Tre uker på landeveien rundes av med en titt i kulissene på årets minutt for minutt-sending.
— Sindre! Det river for mye i det bildet til at vi kan bruke det. Og lyden hakker for mye. Vi går til helikopter, sier Lasse i Bergen.
Jeg sitter selv på sykkel i full fart på vei ut fra Brønnøysund. Foran meg har jeg en skjerm som viser en videostrøm av alle kameraene til produksjonen. Min rolle er å velge hvilken videostrøm vi skal sende til hovedkontrollen i Bergen, men jeg sliter med å velge.
Hva med kamera 1? Den sliter med styringen, og kan egentlig ikke levere noen bilder. Kamera 2? Den trådløse videooverføringen virker ikke skikkelig, og bildet er bare grøt. Kamera 3? Bildet er borte, og jeg får heller ikke radiokontakt med fotografen. Hva med bildet fra programlederens sykkel? Bare grøt. Hva med mini-kameraet som peker bakover fra sykkelen jeg sitter på? Det gikk i sort for tre minutter siden.
Det eneste jeg kan tilby er et bilde fra et lite GoPro-kamera i front av sykkelen jeg sitter på. Jeg velger det, og håper at de andre kameraene snart begynner å virke igjen.
Det er på landeveien under produksjon man virkelig får prøvd alle løsningene. For selv om noe fungerer feilfritt under testing før sending, er det først når alt må fungere samtidig, i fart, og på direktesendt TV at utfordringene stiller seg i kø.
Sykkelen jeg sitter på har vi planlagt og bygget på i flere måneder, og den har fått navnet «regisykkelen» siden det er den som lokalt styrer produksjonen.
Planen var opprinnelig å lage sakte-TV fra sykkelsetet allerede sommeren 2020, men av naturlige årsaker gikk ikke dét. Siden den gang har planene ligget på is, men de ble hentet frem igjen høsten 2022. Det tar oss til i dag – rullende på fylkesvei 17 nordover mot Tjøtta.
Og hva er det som ruller på veien? Aller først sykler teknisk leder Trygve Dahl. Han følger med på trafikken forover, speider etter folk langs veien og holder utkikk etter steder vi kan stoppe langs veien for å slippe forbi trafikk eller hvis vi må stoppe for å skifte batterier eller ordne noe teknisk.
Deretter følger regisykkelen som jeg sitter på. Den er et helt kapittel for seg selv. Sykkelen er egentlig konstruert for varetransport i byer, og består av en trekkvogn og en tilhenger.
Vi har bygget den om til å være en rullende regikontroll — et mer eller mindre komplett kontrollrom for lyd, bilde og kommunikasjon i sykkelfeltet. Inn til denne sykkelen samles all lyd fra mikrofonene i sykkelfeltet, enten det er programledere, gjester eller mikrofoner som fanger omgivelseslyd, i tillegg til bilder fra alle kameraene våre.
På tilhengeren sitter en producer, rollen jeg hadde første uke av Sykkelsommer. Producerens oppgave er å kommunisere med alle som sykler i feltet og velger hvilke bilder som skal vises. Bilde og lyd sendes via mobilnettet til en regikontroll i Bergen.
Slik ser det ut for produceren:
Sykkelen har en elektrisk hjelpemotor, men siden vekten er litt over 300 kilo er den likevel tung å sykle, selv med dispensasjon på plass for en oppgradert motor på 1000 watt. På sykkelen er det rundt 30 antenner til ulike trådløse systemer, samt et apparat-skap på midten hvor alt det tekniske utstyret er plassert. Det hele drives av et stort batteri på 12 volt, som gir strøm i omtrent fire timer før det må byttes ut.
Teamet i Bergen styrer lyden fra alle mikrofonene, legger på musikk, grafikk og informasjonstekster på skjermen. De har også det siste ordet om hvilke videostrøm som skal vises ut til publikum. De kan velge mellom å vise videostrømmen fra regisykkelen, droneteamet eller helikopteret.
Det trådløse nettverket
Nytt i år er også at vi tester ut et helt nytt trådløst system for å la kameraene sende video til regisykkelen. Ved første øyekast på første sending på Helgeland kan det virke som en utrolig dårlig idé.
