Og da mener vi ikke en sånn kanon som skyter, men en liste over de definitive filmene. De viktigste. De beste. De man MÅ ha sett før man dør.
En kanon, altså
Denne typen kanon uttales ‘kanån, ikke ka’non, og er en «rettesnor», «forbilde», «regel», ifølge Wikipedia-artikkelen Kanon (kultur) – «en samling av verk innen litteratur, billedkunst eller film«. Som «regnes for å være best og viktigst utfra nærmere angitte kriterier«. Eller en ti-på-topp, som vi også kunne kalt det. Vi vil ha NRKbeta-lesernes hjelp til å lage en sånn. EDIT Og nå er den ferdig; les alt om den her.
Kanonfrykt
Men allerførst en liten anekdote:
En norsk kunstner (hvis navn skal være unevnt) fikk et utsmykningsoppdrag av en organisasjon innenfor kulturfeltet (hvis navn skal være unevnt). Oppgaven var å lage portretter av utøvende innen feltet. Kunstneren takket pent ja og spurte hvem portrettene skulle være av.
Da ble det stille – organisasjonen var redd det ville bli sett på som at de laget en kanon om de kom med ønsker eller forslag. Og det kunne de jo ikke lage uten å tråkke mesteparten av feltet på tærne – for ALLE får jo ikke plass på veggen i glass og ramme. Så portrettmakeren måtte velge selv.
Vi derimot, vi kan fint lage en kanon. Og vi vil gjerne lage den sammen med dere.
Hva skal vi med en kanon?
Jeg har lenge tenkt at jeg vil lage en kanon over filmene jeg synes mine barn bør ha sett før pappa ikke lenger har makten over fjernkontrollen. Filmene som bedre lar dem forstå hva som formet meg og min generasjon og som kan kaste lys over mine verdier. Jeg har ikke helt bestemt meg for om jeg også skal ta med filmene jeg i sin tid satte pinlig høyt, eller om etterpåklokskapens lys skal få seire. Men ærlighet varer kanskje lengst, og så får man heller tåle at The Wall ikke er like vesentlig idag som i 1982.
Jeg har dog sett at det er vanskelig å huske alle filmene som ligger et sted der bak i historien, så jeg vil be om hjelp fra dere til å huske hva som har vært av fine / kule / vesentlige filmer. Kanskje kan dere ha nytte av en sånn liste selv også?
Lisztomania
Vi har laget et skjema der dere fyller inn opptil ti titler, gjerne i prioritert rekkefølge. I tillegg er det et felt der dere skriver inn fødselsåret deres, så kan vi prøve å få laget noen generasjonslister – det er jo ikke sikkert de som er født i 1940 og 1990 har samme favoritter. OG så slang vi inn «kjønn»; det kan jo hende det ligger noen nyanser der også.
Vi kommer tilbake med filmkanonen så snart dere har skrevet inn favorittene deres! Spol tilbake i deres egen filmhistorie og få på plass gull-øyeblikkene.
EDIT: Vidar Andreassen påpeker i kommentarfeltet at dette er vanskelig:
Bare 10?! Dere vet at dette er en umulig oppgave? Sånne lister er veldig avhengig av hva man bruker som utgangspunkt; det er åpenbart stor forskjell på de 10 beste, de 10 viktigste, og de 10 kuleste filmene. Og humøret man er i når man setter seg ned for å lage lista vil nok også påvirke resultatet.
Så la oss spisse oppgaven litt: “Du får kun lov å vise barna dine ti filmer. Hvilke MÅ med?”
FRIST: Mandag kveld – det burde være 28. januar.
Her: fyll ut skjemaet !
Del gjerne filmtitler i kommentarfeltet etterpå, men pass på at de også kommer inn i skjemaet! Kommer så mye fint her at vi ikke vil det skal gå tapt…
Den ferdig filmkanonen finner du her
Vidar Andreassen
Bare 10?! Dere vet at dette er en umulig oppgave? Sånne lister er veldig avhengig av hva man bruker som utgangspunkt; det er åpenbart stor forskjell på de 10 beste, de 10 viktigste, og de 10 kuleste filmene. Og humøret man er i når man setter seg ned for å lage lista vil nok også påvirke resultatet.
