Unge tegneserieskapere flokker til Instagram

Kategorier: Media & Moro

Utsnitt fra en av Ida Neverdahls striper. Hun publiserer arbeidet sitt på Instagramkontoen @jellyvamps. Illustrasjon: Ida Neverdahl


En hel generasjon tegneserieskapere har etablert seg på Instagram. Der får de forlagskontrakter og store følgerskarer mot å gi bort innholdet gratis.

– Uten Instagram kunne jeg ikke livnært meg av å tegne. Cirka alle jobber jeg får er fra folk som har oppdaget meg på Instagram, sier Marianne Engedal, som publiserer tegninger under kontoen skinkeape. Hun har 55 000 følgere, mange utenfor Norge.

Hun bruker plattformen til å vise at hun finnes som tegner, og fikk slik sin første forlagskontrakt med Blokk Forlag. Nå lager hun barnebok «fordi noen så tegningene mine på Instagram og syns jeg passet til å tegne for barn».

Jenny Jordahl, som vi har omtalt tidligere, illustrerer nå en bok om katten sin etter at et forlag la merke til innleggene på Instagram. Noe som ifølge henne er «på kanten til komisk» selv om alle vet at katter er laget for å gå viralt på nett.

Samtidig er hun usikker på hvor bra det er at popularitet på Instagram inngår i kalkylen om forlag skal inngå kontrakter med tegneserieskapere.

Instagram er møteplassen

– Serieskapere flokker til Instagram, sier Walter Wehus, og legger til at andre plattformer så langt ikke har hatt samme appell.

Han er redaktør for Empirix, et tidsskrift med formål om å løfte nivået på kritikk og journalistikk om tegneserier. Wehus trekker fram hvor enkelt det er for tegnerne selv å legge ut innholdet sitt på Instagram, og at det gir en umiddelbar nærhet til publikum.

Walter Wehus. Foto: Privat

Målinger gjort av Ipsos viser at 8 av 10 nordmenn i aldersgruppen 18-29 år bruker Instagram daglig, og plattformen har blitt det foretrukne hjemmet til visuelt kreative.

– Flere norske serieskapere ser nok på Instagram som den enkleste måten å nå et potensielt svært stort internasjonalt publikum på, og store navn i norske tegneserier som Jens K. Styve, Torbjørn Lien, og Lars Lauvik legger ut oversatte versjoner av seriene sine på Instagram, sier Wehus.

De mest fulgte serieskaperne fra Norge:

Følgere (i tusen) Instagram-profil Serieskaper(e)
103 @norskehemmeligheter Cathrine Finstad m.fl.
89 @optipesscomic Kristian Nygård
79 @bestie_thecomic Kenneth Larsen
58 @jellyvamps Ida Neverdahl
55 @skinkeape Marianne G. Engedal
51 @tegnehanne Hanne Sigbjørnsen
16 @jenjord Jenny Jordahl

Internasjonale følgere

– Jeg synes det er fint å legge ut arbeidene mine på Instagram for å få et innblikk i hva folk liker og ikke liker, men jeg har ikke lagt ut så mye av tegneseriene mine ennå fordi de er på norsk, sier Engedal, som derfor publiserer illustrasjoner med lite tekst.

Det gjenspeiles i måten andre tegneserieskapere jobber, der noe også oversetter originalt norske arbeider til engelsk.

– Jeg har fått inntrykk av at Instagram akkurat nå er det beste stedet for oss tegneserieskapere å vise fram arbeidet vårt på internett, sier Kristian Nygård, som er den enkeltstående tegneserieskaperen med flest følgere.

Husk å sveip for hele stripen:

Nygård tegner under kontoen optipesscomic – en sammensetning av ordenene optimistisk og pessimistisk – noe som gjenspeiles i arbeidet hvor det gjerne ligger en mørk undertone.

– Jeg var litt skeptisk i starten, men tror nok jeg undervurderte den massive brukermassen og hvor mye lettere det er å eksponere tegneseriene og få tilbakemeldinger på Instagram selv i forhold til andre giganter som Twitter og Facebook.

– Det at man ikke trenger en datamaskin, og at så å si alle med en mobiltelefon raskt kan lese (og klikke liker!) på tegneseriene mine, gir Instagram en svært viktig posisjon for meg som tegneserieskaper.