Selv om vi har testet hele det tekniske systemet mange ganger på forhånd, både i bysentrum og grisgrendte strøk, viser det seg — som vanlig — at testing og produksjon er to forskjellige ting. Men etter hvert gikk dette seg til. Heldigvis!
I tillegg har vi et trådløst nettverk for å kommunisere med og styre alle de forskjellige dingsene vi har i produksjonen. Dette fungerte feilfritt.
For å kunne styre GoPro-kameraer, Atem-miksere og Ex250 fra andre sykler enn den man sitter på, er vi avhengige av nettverksforbindelse mellom syklene i feltet. Dette har vi løst ved å sette opp et mesh-nettverk, basert på Google Nest Wifi Pro. Den første noden står på regisykkelen, og får internett via en Peplink 4/5G router, som har simkort fra både Telia og Telenor, og slår sammen trafikken fra disse for å gi oss best mulig internett til en hver tid.
Vi har også noder på syklene: sofa, programleder, foto 1, og foto 2.
I tillegg til å øke rekkevidden på wifi-nettverket, har hver av nodene to ethernetporter. På sofa- og programleder- syklene, brukes disse for å gi kablet nettverk til Atem-mikser og Raspberry Pi.
På fotosykkel 1, brukes en av portene fra fjernkontrollen til EX250-kameraet for å få styring på dét.
13 kamera i sykkelfeltet
For å få til en sømløs produksjon trenger man mange kamera. Bare i sykkelfeltet har vi 13 stykker, hvorav tre er betjente. Slik ser det ut:
Det første av våre tre betjente kamera står på regisykkelen, men det styres fra en annen sykkel. Slik ser det ut for kameraoperatøren:
En kan si at fotosykkel 2 og 3 er mer tradisjonelle. Her er kamera og operatøren på samme sykkel:
Slik ser det ut for kameraoperatøren på fotosykkel 2 og 3:
I tillegg til disse tre, har vi 10 GoPro-kamera av typen Hero 10 Black. To av dem sitter på regisykkelen, et foran og et bak. Kameraet foran er montert i en boks, med en roterende disk foran linsen, for å gi oss bilder av veien fremover uten dråper, selv om det regner.
Både sofasykkelen for gjester og programledersykkelen har fire GoPro-kameraer:
I regisykkelen sitter det en Atem Television studio HD videomikser. Til den er EX250-kameraet og de to GoPro-kameraene på regisykkelen tilkoblet via kabel. I tillegg er de to Sony FX3-kameraene tilkoblet via hver sin DJI Transmission mottager, og det samme er utgangen av de to Atem Mini Pro mikserene på sofa- og programleder- syklene.
Fotosykkel 2 og 3 bruker Sony-kameraet FX3. Det er montert på en gimbal av typen DJI RS 3 Pro, sammen med en videosender DJI Transmission.
Ut av videomikseren er det tilkoblet en skjerm som viser alle kameraene, samt preview og program til Producer, som velger hvilket bilde som skal vises i sendingen via et Streamdeck XL panel.
Ut av videomikseren sendes også det miksede programmet ut, og inn i en LiveU LU800. Det er en enhet som slår sammen tilgjengelig datatrafikk på 8 SIM-kort fra Telenor og Telia og koder videosignalet tilpasset den tilgjengelige båndbredden for å sende fra oss i sykkelfølget til en server i Bergen med 15-18 Mb/s.
Maskinhjelp til å finne stedsnavn
I sommersendingene våre har vi gjerne et ekstra blikk på landskapet og de mange fantastisk fine stedene i landet vårt. For å få til dette på en god måte, har vi i flere omganger forsøkt oss på «augmented reality» (AR) til å vise stedsnavn.
Med denne teknikken kan vi vise flere stedsnavn i kontekst av et flott bilde fra drone, helikopter, sykkel eller skute.
Sist gang vi forsøkte å få til dette var under seilasen med Statsraad Lehmkuhl til Sommerskuta i 2021. Den gangen satset vi på et kamera som var plassert i baugen av skuta, og kunne gi oss orienteringsparametre slik at fikk projisert inn stedsnavn i bildet. Dessverre var ikke kamera 18 forberedt på vær og vind som skuter som Statsraad Lehmkul utsettes for, og vi ble nødt til å skrinlegge prosjektet når det var på sitt mest lovende.