Noen kilder for dem som trenger litt starthjelp:
imdb.com/chart/top
en.wikipedia.org/wiki/1001_Movies_You_Must_See_Before_You_Die
Det er en viss fare for påvirkning ved å poste linker som dette, men uten et visst tilbakeblikk (som disse gir) kan slike lister fort ende opp med mange nye filmer – siden det er de man ofte husker best.
Men tilbake til min egen liste. Riktignok synes jeg «The Blues Brothers» var vanvittig kul tilbake på 80-tallet, men er det egentlig noe kommende generasjoner MÅ se? Hmmm …
Sophie
«The Blues Brothers» er vanvittig kul fortsatt!
Hilsen en som ikke levde på 80-tallet
Anders Hofseth (NRK)
10 var egentlig mest for at dere skulle slippe å sitte og fylle inn 50.
Ugangspunktet er: «Du får kun lov å vise barna dine ti filmer. Hvilke MÅ med»
Geir Jardar Olsen
«Hvis jeg bare kunne vise 10 filmer til mine barn»? Bra måte å oppsummere viktigheten ved spørsmålet 🙂
For meg personlig blir det – i tilfeldig rekkefølge – og i skrivende stund akkurat nå:
REAR WINDOW (1954, Hitchcock)
NORTH BY NORTHWEST (1959, Hitchcock)
THE GODFATHER PART 2 (1974, Coppola)
FANNY OCH ALEXANDER (1982, Bergman)
JAWS (1975, Spielberg)
C’ERA UNA VOLTA IL WEST (1968, Leone)
THE GENERAL (1926, Keaton)
CITY LIGHTS (1931, Chaplin)
LA NUIT AMÉRICAINE (1973, Truffaut)
RIGET (1994, Von Trier)
Murnau, Lang, Kurosawa, Lynch, Tati, Renoir, Polanski, Fellini, Lucas, Nolan, Fincher, Argento etc etc osv osv får alle ha meg unnskyldt. :/
Ralfsen
Stakkars unger.
Anders Hofseth (NRK)
Ikke enig! (kommer selvsagt litt an på alder på barna, da)
Geir Jardar Olsen
Ralfsen, det stod vel ingenting om at barna våre skulle være småunger når de så filmene, gjorde det vel? Sånn ellers vitner kommentaren din om at du neppe har sett minst halvparten av filmene på den listen :p Kos deg med Michael Bay-lista di du.
Aksel
Jeg har ikke Blues Brothers på min liste (arbeider fortsatt på den), men føler ikke det er en helt vanvittig tanke å ta den med. Mer enn hva som er aktuellt i dag er total kulturell påvirkningskraft et viktig moment for meg. Blues Brothers var veldig viktig, og har påvirket kulturelle uttrykk som er aktuelle i dag. En film som fungerer som en viktig nøkkel til andre kulturprodukter ser jeg på som veldig viktig.
Hofseth nevner The Wall og mener denne har tapt seg noe, det er jeg enig i, men samtidig er det så mye mye retorikk og bildebruk fra filmen som har blitt tatt med videre at den fortsatt kan sies å være aktuell på et vis.
Eirik J
Dette ble min liste:
1 Forrest Gump
2 Rocky
3 Die Hard
4 Frihetens regn
5 Superman: The Movie
6 Godfellas
7 The Matrix
8 Ghostbusters
9 Apollo 13
10 Rambo First Blood
Grunnen er at alle disse filmene, hvis jeg kommer over de i en reprise på tv, så må jeg bare se de – igjen og igjen.
Vidar Andreassen
Jammen bra at ikke alle artiklene fra NRKbeta krever like mye energi og tankevirksomhet som denne, det hadde blitt slitsomt 🙂
Men resultatet er levert, og nei – Blues Brothers nådde ikke helt opp.
Drakeeld
Hero.. fantastisk asiatisk film. som kansje heller burde kalles et ekte kunstverk. dette er en film som viser at film kan lages utenfor holywood
AXP
Enig! Trodde faktisk ikke jeg skulle se noen andre nevne den her. Ikke på 1. plass hos meg, men helt klart på topp 10 🙂
FilmKjenner
Denne listen inneholder filmer av moderne standard.
1. Forrest Gump
2. Braveheart
3. Goodfellas
4. Shawshank redemtion
5. The godfather (1-2)
6. Dumb and dumber
7. Pulp fiction
8. Fightclub
9. The matrix
10. Heat
Andre aktuelle filmer: Schindlers list, Lord of the rings, Die hard, Silence of the lambs, Alien, Back to the future, Scarface.
