NRK-stoff & Utvikling

Slik jobber NRK for å gjøre norsk internett bedre. Vil du hjelpe til?

Interaksjonsdesigner og konseptutvikler Kjartan Michalsen og iOS-utvikler Ola Nordbryhn lager fysisk nettradio på billigst mulig måte på en innovasjonsdag i Medieutvikling. Foto: Marius Arnesen

Avdelingen som blant annet står bak siden du leser nå, vokser. Her kan du lese litt om hva vi jobber med og hvordan vi gjør det. Kanskje vil du bli med på laget?

Medieutvikling er i dag en avdeling i NRK med nesten 100 fast ansatte og ca. 25 konsulenter innen fagområdene ledelse, design og utvikling. Avdelingen har ansvaret for kontinuerlig å forbedre, fornye og videreutvikle noen av Norges mest brukte digitale tjenester som NRK.no, NRK TV, NRK Radio, NRK Super og Yr, på en rekke plattformer.

Vi lager responsive nettsider, nettbrett- og mobilapper til Android og iOS, apper til Apple TV, Android TV, Chromecast, smart-TV, spillkonsoller, smartklokker og set-top bokser, m.m.

NRK er pålagt å oppfylle viktige demokratiske, sosiale og kulturelle behov i samfunnet. Når publikum søker nye plattformer og former for mediekonsum, må NRK være der. I en verden hvor informasjonstilgangen og -mengden er overveldende, må NRK klare å oppfylle sitt oppdrag like tydelig og treffsikkert som før, for fortsatt å kunne være en aktuell formidler av norsk kvalitetsinnhold til det norske publikum.

Vi har en ambisjon om å gjøre norsk internett bedre gjennom tjenestene våre.

Avdelingen får stadig flere oppgaver og større betydning knyttet til innovasjon, strategisk rådgiving og distribusjon av NRKs innhold på stadig flere plattformer. Vi trenger å vokse for å håndtere dette til det beste for publikum, og lyser fortløpende ut en rekke stillinger innenfor ulike fagfelt.

Ser du etter et stort og sterkt fagmiljø som utvikler fagfolk og produkter i verdensklasse i tverrfaglige smidige team? Har du erfaring eller et sterkt ønske om å arbeide innen fagområdene front-end-, app- og backend-utvikling, teknisk arkitektur, drift, testing, digital design, interaksjonsdesign, konseptutvikling, smidig teamledelse eller fag- og personalledelse? Da bør du søke deg til oss.

Stillingsutlysninger

Strategisk rådgiver innen konseptutvikling Klara Vatn og digital designer Ensi Mofasser i engasjert diskusjon om designløsninger. Foto: Henrik Lied
Strategisk rådgiver innen konseptutvikling Klara Vatn og digital designer Ensi Mofasser i engasjert diskusjon om designløsninger. Foto: Henrik Lied

(Disse stillingene er ikke lenger aktive.)

NRK Medieutvikling søker ny gruppeleder for app- og front-end-utvikling

Er du en erfaren teamleder eller mellomleder og ønsker å jobbe i et av Norges mest spennende IT-miljøer? Har du jobbet med utvikling tidligere, for eksempel som utvikler, scrum master, eller tilsvarende, og ønsker å gå videre i retning av personalledelse og strategisk ledelse? Vi ser etter en kunnskapsrik, engasjerende og medmenneskelig sterk gruppeleder til å ha det overordnede personalansvaret for vårt team av native app- og front-end-utviklere.
Gå til stillingsutlysning →

Produktutviklingssjef NRK Radio

I 2017 vil all distribusjon og bruk av radio fra NRK foregå på digitale plattformer. Hvordan kan NRK være best tilstede for brukerne med god lyd hjemme, i bilen, og på jobb? Hva er, og hvordan hører vi egentlig på radio om 5–10 år? NRK ser etter en produktutviklingssjef for NRK Radio, og søker deg som brenner for å tilby digitale brukeropplevelser i verdensklasse.
Gå til stillingsutlysning →

