nrk.no

– Det viktigste blir kommunikasjonsjobben

Kategorier: Samfunn & Software

En mann i dress står foran en stor park. Ved siden av er det lagt på to skjermbilder av den danske appen for smittesporing.
André Rogaczewski er administrerende direktør i danske Netcompany, som skal lage nye Smittestopp.

Netcompany-sjefen skal levere den nye Smittestopp-appen. Kommunikasjon og tillit blir den viktigste jobben.

Tirsdag ble det klart at det skandinaviske IT-selskapet Netcompany skal levere den nye versjonen av smittesporings-appen Smittestopp. Selskapet står allerede bak den danske appen for smittesporing, Smitte|stop.

Selskapet tilbyr den danske løsningen pro bono til FHI, men det vil koste 2,5 millioner uten moms for å utvikle den nye norske varianten som skal lanseres 21. desember.

FHI opplyste i september at appen så langt hadde kostet opp mot 40 millioner kroner, hvorav 16,6 millioner har gått til Simula for utvikling og drift av appen.

– Det er veldig dyrt å være «first mover», altså de som brøyter veien. Det er der kostnaden ligger, og så kommer folk etterpå og kan gjøre det for en tiendel av prisen, sier Simen Sommerfeldt i konsulentselskapet Bouvet til Dagens medisin.

Må jobbe med kommunikasjon og tillit

Administrerende direktør i Netcompany, André Rogaczewski, er glad for at Norge og Danmark får samme løsning. Det gjør at selskapet kan ta utgangspunkt i teknologien og appen som har vært brukt i Danmark, når de skal lage en ny app for Norge.

– Vi håper at det meste vi har kan brukes med en gang, sier Rogaczewski til NRKbeta.

Rogaczewski mener at det nå foreligger en viktig jobb om å bygge tillit mellom den norske befolkningen og appen.

– Kommunikasjonsarbeidet som nå må gjøres rundt appen er vel så viktig som å lage selve appen, sier Rogaczewski.

Eneste tilbud

Det var kun Netcompany som leverte inn anbud i konkurransen om å lage nye Smittestopp, noe som kom overraskende på FHI.

– Vi er overrasket over at det ikke kom flere tilbud om å utvikle løsningen. Det har vært stor interesse og engasjement i IT-miljøet i Norge rundt appen, sier assisterende direktør i FHI, Gun Peggy Kundsen i en pressemelding.

Debatten om Smittestopp har i Norge vært preget av steile fronter. FHI og Simula, som til nå har utviklet appen, laget en løsning som samlet inn store mengder informasjon i en sentral database. Dette for å kunne utføre forskning og analyse.

Sentrale skikkelser i IT-miljøet tok til orde for en mer personvern-fokusert løsning som samlet minimalt med data, blant annet i et opprop som ønsket å dele opp den nå nedlagte Smittestopp-appen.

I etterkant av en Amnesty-rapport som omtalte appen som en av de dårligste i verden på personvern, omtalte Simula rapporten for faglig svak, «søppel» og «et elendig stykke arbeid».

I september ble det klart at Simula ikke ville stå for videre utvikling av appen. På det tidspunktet hadde FHI stanset all datainnsamling og måtte revurdere appen etter bekymringer fra Datatilsynet og til slutt et vedtak i Stortinget om å endre Smittestopp.

Beskriver lang prosess i Danmark

Rogaczewski beskriver en lang prosess og offentlig debatt om appen i Danmark, hvor personvern har vært det aller viktigste.

– Vi har en litt annen historikk enn i Norge, sier Rogaczewski om den danske appen som siden starten har benyttet Google og Apples «Exposure Notification»-teknologi og er i bruk av rundt 1,6 millioner dansker.

– Personvernet er det viktigste for vanlige folk, og selv den dag i dag er det mange dansker som sier de ikke ønsker å laste ned appen fordi de er redde for personvernet. Men versjonen i Danmark kan ikke lages mer personvern-orientert enn den er i dag. Dataene lagres lokalt på telefonen, og vi kan ikke vite hvor folk befinner seg.

Teknologijournalist i Danmarks Radio, Henrik Moltke, omtalte i juni appen som den minst inngripende smittesporingsløsningen.