Faktisk så fyller AR-i-minutt-for-minutt-prosjektet 11 år i år, og vi hadde nesten begynt å tro at dette var vår «Sisyfos-stein». Derfor var det en lettelse å endelig få gode resultater, og få brukt teknikken i sendingen med flotte bilder fra kameraet i helikopteret.
For «plukking» av stedsnavn laget vi et system basert på stedsnavn fra Kartverket (Sentralt stadnamnregister). Disse punktene er så lagt over en høydemodell for å kunne beregne hvor høyt over havet et sted ligger. Deretter lastet vi disse over i til kartmaskinen vår, som tar seg av mange av oppgavene for avvikling av sendingene våre, og koblet dette til et eget kart som viser posisjonen til sykkelfølget og helikopteret når det er i luften.
Kartet lar grafikkoperatøren velge automatisk eller manuelt hvilke stedsnavn som skal være med i AR-visningen.
Måten vi kombinerer det hele er ganske smart. Helikopterets kamera vet hvor det er i verden og hvor kameraet peker. I spillmotoren «Unreal» har vi laget et virtuelt kamera som oppfører seg helt likt som kameraet i helikopteret. Slik kan vi sy sammen videosignalene sånn at stedsnavnene legges oppå bildet som sendes ut til publikum.
GoPro til direktesending
GoPro-kameraer er noe NRK har brukt i mange produksjoner som ikke er direktesendte. Det å få GoPro-kamera til å fungere på direktesendt TV er derimot ikke en veldig enkel oppgave.
På direktesending fra vanlige kameraer har man en egen kabel ut med ren video uten grafikk, men dette er ikke like enkelt for GoPro.
På direktesendinger må man ofte endre innstillingene på kameraene underveis i sendingen. Ellers kan for eksempel hvitbalansen i bildet bli feil og det kan for eksempel se veldig gult ut. Slik så kontrollpanelet ut for kameraene:
For å styre GoPro-kameraene brukte vi GoPro Labs og et uoffisielt uoffisiell grensesnitt som lå på kodedelingsnettstedet Github. Labs fra GoPro gjorde det mulig å sette innstillinger som å ikke vise grafikk når vi slo på kameraene, mens det uoffisielle grensesnittet lot oss endre innstillingene som hvitbalanse i sanntid.
Styringssystem består av tre deler, en GoPro-kontroller per sykkel, en hovedserver med to websocketer og en klientdel.
GoPro-kontroller som var i hovedsak en Raspberry Pi, hadde fire GoPro-er tilkoblet. På grunn av problemer med Raspberry Pi-en ble disse plassert på en USB-hub som hadde egen strøm. For å få video ut av systemet var det med en bildemikser og en DJI Transmitter oppe i masta. Alt sammen kjørte på standard kamerabatterier, med en voltregulator og hjemmeloddede kabler.
Hovedserveren sørget bare for at alle endringer ble synkronisert over klientene og at endringer av flere kameraer samtidig var mulig. Finning av nye kameraer ble også mye lettere, siden de sa fra at de eksisterte rett til serveren.
Klientdelen ble til slutt den mest avanserte. JavaScripten bak endte opp på 610 linjer. Det er én linje kortere en koden til server- og GoPro-kontrolleren til sammen. Klienten var en statisk nettside, som koblet seg opp på websocket mot serveren og bygde siden dynamiskt.
Sluttresultatet var et system hvor man kunne justere innstillinger direkte fra Bergen, via NUC-en og den allerede eksisterende forbindelsen.
Hva er konklusjonen etter nesten tre uker på hjul? Rent teknisk var den første sendingen vår svært utfordrende. Mye virket rett og slett ikke etter planen.
Etter mye tankevirksomhet, skruing og lesing av manualer fant vi roten til problemene med videooverføring fra kameraene. Dag to gikk derfor langt bedre enn dag én. Og i skrivende stund, på tampen av Sykkelsommer virker nesten alt som tiltenkt.
Takk for oss! Dersom dere har spørsmål skal vi prøve å svare i kommentarfeltet.
Leif-Magne Heitun
Kult 🙂
Lars
Hvordan mixer dere de forskjellige videostrømmene som går til hver sin atem i gjeste- og programledersykkel?
Jon Ståle Carlsen (NRK)
Hei Lars. Atem Mini er en firekanals bildemikser, som tar seg av det. Den styres via wifi fra Streamdeckpanelet som producer bruker for å velge bilder.
Bror K Monsson
Hei. Årets sakteTV må være det flotteste av alt dere har produsert. Teknikken er fantastisk, og alt vi seere har sett og lært i løpet av disse dagene overgår alt jeg hadde ventet. Nå må vi bare få flere sykkelsomre i årene fremover. Det er mye mer å oppleve i det langstrakte landet vårt. Tusen takk, og lykke til videre.
Jan-Helge Søberg
Jeg må berømme dere for det dere holder på med, og at dere får det til å flyte såpass sømløst. Det at dere velger å bruke sykkel til også regi , synes jeg er formidabelt.
Roy Pettersen
godt gjort
Anne-Grete Lefsaker
Dette er veldig flott konsept. Har kjørt bil på veiene som sykkel-tv går. Takk for alle sakte-tv program som har vært og takk til ALLE involverte.
Roland Haumann
NRK på sitt beste 👍😎! Kjempeopplegg dere e flink !
Leif Marsteen
Bra sending!
Terje D. Sætervik
Likte det tekniske ambisjonsnivået i år i kombinasjon med sykkelbasert kontrollrom.
At dere passerte bygda jeg vokste opp gjorde det ytterligere fristende å følge med.
Lurte underveis på om dere også brukte drone, men siden dere hadde helikopter på hele turen så var det vel ikke noe drone med denne gang?
Sindre Skrede (NRK)
Hei Terje! Det stemmer – vi har prøvd å få alt på sykkel. Det har vi også gjort med dronene våre: vi har to personer som sykler i forkant av oss og flyr drone underveis. Bildene du ser fra luften er med andre ord en kombinasjon av drone- og helikopterbilder.
Dronepilotene har egne sykler som er bygget opp for å frakte droneutstyr, en egen LiveU, batterier, navigasjonsutstyr, kart og annet man trenger for å fly drone på effektivt, trygt og lovlig vis underveis.
Kjetil Hagen
Kjempeprogram med tydeligvis dyktige teknikere.
Simon Mikkelsen
Hei
Kjempe kjekt og se på og lese om. Dere gjør en bra jobb!
Mvh
David Benjamin
Wauw!!! formidabelt, en vei frem for fremtidens fjernsyns produkjsoner, verden over. Gratulerer med en god ide og at Dere faar det til!
Emil Myreng Jensen
Imponerende program dere lager! NRK er i verdenstoppen på inkluderende produksjoner og på lang vei den eneste norske kanalen som lager produksjoner med så høy kvalitet! Tommel opp 👍
Jon Vindal
Hvordan får dere ut bilder fra regi sykkelen. Husker fra tidligere sendinger måtte dere bruke noen linker dere dere ikke hadde dekning.
Jon Ståle Carlsen (NRK)
Hei Jon. Vi bruker en LiveU 800, som slår sammen tilgjengelig datakapasitet fra 8 4/5G-modem. På Årets ruter har vi vært på befaring og sjekket at kapasiteten i telenettet skulle være tilgjengelig, noe den stort sett også har vært.
Tom Arild Kirkeng
Det har vært fantastiske program jeg er imponert over så mye folk på veien så hva blir det neste år 2024 ?
Trond Nordahl
Vil bare si tusen hjertelig takk NRK, gleder meg til avslutning i morgen, håper på masse mer minutt for minutt sendinger.
Hilsen fra Trond
Sigbjørn Hegland
Super produksjon, for en opplevelse å se Norge fra sykkelen👋👍
Sissel Berg
NRK altså. Min eneste kanal. Fordi det er den beste. Sakte-tv er skikkelig fint. Fantastisk at dere får det til. 👍👌⚘️⚘️
Sigbjørn Hegland
Super produksjon, for en opplevelse å se Norge fra sykkelen👋👍🚴♂️
Trond Reinum
Jeg blir mer og mer imponert, over hva dere er istand til å klare. Håper dere fortsetter, enten med et av konseptene dere har brukt, eller finner nye. Følger dere gjerne, og med spenning.