Junior og senior konseptutviklere/UX-designere søkes til NRK

Ønsker du å være med på kontinuerlig å forbedre, fornye og videreutvikle noen av Norges mest brukte digitale tjenester som NRK.no, NRK TV/Radio, NRK Super og Yr, på mobil, nettbrett, nett, smart-TV og andre plattformer? Ser du etter et stort og sterkt fagmiljø som utvikler fagfolk og produkter i verdensklasse i tverrfaglige team? Da bør du søke deg til oss. Vi leter etter flere UX-/interaksjonsdesignere/konseptutviklere som brenner for å lage magiske brukeropplevelser, og som evner å gjøre produktene våre enda bedre. Vi ser etter både juniorer og seniorer.
Gå til stillingsutlysning →

Junior og senior digital designere søkes til NRK

Har du ambisjoner om å lage funksjonelle og visuelt slående produkter som viderefører NRKs sterke posisjon på TV og radio, til noen av Norges mest brukte digitale tjenester som NRK.no, NRK TV/Radio, NRK Super og Yr, på mobil, nettbrett, nett, smart-TV og andre plattformer? Ønsker du å være med i et stort prisvinnende designfagmiljø på digitale medier? Da bør du søke deg til oss. Vi leter etter flere digital designere som brenner for å lage magiske brukeropplevelser, og som evner å gjøre produktene våre enda bedre. Vi ser etter både juniorer og seniorer.
Gå til stillingsutlysning →

NRK søker flere senior grensesnittutviklere (front-end-utviklere)

Er du en erfaren grensesnitt- eller full-stack-utvikler med store ambisjoner og bredt teknisk oversyn? Er du interessert i og oppdatert på de siste trendene innen front-end-teknologi?
Gå til stillingsutlysning →

NRK søker flere junior grensesnittutviklere (front-end-utviklere)

Er du fersk i utviklingsfaget og har lyst på en spennende utfordring? NRK søker flere junior grensesnittutviklere (front-end-utviklere) til å forvalte og videreutvikle NRKs digitale tjenester. Vi ser både etter deg som kommer rett fra skolen, eller deg som har et par års relevant erfaring, og ikke minst ser vi etter deg som kan utfordre oss, er lærevillig, og ambisiøs på NRKs og egne vegne.
Gå til stillingsutlysning →

Men hva gjør vi egentlig?

Konsulent og testleder Magnus De Laval (Netlight AS), drifter Peter Hexeberg Dahl og iOS-utvikler Ina Cecilie Røsgjorde i prat om utvikling i NRK TV-teamet, mens konsulent og iOS-utvikler Nikolai Johan Heum (Systek AS) arbeider konsentrert.
Konsulent og testleder Magnus De Laval (Netlight AS), drifter Peter Hexeberg Dahl og iOS-utvikler Ina Cecilie Røsgjorde i prat om utvikling i NRK TV-teamet, mens konsulent og iOS-utvikler Nikolai Johan Heum (Systek AS) arbeider konsentrert.

Lurer du på hvordan vi arbeider og hva vi faktisk gjør med akkurat nå? Det er veldig mye. For å gi en smakebit, her er et knippe nyheter fra det forrige interne månedsbrevet fra oss i Medieutvikling til resten av NRK, datert 27. oktober.

Akkurat nå ruller NRK.no-teamet ut en helt ny NRK-app for publikum. Denne erstatter den gamle appen som ble sluppet i 2012 og som ikke lenger leverer i henhold til verken publikums forventninger, eller NRKs innholds- og publiseringsstrategi. Appen lanseres gradvis til flere og flere Android-brukere i første omgang. Dette gir oss rom til å fikse forbedringer vi ikke har fanget opp i testperioden, og korreksjon på kursen i prioriteringene fremover. Så fort vi er fornøyde, slipper vi også appen til alle på iPhone.

Ny NRK-app

NRK.no-teamet har gitt journalistene bedre hjelp til rettskriving gjennom en egen Tansa-knapp i publiseringsverktøyet, og fått støtte for bruk av animert GIF. Begge deler har skapt stor jubel og begeistring. Forrige uke hadde teamet utsendinger til NRK Sápmi der de deltok på workshop om hvordan NRK Sápmi bedre kan nå brukerne sine på nett, både med hensyn på innhold og design.