Anders Hofseth (NRK)
Takk 🙂
Håper du husket å legge den inn i skjemaet også.
FilmKjenner
Hva mener du med det?
Holder det ikke å lage en liste slik jeg har gjort?
Anders Hofseth (NRK)
Nei, det var et særskilt skjema (som stengte igår), lenket til med teksten «Her: fyll ut skjemaet !» nederst i artikkelen. Poenget var å også få inn fødselsår og kjønn, slik at vi kan gjøre litt mer med dataene. Men poster du kjønn og fødselsår i kommentarfeltet, kan jeg legge inn listen din manuelt.
Kristoffer Jonassen
Scarface (1983) er en klassiker!
ThorH
Du har litt barka unger, skjønner jeg?
Tror jeg ville vist dem bryllupsvideoen min. Sånn til skrekk og advarsel…
Guesswho
imdb.com/chart/top?ref_=nb_mv_3_chttp
Legend
Die Hard
Forrest Gump
Pulp Fiction
Saving Private Ryan
The good, the bad, and the ugly
Terminator 2
The Green Mile
Nattsvermeren
Scarface
The Dark Knight
Og nei, jeg har ikke glemt Shawshank. Den er kjedelig og middelmådig.
Aksel
100% Tinseltown 😉
FilmKjenner
Frihetens regn er kjedelig? Se den igjen når du blir voksen så skal jeg love det at pipen får en annen låt.
Filmfan
Polyester.
Kjell P, Trippestad
«Polyester» rangerer jeg likt med «Return Of The Killer Tomatoes!». Morsomt forslag! Mvh. KPT-007
David
Definitivt Lillefot og vennene hans.
Jon Øivind
Teller filmserier som en eller en og en film?
Anders Hofseth (NRK)
En serie er én film – det er titler vi er ute etter…
EDIT: leste Filmserie som TV-serie. Overse dette kommentarsvaret. Brillene er sendt på service.
Fredrik Fendeland
En Serie kan ikke telle som én film, pga at filmindustrien lett kan vanne ut serien. for eksempel så er de to første Gudfarenfilmene geniale, men den tredje bør bare glemmes, og det samme med Star Wars hvor den origianale trilogien (ep 4-6)er milevis forran den nye trilogien (ep 1-3).
Anders Hofseth (NRK)
Sorry – jeg var sløv. Leste «filmserie» som TV-serie. Men det er det jo ikke! Så det er lov å skrive 6 Feet Under, men det er ikke lov å skrive StarWars-franchise’n
AXP
Syns dette blir en litt merkelig regel. En tv-serie kan bestå av mange timer materiale, delt på mange episoder og kanskje til og med sesonger. Teller da f.eks. Dexter som én tittel? Er det mer en tittel enn The Lord of The Rings (3 filmer)? Jeg syns The Return of the King er en av de beste filmene noensinne laget, men den gir jo mindre mening hvis man ikke har sett de to første filmene. Akkurat som det gir null mening å kun se de fire siste episodene i sesong 1 av Dexter.
Aksel
Og hva med serier som ikke er helt klart definert som det, som Araki sin Teenage Apocalypse triologi?
Geogold
Ekstremt vanskelig, selvfølgelig. Husket 15 flere etter at jeg leverte listen:
The Usual Suspects
12 Angry Men
Silence of the Lambs
Reservoir Dogs
Children of Men
The Deer Hunter
Pulp Fiction
Goodfellas
Snatch
Groundhog Day
Thor-Arne Ervik
Hmm… Her var det mange gode forslag til hvilke filmer som en bør se før en dør (!)
Smaken er jo kjent som baken. Det samme gjelder jo tidens tann. En film som du syntes var kul på 80-tallet, blir vanvittig cheesy sett i etterpåklokskapens lys.
Men, uansett. OM jeg skulle ha et ord med i laget. Hvorfor ikke disse? Legg merke til at det er godt å se filmer som ikke bare er engelsk-språklige.
1. No man’s land
2. Star Wars 1,2,3 (teller som en serie)
3. A serious man
4. True Grit
5. Mulholland Drive
6. Back to the future
7. Passion of the Christ
8. Manons de sources- Kilden i Provence.
9. The last temptation of Christ.
10. Les misérables.
Anders Hofseth (NRK)
Håper du bruker skjemaet også!
