Først takk til en flott tjeneste.
    Lurer på når det kommer tvguide på appletvapp? Er veldig tungvint å spole tilbake på apple tv flere timer under direkte istedenfor å kunne hoppe rett til det program som er sendt slik man kan på nrk nett tv og på app for iphone ipad og android. Savner denne fine brukervennlighet på appletv appen. Kommer den?
    Vet jeg kan løse det ved feks å airplaye fra iphone ipad etc , men da «binder» jeg opp tlf til det…

    Slik jeg har forstått kan man spole tilbake i direktesendinger i inntill 3 timer på alle 3 nrk kanaler. Dette har fungert veldig bra på alle plattformer i begynnelsen. Opplever dessverre stor ustabilitet på dette nå de siste måneder. Er det noe som har blitt endret? Eller er det slik at man ikke skal kunne spole tilbake inntil 3 timer?

    Mvh
    Steinar

    Svar på denne kommentaren

    • Helge (svar til Steinar)

      Jeg opplever også stor ustabilitet på Apple-tv de siste ukene. Direkteseeing av f.eks Dagsrevyen går galt hele tiden og man blir kastet flere timer bakover midt i sendingen. Opplever også at lyd og bilde ikke er i synk i perioder. Dette fungerte perfekt for bare en måned siden. Spoling gikk også bra før, men det blir bare tull nå. Spolingen stopper, eller starter på feil sted.
      Når det er sagt opplever jeg også at Netflix stopper og kaster meg ut av en episode av og til og man må starte på nytt og velge «fortsett avspilling av episode» – Mulig alt dette kan skyldes siste softwareoppdatering fra Apple.. ? – Synd, fordi dette var en veldig god løsning tidligere.

    • Magnus Cederholm (NRK) (svar til Helge)

      Vår forrige release for Apple TV var i februar, så om det har vært trøbbel i 3 måneder så kan det ha sammenheng med denne releasen. Er det kun på NRK Super dere har problemene, eller gjelder det alle direktekanaler? Fryktelig synd om problemene har var så lenge uten at vi har fått gjort noe med det.

      At lyd og bilde ikke er i sync høres veldig rart ut. Sender du lyden til en Airport?

      Ny versjon av Appen er rett rundt hjørnet, med «fortsett å se», og «TV-guide» på direktesiden slik at det blir lettere å starte programmene i direkstestrømmen fra starten.

      Takk for tilbakemeldingene!

    • Flott tusen takk Magnus endelig noen fra Nrk som svarer. Vet at dette ikke er en feilmeldingsside, men når det ikke hjelper å melde gjennom vanlig feilmelding så er det supert at noen tar problemet seriøst her.

      Spmål nr 1. Kan man spole tilbake i sendinger 3 timer eller skal man kunne gjøre det slik som det var før? Ja/Nei?

      Test på en hvilken som helst plattform
      Være seg android samsung galaxy tabs
      Iphone
      Ipad
      Appletv

      Problemene er på alle plattformer jeg har testet og alle nrkkanaler.
      Har ikke testet vanlig pc og mac, men skal sjekke ut de i løpet av helgen..

      Jeg har akkurat samme problemer som Helge nevner. Tror umulig det bare er vi to som har dette problemet?
      Så er det for meg et stort under at ingen som jobber med dette i nrk har opplevd lignende problemer. Bruker dere ikke selv disse tjenester dere utvikler?

      Jeg spoler tilbake i direktesendinger til dit jeg vil, men plutselig hopper det frem i tid igjen eller rett til direkte.
      Ikke sync med lyd bilde hender også….

      Virker som disse problemer har en egen tendens til å skje hver 30 min.
      Vet ikke om det er slik at dere feks sender kl 0600 om morgen blir «cacheslettet»kl 0900 eller 0830..
      Virker ihvertfall slik på meg at hvis jeg ser på noe feks som har begynt 0615 dvs jeg har spolt tilbake til kl 0620 og virkelig kl er feks 0730/0800 så skjer det et hopp og plutselig er man inn livesending kl 0730/0800.
      Er det tekniker på den nrk kanal som sletter cache eller skjer det automatiskt?
      Virker for meg som det skjer manuelt. Da det noen ganger på kvelden ikke er noe problem?