Prosjektet Midas, som er ny app for avstemminger for NRK Super, nærmer seg levering av en første versjon. Vi er i ferd med å få opp produksjonsmiljøet og begynner nå med intern testing. Selve appen er registrert i App store for iOS, og Android er underveis.

Prosjektet Kurator har kjørt intensiv testing av forsideredigeringsverktøyet Kurator sammen med Frontdesken. Frontredigererne har sittet sammen med teamet og testet både arbeidsflyt i verktøyet og hvordan verktøyet skal brukes for å utnytte det nye designet best mulig. Det har vært meget lærerikt og viser hvor viktig det er med et tett samarbeid mellom ulike fagmiljøer er for et godt resultat.

Ludo-teamet har i den senere tiden hatt god flyt med implementeringen av direkte video i NRK TV-avspiller. Håndtering av tider, som vi anså som det vanskeligste, er noenlunde under kontroll. Nå er fokus på rapportering av statistikk og Quality of Experience.

Radio/podkast-teamet er vi igang med å videreutvikle radio-appen i et samarbeid med Danmarks Radio. Podkast skal inn i varmen både i appen og i nettspilleren. Vi ser på serietyper og presentasjon av innholdet. Ellers er vi igang med å iverksette podkast-strategien sammen med innholdsmiljøene.

NRK TV tvOS-teamet håper å ha klar en testflight-app til betatesting i november. Det blir en NRKbeta-artikkel, og vi kommer til å invitere brukere inn i puljer.

Streaming Origin-teamet forbereder Radio Live- og SmartTV-/PSx-plattformen klar for test. Accedo er i ferd med å få på plass QOE-rapporteringen med trafikkdata til Media Analytics, og da er vi et skritt nærmere lansering av SmartTV- og Playstation-plattformen i november som planlagt.

Digital historieutvikling har hanket inn nok en pris for Bygda som sa nei (et prosjekt utviklet sammen med Dokumentar/samfunn), samt hentet masse inspirasjon fra Scandinavian News Design-konferansen i Malmø. Noe av det vi arbeider med akkurat nå er Valg 2017, Monsen på villspor, Gangs of Oslo og humor-julekalender. Nylig publiserte prosjekter er Den amerikanske frykten, Atomknappen, Hva kan du om regler i krig?

Atomknappen

Yr-teamet har oppdatert Yr-appen for iOS med nåvarsel (sanntids nedbørvarsel) og bedre tilgjengelighet for blinde.

Hos NRKbeta er Ståle fanget i et parallelt univers hvor VR dominerer mediebransjen. Etter forrige ukes møte med andre allmennkringkasteres VR-avdelinger har vi fått mye matnyttig inspirasjon. Ståle jobber også med en sak i kjølvannet av at Google har fjernet det viktige skillet mellom hvordan de sporer deg på nett – dataene de samler inn er ikke lenger anonymisert. Sammen med Anders og mange flere har han vært på en to dagers workshop for å forberede NRKs valgdekning i 2017. Jon Ståle pakker til valg-roadtrip til Amerika med Aarebrot og Bergens-gjengen. Henrik jobber med en sak om store botnets og ser på tale-til-tekst-løsning basert på Nordisk Språkteknologi. Han har også vært på seminar med NSM om mobilsikkerhet og hjulpet Innafor med research til en dokumentar. I tillegg legges siste hånd på verket på grafikken til Frank Aarebrots presidentbonanza.

Organisering

NRK-veteran og digital designer Øyvind Johannessen og nyansatte interaksjonsdesigner og konseptutvikler Bjarte Misund i faglig passiar. Foto: Marius Arnesen
NRK-veteran og digital designer Øyvind Johannessen og nyansatte interaksjonsdesigner og konseptutvikler Bjarte Misund i faglig passiar. Foto: Marius Arnesen

Medieutvikling har en matriseorganisering hvor tverrfaglige team knyttet til produktene NRK.no, NRK TV/Radio, NRK Super og Yr er kjernen i organisasjonen. Hvert av produktområdene har flere tverrfaglige team som arbeider med kortvarige eller lengre prosjekter. Våre tverrfaglige team arbeider innenfor en smidig-metodikk og har en smidig team-leder som arbeidsleder. Denne arbeider tett med produktutviklingssjefen som har det overordnede strategiske ansvaret for produktet, og sitter i avdelingens ledergruppe.