Aleksander Mørch
Dette var utrolig vanskelig. Det ble langt ifra en liste over de beste filmene, men heller filmer som jeg setter høyt og som gir meg noe, og som jeg synes alle burde se.
The Shawshank Redemption (1994)
Donnie Darko (2001)
The Truman Show (1998)
2001: A Space Odyssey (1968)
El laberinto del fauno (2006)
Life of Brian (1979)
Back to the Future (1985)
Children of Men (2006)
Ondskan (2003)
The Matrix (1999)
Og da fikk jeg ikke plass til Fight Club, Raiders of the Lost Ark eller Forrest Gump engang!
P
Bare 10!? Det var vaskelig O.o
Harald Kyrre Wahl
Pulp Fiction
Black Hawk Down
King Kong (Peter Jackson 2005)
First Blood
The Terminator
Gladiator
The Rules of attraction
Fucking Åmål
Saving Private Ryan
Die hard 4.0
Legend
Die Hard 4.0 er du morsom?? Bra action film, men ikke i nærheten av de elder filmene i Die Hard-serien. Ikke i nærheten!!
Ralfsen
Die Hard «4.0» er den desidert dårligste Die Hard-filmen. Elendige forutsigbare karakterer og handling. Grei som action, men ellers lavmål.
svarduhl
Vertigo 1958
The Matrix 1999
Blade Runner 1982
Psycho 1960
The Empire Strikes Back 1980
Casablanca 1942
Le Salaire de la Peur (Wages of fear) 1953
Paths of Glory 1957
The Treasure of the Sierra Madre 1948
The Bridge on the River Kwai 1957
«En god film er hinsides alder eller generasjon, den skal appellere til alle uansett tid» (Kanskje bortsett fra stumfilm da)
Aksel
Skjema levert inn, me jeg har allerede begynt å angre.
Hvorfor tok jeg ikke med Waltz with Bashir?
Gunnar Ytreberg
Cold Fever
Black Robe
Desperado
The Fabulous Baker Boys
Fearless
A Few Good Men
Four Weddings and a Funeral
Hamlet
Jamon Jamon
Nikita
O Brother Where art Thou
Pulp Fiction
Rumble Fish
Shawshank Redemption
Traffic
300
Karsten
Apocalypse Now
Ola Løvholm
Veldig bra tiltak. Fint å få kanonisert ting, slik at en kan få gode tips. 10 filmer inn er i og for seg bra, men legger dere ut flere enn kun topp 10 når dere skal publisere kanonen, slik at listen kan mappes mot sjanger, tiår etc?
Har i rundt 3-4 år brukt en tjeneste som heter icheckmovies for å holde oversikt over filmer jeg ser (virtuell videohylle) og også for å finne andre filmer. Siden har en del kanoner, f.eks Roger Ebert, filmografien til regissører, topplister fra aggregeringstjenester.
Anders Hofseth (NRK)
Vi kommer til å dele ut alt – ordnet på alle smarte måter vi finner på og i samarbeid med Filmpolitiets skarpe hoder. Det kan bli bra 🙂
mrm
håper dette brer seg til et bredere publikum enn det nrkbeta normalt sett favner.. ville vært interessant om man kunne koble hvilken lenke inn til skjemaet som ble brukt, og sammenligne hvilken smak brukere av forskjellige media har 🙂
MrM
Eirik
Ran
La Strada
Hearts and minds
Long kiss god night
Whats new Pussycat
Wedding crashers
Rumbel in the jungel
How green was my valley
Apocalypse now
Snehvit og de syv dverger
Eirik
Long kiss god night ryker ut mot Blade runner
Petter
10 filmer som man bør se iallfall. Filmer som har holdt seg i mange tiår uten å bli «Matrixflau» (i mangel på ord)
The Crow
Stat Wars
Indiana Jones
Pulp Fiction
Lord of the Rings
Scarface
Ghostbusters
The Exorcist
Gremlins
Flåklypa
Trond M.