Ikke uten problemer

I likhet med den norske appen, har heller ikke den danske vært fri for tekniske problemer.

I september ble det meldt om en teknisk feil som gjorde at enkelte brukere ikke fikk varsel om at de hadde vært tett på en koronasmittet. Den danske politikeren Pia Allerslev ble smittet, men familien ble ikke varslet av appen.

– I Danmark har vi sett eksempler både på at den virker og eksempler på at folk ikke har blitt varslet. Vi har sett på disse tilfellene og prøver stadig å gjøre appen bedre, sier Rogaczewski.

– Vi ser nå stadig flere nedlastinger i Danmark, men fordi personvernet er i høysetet vet vi først hvordan appen fungerer når vi får tilbakemeldinger fra folk. Fordi vi ikke kan måle hvor godt appen fungerer må vi stadig justere algoritmene våre og jobber tett med Apple og Google for å forbedre den.

–Appen er et redskap

Appen alene vil ikke løse smitteproblematikken, men Rogaczewski er tydelig på at enhver smittekjede som stanses gjennom bruk av appen vil være verdt det.

– Får du varslet noen som er syke uten at de vet det, kan du hindre at de smitter 10-15 andre. Gjenta dette noen ganger, så begynner det å bety noe for samfunnet fordi det kan holdes åpent.

Rogaczewski beskriver at det er to ting det blir debatt av i alle land som vurderer smittesporingsapper: personvernet og om man kan stole på appen.

– I all ydmykhet er dette kun et verktøy som hjelper deg. Du må fortsatt oppføre deg fornuftig og følge reglene.

– Dette har en unik historie i Norge, men jeg håper dere viser like mye tillit som danskene har gjort og laster ned appen. Det er en helt opplagt måte å supplere smittesporingsarbeidet på, sier Rogaczewski.

17 kommentarer

  1. Daniel Olai Danielsen

    Nå som andre smittesporingstjenester som «I’m here» allerede er i bruk rundt om kring, er man bekymret for for at en oppdeling av sporingen hvor noen bruker denne nye appen og andre bruker f.eks. I’m here som også fungerer med SMS? Kjenner flere som ikke kan benytte apper på sine ikke-smart-telefoner..

    Svar på denne kommentaren

  2. Jostein knoph larsen

    Er dette bluetooth basert? Hvor nøyaktig er dette? Når jeg sitter hjemme(rekkehus)i sofaen og naboen min gjør det samme er bare 1 meter mellom oss, men det er en vegg blir det registrert som nærkontakt.

    Svar på denne kommentaren

    • Bluetooth-basert ja. Vanskelig å si hva den vil oppdage gjennom veggen, det kommer an på veggen og ikke minst kalibreringen av nettopp hva den koster som nærkontakt. Bluetooth er jo ikke laget for å måle avstand.

  3. Bjørn Olav Ruud

    Både FHI og Netcompany snakker om utvikling av app, men 1.9 lanserte Apple og Google «Exposure Notification Express» hvor smittesporingsfunksjonaliteten er innebygd slik at man ikke trenger app. Man skrur det på i innstillingene for iOS, og for Android installeres en app som er generert. Man må fortsatt sette opp servertjenestene som før og registrere seg med Apple/Google. Denne løsningen er ikke nevnt hverken i anbudet eller av FHI eller Netcompany. Er den blitt vurdert? Det hadde blitt billigere, enklere å vedlikeholde, og jeg vil tro være en mer tillitsvekkende løsning etter nedturen med første app.

    Svar på denne kommentaren

    • FHI nevnte det i innstillingen til HOD. Problemet er at det krever oppdaterte telefoner blant annet, og gir også ikke mulighet til å bruke appen som en informasjonskanal eller lignende. Sannsynligvis vil det dog taes i bruk ved siden av.

      Dessuten er jo appen allerede laget. Arbeidet er jo nettopp server-greiene og litt tilpassing av app.

    • Simen Sommerfeldt (svar til Olav)

      Jeg spurte FHI om dette på twitter, og de svarte at de hadde kontakte Apple/Google om det og fått beskjed om at det ikke kunne la seg gjøre før på nyåret.