De tverrfaglige teamene består av ansatte og konsulenter med kompetanse innen front-end-, app- og backend-utvikling, teknisk arkitektur, drift, testing, digital design, interaksjonsdesign, og konseptutvikling. Alle ansatte har, avhengig av fagområde, en fag- og personalleder, eller en såkalt gruppeleder. For å hjelpe seg med det faglige, har gruppelederne fagansvarlige under seg som har det operative ansvaret for de ulike fagfeltenes utvikling i avdelingen. De fagansvarlige har noen prosent av stillingen sin til å arbeide med dette, og ansvaret er på ett års åremål.

Fokus på kompetanse

Medieutvikling er helt avhengig av kontinuerlig kompetanseheving for å skape produkter og tjenester i verdensklasse. Medieutvikling arbeider etter kompetansemodellen 70–20–10, hvor relevante og utfordrende arbeidsoppgaver skal være det ledende kompetansehevingstiltaket. Vi som jobber i avdelingen har en sterk drivkraft til å utvikle oss videre innen våre egne eller tilstøtende fagfelt, og vi nyter stor frihet under ansvar for egen faglig utvikling.

Kompetansetiltakene i avdelingen inkluderer

  • ukentlige fagmøter med eksterne eller interne foredragsholdere innen sju ulike fagfelter
  • forumsmøter innen design, smidig teamledelse og teknisk arkitektur hvor vi sparrer med hverandre om konkrete problemstillinger
  • kurs, workshops og seminarer, både interne og eksterne
  • studier og sertifiseringer, som man kan få støtte til gjennom NRKs stipendordning
  • innovasjonsdager arrangeres to dager i måneden for å gi oss en innovasjonsventil i hverdagen hvor vi får tid til å lage det vi har lyst til
  • parprogrammering og -designing for læring og kvalitetskontroll
  • faglig synlighet eksternt, dvs. som skribenter på f.eks. NRKbeta, som foredragsholdere, eller at produktene våre meldes på konkurranser
  • halvårskavalkader hvor vi gjennomgår det siste halvårets utvikling i alle team i avdelingen

Over til de fagansvarlige

Lisbet Welling, smidig teamledelse

Smidig teamleder og fagansvarlig Lisbet Welling. Foto: Henrik Lied
Smidig teamleder og fagansvarlig Lisbet Welling. Foto: Henrik Lied

Hvilke prosjekter jobber du med akkurat nå?

Akkurat nå jobber jeg med å ivareta en god overgang for et stort team på 25 personer til oppbygging og etablering av mindre tverrfaglige funksjonelle team; i første omgang ett personaliseringsteam, og ett publiseringsteam. Vi har i de senere årene jobbet med å skape et godt fundament for smidig arbeidsmetodikk. En kort ti minutters introduksjon kan sees her. Mine to primæroppgaver er ledelse av pågående og nye oppgaver knyttet til NRK TV, og forandringsledelse som et resultat av hurtig vekst i avdelingen.

Hva er det mest spennende som skjer innen ditt fagfelt for tiden?

Det mest spennende for tiden er å være med på å legge NRKs største puslespill: hvordan organiserer vi folkene i avdelingen best mulig slik at vi kan levere tjenester og produkter i verdensklasse? Vi lærer mye underveis.

Nevn tre satsingsområder du ser for fagarbeidet innen ditt fagfelt i 2017

  • Vi må bli flinkere til å lære av hverandre. Hvordan kan vi utfylle hverandres kompetanse? Vi har allerede begynt med hospitering i andre team.
  • Sammensetning og etablering av nye team. Ambisjonen er å skape verdens beste arbeidsrom for folkene i avdelingen. Én viktig oppgave blir å etablere gode team som arbeider godt sammen, og synes at hver dag er en fest.
  • Vi streber hele tiden mot å effektivisere hvordan vi jobber. Fart og fleksibilitet kommer til å sette agenda for vår evne til å lage nye, kule tjenester til publikum. Her er det essensielt at vi sammen med produkteiere og team jobber med å skape effektiv kommunikasjon og tydelig retning.