      En tvguide «knapp» på appletv som nevnt i tidligere hadde også vært helt supert. Da hadde man sluppet denne evige spolingen på appletv som også kan være litt ekstra irriterende når klokka viser feil tid på toppen av det hele…

      Forøvrig har jeg ingen problemer med netflix eller andre streamingstjenester jeg bruker…

      Jeg har nyeste appletv versj
      Nyeste samsung galaxy s android versj
      Eldre iphone 4s med ios 7.1.2
      Eldre ipad2 med Ios 5.0.1

      Mvh
      Steinar

    • Magnus Cederholm (NRK) (svar til Steinar)

      Takk for grundig tilbakemelding!

      Vi har reprodusert feilen (Det oppstod en feil under innlasting av innholdet.) på direktestrømmen av NRK Super, på Apple TV med både gammel og ny programvare. Feilen ligger trolig hos NRK eller strømmeleverandøren (Akamai).

      Vi er på saken og håper å få fikset det så fort som mulig!

      I neste versjon av appen:
      Ved å trykke «Play» på en kanal vil man se direkte, mens ved å trykke «Enter» vil man gå til «Guiden». I direktestrømmen vil man som i dag kunne spole tilbake i sendingen, mens i «Guiden» vil man kunne velge hvilket program man vil starte. Fra «Guiden» vil man spille av on-demand-videoene istedenfor fra livestrømmen, om programmet finnes tilgjengelig on-demand.

  17. Trygve Aasheim

    Hei,

    Og takk for en fantastisk bra tjeneste.
    Pga app’n på appletv ser vi ikke på ‘vanlig’ tv noe mer.

    Men dessverre gjorde dere noen grep i siste versjon som ikke bare var bra. Det at man enkelt kan begynne å se ett program på starten er kjempebra – men siden dere fjernet muligheten for å se direkte, kan man ikke lenger bare ‘skru på tv’ og holde på med noe annet til et program begynner.
    Høres kanskje ikke så ikke ut, men f.eks. søndagsfilmen i dag ble jo et lite problem. Den kan vi ikke se fra begynnelsen etter at den startet (rettigheter?), men vi kunne heller ikke bare bli med over fra programmet før slik vi kunne tidligere. Og siden vi la inn en liten pause i vår tv-kveld misset vi da hele søndagsfilmen…
    Kan dere legge inn valg om å få se tv direkte, eller se fra starten? Tror begge deler har livets rett 🙂

    Mvh,
    Trygve

    Svar på denne kommentaren

    • Magnus Cederholm (NRK) (svar til Trygve Aasheim)

      Hei

      Du kan se direkte ved å trykke «Play» på kanalen du ønsker å se.

      Det var også (som du sier) planlagt at om man velger programmet som går direkte nå, så skal man få valget mellom å se programmet fra starten eller se direkte. Vi jobber med å fikse dette.

      Takk for tilbakemeldingen!

    • Trygve Aasheim (svar til Magnus Cederholm)

      Takk for svar, Magnus.
      Ser siste versjon endret på dette 🙂

      Siden jeg bruker en Logitech fjernkontroll til å styre alle komponenter, ser det ut til at Play-knappen min ikke gir helt identisk instruksjon. Merkelig. Den fungerer som Play når jeg ser film, men funksjonen du beskriver over fungerer ikke 🙂

  18. Hei!

    Jeg har en Samsung smart-tv med NRK-appen hvor direktesendingen ikke fungerer.
    Modellen er UE55HU6905, og kjøpte den i år.

    Denne feilmeldingen kommer: «Vi beklager. Det har oppstått en teknisk feil, vennligst prøv igjen senere.»

