64GB Panasonic P2 kort
64GB Panasonic P2 kort

Postet til: NRK

Bak kulissene: Himmelblå 2:3


Lys & Foto

I del to i vår serie som tar dere bak kulissene til Himmelblå skal vi se nærmere på de tekniske løsningene som brukes til lys og foto under opptakene på Ylvingen.

Selv om de fleste scenene i serien spilles inn på øya Ylvingen, er det for mange forskjellige opptakssteder til at det er mulig å rigge faste lyssettinger. Hver scene må derfor lyssettes for seg, så for sjefsfotograf Christine Heitmann og lysansvarlig Johan Alvebris starter arbeidsdagene rett etter frokosten med en gjennomgang av dreieboken for dagens scener. På møtet blir de enige om hovedtrekkene for lyssettingene for dagens scener, og på bakgrunn av dette kan lysansvarlig fordele ressursene sine, slik at lys-staben hele tiden kan ligge i forkant med rigging på de ulike opptaksstedene.

Bjørn Gjennestad i lysbilen.
Bjørn Gjennestad i lysbilen.


Totalt er det tre personer som jobber med lys på produksjonen. Lysansvarlig Johan Alvebris, lysassistent Håvard Gosse Bergseth fra News Om Request og Bjørn Gjennestad fra Nrk. De disponerer en lastebil full av lamper, stativer, filtre, difusere, reflektorer, skjøteledinger og mye mye mer som må til for å skape de lyssettingene som skal til for å få den rette stemningene i bildene.

Arri 2.5 KiloWatts HMI-lampe
Arri 2.5 KiloWatts HMI-lampe


I tillegg til en mengde mindre lamper har de en 6KW, to 4KW to 2,5KW og to 1,5KW Arri HMI-lamper. For å redusere bruken av aggregater, er et er satt opp skap med tilstrekkelig effekt til alt lyset, ved de mest brukte opptaksstedene.

Day for night med Arri HMI-lamper utenfor vinduene
Day for night med Arri HMI-lamper utenfor vinduene




Det hender at den store logistikkabalen med skuespillere, arbeidstid og forflytninger gjør at dagscener må tas opp om kvelden, eller nattscener på dagtid. Lysstaben må da ved hjelp av blending, filtre og lamper skape de illusjonene som er nødvendige for å gjøre natt til dag, eller dag til natt for kameraene.

Johan Alvebris og Håvard Gosse Bergseth rigger et telt foran soveromsvinduet i annen etage for å illudere at det er natt der inne
Håvard Gosse Bergseth rigger et telt foran vinduet i annen etage for å illudere at det er natt der inne


Når lyset er ferdig med grunnriggen, kan kameraene og regikonsollen settes på plass.

Bomoperatør Kjetil Trøan og kameraassistent Tommy Almenning setter opp regikonsollen
Bomoperatør Kjetil Trøan og kameraassistent Tommy Almenning setter opp regikonsollen


Den transportable regikonsollen inneholder en HD-SDI-monitor pr. kamera, et oscilloskop for å kontrollere eksponering, hodetelefoner samt DV-opptagere som brukes av scripten for å sjekke kontinuiteten mellom ulike tagninger.

Sjefsfotograf Christine Heitmann komponerer bildet før opptak
Sjefsfotograf Christine Heitmann komponerer bildet før opptak


Når alt utstyret er på plass finjusteres lys, posisjoner og utsnitt før opptak.

Regisør Eva Dahr ved regikonsollen, monitorene viser bilder fra hver av de to kameraene.
Regisør Eva Dahr ved regikonsollen, monitorene viser bilder fra hver av de to kameraene.


Under opptakene sitter sjefsfotograf Christine Heitmann sammen med regissør og script ved regikonsollen. Her gir hun bilderegi til de to kameraoperatørene, og følger med på at komposisjon, lys og eksponering blir som det skal.

Kameraoperatør Ole Fredrik Haug fra Nrk
Kameraoperatør Ole Fredrik Haug fra Nrk


Kameraene om brukes er Panasonic AJ-HPX3000 med Canon 21x HD-zoom som har brennvidde fra 7.5mm til 158mm.

Kameraoperatør Mathis Ståle Mathisen fra News On Request
Kameraoperatør Mathis Ståle Mathisen fra News On Request


Opptakene gjøres i 1080p25 med AVC-intra 100 kompresjon til ett 64GB og ett 32GB P2-kort samt til lavkvalitets mp4-filer for påsyn til et 8GB SD-kort.

Et av to Panasonic AJ-HPX3000 Solid State HD-Kameraer på settet
Et av to Panasonic AJ-HPX3000 Solid State HD-Kameraer på settet


Kameraassistent Tommy Almenning er ansvarlig for det daglige vedlikeholdet av kameraene og å klargjøre dem før hver ny opptaksdag. I tillegg hjelper han til med å rigging på settet, samt hjelp med fokus ved behov. Sistnevnte er det som kalles «focus pulling» på fagspråket. Det finnes fremdeles ikke autofokus-systemer som er nøyaktige nok og intelligente nok til automatisk styring av fokus under opptak. Derfor gjøres fokusering manuelt i profesjonelle sammenhenger. Ofte klarer fotografen denne jobben selv, men i avanserte scener der man skal følge bevegelser og kanskje bevege både kamera og elementer i scenen samtidig trenger fotografen hjelp til fokuseringen.

Da planlegger man nøye hvilke bevegelser som skal gjøres og hva som skal være i fokus gjennom hele scenen. Fotografen konsentrerer seg om utsnitt og eksponering. Så får han eller hun hjelp av en ekstra person for å holde fokus på riktig sted.

Tommy Almenning, Ole Fredrik Haug og Kjetil Trøan på Second unit opptak
Tommy Almenning, Ole Fredrik Haug og Kjetil Trøan på Second unit opptak


Av og til er det hensiktsmessig å dele staben i to, og sende noen ut for å gjøre såkalte «second unit«-opptak med ett av kameraene. Som regel dreier dette seg om scener uten mye dialog eller spill, hvor det ikke er behov for at regisøren er til stede.

Kamerabatterier til lading
Kamerabatterier til lading


Når opptaksdagen er over, fraktes kamerautstyret tilbake på utstyrslageret, hvor batteriene settes til lading over natten. Hver av kameraene har fem batterier, som er nok til en dag med opptak.

64GB Panasonic P2 kort
64GB Panasonic P2 kort


Deretter tas P2-kortene med dagens opptak ut av kameraene og bilr med båten tilbake til Brønnøysund hvor de skal videre til backup, loggging og råklipp.

Den prosessen kommer vi tilbake til i en senere arikkel i denne serien som tar deg med bak kulissene til Himmelblå.

Alle bildene i denne serien er tilgjengelig i høyere oppløsning med en CC-lisens på flickr.com/photos/nrkbeta





6 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Du kan bruke disse HTML-kodene og -egenskapene: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>