Hva er det beste med å jobbe i Medieutvikling?

Å få jobbe med utviklingen av nye forretningsmodeller, og sammen med utrolig dyktige folk!

Tony Jøsendal, UX

Interaksjonsdesigner, konseptutvikler og fagansvarlig Tony Jøsendal. Foto: Henrik Lied
Interaksjonsdesigner, konseptutvikler og fagansvarlig Tony Jøsendal. Foto: Henrik Lied

Hvilke prosjekter jobber du med akkurat nå?

Akkurat nå jobber jeg med den strategisk retningen til NRK TV. Jeg jobber også med å rydde opp i måten vi presenterer våre TV-programmer på tvers av alle våre digital plattformer. I tillegg jobber jeg med personalisering av TV-tjenesten. Som fagansvarlig jobber jeg sammen med resten av designmiljøet med å kartlegge designkompetanse og enes om en felles designprosess.

Hva er det mest spennende som skjer innen ditt fagfelt for tiden?

Design + data = uante muligheter. Det at alle dingsene våre nå er koblet opp og koblet sammen gir oss uante muligheter til å forstå bruksmønstre enkeltvis. Potensialet i å bruke denne kunnskapen til individuelt å tilpasse brukeropplevelsen basert på kontekst, og nærmest kunne forutse hva brukerne er på vei til å gjøre, er enormt spennende. Det å finne ut hvordan vi som allmennkringkaster kan og bør utnytte dette til å lage gode personaliserte tjenester, som ikke er skumle, og som samtidig bygger opp under fellesskapet, er veldig kult å få lov til å være med på.

Nevn tre satsingsområder du ser for fagarbeidet innen ditt fagfelt i 2017

  • Brukerinnsikt i hverdagen. For å sikre at vi forstår nye trender og endringer i brukerbehov må vi kontinuerlig jobbe med brukerinnsikt i avdelingen. Jeg er opptatt av at de tverrfaglige teamene jobber sammen om dette tidlig i utviklingsfasen – gjerne med design som guide.
  • Et designteam i takt. Vi er blitt en stor gjeng (ca. 20 stk.) med enormt dyktige designere i avdelingen. Vi har mye å lære av hverandre, og mitt mål er å fasilitere slik at vi skal bli enda flinkere som designere, få på plass verktøy som kan hjelpe i hverdagen, og i siste instans lage enda bedre produkter.
  • Unge medievaner. Som designere spiller vi en viktig rolle i få NRK til å forstå de unges medievaner, og få hele organisasjonen til å forstå hva som skal til for å bli relevante i deres liv, og hvordan vi når det målet.

Hva er det beste med å jobbe i Medieutvikling?

Friheten! Alle som jobber i avdelingen er dritflinke. Det er tydelig at alle elsker jobben sin og har et enormt eierskap til NRK og produktene vi lager. I tillegg er ledelsen veldig flinke til å sette agenda og stake ut retningene. Dette er det perfekte utgangspunkt for å la teamene løpe på egenhånd og bare se magien oppstå. Det er utrolig inspirerende å tenke på hvor sentrale NRK er i norske folks liv.

Øyvind Johannessen, digital design

Digital designer og fagansvarlig Øyvind Johannessen. Foto: Henrik Lied
Digital designer og fagansvarlig Øyvind Johannessen. Foto: Henrik Lied

Hvilke prosjekter jobber du med akkurat nå?

Jeg har hovedfokus på ny forside på NRK.no, men følger også opp prosjekter som Valg 2017, og ny identitet for NRK Super. I tillegg jobber jeg sammen med Tony for å kartlegge designkompetanse i avdelingen og lande en felles designprosess.

Hva er det mest spennende som skjer innen ditt fagfelt for tiden?

Det mest spennende trekket ved mitt fag er at digital design ikke lenger er den kvisete lillebroren til den seriøse og profesjonelle storebroren grafisk design. Design for digitale flater er nå premissgiver i store designprosesser og en naturlig del av designfaget på tvers av disipliner. Brukersentrerte designprosesser er nå også en selvfølge i mer tradisjonelle designfag, noe jeg tror vi kan takke lillebror for.

Nevn tre satsingsområder du ser for fagarbeidet innen ditt fagfelt i 2017.