    Dette har vedvart helt siden oppdateringen, dvs. at direktesendingen aldri har fungert. Har også alltid brukt kabel i stedet for tråløs oppkobling til internett, noe jeg ser er kommentert tidligere.

    Etter å ha vært i kontakt med Samsung, feilsøkt og re-satt tven, mener Samsung feilen ligger hos NRK.

    Hva kan feilen være?

    Svar på denne kommentaren

    • Henrik (svar til Jon B)

      Jeg har samme problem… ««Vi beklager. Det har oppstått en teknisk feil, vennligst prøv igjen senere.»»

      Veldig synd, for det var supert at vi endelig hadde fått direkte-TV i app’en… (Det fungerte en stund for meg, før jeg begynte å få denne feilmeldingen.)

    • Henrik (svar til Henrik)

      For ordens skyld: direkte-TV i app’en fungerte lenge for meg. (Modell Samsung UE55H8005.)

    • Magnus Cederholm (NRK) (svar til Jon B)

      Takk for tilbakemelding!
      Det ble pushet en fiks for dette for en ukes tid siden.
      Vi håper den kommer ut snart 🙂

    • Magnus Cederholm (NRK) (svar til Trygve Aasheim)

      Hei

      Vi har foreløpig ingen planer om radio på AppleTV. Med ressursene vi har må vi prioritere de plattformene hvor vi får mest igjen for utviklingen.
      Husk at du kan bruke Airplay for å sende radio til din AppleTV.

      Mvh
      Magnus

    • Magnus Cederholm (NRK) (svar til Aki Haugstad)

      Hei

      Vi har ikke direktestrømmer for lokalnyheter, men ettersom nyhetene er så korte så skal de bli tilgjengelige i opptak rimelig raskt. Jeg tar en prat med redaksjonen, så kanskje vi kan få løftet opp distriktsnyhetene på kategorisiden «Nyheter».

  19. Jon Corneliussen

    Jeg har et problem med appen på apple-tv når jeg skal se direkte sendinger etter midnatt. Når jeg da velger kanal kommer «neste dags» epg opp og ikke dagens. Dvs f.eks i dag lørdag 12. kl 00.30 kommer epg opp for lørdag 12 kl 06.00 og utover og ikke for fredag 11. fra 2300 og utover som jo er det som er ønskelig og burde være mulig. Brukerfeil eller systemfeil?

    (Veldig fornøyd ellers, har sagt opp kabeltv og bruker bare nrk, tv2 sumo og nettflix mer enn nok tv egentlig.)

    Svar på denne kommentaren

  20. Bjørn Bendixen

    Hei!

    Jeg har følgende problem med samsung-appen til min ue55ju6475xxe.

    Jeg streamer programmer i Netflix-appen i UHD uten problemer og direkte-streamen til NRK-appen går smertefritt i HD. Men når jeg skal se på programmer som ikke er direkte, altså alt annet i NRK-appen, er kvaliteten elendig. Hvorfor er det slik?

    NRK-appen er versjon 1.5 017.

    Mvh
    BJørn

    Svar på denne kommentaren

  21. Jeg har samme problemet på min Samsung tv, ca samme modell.

    Direkte tv er i full HD, men alle arkiv programmer er fryktelig lav kvalitet, og teksten er ikke synkronisert. Kan dere se på dette i neste versjon? Jeg vil jo tro at det er ganske mange som har denne typen tv.

    Svar på denne kommentaren

    • Magnus Cederholm (NRK) (svar til Rune Jensen)

      Vi har rapportert feilen til Accedo og de jobber med å fikse dette. Ettersom Samsung lanserte et helt nytt OS er appen på de nye TVene en slags hybrid-app, som desverre har en del nye feil og mangler.

    • Ny versjon av NRK-app til Tizen operativsystem (Samsung) er dessverre fortsatt problematisk: Direkte-TV streames i full kvalitet, opptak ser ut som om de skulle vært tatt opp på en mobiltelefon fra år 2000………

  22. Emilio Granados

    Hei!

