– Det offentlige har allerede en felles varslingsadresse

Kategorier: Gjestebloggere & Samfunn

Illustrasjonsfoto: Martin Gundersen CC BY 4.0 SA

Anders Hofseth etterlyste her på NRKbeta 27. februar tydeligere kommunikasjon fra det offentlige omkring varslinger. Dette burde ikke vært et problem, det finnes allerede et felles kontakt- og reservasjonsregister det offentlige kan bruke til varsling.

Direktoratet for forvaltning og ikt (Difi) forvalter registeret som inkluderer mer enn fire millioner innbyggere fra 16 år og oppover.

Kontakt- og reservasjonsregisteret har blant annet e-postadresser og mobiltelefonnumre det offentlige kan bruke til kommunikasjon med innbyggere.

Stig Hornnes, seniorrådgiver i Difi. Foto: Difi

Hofseth stiller spørsmål ved varslingstjenesten Servicevarsling.no som brukes av en rekke kommuner i Norge, men som i dette tilfellet ikke benytter Difis register for å kontakte innbyggerne om hendelser som besøk av feier og stenging av vann og avløp.

Bør kun bruke Difis register

Slik det beskrives i artikkelen ønsker vi ikke å ha det, så lenge det finnes et felles register som alle offentlige virksomheter kan bruke. Hvorfor registeret ikke er brukt i dette tilfellet skal vi forsøke å finne ut av.

Mange kommuner bruker allerede Difis register til å varsle om brøyting av gater og stenging av vann, og Oslo kommune brukte registeret for å sende ut meldinger om beboerparkering i høst. Melding om at feieren kommer på besøk kan også ta utgangspunkt i adressene i Kontakt- og reservasjonsregisteret.

Alle offentlige virksomheter skal også bruke registeret til å varsle deg om viktige vedtak, for eksempel om at tildeling av barnehageplass ligger klart i din digitale postkasse.

Når du logger inn på en offentlig tjeneste på nett, kan du være sikker på at din informasjon er registrert. Som en del av innloggingen blir du bedt om å bekrefte informasjonen med jevne mellomrom. Hvilken adresse du registrerer, bestemmer du.

Du velger altså selv om du vil bruke et privat mobilnummer eller mobilnummeret som tilhører arbeidsgiveren din.

Målet er at du som innbygger ikke skal måtte oppgi samme informasjon til det offentlige flere ganger. Kontakt- og reservasjonsregisteret gjør det mulig, og vi jobber med å få stadig flere offentlige virksomheter til å bruke registeret.

Som prinsipp mener vi at offentlige virksomheter ikke bør be om informasjon som det offentlige allerede vet, i hvert fall ikke når informasjonen allerede er tilgjengelig for dem.

Lurer du på hva som er registrert om deg?

Gå til norge.no og logg inn med din foretrukne eID. Der kan du enkelt både sjekke og endre informasjonen din.

3 kommentarer

  1. Daniel Olai Danielsen

    Hurra, nå fikk jeg ENDELIG avsluttet den «elektroniske postkassen» som har irritert meg siden 2011! Har hatt epost i rett over 20 år, nå er det på tide at staten følger etter.

    «Men vi kan ikke sende sensitive opplysninger på epost!» har jeg hørt dem si. Men det faller på sin egen urimelighet da samtlige epostvarsler om ny digipost har inneholdt de «sensitive opplysningene» rett i eposten.

    Dersom de andre tjenestene til DiFi er like brukeruvennlige har jeg full forståelse for at kommunene søker seg til andre tjenestetilbydere!

    Svar på denne kommentaren

  2. Knut Erik Lippert

    Kontakt og reservasjonsregisteret kan være lurt, så blir det en vurdering om dette er strid med de nye retningslinjene for det registeret.

    Det vil heller ikke være godt nok som den eneste kilden. Jeg har f.eks. registrert meg på Servicevarsling for å få melding på flere adresser.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.