  • Utvikling og implementering av vårt designsystem på tvers av tjenestene våre.
  • Bidra til å stake ut kursen for hvordan NRK i fremtiden må forstå, håndtere og forvalte egne merkevarer.
  • Bygge et enda sterkere fagmiljø for design i NRK hvor vi hjelper hverandre med å lage de beste produktene for publikum.

Hva er det beste med å jobbe i Medieutvikling?

Folka. Jeg har det gøy på jobb hver dag selv om vi hver dag møter store utfordringer. Det er på grunn av de flinke fagfolka jeg har rundt meg og måten jeg opplever at vi sammen løfter NRK fremover. Vi ler og gråter sammen. Ler mest.

Eirik Backer, front-end-utvikling

Front-end-utvikler, interaksjonsdesigner og fagansvarlig Eirik Backer. Foto: Henrik Lied
Front-end-utvikler, interaksjonsdesigner og fagansvarlig Eirik Backer. Foto: Henrik Lied

Hvilke prosjekter jobber du med akkurat nå?

Hovedfokus er ny forside for NRK.no, med et egenutviklet forsideredigeringsystem som kalles Kurator, og mange fiffige egenskaper for responsiv, rask uttegning. I tillegg er et nytt design for langlesning på trappene – nå med intelligens som hjelper journalistene å unngå designfeil. Til sist er det artig å jobbe med CSS-rammeverk og se hvordan dette skaper raskere og enklere utvikling på tvers av teamene.

Hva er det mest spennende som skjer innen ditt fagfelt for tiden?

Grensesnittutvikling (front-end-utvikling) er blitt et større og mer voksent fagfelt. Mange oppgaver som før krevde dyrt utstyr og skreddersydde systemer, kan nå gjøres i en helt vanlig nettleser, med god brukeropplevelse, uavhengig av plattform og app-stores.

Nevn tre satsingsområder du ser for fagarbeidet innen ditt fagfelt i 2017.

  • Arkitektur. Flere oppgaver i nettleseren betyr økt behov for god arkitektur og struktur. Biblioteker som eksempelvis React og Redux har drastisk endret hvordan man jobber med arkitektur på nett, og dette er bare starten.
  • API-basert utvikling. Med stadig tydeligere og mer fleksible API, kan brukerbehov settes i sentrum, mens begrensninger i eksisterende infrastruktur abstraheres vekk.
  • Rike, interaktive web apps. Nett er ikke bare presentasjon av informasjon, men interaktive verktøy for brukeren. Som allmennkringkaster gir dette mange spennende muligheter og prosjekter.

Hva er det beste med å jobbe i Medieutvikling?

Frihet, fagmiljø og ikke minst hvor mye organisasjonen investerer i de ansatte. Faggrupper og innovasjonsdager er eksempler på dette. Både sosialt og faglig er det er herlig sted med masse tillit og sparring på tvers av fagfelt.

Thomas Halvorsen, app-utvikling

iOS-utvikler og fagansvarlig Thomas Halvorsen. Foto: Henrik Lied
iOS-utvikler og fagansvarlig Thomas Halvorsen. Foto: Henrik Lied

Hvilke prosjekter jobber du med akkurat nå?

TV-app for Apple TV har fokus om dagen og skrives fra bunn av med TVML, TVJS og Swift. Den får nytt design, personalisering og noen andre fine overraskelser. Vi lager også arkitekturen for continuous integration (CI) og delivery (CD) for iOS, Android og mobile proxy. Her trenger vi en løsning som skalerer og vi ser både på oppdeling per plattform i kontainere internt og skyløsninger.

Hva er det mest spennende som skjer innen ditt fagfelt for tiden?

At dingsene vi omgir oss med forstår tale og har blitt relativt smarte er veldig spennende. Kanskje også vi her på berget klarer å legge skammen over å prate med datamaskinene til side når den praktiske nytten veier opp.

Nevn tre satsingsområder du ser for fagarbeidet innen ditt fagfelt i 2017.