    Siste uken får jeg problemer med å se NRK direkte gjennom chromecast. Står feil ved avspilling. feilmelding: playback. Er dette noe dere har tenkt til å rette på. Har prøvd mange ulike plattformer å caste fra og det skjer med alle. Casting av andre programmer går bra.

    mvh Emilio

    Svar på denne kommentaren

  23. Ingar Mikal Halse

    Har den nye AppleTV og for omlag ei veke sida var det ikkje lenger mogleg å spole bakover i direktesendinger. Om vi prøver å sende program i direktebuffer frå iPhone over AirPlay, så hoppar avspelinga fram til rein direktesending. Er dette eit problem de ser på?

    Svar på denne kommentaren

    • Magnus Cederholm (NRK) (svar til Ingar Mikal Halse)

      Hei

      Takk for tilbakemelding. Vi er på saken.

      Vi prioriterer å vise on-demand-versjonen av et program foran direktestrømmen, så om dere velger et nettopp sendt program (som er blitt tilgjengelig on demand) i dagsoversikten , så skal det allikevel fungere.

      Mvh
      Magnus

    • Trygve Aasheim (svar til Magnus Cederholm)

      Hei 🙂
      Det er nettopp dette vi mener ikke fungerer nå de siste ukene.
      Hvis jeg f.eks. vil se nyhetene 20min etter at de startet, så hopper den til «direkte» selv om jeg velger nyhetene «fra begynnelsen» i menyen over dagens program.
      Prøver jeg å spole tilbake til 19:00 hopper den automatisk tilbake igjen en gang til.
      Venter jeg til den ligger under «Nyheter» med dagens dato, og starter å se derfra – hopper den allikevel frem til klokkeslettet akkurat nå, når jeg starter.

    • Magnus Cederholm (NRK) (svar til Trygve Aasheim)

      Hei. Denne logikk er litt vanskelig å forklare uten å tegne på en tavle, men forsøker igjen 🙂

      20 minutter etter nyhetene er sendt så er trolig ikke Nyhetene blitt tilgjengelig som en Video-On-Demand-fil ennå, det er derfor du blir tatt 20 minutter tilbake i tid i Direktestrømmen.
      Så fort Nyhetene er blitt tilgjengelig Video-On-Demand så vil du bli tatt til denne videofilen istedenfor bak i tid i Direktestrømmen, men det kan ta opptil 3 timer før Video On Demand-filen er ferdig generert.

      Det er i direktestrømmen feilen ligger, og vi jobber som sagt med å fikse det.

      Dette logikken for hva som skal spilles:

      Select ended program
      → VOD available
      →→ Play VOD
      → VOD unavailable
      →→ Device can play from buffer
      →→→ Buffer contains program start
      →→→→ Play live stream from buffer (Her ligger feilen)
      →→→ Buffer does not contain program start
      →→→→ Go to program page
      →→ Device cannot play from buffer
      →→→ Go to program page

      Select live program
      → Device can play from buffer
      →→ Program start is whithin buffer
      →→→ Ask whether to play live or from start and start live stream accordingly (Her ligger feilen)
      → Program start is not whithin buffer
      →→ VOD available
      →→→ Ask whether to play from live or beginning and play accordingly
      →→ VOD unavailable
      →→→ Start live stream at live position
      → Device cannot play from buffer
      →→ Start live stream

      Select unaired program
      → VOD available
      →→ Play VOD
      → VOD unavailable
      →→ Go to program page

      Mvh
      Magnus Cederholm
      Designer

    • Kjell Propell (svar til Magnus Cederholm)

      Hei!

      Hvordan går arbeidet med direktestrømmen?
      Får ikke til å pause eller spole i direktesendingene på PS3 app, eller gjennom NRK1 appen på Samsung. Dette fungerer heller ikke gjennom nettleseren på Samsung TVen.
      I nettleseren førsøkte jeg også å se et program som nettopp var ferdig, da fikk jeg opp bilde i et halvt sekund, før den hoppet til direktesending. Dette fungerer jo på PC, kunne du forklart hvorfor det ikke går her?

      NRK1 appen på Samsung er utrolig treg med 5-6 sekunders responstid når jeg beveger meg i menyen. Derimot fungerer dette helt fint i NRK Super (og andre apper). Ser Super Appen ble oppdatert senest i Desember, har det noe med det å gjøre?

      På forhånd takk for svar 🙂

    • Trygve Aasheim (svar til Magnus Cederholm)

      Forstår delvis problemet, Magnus. Og håper dere finner ut av det.
      Utfordringen er dessverre at vi ikke blir tatt tilbake i Direktestrømmen heller.

      Tidligere kunne vi f.eks. sette oss ned 10min etter at Nyhetene hadde begynt, og se fra start. Dette var fantastisk, fordi man da kunne gjøre seg ferdig med praktiske ting og ikke la seg styre for mye av tvprogrammet.
      Men nå fungerer ikke dette, og vi må faktisk følge sendetabellen, fordi «Start fra begynnelsen» fungerer ikke før VOD filen er klar – slik det gjorde tidligere.

      Håper som sagt dere finner ut av det, for dette var virkelig en essensiell brukeropplevelse tidligere.

  24. Hei.

    Har en rimelig ny Samsung Smart-TV.
    Den siste tiden har deres app blitt utrolig treg. Alle andre apper fungerer som normalt. Det er da spesielt responsen når jeg blar i menyer eller søker som kan ta 10-15 sekunder før jeg får en reaksjon. Har slettet appen, koblet ut strømmen i 10 min og reinstallert uten noen endring. Har siste versjon installert pdd.

    Ellers særdeles fornøyd med en utrolig bra app 🙂

    Svar på denne kommentaren

  25. Ga min kjære samboer siste AppleTV til jul, men her fungerer NRK langt dårligere enn i forrige versjon. Det var til å begynne med mulig å spole i direktesendinger, men dette går ikke lenger. I tillegg er det enkelte ‘on-demand’-sendinger som også hopper til direktesendt TV. Prøvde å se Dagsrevyen i går mens 21-nyhetene gikk, men dette var ikke mulig – sendingen bare hoppet fram til direktesendt. Blir det gjort noe med dette eller må vi gå tilbake til gammel utgave av AppleTV?

    Svar på denne kommentaren

    • Magnus Cederholm (NRK) (svar til Nina)

      Hei.
      Det viser seg at det er en bug fra Apple, så vi kan ikke gjøre annet enn å vente og håpe at de fikser det.

    • Fredrik Janson (svar til Magnus Cederholm)

      Nå har tvOS 9.2 kommet, har dette fikset problemet med at man ikke kan spole seg tilbake i direktesendinger men at man blir tatt tilbake til live?

  26. Erin Salvesen

    Hei!

    Plutselig nå denne uka har direkte-funksjonen på vårt Samsung Smart-TV sluttet å virke. Den bare står og jobber og jobber (svart bakgrunn med roterende sirkel) helt til det kommer en feilmelding i rødt om videoavspillingen. Hvordan kan det fikses? Mvh Erin

    Svar på denne kommentaren

    • Rune Ramberg (svar til Erin Salvesen)

      Godt å høre det er flere som opplever dette.
      Endelig begynte appen å reagere på tastetrykk, uten 15 sekunders forsinkelse, men nå er direkte-avspilling kaputt. Håper dette ordnes snart.

    • Erin Salvesen (svar til Rune Ramberg)

      Det ser ut til å gå bedre nå hvis jeg velger «Fra begynnelsen» og heller spoler framfor «Se direkte». Men vintersportsendingene går ennå ikke.. Og hvis jeg får en «henging», må jeg trykke exit og gå inn i appen på nytt før noen av de andre programmene i «Direkte» virker igjen..