Usj. Dette var vanskelig. Endte opp med:
Blade Runner (1982)
The Blues Brothers (1980)
The Fifth Element (1997)
The Lion King (1994)
RoboCop (1987)
The Empire Strikes Back (1980)
Terminator 2 (1991)
Back to the Future (1985)
Toy Story (1995)
Apocalypse now! (1979)
og en lang liste med runner-ups som jeg ikke fikk plass til (kunne lett vært fem ganger lengre):
The Adventures of Priscilla, Queen of the Desert (1994)
Alien (1979)
E.T. (1982)
The Godfather (1972)
The Iron Giant (1990)
L.A. Confidential (1997)
Lawrence of Arabia (1962)
Love Actually (2003)
Memento (2000)
Moulin Rouge (2001)
Natural Born Killers (1994)
Psycho (1960)
The Public Enemy (1931)
Pulp Fiction (1994)
The Silence of the Lambs (1991)
To Kill a Mockingbird (1962)
Who Framed Roger Rabbit (1988)
Trond M.
Se der, ja. Matrix var i tankene mine hele tiden mens jeg skrev lista, men på et eller annet vis ble den ikke skrevet ned 🙁
eriaur
Mannen Med Den Nakne Pistol
The Departed
Haisommer
Seven
Alien
Indiana Jones-boksen
Gudfaren-boksen
Nattsvermeren
Jason Bourne-boksen
Frihetens Regn
11.Gladiator
Kyrre
Pippifilmene rundt 1970
Rasmus på loffen, Olle Hellbom, 1981
Chihiro og heksene, Hayao Miyazaki, 2001
Den fabelaktige Amélie fra Montmartre, Jean-Pierre Jeunet, 2001
Grave of the Fireflies, Isao Takahata Studio Ghibi, 1988
Stikket, George Roy Hill, 1973
City of God, Fernando Meirelles, Kátia Lund, 2002
Léon, Luc Besson, 1994
Requiem for a Dream, Darren Aronofsky, 2000
Harry Potterfilmene
Dette er en umulig liste fordi det er så utrolig mange superfilmer som må utelates
Geir Evensen
Godt å se at flere har med Luc Bessons mesterverk «Léon» på lista si! Vi er enige om City of God også.
Håvard
Det blir tydeligvis en ganske så internasjonal opplæring på barna mine.
1. The Shawshank Redemption (1994)
2. Sen To Chihiro No Kamikakushi (2001)
3. L’illusionniste (2010)
4. The Darjeeling Limited (2007)
5. Reprise (2006)
6. The Artist (2011)
7. La Vita È Bella (1997)
8. The Fountain (2006)
9. Le Fabuleux Destin d’Amélie Poulain (2001)
10. Pulp Fiction (1994)
+ The Good, The Bad And The Ugly (1966)
+ The Dark Knight (2008)
+ Into The Wild (2007)
+ Heat (1995)
+ Casablanca (1942)
Balthazar
Sendte inn denne lista:
Brazil
Evig solskinn i et plettfritt sinn
Mitt liv som hund
Tarvelige, heslige og vemmelige
Den fabeliaktige Amelie fra Montmartre
Gjøkeredet
Being John Malkovic
Coraline
Monty Python og Ridderne av det runde bord
Boogie Nights
Hadde også lyst til å inkludere disse:
Den siste keiseren
Dark City
Blue Velvet
Full Metal Jacket
Dark City skulle absolutt vært med, men ingen har hørt om den så den hadde ikke hatt nubbetjangs uansett. The Matrix vinner prisen for mest oppskrytte film.
Eirik
1.Life of Brian
2.Titanic
3.Schindlers liste
4.Flåklypa
5.Notting Hill
Magnas
Er mest einig med Eriaur av dei som har skrive til no.
1.Gladiator.
2.Braveheart
3.Jason Bourne, (Både med Richard Chamberlain, Matt Damon og Bourne legacy).
4.Transporter
5.Fjolls til fjells
6.James Bond living daylights
7.Kampen om den grøne diamant
8.Indiana Jones
9.Killing me softly (2002)
10.Mission impossible
+++
Dette er i alle fall ti filmar/ filmseriar, som eg likar veldig godt. Ettersom eg ikkje likar JB med Daniel Craig, så skriv eg opp ein av dei i serien eg likar best. Skulle gjerne tatt med td Svik med Lene Nystrøm, Flukt m.m., men er grensa sett på ti, så vart det desse.
