Med nytenkende nyhetskanaler som Vice, Quartz og Buzzfeed blir tradisjonelle nyhetshus stadig utfordret. Hvordan forblir BBC innovative?
Amanda Fansworth, direktør for visuell journalistikk i BBC, snakket i går om nytenking og innovasjon på News:Rewired konferansen i London.
Utfordringene BBC møter hver dag
Farnsworth startet sitt innlegg med å adressere tre utfordringer BBC står ovenfor på en daglig basis:
- Alle nyhetshusene går for de samme historiene og temaene, og det er en evig kamp om å ha den beste visuelle fremstillingen.
- Å forbli moderne
- Å ha levende og visuelle saker
Disse tre grepene har hjulpet BBC til å bli mer innovative og moderne:
1. Tenke motsatt; web til TV
I dagens mediesamfunn er det fokus på at stoff som har vært på TV skal tilgjengeliggjøres på Internett fortest mulig. I BBC prøver man å snu tankegangen på dette; dersom en artikkel ikke får så gode lesertall som ønskelig, går saken ut som en TV-reportasje.
Som eksempel trakk Farnsworth frem saken ”The Great British Class Calculator”, en quiz som forteller hvilken klasse man tilhører basert på interesser, bakgrunn og utdanning.

Saken fikk ikke så mye trafikk som BBC ønsket, og den ble delt enda en gang i form av en TV-reportasje i beste sendetid. En av BBCs reportere tok med seg spørsmålene ut på gaten og quizzet forbipasserende. Spesielt morsomt var det når de fikk dommen.
I begynnelsen av reportasjen var journalisten påpasselig med å nevne at man selv kunne ta quizzen på BBCs nettsider.
”Om du har flere enn en plattform å spille på; bruk dem!”, oppfordret hun.
2. Interaktive videoer
BBC har funnet ut at interaktive videoer både engasjerer og gir gode «time on page«-tall.
Som eksempel trakk hun frem denne IS-videoen:

Samtidig som videoklipp av IS vises, kommer fakta opp, og ekstramateriale på venstre side av skjermen som man kan interagere med.
Innholdet er også lagt opp etter en tidslinje, slik at man kan hoppe frem og tilbake.
Farnsworth forteller at BBC fikk en rekke e-poster etter publisering. De fleste var fornøyd, men mange syns det var for mye som skjedde på en gang. BBC har tilbakemeldingene i minne når de lager nye videoer.
3. Touchcast
BBC har i 2014 eksperimentert med Touchcast; en metode som gjør at publikum i stor grad kan interagere med innholdet. Ved hjelp av at flere videoer vises samtidig, får brukeren en dypere innsikt i temaet som presenteres.
Farnsworth bruker saken The InterCity 125 and its high-speed replacement som eksempel på velfungerende touchcast.
Man blir i stor glad geleidet gjennom stoffet av reporteren, som i begynnelsen proklamerer at publkum skal få se en interaktiv video. Dette skiller seg fra IS-videoen, hvor man må utforske stoffet på egen hånd.

Reporteren er hele tiden i hovedbildet, men når han snakker om noe som ikke vises på bildet, popper dette opp i form av egne videoer.
På slutten av videoen kan man stemme over hvorvidt publikum liker de gamle eller nye high-speed togene (som var sakens kjerne).
NRK satser også på digital historiefortelling
Det er også viktig for NRK å berike teksttunge artikler og illustrere talltunge sammenhenger på mer iøynefallende måter.
I fjor sommer delte NRK at satsingen på digital historiefortelling skulle utvides.
Her er noen eksempler på det vi har laget i NRK:

- Innvandringsmytene – overdrivelser eller harde fakta
- Sjekk hvor lang tid legehelikopteret bruker
- 102 drept av alvorlig psykisk syke
- Se hvordan steder i Hedmark og Oppland vil rammes ved storflom
- 166 000 får ikke legehelikopterhjelp innen 45 minutter
- Dette er dei nye smuglartrendene og narkorutene til Noreg
- Tre personer drepne på buss
- Her føler folk seg mest utrygge i Oslo
Hvilke mediehus synes du lykkes i å være moderne og innovative?
NRK burde lage en app hvor man kan swipe seg gjennom moderne presenterte nyheter, og litt mer «morsomme» nyheter.
NRK er kanskje den kanalen som sist oppdaterer nyheter på nett. Dere hadde nok fått flere sidevisninger om dere byttet nådagens design med noe litt mer nytt og moderne.
Den gamle NRK fronten har sett lik ut de siste 7 årene
Det du beskriver her er akkurat det man kan gjøre i nye snapchat appen. Håper NRK kommer dit etterhvert