    • Hei. Jeg har også hatt problemer med dette siste uken (samsung ue55js8005). Får ikke spilt av direktesendinger. Sliter også med program som ikke er direkte. Fint om NRK kan oppdatere appen sin hvis det er det som skal til.
      Har også en samsung smart tv 2013 modell (F-serien) og der fungerer NRK appen som normalt.
      (prøvd alt, både avinstallering og programvareoppdatering).

    • Erin Salvesen (svar til Thomas)

      Vår tv er UE55JU6875. Det har aldri vært noen problemer med direkteavspillingen før nå. Jeg tror også jeg har prøvd alt av tilbakestilling til fabrikkinnstillinger, restart av tv, nettverk osv.

    • Helge A. Hansen (svar til Erin Salvesen)

      Fikk samme feil på min Samsung Smart-TV forrige uke. Gjelder NRK-appen. Sumo virker greit. Har også avinstallert apper og resatt TV til fabrikkstandard uten bedring. Det ser ut som om det er en oppdatering som ikke har funket. Hadde vært greit om Samsung hadde info om dette.

    • Magnus Cederholm (NRK) (svar til Erin Salvesen)

      Hei

      Accedo som utvikler appen for oss har startet dialog med Samsung om direkte-problemet som oppstod med siste firmware-oppdatering fra Samsung.

    • Tanja Thuesen (svar til Svein Holmen)

      Hei Svein, prøv å oppdatere din Samsung TVs firmware nå under Innstillinger > Kundestøtte. Seneste update skal forhåpentlig fikse problemet med direkte.

  27. Det er flere program vi ikke får sett via NRKs Apple-TV som vi får se på nett på PC, MAC, iPad. Det gjelder flere program på NRKSuper, f.eks Yakari, Tinga-Tinga m.m. Når jeg søker det opp og trykker på programmet, får jeg feilmelding og blir bedt om å gå på NRKs nettsider og få hjelp. Dette har vart i ca 1 måned, og før det fungerte dette utmerket. Når jeg søker på samme program på PC, MAC m.m. kommer de opp. Har prøvd å oppdatere Apple-TVen, men problemet er der likevel. Hvordan fikser vi det?

    Svar på denne kommentaren

  28. Ingar Mikal Halse

    Dei siste dagane har det vore hakkete avspeling på NRK på AppleTV 4 (tvOS 9.2). Netflix/Viaplay er utan problem, så truleg ikkje lokalt linjeproblem. Er det fleire som slit med hakking?

    Svar på denne kommentaren

    • Hans Marius With (svar til Erik Sandy)

      Ja, opplever også en god del problemer med direktesendinger med Apple TV 4 etter at jeg installerte tvOS10. Håper at NRK tar tak i dette problemet!

  29. Torstein Haukvik

    Hei,

    Hei,

    Så på ‘Nobel’ i går via appene på både Apple TV 4 og LG TV. Ingen av dem hadde Dolby Digital 5.1 lyd, bare Dolby Surround.

    Innbiller meg at appene hadde DD 5.1 lyd før? Eller husker jeg feil? (Fikk DD 5.1 fra Netflix på begge enhetene, så oppsettet mitt er i orden)

    Svar på denne kommentaren

    • Magnus Cederholm (NRK) (svar til Torstein Haukvik)

      Hei. Vi har aldri hatt 5.1 lyd på on-demand-tjenesten. Filene vi får inneholder ikke flere lydspor så vi har dessverre ikke mulighet til å tilby dette i NRK TV. Vi håper selvsagt at det kommer om ikke så alt for lenge.

    • Torstein Haukvik (svar til Magnus Cederholm)

      OK, takk for kjapt svar 🙂

      Siden jeg først er her:
      Hva er oppløsningen på det som sendes i appene? 720p? 1080p? Syns kvaliteten ofte er bedre enn det jeg ser over TV-kabelen (som vel er 720p/1080i).