    • Kjetil Berg Veire (svar til Olav)

      Stemmer det Simen sier. Vi skrev dette for et par uker siden på nettsidene våre: ENS er ikke tilgjengelig i Europa eller Norge ennå, selv om det ut fra den tekniske dokumentasjonen fra Apple kan virke som at det er tilgjengelig over hele verden. Men også for denne funksjonen trenger vi en egen app for å få full nytte av funksjonaliteten. Uten en egen app er man så langt begrenset til at telefonen kan begynne å spore kontakter, men man får ikke gitt varsling om kontakt med noen som er smittet før en app som tar seg av dette blir installert. Dere kan følge med på oppdateringer her: https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/digital_smittesporing/

  4. Hei Sara, Lena eller Lenka på 169 centimeter. Jeg tror du vil lykkes bedre med jakten etter et permanent forhold på en side som er mindre rettet mot folk som er interessert og/eller jobber med teknologi. Men god innsats med å komme forbi kontrollspørsmålene. 🙂

    Svar på denne kommentaren

  5. Om Simula og deres kritikk av rapporten til Amnesty, kan man:
    «Datatilsynet sier de har konkludert ganske likt som Amnesty om den norske appen.»

    Finner dette ganske spesielt. På tide å se litt mer på Simula, hvilket mandat de har, hvor mye ressurser de bruker og hvem som har bestemt dette…

    Synes også det er betenkelig at kun en aktør la inn anbud på jobben å løse en såpass viktig og teknisk krevende oppgave.

    Svar på denne kommentaren

    • Det er veldig forståelig.

      FHI har vist seg som en dårlig bestiller, med manglende kompetanse på (evt. respekt for) personvern. De har hele veien ignorert tilbakemeldingene fra fagmiljøene, inkludert vurderingene fra ekspertgruppen. De har trosset ekspertisen i et tilsynelatende forsøk på å kjempe gjennom et verktøy som ikke er formålsnyttig til smittesporing, men i stedet synes skreddersydd for masseovervåkning.

      Samtidig har prosjektet fått en sannsynligvis permanent omdømmeskade, og det er veldig sannsynlig at på bakgrunn av den katastrofale utrullingen vil enhver ny app aldri få høyt nok antall brukere til å ha ønsket effekt.

  6. Thomas Hildebrandt

    Appen har haft en alvorlig fejl der først blev opdaget i September – det underspilles ved at sige at “nogle få ikke fik notifikation”. NetCompany bruger hensynet til privatliv til at undskylde, at de reelt ikke ved om Appen virker… Og man bruger sikkerhed som begrundelse for ikke at lave en open source løsning. Man burde have stillet krav til en Open source løsning (som i feks Irland, Italien, Finland) så eksperter løbende kunne vurdere løsningen og andre end NetCompany kunne byde ind på drift og vedligeholdelse, istedet for at acceptere en lukket løsning, der er dybt afhængig af “tillid (til en enkelt, privat leverandør) og kommunikation”.

    Svar på denne kommentaren

  7. Pas på med Netcompany – det bliver ikke billigt! Tilbage i marts / april lovede Netcompany at udvikle app’en «pro bono» i Danmark. Ja ja, en måned eller to senere havde den kostet 5-10 millioner og senere blev det 20 millioner inkl. markedsførings og kommunikationsudgifter hos myndighederne bag app’en. Nu skal den udvides til at fungere med andre EU smittestop apps, og der er bevilget 12 millioner til dette hvor halvdelen går til Netcompany. Der kommer helt sikkert flere budgetstigninger til den app de kommende måneder….

    I Danmark har der ikke været et udbud som det kræves ved opgaver af denne størrelse, og Netcompany fik opgaven direkte da de jo ville lave den «pro bono»….

    Svar på denne kommentaren

Vil du kommentere? Svar på en quiz fra saken!

Vi er opptatt av kvaliteten på kommentarfeltet vårt. Derfor ønsker vi å sikre oss at alle som kommenterer, faktisk har lest saken. Svar på spørsmålene nedenfor for å låse opp kommentarfeltet.

Hvem skal lage nye Smittestopp?

Hvor mange tilbud fikk FHI om å lage appen?

Hvor mye har Smittestopp kostet så langt?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.