Generasjon før Insta

Hanne Sigbjørnsen, kanskje mer kjent som Tegnehanne, gir jevnlig ut illustrerte historier for Aftenposten. Historiene er en kombinasjon av tekst og tegninger, gjerne hentet fra hverdagen eller ting i samfunnet som i hennes øyne ikke henger på greip.

I løpet av 2018 har de fleste stripene gått fra å være på norsk til engelsk.

– Jeg har inntrykk av at forlag ser på følgertall når de vurderer hva som gis ut. For meg, som slo gjennom før Instagram, så er det ikke like viktig. Jeg bruker det mer som en plattform til å vise litt nye prosjekter og skisser. Det er en litt mer lavterskel måte å publisere på, sier Sigbjørnsen.

Det samme forteller Ida Neverdahl, som har gitt ut fem tegneserieutgivelser og tegnet for blant annet Dagbladet, Vice, og Pondus. Hun oppgir at flere kjenner til henne på grunn av Instagram, men at det ellers har betydd lite.

Husk å sveip for hele stripen:

Trange rammer

Selv om tegneserier er som skapt for plattformen, stilles det likevel noen krav til hvordan tegneseriene utformes og lages. Det er kanskje også en av grunnene til at etablerte serieskaperne ikke har tatt seg bryet med å jevnlig publisere på kanalen, selv om noen er aktive.

– Jeg kan ha det i bakhodet mens jeg lager en stripe om den vil passe i det noe strenge formatet der, og det kan hende jeg gjør modifiseringer underveis som gjør at stripa blir enklere å lese på nettopp Instagram, sier Nygård.

Når du sier at du gjør modifiseringer for Instagram, hva legger du i det strenge formatet?
– På Instagram må alle bilder i samme innlegg være med de samme proporsjonene, for eksempel firkantet i 1000×1000 piksler. Dette er ikke så farlig hvis man bare legger ut en bildeserie fra ferien, men for tegneserier står man i fare for at deler av rutene blir kuttet bort.

Wehus i Empirix mener Instagram kan forsterke «den allerede skjeve vekten på humorstriper» da plattformen er optimalisert for enkelt ruter eller noen få bilder i serie.

– Det er ikke nødvendigvis et problem – avisstriper var et av de opprinnelige formatene for tegneserier, og det har fortsatt i seg å være det mest interessante. Skjønt det kan også være det kjedeligste og mest forutsigbare.

For deres fornøyelse har jeg også listet opp en rekke mindre kontoer som jeg har blitt tipset om mens jeg jobbet med saken:

Anders Kvammen kvamsky
Anja Dahle anjadahle
David Skaufjord davidskaufjord
Jens K. Styve duncecomic / jenskstyve
Kjersti Barli kjerstijohannebarli
Lars Lauvik lauvikcomic
Malin Falch malintfalch
Martin Erntsen salmiakcomics
Sigbjørn Lilleeng sigbjorn_lilleeng
Steffen Kverneland steffen_kverneland
Therese G. Eide Intet nytt fra hjemmefronten
Torbjørn Lien chezcuckoo / lienslasken
Tord Torpe tordtorpe

Kom gjerne med tips i kommentarfeltet om dere savner noen på listen!

18 kommentarer

  1. Jippi Comics
    28. oktober kl. 08:17 ·
    Thomas Falla Eriksen er ute med ny bok! Hexagon er en selvstendig oppfølger til Squidologi som kom tidligere i år. Men den kan også leses som en del av et lengre narrativ.

    Som Squidologi er Hexagon et ordløst science fiction-epos på nærmere 200 sider. Og akkurat som i forgjengeren er historien en kreativ lek med konspirasjonsteorier, alternative tolkninger av teologi, og mer eller mindre innsiktsfulle tolkninger av kvantefysikk. Denne gang filosoferes det også over symboler og mytologi som er knyttet opp imot planeten Saturn.

    Men først og fremst er serien en visuell fantasi i tid og rom. Den formmessige inspirasjonen er godt plantet i gamle europeiske albumserie, og det hentes også inspirasjon fra gamle 80- tallsfilmer.

    Thomas Falla Eriksen er født i 1987 og bor og arbeider i Lørenfallet i Sørum kommune. I 2015 tok han master i grafisk design og illustrasjon fra Kunsthøgskolen i Oslo. Ved siden av tegneserier jobber han med illustrasjon og billedkunst. Han debuterte i 2017 med tegneserien Den fjerde veggen. Tidligere i år debuterte han på Høstutstillingen med tegninger fra den større tegneseriesyklusen Al Khemet.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.