Øyvind
Dette er rett og slett jemlig kolossalt!
Frode Vestnes
Fungere helikopteret som en link mellom sykkelkortesjen,og sentralen i Bergen der det er store fjellparti.
Carl Lewin
Kjempeflott!
Vi harnoen gode venner i USA, kommer deretil å lage sammendrag e.l. Med engelsk tekst?
Pål Aarstad Ellingsen
Fantastisk jobba!
Åsvald Vågane
Flotte sendinger!
Men hva er den kraftige rør-rammen til på den ene sykkelen. det ser ut som et 2″ rør som går fra baksetet og fram. Er det senderantenner eller mekanisk forsterkning mellom framme og bak?
Thomas Hellum
Hei
«Rørbøylen» var en måte å forsterke konstruksjonen der kameraet hang. Vi fryktet for storbelastning om alt skulle forankres kun i setepinnen. Stort moment med den fjerende armen og sendelinken.
Dette kameraet måtte peke rett bakover for å kunne fange programleder.
Lars Kristiansen
Takk for en veldig informativ artikkel!
Den ga meg svar på alt jeg har lurt på.
Gratulerer med en flott produksjon!
Espen Braathen
Ingen problemer med overopphetede GoPro-kameraer?
Jon Ståle Carlsen (NRK)
Har ikke hatt problemer med overoppheting av kameraene i denne settingen, men har opplevd det tidligere, når kameraene gjør opptak.
Inge Martin Alsaker
Fantastiske sendinger😀
Frode Vestnes
Fantastisk godtprogram, og god reklame for sykkelsporten, og mange vakre bilder av eit stykke norge ein sjelden får sett på TV. Håper NRK tar sikte på flere «sakte TV» til neste sommer.
Morten Lygre
Intet mindre enn imponerende hvordan dere har løst utfordringene. Stor takk til alle involverte i Norges mest interessante program. Vi håper på fortsettelse neste sommer. Sykkelferie er overkommelig for de fleste.
Frode Vestnes
Undres over om helikopteret har ein link-funksjon i overforing av lyd,og bilder mellom sykkelkortesjen, og basestasjoner i nerheten Eller går det mest via satelittoverføring ?
Jon Ståle Carlsen (NRK)
Hei Frode. Helikopteret hadde ingen funksjon i overføringen av lyd og bilde fra sykkelfeltet, ei heller brukte vi satteliter. All overføring både fra sykkelfelt, drone og helikopter gikk via LiveU enheter som bruker telenettene til Telenor Og Telia.
Johan Hinteregger
IMPONERT av hva dere får til!
Karl Thomas Brådli
En fantastisk produksjon. Her får man se hva Norge har å by på av natur og hva folk ute på bygda får til.
Sigmund Evjen
Imponerende produksjon og teknologi. Stort grattis til den som hadde ideen med at også regienheten skulle være sykkelbasert!En konklusjon jeg trekker er at nå er bredbånd til folket blitt til realitet.Mobilnett (4G/5G)har løst det.Når NRK har demonstrert at man kan basere en tv-prod. på denne teknologien,er internett til alle en realitet.Dere bør lære opp fransk tv,så sparer de mange mill eoro på fly og helikopter i sin TdF-prod. Stor takk til NRK – igjen
Kjell H Martinsen
Utrolig spenstig og kreativt konsept for programtilvirkning fra «primitive» plattformer. Dette er episk og stor kred til alle involverte!
Jon M Fjeldstad
Leser at dere har utfordringer med å bruke GoPro kamera. Har dere noen gang benyttet Sony RXO kamera i produksjon i stedet for GoPro ?
Jon Ståle Carlsen (NRK)
Vi testet RxO før Monsen MFM i 2018. Da slet vi med at det ble overopphetet når det leverte HDMI ut, og skrudde seg av.
Arne Eidsmo
Fantastisk, håper det kommer flere senninger fra sykkelsetet.
Per Viggen
Flinke folka!
Fra Gråtasssjåfør, via Reodor-genier til Hitec nerder! Og engasjerende programledrere. Nå gleder vi oss til neste sommer!
ivan sapunjiev
GREAT JOB!!!
grethe may opsahl steen
Dette har vært så fantastiske uker🥰det er så flott hva dere får til.Tusen takk til alle sammen i NRK 👏🙏🥰😊
Kjell-Einar K
Kommer dere til å legge ut musikken/spillelister
på Spotify?
Jo Dale
Imponerende – hva dere får til, og at dere tør å basere produksjonen også fra sykkel!!! Takk for en flott artikkel!
Magnus Berrføtt
Tusen takk for en fantastisk produksjon og opplevelsesrik sakte TV 🙂
Det har blitt spilt mye god norsk musikk på ferden, og jeg lurte på om dere kunne samle dette i en spilleliste på Spotify eller lignende. Er dette noe dere kanskje allerede har gjort?
Torbjørn Melby
HVA var egentlig roten til problemene med videooverføring fra kameraene? Det var jo tidenes clifhanger på slutten er 😉 Forøvrig veldig fin artikkel der vi får fint innblikk i alt som må på plass for en slik produksjon.
Jon Ståle Carlsen (NRK)
Hei Torbjørn. Problemene skyldes at DJI Transmission videolinkene har flere kanaler som kan defineres. Hver kanal bruker et eget frekvensbånd, og ikke alle har samme kapasitet. Siden vi hadde fem samtidige videolinker i bruk, fant vi fant etterhvert ut at det ved å starte linkene i prioritert rekkefølge, så de som trengte mest rekkevidde og kapasitet kunne velge kanal først, kunne vi få kabalen til å gå opp.
Mia Haukedalen
Fantastisk, hvilken gjeng med supre dyktige folk. NRK må ha de beste ❤️
Geir Holen
Enorm produksjon! Både innholdsmessig, men ikke minst teknisk. Takk!
Testet dere rutene med utstyret på forhånd? Eller kalkulerte dere med at det ville funke?
Sindre Skrede (NRK)
Hei! Og takk!
Vi befarte rutene i 2019 både med tanke på mobildekning for å kunne sende signalet ut fra sykkelfølget, og for å sjekke om rutene var fine å sykle og hadde plass til alle de ulike syklene vi skulle ha med oss.
Oddmund Ruud
Fantastiske produksjoner!
Stein Unger Hitland
Med så mange muligheter for teknisk trøbbel er det en ganske utrolig bra produksjon. Research og godt forarbeid lønner seg!!
Tore Myrstad
Hei, hvilken programvare brukte dere for å styre Atem via streamdeck? Jeg antar at det var Companion, men hadde vært fint å vite om det var noe annet.
Hvis det var Companion, hvilke erfaringer har dere med stabilitet o.l?
marko7
Hallo! Jeg jobbet faktisk bak kamera på Cycling Summer i fjor. Det krever mye koordinering og planlegging. Vi bruker en kombinasjon av håndholdte kameraer, droner og kameraer montert på følgebiler. Målet er å være på rett sted til rett tid for å fange de viktigste øyeblikkene. Å jobbe med objekter i bevegelse er aldri en lett oppgave, spesielt i høy hastighet, men det er det som gjør det spennende! Det var veldig kult og jeg er glad for at vi da klarte å finne bolig på rentola.no/ uten dette hadde vi vært veldig triste
Anders Wangensteen
Hvordan får dere tally og kamera feed til iPhone?? Jobber med en tilsvarende setup for filming i skyttersporten
Jon Ståle Carlsen
Hei du.
For å gi fotografene programretur og tally, bygget vi en liten webserver i nodejs, som serverte en nettside til hver fotograf. Nettsiden inneholdt en fullskjerm webrtc-videoavspiller, som viste programutgangen fra bildemikseren, og hadde i tillegg en ramme rundt, som via beskjeder over socket.io skiftet mellom å være rød, grønn og gjennomsiktig basert på tally-innformasjonen fra bildemikseren for det kameraet.