nrk.no

Velkommen «Hjem»

Kategorier: Film,NRK & TV

Innspillingsleder Marte Myhrer
Innspillingsleder Marte Myhrer foran kamera. Det er hun som starter opptakene når alt er klart. Foto: Sindre Skrede / NRKbeta

Utstyrt med cowboyhatt, skinnvest og en gammel, skranglete chevrolet-van kjører Kjell inn på bensinstasjonen. En uvanlig figur, ville kanskje mange si – men han spiller en nærmest tro kopi av en innfødt som, utstyrt med cowboyhatt, skinnjakke og skranglete chevrolet-van, kjører forbi i bakgrunnen.

I motsetning til originalen blir derimot hver bevegelse Kjell gjør fulgt av to kameraer der han åpener bildøren og går ut. To lange stenger med mikrofoner er som magneter på ham og Trine, som stivfrossen blir hjulpet ut av bilen.

Bli med på innspilling av NRKs nye dramaserie «Hjem», som foregikk i Vestfossen.

Utenfor bensinstasjonen i Vestfossen, "Kjell" kommer kjørende i en grå chevrolet.
Kjell (spilt av Per Egil Aske) har funnet skifantomet Trine (spilt av Kaia Varjord) stivfrossen og alene langt til skogs. Til venstre fotograf Ragnar Molstad og lydtekniker Marius Stedjan. Foto: Sindre Skrede / NRKbeta

Det slår i en dør, og ut fra bensinstasjonens butikk styrter Eva Kathrine, fulgt av en lettere forvirret og forfjamset Annika. Sistnevnte stirrer undrende på opptrinnet som utspiller seg utenfor bensinstasjonens butikk. En følelse av svik og skuffelse ligger i luften. Annika går sakte mot bilen sin, mens hun ser seg over skulderen.

– Takk! kommer det fra regissør Atle Knudsen.

– Takk til opptak! sier innspillingsleder Marte Myhrer over sambandet.

Skuespillerne slapper av igjen. «Annika», spilt av Jannike Kruse, kommer tilbake, og sammen med «Kjell» (Per Egil Aske), «Eva Kathrine» (Gisken Armand) og «Trine» (Kaia Varjord) diskuterer de scenen med regissøren. Hva kan gjøres bedre på neste opptak?

— Ikke Himmelblå

— Jeg synes det er litt skummelt at folk ofte trekker parallellen til «Himmelblå» når de snakker om denne produksjonen, sier regissør Knudsen.

— Dette er en ny serie, som foregår et helt annet sted med helt andre folk, og i helt andre omrivelser enn det Ylvingen kan vise til. Men vi håper naturligvis den blir minst like populær som «Himmelblå», sier han, og smiler.

"Annika" (Jannike Kruse) går skuffet og tankefull bort fra bensinstasjonen i Vestfossen. I bakgrunnen fotograf Leif Ove Bergundhagen, lydansvarlig Anniken Krogstad og innspillingsleder Marte Myhrer. Foto: Sindre Skrede / NRKbeta
"Annika" (Jannike Kruse) går skuffet og tankefull bort fra bensinstasjonen i Vestfossen. I bakgrunnen fotograf Leif Ove Bergundhagen, lydansvarlig Anniken Krogstad og innspillingsleder Marte Myhrer. Foto: Sindre Skrede / NRKbeta

NRKbeta ble med på en av innspillingsdagene, hvor et par scener skal tas opp på en bensinstasjon midt i Vestfossen. Innimellom opptakene, mens kameraer, mikrofoner, ledninger og lys flyttes for å gjøre klart til neste scene, kommer kunder for å fylle bensin eller kjøpe noe i den vesle butikken. Forretningen går sin gang, selv om det produseres drama på stedet.

Lokalbefolkningen stiller opp

— Folk i Vestfossen har virkelig stilt opp, og er både vennlige, hyggelige og svært hjelpsomme, sier innspillingsleder Marte Myhrer.

Innspillingsleder Marte Myhrer
Innspillingsleder Marte Myhrer foran kamera. Det er hun som starter opptakene når alt er klart. Foto: Sindre Skrede / NRKbeta

Som innspillingsleder er hun ansvarlig for at alt på settet stilles opp korrekt, at alle får beskjedene de skal og at skuespillerne som skal være med er på plass når scenene skal tas opp. Det er hun som vet når alt er klart, og det er hun som gir ordre om å starte opptak. Regissøren er dog fremdeles den som sier i fra dersom opptaket skal avbrytes, eller når han er fornøyd, med enten «kutt» eller «takk».