Ingiii
Scindlers Liste
Den fabelaktige Amélie fra Montmartre
Chocolat
Snatch
Broene over Madison County
Gladiatoren
Volver
Festen
Betty Blue
White Fang
Travoltings
1 Gudfaren
1 Diva
1 Alien
1 Star Wars (2 først utgitte)
1 For en neve dollar
1 Easy Rider
1 Predator
1 The good, The bad & The ugly
1 Pulp fiction
1 Grease
Alle disse er best.
mariannesi
Når man leser kommentarene her blir man jo matt over alle man ikke husket/fikk plass til blant de ti. Jeg glemte helt Snehvit, den ser det ikke ut til at noen andre har husket heller. Tabbe!
Mr.Arnie
1.Raging bull
2.Cinema paradiso
3.Stage coach
4.High noon
5.The spy who loved me
6.Jaws
7.Arthur
8.Gudfaren 1
9.The full monty
10.Dirty Harry 1
LilleMy
Dr. Zhivago
La Belle Histoire
Veronicas to liv
Alt om min mor
Ines
En Tim Burton klassikker ! Nightmare before christmas eller Corpse Bride
TL
Dette er alltid altfor vanskelig. Topp 10 er alltid sirkulerende, i morgen kan den se annerledes ut.
Raging Bull (1980)
Vertigo (1958)
2001: A Space Odyssey (1968)
The Godfather: Part II (1974)
Seven Samurai (1954)
The Shining (1980)
There Will Be Blood (2007)
Enter the Void (2009)
King Kong (1933)
Eraserhead (1977)
Ivar Waage Johansen
1. Pulp Fiction
2. Shawshank Redemption
3. Forrest Gump
4. Fight Club
5. Titanic
6. Gladiator
7. Amélie
8. Trainspotting
9. Reservoir Dogs
10. O Brother Where art Thou
Snoopy
Dette er vanskelig, også fordi mine barn har helt andre filmpreferanser enn det jeg har. Så jeg har valgt den nostalgiske varianten, 10 filmer der hver enkelt gjorde uutslettelig inntrykk første gangen jeg så den. De kan nok ha tapt seg i ettertid …
1. Kes, Ken Loach 1969
2. Stalker, Andrej Tarkovskij 1979
3. Blade Runner, Ridley Scott 1982
4. Die Ehe der Maria Braun, Rainer Werner Fassbinder 1979
5. Playtime, Jacques Tati, 1967
6. 1900, del I, Bernardo Bertolucci 1976
7. Taxi Driver, Martin Scorsese 1976
8. Ran, Akira Kurosawa 1985
9. Short Cuts, Robert Altman 1993
10. Apocalypse Now, Francis Ford Coppola 1979
Det ble mye gammel film, dette, Var sikkert lettere påvirkelig den gangen. Skal få lagt det inn i lista også.
Kyrre
Skulle ikke dette være en liste over filmer vi vil vise barna før de får kontroll over fjernkontroller. Veldig lite filmer som er egnet for barn og ungdom i disse listene, men utrolig mye bra for oss gamliser 🙂
Anders Hofseth (NRK)
Det kommer vel litt an på barna og forholdet man har til dem, men jeg tror man kan tvinge i dem endel med en passe miks av list, lempe og popcorn.
Jarle
– og ingen har tatt med Taxi Driver ? Scorcese, de Niro, ja de Niro i starten av karriera, Jodie Foster & eit (eller fleire) aktuelle tema. (og ikkje so valdeleg som mange vil ha det til). Eit klassisk mesterverk
Anders Hofseth (NRK)
Forresten: Del gjerne filmtitler i kommentarfeltet etterpå, men pass på at de også kommer inn i skjemaet! Kommer så mye fint her at vi ikke vil det skal gå tapt…
Leiv Magnus
Meldte følgende 10 filmer:
1. The Matrix
2. Crouching Tiger, Hidden Dragon (Wo hu cang long)
3. Hero (Ying xiong)
4. Once Upon a Time in America
5. There Will Be Blood
6. Monty Python and the Holy Grail
7. Edward Scissorhands
8. Se7en
9. The Royal Tenenbaums
10. Shichinin no Samurai (Seven Samurai)
Kunne lett hatt med filmer som Shawshank Redemption, Lord of the Rings-trilogien og Gudfaren, men de er så åpenbare valg for denne kanonen uansett. Andre filmer som lett kan med på en sånn liste er: Magnolia, Fight Club, Pulp Fiction, The Dark Knight, Alien, Rushmore, Life of Brian, American Beauty, Terminator 1 & 2 og mange fler. Men står inne for mine valg. 🙂
Leiv Magnus
Forøvrig en liten notis til det det stod om hvilke filmer man ville at ens barn skulle se, så er det én som stikker seg ut for min del, selv om den ikke kom på lista mi:
The Adventures of Robin Hood med Errol Flynn, fra 1938. Elsket den selv som barn, og elsker den den dag i dag. 🙂
Margrete
Fargo
There Will Be Blood
In The Loop
Wall-E
Billy Elliot
Singin’ In The Rain
In Bruges
The Wackness
The Princess Bride
The Royal Tenenbaums
Klaus J
1.The Shawshank Redemption
2.Green Mile
3.Indiana Jones and the last crusade.