  • Arkitektur og kodekvalitet. Native apper har nådd voksenstadiet og vi må sørge for god lagdeling og klasser med lite ansvar og tilstand.
  • Automatisering og testing. For å kunne gjøre endringer effektivt må vi kunne stole på at vi ikke brekker.
  • Kunnskapsdeling. Vi er allerede flinke til å diskutere fag og løsninger. Selv om vi bruker felles chat og møtes ad hoc trenger vi også et sted vi dokumenterer de beste praksisene. Dette er vi i gang med.

Hva er det beste med å jobbe i Medieutvikling?

Det er så mye spennende som skjer, og smarte, positive kolleger som gjerne deler. Vi har stor frihet i hvordan oppgaver løses.

Erlend Wiig, backend-utvikling

Backend-utvikler og fagansvarlig Erlend Wiig. Foto: Henrik Lied
Backend-utvikler og fagansvarlig Erlend Wiig. Foto: Henrik Lied

Hvilke prosjekter jobber du med akkurat nå?

Lyd! Vi ønsker å satse mer på lyd og knytte podcast sammen med radiolyttingen. Det er viktig å kunne tilby publikum ulike versjoner av programmene våre etter deres behov, sånn som når man ønsker å høre på radio uten internettforbindelse på for eksempel flyet. Jeg jobber også med distribusjon av våre TV- og radioprogrammer til ulike CDNer hvor målet er å kunne ha flere bein å stå på så vi kan sikre oppetid og best mulig pris.

Hva er det mest spennende som skjer innen ditt fagfelt for tiden?

Det er mye snakk om konteinerteknologi om dagen, men jeg vil si det mest spennende er hele devops-kulturen som er på vei inn. I NRK satt drift i en annen bygning for bare få år siden. Nå innlemmes folkene mye mer i teamene og vi får mye bedre kommunikasjon, samtidig som utviklerne tar mer og mer ansvar for infrastrukturen.

Nevn tre satsingsområder du ser for fagarbeidet innen ditt fagfelt i 2017.

  • Fortsatt forbedringer på devops.
  • Utvikling av arkitektur, finne gode integrasjonspunkter og skriving av riktig dokumentasjon.
  • Funksjonell programmering.

Hva er det beste med å jobbe i Medieutvikling?

Det beste er friheten til å velge implementasjon fordi det er en gjeng med mennesker som stoler på hverandre, det inkluderer ledelsen. Også har vi flott gratis treningsrom i kjelleren!

Aril Spetalen, test og kvalitetssikring

Testleder og fagansvarlig Aril Spetalen. Foto: Henrik Lied
Testleder og fagansvarlig Aril Spetalen. Foto: Henrik Lied

Hvilke prosjekter jobber du med akkurat nå?

Jeg jobber med test av den nye mediespilleren vår, Ludo. Jeg koder tester i javascript, debugger rariteter i ymse nettlesere, og dykker tidvis ned i innholdet i spillelister og videosegmenter.

Hva er det mest spennende som skjer innen ditt fagfelt for tiden?

Vi blir stadig flinkere til å sikre kvaliteten på programvare. Det testes mer, automatiseres mer, og vi tester på flere nivåer. Ønsket om å få til kontinuerlig utrulling stiller krav til høy automatisk testdekning, rask eksekvering, og god modularisering av systemene våre. Samtidig stiller utålmodige brukere strengere krav til oss, så vi må levere mye bedre produkter i dag, enn hva som har vært tilstrekkelig tidligere. Derfor er kvaliteskravet høyere i dag, enn hva det noen gang har vært.

Nevn tre satsingsområder du ser for fagarbeidet innen ditt fagfelt i 2017.

  • Kontinuerlig utrulling for flere av våre tjenester og moduler.
  • Tilstrekkelig testdekning utført automatisk som del av utrullingen.
  • Eksekvering av testene må gå raskere enn de gjør i dag, noe som betyr at vi testere må jobbe tettere på utviklerne og drifterne til daglig.

Hva er det beste med å jobbe i Medieutvikling?

Medieutvikling er bortimot det optimale stedet å jobbe. Vi har noen av de beste folka. Vi har noen av de artigste tjenestene. Vi setter av tid til å prøve ut ting som vi ennå ikke vet om virker, og vi klarer å skape enkelte helt nye løsninger.

Se NRKs ledige stillinger her.

6 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *