Om pupper og peisvask

Kategori: Media

Tegneserieskaper Jenny Jordahl. Foto: privat; Illustrasjon: Jenny Jordahl

I den digitale klikkøkonomien selges enkelte saker inn med lettkledde kvinner og forførende titler. Tegneserieskaper Jenny Jordahl ønsker å vise hvor absurd det er.

Spesielt innen samlivsstoff, livsstil, og mote er det en rekke klisjeer og stereotyper som gjentas til det uendelige. Innen samliv er det for eksempel vanlig å illustrere «situasjonen» eller «problemet» med bilder fra byrå som Colorbox.

Noen få utvalgte samlivs-vinnere. Faksimile: Dagbladet/VG

Til felles har en del av disse sakene at de skal pirre reptilhjernen vår til å klikke oss inn på det siste nye. Selv når vi ikke vil det.

Tegneserieskaper Jenny Jordahl gjør ofte narr av nettavisene med striper på Instagram og Facebook som spiller videre på innsalgene.

Der lar hun karakterene leve ut tipsene til det fulle, gjerne med «godslige menn» i hovedrollen.

– Jeg fikk en trang til å ta igjen, å gjøre noe for å få det litt på avstand. Derfor begynte jeg med seriene, som man nesten kan kalle en form for selvhjelp eller overlevelsesteknikk.

Jordahl har så langt gitt ut 15 bøker, ofte sammen med andre. Til felles har de fleste at de berører ulike tema innen feminisme. Under har vi lagt ved to striper som eksemplifiserer hvilke saker hun velger ut og hvordan hun tegner.

Hvordan kunne hun? Kim Kardashian la selv dette bildet ut på Instagram i 2018. Illustrasjon: Jenny Jordahl

Hva prøver du å oppnå med stripene?
– Jeg feiltolker dem med vilje for å få fram absurditeten i det hele.

– Målet er å få folk til å tenke over hva disse nyhetene og reklamene egentlig kommuniserer. Når lettkledde damer brukes som illustrasjonsbilder til nesten alle typer saker, til og med en sak om peisvask, så sier jo det noe om hvordan media forholder seg til kvinner.

Husk å vaske peisen riktig. Illustrasjon: Jenny Jordahl

– De hadde aldri plassert en mann i stringtruse foran den peisen, sier Jordahl.

Saken stammer fra 2007, da hadde Nettavisen et samarbeid med et søsternettsted iBergen (som nå er nedlagt). Den er altså 11 år gammel, men figurerer ennå høyt oppe på Google om man søker etter «vaske peis» eller «peisvask».

Nettavisen mener det hører fortiden til

– Dette eksempelet fra 2007 er vittig, men heldigvis veldig gammelt, sier Gunnar Stavrum.

Gunnar Stavrum er sjefsredaktør i Nettavisen. Foto: Mariam Butt / NTB Scanpix
Stravrum har vært sjefredaktør i Nettavisen siden 2003, og mener at den aktuelle tegneseriestripen «illustrerer en myte som for lengst er historie». Blant annet ville Nettavisen ifølge Stavrum aldri hatt «en kvinne eller mann i stringstruse» på forsiden i dag.

Han refererer deretter til et sitat av den dansk-norske forfatteren Aksel Sandemose som i sin tid påstod at det eneste det er verdt å skrive om er mord og kjærlighet.

– Derfor ser vi at sex er noe det spilles på overalt – fra reklame, via reality fjernsyn til aviser, ukeblader og nettmedier. Og tegneserier.

Jordahl mener på sin side Nettavisen ikke har «endret seg nevneverdig, selv om peisvask-eksempelet var ekstremt» og at det derfor er innafor å bruke det som eksempel. Videre oppgir hun å ha en bunke av utsnitt fra Nettavisen.

Elle: Bildevalget er innenfor

Eksempelet om en kvinne som drikker melk stammer fra Elle. Signy Fardal, sjefredaktør i magasinet, svarer i en epost at hun ikke skjønner problemet.

Signy Fardal er sjefredaktør i Elle. Foto: Kyrre Lien / NTB Scanpix

– Vi har illustrert en sak om laktoseintoleranse med en kvinne som drikker melk på et kjøkken. Hun har på seg klær – riktignok undertøy – men hun er ikke naken. Og hun står på et kjøkken og drikker melk fra en melkekartong. Dette er nok en situasjon mange kjenner seg igjen i.

Hun skriver videre:
– Det er nok ikke uvanlig å være på kjøkkenet iført undertøy, ei heller å drikke melk direkte fra kartongen. Det er selvfølgelig ikke helt uvesentlig at kvinnen på bildet er Kim Kardashian.

Ville Elle fremstilt en mann på samme måte som dere gjorde i denne saken?
– Hvis vi skulle skrive en sak som henvendte seg til menn, som handlet om laktoseintoleranse, og vi hadde et bilde av en mann som drakk melk fra en melkekartong på et kjøkken da hadde vi nok sikkert brukt det, sier Fardal, som understreker at bildet måtte vært like bra.

Du finner Jordahls striper på Instagram under @jenjord og på Facebook-siden Livet blant dyrene.

22 kommentarer

  1. Det artigste er når disse «redaktørene» for disse utgivelsene ikke har et eneste gram selvinnsikt og tar null selvkritikk. Spiller på sex og kvinnekroppen. Men de er sikkert feminister når de går hjem fra jobb.

    Svar på denne kommentaren

    • Du har helt rett. Det ironiske her er jo at redaktørene prostituerer seg ved å gjøre nettopp dette, ved å legge ut slike hjernedøde og lite gjennomtenkte annonser, bare å få flere klikk. Har de vett på å skamme seg?

    • Om du faktisk leser teikneserien, så finn du då gode eksemplar på vener av Mr. Melk også – men at det er fleire halvnakne kvinner på framsida av nettaviser enn halvnakne menn er vanskeleg å kome unna.

  2. Trond Zaphirax

    Sex selger, men bare dersom det er i en sammenheng vi forbinder med noe sexy eller seksuelt. Som f.eks. jeans, undertøy, makeup, solkremer, slankeprodukter og så videre.

    Er det i forbindelse med noe annet så vil ikke sex selge noe bedre enn andre typer reklame for produktet.

    Svar på denne kommentaren

    • Jörgen Hattemacher (svar til Trond Zaphirax)

      Nei Trond. Dette handler ikke om produkter, men om blogginnlegg, vlogger og avisartikler.

      Såklart vil lettkledde kvinner generere flere klikk.

      Det du snakker om er noe helt annet, du snakker om sex brukt i reklame for å selge produkter. Men det er ikke det artikkelen handler om.

  3. Tone Andreassen

    Herlig tegneserie med humor. Jenny Jordahl klarer å få frem på en humoristisk måte, hva enkelte redaktører syns er ok å publisere. Kan redaktørene ikke bare si det som det er: Vi vil tjene mest mulig penger, og lettkledde damer selger. Jenny Jordah er absolutt en dame jeg skal følge med på. En bok skrevet av denne damen ønsker jeg meg til jul!

    Svar på denne kommentaren

  4. Elisabeth Johansen

    Det som kanskje hadde overrasket folk i denne eksponerings-tiden vi lever i, hadde vært om redaktørene og reklamebransjen utfordret stereotypene og lagde reklamer ikke bare var laget for å gjøre menn kåte.

    Svar på denne kommentaren

  5. Det bildet av Kim Kardashian er fra en reklame for hennes serie med slankeprodukter og måltidserstattere som heter Shake it baby. Det er ikke melk hun drikker på bildet engang. Men det driter Elle magasin i så lenge de får publisert Kim K. I bare undertøyet?

    Svar på denne kommentaren

  6. Den 15. oktober 2015, ja jeg husker enda datoen, kunne man få kjøpt skitne dametruser på Nettavisens forside. Det var riktignok en bloggpost de hadde lagt ut og de bruker bloggerne fra deres egen bloggtjeneste blogg.no for alt de er verdt, og det handler stort sett om sex, silikonpupper, rumpeoperasjoner, analsex, orgasmer og hva slags sexleketøy som er best, i blogginnlegg eller egne artikler på området. Jeg ser VG går i samme retning. Mangel på journalistisk stoff får disse avisene til å ligne en blanding av Aktuell rapport og den subjektive sladreblekka «Se og Hør». Sex, Alkohol, Sladder og Porn.

    Det er med andre ord ikke riktig som Stavrum sier at dette er gammelt. Det er så vanlig at nå er det pupper og opererte rumper som skal selge aviser til middelaldrende mannfolk. Jeg begynte å reagere da Sophie Elise var utbrettspike fra hun var 16 år og kanskje tidligere… Det var Nettavisen og VG som frontet henne. Og nå skal alle «barn» rumpeopereres, og skal du bli kjendis er det et must.

    Svar på denne kommentaren

    • Jeg måtte sjekke opp det her. Et søk i VGs arkiv ga 136 treff på analsex… jaja, tidene endrer seg. Selv brukte jeg å lese minst fem nettaviser daglig frem til ca 2012 da det fremdeles var journalister igjen. I dag finner du de samme historiene stående i ukesvis i mangel på stoff og man henter opp fra arkivene «husker du denne?». Og media har blitt subjektiv..

  7. Yngve Bakken-Nilsen

    Altså, jeg fant minst to bilder til artikler på Nettavisen.no i dag som tilhører denne kategorien bilder, så Gunnar Stavrum bør kanskje være litt tøffere i redaktørstolen sin… 😂

    Svar på denne kommentaren

  8. Innsalg fra NRK på Facebook akkurat nå: «Lager humor av pupper og laktose», illustrert med undertøystegneserieutsnitt og headshot av Jenny. Først i beskrivelsesteksten fremgår det at det er snakk om satire.

    Svar på denne kommentaren

    • Jeg skjønner ikke helt hva du kritiserer. Beskrivelsesteksten du sikter til er selve tittelen på det aktuelle Facebook-innlegget.

      Over der blir Jenny Jordahl titulert som tegneserieskaper og utsnittet gir tydelig inntrykk av at hun harselerer med fremstillingen av kvinner i blant annet nettaviser.

      Lenke til FB-innlegget

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.