Rundt tjue mennesker fra NRK er i arbeid for å gjennomføre produksjonen denne dagen. Lys, lyd og bilde skal være på plass, men også sminke, kostyme og rekvisitter har sine egne ansvarlige som følger med. Tre slike team går på omgang for å gjennomføre alle innspillingsdagene, i det som skal bli en serie på tre sesonger med åtte episoder i hver.

Tom Arne Haug i samtale med Atle Knudsen og Øyvind Nygjerde foran en traktor på bensinstasjonen i Vestfossen
Tom Arne Haug ("Endre") i samtale med regissør Atle Knudsen og scriptansvarlig Øyvind Nygjerde. Foto: Sindre Skrede / NRKbeta

— Vi gjør klart til opptak! sier Myhrer over sambandet.

Skuespillerne går tilbake til sine utgangsposisjoner. Fotografene finner fokus og utsnitt. Trafikken forbi bensinstasjonen stoppes.

— Klart! sies det fra de to bak kameraene.

— Og værsågod!

En ny scene utspiller seg. «Trine», kommer til bensinstasjonen med en handlevogn full av øl.

Fotograf Leif Ove Bergundhagen fra NRK, Tom Are Haug og Kaia Varjord under innspilling av "Hjem" i Vestfossen
En andpusten "Trine" ankommer bensinstasjonen med kassevis av øl. Fra venstre: Fotograf Leif Ove Bergundhagen, Tom Are Haug og Kaia Varjord under innspilling utenfor bensinstasjonen i Vestfossen. Mikrofonene blir holdt av lydansvarlige Anniken Krogstad og Marius Stedjan. Foto: Sindre Skrede / NRKbeta

— Er du tørst? spør «Endre», spilt av Tom Arne Haug.

— J…

Lenger kommer ikke «Trine». En flokk på intet mindre enn ti sangsvaner flyr over bensinstasjonen. Replikkene til både «Trine» og «Endre» drukner i ropene fra de hvite dyrene.

— Kuuuuuutt! kommer det fra regissørstolen.

— Ta det på nytt, vi hører bare svaner her – ellers var det bra, sier Knudsen.

Det rigges til på nytt. Fotografene stiller fokus, skuespillerne går tilbake til utgangsposisjonene sine.

Klapper, "Hjem"
En såkalt "klapper" brukes for å synkronisere film og lydopptak med hverandre i redigeringsarbeidet. Foto: Sindre Skrede / NRKbeta

Liten dybde

De to kameraene som brukes er av merket Sony F3.

— Dette er kameraer med stor bildebrikke, tilsvarende 35 mm film. Det gjør at vi kan få svært liten dybdeskarphet, og bildene blir oftest mye penere enn med for eksempel kameraene vi brukte under innspillingen av «Himmelblå», sier fotograf Leif Ove Bergundhagen.

Fotografene Ragnar Molstad og Leif Ove Bergundhaugen i dyp konsentrasjon under innspilling
Fotografene Ragnar Molstad og Leif Ove Bergundhaugen i dyp konsentrasjon under innspilling. Foto: Sindre Skrede / NRKbeta

Men pene bilder har sin pris.

— Siden vi har så lite dybdeområde å gå på blir det en mye mer utfordrende jobb for oss fotografer, siden vi må være ekstra nøye med fokus, sier han.

Budsjettet tillater ikke b-fotograf, som er en person som normalt ville tatt seg av fokus for kameraoperatøren. I så tilfelle trenger fotografen kun å tenke på utsnitt og eksponering, noe som gjør arbeidspresset mindre.

— Det går greit uten b-foto også, men kameraene har en ganske dårlig søker, så det er ikke alltid like lett å se om bildet er i fokus eller ikke, sier Bergundhagen.

AJA KiPro mini-opptager brukt under innspilligen av "Hjem".
AJA Ki Pro mini-opptageren får signal fra kameraet via HD-SDI. Denne tar opp i langt høyere kvalitet enn det kameraet selv gjør, og gjør redigeringen i ettertid enklere og mer fleksibel. I tillegg blir kvaliteten på sluttresultatet bedre, rent teknisk sett. Foto: Sindre Skrede / NRKbeta

Kameraene tar opp direkte til en ekstern AJA Ki Pro mini-opptager, som er festet bak på kameraene. Denne tar opp 10 bit film i 4:2:2. Det er langt høyere kvalitet enn det kameraet selv tar opp som standard.

— Langt mer bildeinformasjon lagres for hver frame i filmen, og gjør at en lettere kan justere farger og eksponering i ettertid, uten at det går ut over bildekvaliteten, forteller fotograf nummer 2, Ragnar Molstad.

Skuespillerne er klar igjen. Handlevognen trilles, og replikkene kommer der de skal. Regissør Knudsen er fornøyd.

Kontinuitetsproblemer

Solen skinner fra en knallblå himmel, i sterk kontrast til slik det var tidligere på dagen: da lå tåken tung ned langs åssidene som omkranser Vestfossen.

— Men verre var det forrige uke. Da spilte vi inn det som skal være et romantisk stevnemøte midt i Oslo sentrum i en heftig sluddbyge, sier Knudsen.

— Vi har rett og slett ikke tid til å vente på rett vær hele tiden, det skifter for fort og ofte. Vi må rett og slett si at «dag er dag» og «natt er natt», så får det stå til. Heldigvis er det ikke alltid så lett å se nøyaktig hvilket vær det er på film, sier han.

— Vi prøver naturligvis å lyssette så godt vi kan, for å få scenene til å passe sammen, kontinuitetsmessig, legger produksjonsleder Marte Myhrer til.

Script Øyvind Nygjerde, regissør Atle Knudsen og sjefsfotograf Tonje Finne
Script Øyvind Nygjerde, regissør Atle Knudsen og sjefsfotograf Tonje Finne. Foto: Sindre Skrede / NRKbeta

Selv ikke mannen hvis eneste ansvar er kontinuitet kan gjøre noe med været. Øyvind Nygjerde er det som kalles scriptansvarlig, og er — enkelt sagt — klipperens representant på filmsettet. Han følger med på utsnitt, vinkler, replikker, blikkretning — i grunnen det aller meste, for å sørge for at de enkelte scenene kan limes sammen i en rekkefølge, uten at det ser rart ut.

— Det handler for eksempel om kameravinkler. I en dialogscene er det normalt å begynne med et utsnitt hvor begge skuespillerne er synlig. Deretter tar vi opp dialogen på nytt, men med ett kamera på hver skuespiller. Da er det viktig at skuespillerne står rett i forhold til hverandre, slik at blikkretningen blir naturlig for oss som ser på, sier Nygjerde.

Det kan derimot bety at skuespillerne må stå helt unaturlig mens dialogen spilles inn. Så lenge det ser riktig ut, dog, gjør det ingenting.

Sammen med Nygjerde jobber også sminke- og kostymeansvarlige, som følger med på skuespillernes antrekk og sminke.

Må være naturlig

For regissøren er det viktig at skuespillerne føler seg komfortabel med rollen sin, og er i den rette sinnsstemningen.

Atle Knudsen snakker med skuespillerne Jannike Kruse og Gisken Armand
— Husk at du er litt overrasket, men samtidig fryder du deg litt - dette er noe du har hatt en mistanke om, "Eva", sier Atle Knudsen. Skuespillerne Jannike Kruse (venstre) og Gisken Armand diskuterer roller og stemning med regissøren. Foto: Sindre Skrede / NRKbeta

— Jeg gir skuespillerne en viss frihet i forhold til manus, slik at replikkene faller naturlig for dem. Likevel er det selvsagt viktig å få med seg det som er skrevet. Manusforfatterne kan jo ha lagt inn frempek og hint som er viktige i neste sesong eller episode, sier Knudsen.

Innspillingen av «Hjem» foregår fortsatt, helt frem til midten av desember  2012. NRKbeta var på besøk i mars. Serien hadde premiere søndag 28. oktober, og blir å se søndagene fremover på NRK1. Du kan også se serien på NRK nett-TV.

 

Vil du lese mer om hvordan NRK jobber med drama, kan du lese våre tre artikler om Himmelblå-produksjonen:
Bak kulissene: Himmelblå 1:3
Bak kulissene: Himmelblå 2:3
Bak kulissene: Himmelblå 3:3

8 kommentarer

  1. Det ble litt VEL «brei» dialekt, vel? Vi eikeværinger stusser jo litt på det, sammen med x antall ganger bruk av «jævlig». Da snus «dåsa» kom frem skrudde jeg av TVen. Flaut.
    Litt underlig profilering av Eiker, man er tross alt ikke så veldig så langt fra Oslo – hvor mange pendler til bl. annet politiker Lundteigen.

    Svar på denne kommentaren

    • Sindre Skrede (NRK) (svar til Eirik)

      Hei Eirik! Jeg har sendt spørsmålet ditt videre, og håper på å få et svar på hvordan det gikk med ergonomi-prosjektet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.