4.Notebook
5.Dumb & Dumber
6.Gudfaren 1 & 2
7.The Orphanage (spansk)
8.Big Fish
9.Forrest Gump
10.Norske Byggeklosser:)
Lene
Chrash
Fuglene ? (Hitchcock )
American History X
Amélie de Montmartre
Flåklypa
O brother where art thou?
The big Lebowski
Trainspotting
Torgeir
Etter mye soul search. Og ja, ser overvekt av USA her! Ikke prioritert rekkefølge. Er det feil..?
Cinema Paradiso
Blade Runner
All about Eve
Sunset Boulevard
Rosemarys baby
2001 A Space Odyssey
Metropolis
American Beauty
Blue Velvet
La Femme Nikita
August
1 – the good the bad and the ugly
2 – reservoir dogs
3 – the big lebowski
4 – in bruges
5 – snatch
6 – fargo
7 – pulp fiction
8 – the fugitive
9 – die hard
10 – apocalypse now
Vemund Veien
Lawrence of Arabia
A Clockwork Orange
Apocalypse Now
Conan the Barbarian
Commando
Casablanca
Terminator 2
Die Hard
The Good the Bad and the Ugly
Patton
80 og 90-talls action + episke klassikere. Er liksom det som gjer det for min del, men ser jo at det kan bli drøyt for enkelte å ha to arnold-filmer av cinematisk tvilsom karakter på ei slik liste. Rekkelfølgen med unntak av første bidrag er irrelevant.
Eva Marie
Brødrene Cohan er favoritter, og Sean Penn har regissert mange knallgode filmer, men filmene jeg har foreslått tåler og sees mange ganger.
No country for old men (Josh Brolin)
Pulp Fiction (Samuel Jackson John Travolta)
Heat (Robert de Niro Al Pacino)
Pledge (Jack Nicholsen)
Mystic River (Sean Penn)
The Killer Inside Me (Casey Affleck)
Coraline (Johnny Depp)
Brødrene Løvehjerte
Fear Factor – Robert de Niro
Eva Marie
Korrigering; Johnny Depp står ikke bak Coraline, jeg forvekslet den for n’te gang den med Corps Bride.
Gunnar S
Sendt inn disse 10:
Lawrence of Arabia (1962)
Star Wars (1977)
The Deer Hunter (1978)
All the President’s men (1976)
Raiders of the Lost Ark (1981)
Das Boot (1981)
Close Encounters of the Third Kind (1977)
Cinema Paradiso (1989)
Mon Oncle (Tati) (1958)
The Right Stuff (1983)
Disse nådde ikke helt opp til toppen:
Amélie (2001)
Alien (1979)
The Sting (1973)
Singin’ in the Rain (1953)
Blade Runner (1982)
Life of Brian (1979)
The Usual Suspects (1995)
Saving Private Ryan (1998)
Leon (1994)
Citizen Kane (1941)
Bridge on the River Kwai (1957)
Unforgiven (1992)
The Lord of the Rings – The Fellowship of the ring (2001)
The Godfather (1972)
Mangler mange komedier som også må sees.
Kjetil
Jeg er ikke nok filmekspert til å ramse opp «de 10 beste filmene». Men jeg synes det er ubegripelig at opptil flere her unnlater å ta med en eller flere av Gudfaren-filmene.
Andre klassikere jeg synes fortjener å være med er 2001: en romodyssé, Gjøkeredet, Ondskapens Hotel – og selvfølgelig mange andre…
Olav
Når det kommer til tegne/animasjonsfilm så er disse et must.