    • Hei, vi har samme problemet med vår nesten nye samsung smart tv. Alle programmer vi ser hakker jevnlig, veldig irriterende!!!

    • Samme problemet her, med ny 8 serien samsung (UE75KS8005) Fungerer perfekt på apple tv, men i Tizen er det dårlig kvalitet.

      NRK v1.7.006
      Tizen 1142.0

    • Bjørnar (svar til Einar)

      Har samme problemet på min UE55K9005
      Bare NRK som hakker. Og har 70mbit linje med kablet tilknytning, så skulle ikke vært et problem.

  30. Jeg bruker NRK appen på min Samsung smarttv. Der hakker alt. Jeg har 70 mbit linje og kabeltilknytning, så det er ikke min linje som er problemet. Har heller ikke slike problemer på Netflix, Viaplay eller TV2 Sumo.
    Problemene med hakking startet etter hva jeg kan skjønne ved siste oppdatering.
    Er dette en bug dere er klar over?

    Svar på denne kommentaren

  31. Hei. Plages veldig når jeg bruker chromecast via enten telefon eller PC så stoppet bildet opp så mye som 5 ganger på 15 minutter og man må restarte sending for å starte igjen. Meget irriterende. Sender fra Android, Apple og PC men bildet stopper stadig opp. Andre som plages her?

    Svar på denne kommentaren

  32. Vi skal se nrk på hytta. Kjøpte en Finlux TV spm de sa det var NRK app på….det stemte ikke.
    Men vi kan bruke vanlig nrk.no og koble opp med 4g mobil.
    MEN vi er totalt avhengig av å kunne senke kvaliteten så ikke all data brukes opp på en gang. Den kan man i appen.
    Når kommer det på plass.

    Svar på denne kommentaren

  33. Hei,
    Har mistet teksting på alle programmer i appen på en 1 år gammel samsung suhd-tv i 8-serien? Får tekst om jeg ser direkte-sendt i appen, men ikke på noe annet? Ser det var en oppdatering den 22/2, men vet ikke om dette skjedde før eller etter denne…

    Svar på denne kommentaren

  34. Åsmund Hjulstad

    Hei, jeg har en Samsung 7000-serie (UE49MU7005) med programvare «T-KTMDEUC-1151.1, BT-S».

    Både NRK og NRK-super fungerer fra en kaldstartet TV (stikk-kontakt ut og inn). Etter en tid, gjerne etter å ha brukt andre app-er, kanskje skrudd den av og på med fjernkontrollen et par ganger, vil den ikke spille innhold lenger. Menyene virker, jeg kan velge program, men det blir bare svart når jeg forsøker å starte.

    Andre app-er virker uten problemer. En kaldstart løser alltid problemet, men det er jo litt upraktisk å krabbe under TV-en.

    Svar på denne kommentaren

  35. Kjære NRK
    Først og fremst, denne artikkelen er fra 2015.
    Burde kanskje ha blitt oppdatert med korrekt og relevant informasjon?

    Også var det ny app som er lansert til Samsung. Endelig mulig å logge på med konto, men det fungerer ikke. Får feilmelding.
    Har sendt dere e-post også, men fant ut det kunne være greit å skrive her også i tilfelle flere sliter med samme feil.

    Svar på denne kommentaren

  36. Enig med Egil. Support på smart-TV fra NRK.no havner her på nrkbeta, bloggpost fra 2015..

    Problem:
    Sliter med at tekst på programmer spilt av i app på LG tv med WebOS3.5 forsvinner etter cirka en halvtime ut i programmet. Oppdatering på vei?

    Svar på denne kommentaren

  37. Hei, jeg har en Samsung 7000-serie TV kjøpt for to år siden med NRK appen.
    Når jeg starter NRK appen, kommer jeg til NRK menyen og så fryser vinduet. Det er ikke mulig å velge eller trykke på noe som helst på menyen. Jeg får altså ikke sett noen programmer på NRK appen.
    Jeg har nyttesløst prøvd å restarte appen og tv-en.
    Hva kan gjøres for å fikse dette?

    Svar på denne kommentaren

  38. Hvorfor kan man ikke se direktesendingene fra NM i fotball i appene. Kan heller ikke caste til app fra mobil eller nettbrett. En annen ting er at kvaliteten på disse sendingene også er ganske dårlig. Dette er skuffende.

    Svar på denne kommentaren

  39. Hei!

    Jeg har kjøpt en LG smart tv og lastet ned appen NRK TV og NRK Super. Når jeg åpner NRK TV er alt «grået» ut. (altså jeg kan ikke bruke piltaster for å navigere rundt) Funnet ut at ved å trykke blå tast (søk) og piltast opp så blir fargen blå og jeg kan velger Direkte etc. Når jeg da trykker direkte får jeg opp skjermbildet med kanalene og programmene. Når jeg så da velger et program jeg ønsker å se direkte eller i fortid får jeg ny skjerm med (videoavspiller Noe gikk galt med avspillingen og OK knapp) Jeg får heller ikke noe opp i skjermbilde om jeg velger Katergorier eller Forsiden. Har slettet appen og lagt den inn på nytt uten at dette har hjulpet.
    Går jeg inn på NRK Super så er kapper, piltaster etc. fungerende, men prøver jeg å spille av noe der eller se direkte får jeg samme resultat som med NRK TV.
    Hva kan jeg gjøre, TV er helt ny oppdatert etc?
    LG 55UJ635V

    Svar på denne kommentaren

  40. Appen NRK nett-TV har svart bilde, men lyd og underteks fungerer på vår Sony Bravia. Slik har det vært i over en måned. Har vært i kontakt med Sony kundesupport og alle oppdateringene er i orden og alle buffere er tømt. Begynner å bli lei av at den ikke fungerer.

    Svar på denne kommentaren

  41. Elisabeth Stang Hotvedt

    Lever denne tråden? Ser det er lenge siden NRK har svart på noe her. …

    Vi har en Samsung smart tv ( under et år gammel) , og i de siste månedene har ikke NRK appene fungert. De fungerer på andre enheter? Vi får svarte skjermer på tv’n og intet skjer. Skjer på både NRK og Nrksuper.

    Svar på denne kommentaren

  42. Ida Helen Johansen

    Hei dere
    Vi har dessverre ikke mulighet til å besvare og følge opp henvendelser om feil på NRK TV gjennom et gammelt kommentarfelt, det blir rett og slett ikke fanget opp av de rette folka. Ber om at alle feilrapporteringer sendes til [email protected], derfra vil alle få svar i løpet av kort tid.

    Hilsen Ida Johansen, NRK TV

    Svar på denne kommentaren

  43. Albin Kristiansen

    Det går ikke an å spole frem og tilbake i tid på nrk-appen i apple-tv.
    Dette gjør nrk nesten utilgjengelig på apple-tv.
    Etter lang tids frustrasjon over å bare ha måtte avsluttet nyheter m.m. fordi jeg ikke gadd å se de fra begynnelsen for n-te gang, så ringte jeg publikumsservice. De visste om dette problemet, men nrk har visst ikke kanaler de kan informere publikum på.
    Vedkomne på publikumsservice kunne heller ikke fortelle hvordan man oppdaterte appen.
    Jeg lette etter en måte å slette og reinnstallere den på, men nei. Nå har jeg lett opp og ned og frem og tilbake på hele apple-tv for å finne et sted for oppdatering av appen, men ikke det heller nytter.
    Det burde vært en smal sak å informere om dette på appen. Eller her på «hjelp». Men ikke en gang her er det hjelp å få.
    Hvordan går det an å behandle publikum så dårlig? Bare fordi man får betalt uansett?
    Hilsen lite imponert.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar til Jon B Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.