Lys & Foto
I del to i vår serie som tar dere bak kulissene til Himmelblå skal vi se nærmere på de tekniske løsningene som brukes til lys og foto under opptakene på Ylvingen.
Selv om de fleste scenene i serien spilles inn på øya Ylvingen, er det for mange forskjellige opptakssteder til at det er mulig å rigge faste lyssettinger. Hver scene må derfor lyssettes for seg, så for sjefsfotograf Christine Heitmann og lysansvarlig Johan Alvebris starter arbeidsdagene rett etter frokosten med en gjennomgang av dreieboken for dagens scener. På møtet blir de enige om hovedtrekkene for lyssettingene for dagens scener, og på bakgrunn av dette kan lysansvarlig fordele ressursene sine, slik at lys-staben hele tiden kan ligge i forkant med rigging på de ulike opptaksstedene.

Totalt er det tre personer som jobber med lys på produksjonen. Lysansvarlig Johan Alvebris, lysassistent Håvard Gosse Bergseth fra News Om Request og Bjørn Gjennestad fra Nrk. De disponerer en lastebil full av lamper, stativer, filtre, difusere, reflektorer, skjøteledinger og mye mye mer som må til for å skape de lyssettingene som skal til for å få den rette stemningene i bildene.

I tillegg til en mengde mindre lamper har de en 6KW, to 4KW to 2,5KW og to 1,5KW Arri HMI-lamper. For å redusere bruken av aggregater, er et er satt opp skap med tilstrekkelig effekt til alt lyset, ved de mest brukte opptaksstedene.

Det hender at den store logistikkabalen med skuespillere, arbeidstid og forflytninger gjør at dagscener må tas opp om kvelden, eller nattscener på dagtid. Lysstaben må da ved hjelp av blending, filtre og lamper skape de illusjonene som er nødvendige for å gjøre natt til dag, eller dag til natt for kameraene.

Når lyset er ferdig med grunnriggen, kan kameraene og regikonsollen settes på plass.

Den transportable regikonsollen inneholder en HD-SDI-monitor pr. kamera, et oscilloskop for å kontrollere eksponering, hodetelefoner samt DV-opptagere som brukes av scripten for å sjekke kontinuiteten mellom ulike tagninger.

Når alt utstyret er på plass finjusteres lys, posisjoner og utsnitt før opptak.

Under opptakene sitter sjefsfotograf Christine Heitmann sammen med regissør og script ved regikonsollen. Her gir hun bilderegi til de to kameraoperatørene, og følger med på at komposisjon, lys og eksponering blir som det skal.

Kameraene om brukes er Panasonic AJ-HPX3000 med Canon 21x HD-zoom som har brennvidde fra 7.5mm til 158mm.

Opptakene gjøres i 1080p25 med AVC-intra 100 kompresjon til ett 64GB og ett 32GB P2-kort samt til lavkvalitets mp4-filer for påsyn til et 8GB SD-kort.

Kameraassistent Tommy Almenning er ansvarlig for det daglige vedlikeholdet av kameraene og å klargjøre dem før hver ny opptaksdag. I tillegg hjelper han til med å rigging på settet, samt hjelp med fokus ved behov. Sistnevnte er det som kalles «focus pulling» på fagspråket. Det finnes fremdeles ikke autofokus-systemer som er nøyaktige nok og intelligente nok til automatisk styring av fokus under opptak. Derfor gjøres fokusering manuelt i profesjonelle sammenhenger. Ofte klarer fotografen denne jobben selv, men i avanserte scener der man skal følge bevegelser og kanskje bevege både kamera og elementer i scenen samtidig trenger fotografen hjelp til fokuseringen.
Da planlegger man nøye hvilke bevegelser som skal gjøres og hva som skal være i fokus gjennom hele scenen. Fotografen konsentrerer seg om utsnitt og eksponering. Så får han eller hun hjelp av en ekstra person for å holde fokus på riktig sted.

Av og til er det hensiktsmessig å dele staben i to, og sende noen ut for å gjøre såkalte «second unit«-opptak med ett av kameraene. Som regel dreier dette seg om scener uten mye dialog eller spill, hvor det ikke er behov for at regisøren er til stede.

Når opptaksdagen er over, fraktes kamerautstyret tilbake på utstyrslageret, hvor batteriene settes til lading over natten. Hver av kameraene har fem batterier, som er nok til en dag med opptak.

Deretter tas P2-kortene med dagens opptak ut av kameraene og bilr med båten tilbake til Brønnøysund hvor de skal videre til backup, loggging og råklipp.
Den prosessen kommer vi tilbake til i en senere arikkel i denne serien som tar deg med bak kulissene til Himmelblå.
Alle bildene i denne serien er tilgjengelig i høyere oppløsning med en CC-lisens på flickr.com/photos/nrkbeta
Bravo! Utrolig lærerik artikkel. Skal snart gå i gang med vår første «ordentlige» kortfilm, og da er det utrolig spennende å få et lite innblikk i Himmelblå-produksjonen. More!
@OrjanB
Hyggelig å høre Ørjan!
Til uka går vi gjennom hvordan staben jobber med lydopptakene.
Veldig bra. Gleder meg til fortsettelsen på denne artikkelserien.
Veldig flott artikkelserie. Har lyst til å se mer av dette! Ta oss gjerne bak scenene når Melodi Grand Prix skal arrangeres. Absolutt mer av dette!
[…] slutt rakk vi en tur innom Ylvingen igjen for å titte på foto og lys bak kulissene og så avsluttet vi med den mest twittrede artikkelen fra denne leiren de siste ukene: Fem tips for […]
[…] har skrevet tre artikler om Himmelblå; Bak kulissene, Lyd & Foto og Lydopptak og […]