1. Min Nabo Totoro
2. Løvenes Konge
3. Shrek (den første)
4. Snøhvit og de syv dvergene
5. Skjønnheten og udyret
6. Wall-E
7. Toy Story (alle tre)
8. Monsterbedriften
9. Pinocchio
10. To gode venner (the fox and the hound)
Geir K
wow..10 must absolutte filmer..veldig tricky..men forsøker alikevel.
1. Alien (1979)
2. Killing Zoe (1993)
3. Star Wars (4,5 og 6)
4. Leon (1994)
5. Good bye Lenin (2003)
6. Dead man (1995)
7. Hero (2002)
8. Fantastic Mr Fox (2009)
9. Akira (1998)
10. Pan’s labyrinth (2006)
Anna
Min liste i tilfeldig rekkefølge:
A Clockwork Orange (1971)
Trainspotting (1996)
Engelen (2009)
This is England (2006)
Edward Scissorhands (1990)
Big Fish (2003)
Pulp Fiction (1994)
Donnie Darko (2001)
The times of Harvey Milk (1984)
Fight Club (1999)
filmer som nesten ble med; I am Sam, The Gladiator, The Blues Brothers, The Shawshank Redemption, Casablanca, 12 angry men ++
Stanislav
1. Gudfaren (1972)
2. Psycho (1960)
3. Ben Hur (1959)
4. Veiviseren (1987)
5. Toy Story (1995)
6. The Matrix (1999)
7. Fight Club (1999)
8. Schindlers List (1993)
9. Fargo (1996)
10. Jurassic Park (1993)
BS
1 1900
2 Life of Brian
3 De syv samuraier
4 Edward Saksehånd
5 Matrix
Jon E
1. Gudfaren-trilogien (Coppola)
2. De gamle Star Wars-filmene (Lucas)
3. Ran (Kurosawa)
4. Det Syvende Iseglet (Bergman)
5. Fizcarraldo (Herzog)
6. Lawrence of Arabia (Lean)
7. Once Upon a Time in the West (Leone)
8) Festen (Vinterberg)
9. Paris, Texas (Wenders)
10. North by Northwest (Hitchcock)
Kuleknut
Ser ingen har nevnt Titanic (1997). Det er alltid det flaueste forslaget, men den bør vel egentlig med…
Min liste er i allefall:
Indiana Jones
Star wars
Blues Brothers
Silence of the lamb
Terminator 2
Titanic (hvorenn å flaut det er)
Jurassic Park
Lord of the Rings
Batman (Tim Burton)
life of Brian
.. nei dette er umulig… er jo 50 titler fra toppen av hodet som kunne erstattet mange av de over… Alle Cubric filmene kunne feks fyllt opp lista alene.
Cecilia
Viskningar och rop
The 400 blows
Solaris
Samsara
Life is beautiful (La vita è bella )
AE
Beasts of the southern wild
La Règle du jeu
Stalker
Se7en
Hvis du rekker det:
Mulholland Drive.
Garden State
Synecdoche, New York
Precious
Brazil
The Dreamers
Trainspotting
For colored girls
Songar från andra våningen
Aksel
Fin liste.
Jeg klarte ikke å bestemme meg for hvilken representant for fransk nybølge jeg skulle ta med, så det ble med ingen, men Les quatre cents coups er en vidunderlig film.
gsus
god lærdom:
gjøkeredet
apokalypse nå
chihiro og heksene
chinatown
dazed and confused
prinsesse mononoke
l.a. confidential
mafiabrødre
into the wild
det syvende innseglet
Eva Marie
Her hadde du listet opp en god meny, Miyazaki filmene er av utsøkt kvalitet, som Laputa og Chihiro. Har også lyst til å legge til
Populærmusikk fra Vittula
Mitt liv som hund
Kim Novak badet aldri i Geneseratsjøen
Giant
Aldersgrense 12 år.
Stig
min liste ville vært
Casablanca
Citizen Kane
Schindler’s List
The Artist
The Good The Bad And The Ugly
2001: Space Odyssey
Eraserhead
Full Metal Jacket
Clockwork Orange
Saving Private Ryan
Yngve
Å begrense seg til 10 og i tillegg rangere dem innbyrdes er en umulig oppgave, men jeg la de første av disse inn i skjemaet. Nå gråter jeg over de som ikke kom med…
Bad Taste
A Clockwork Orange
Flåklypa Grand Prix
One Flew Over The Cuckoos Nest
The Thing (1982)
E.t. The Extra Terrestrial
Henry: Portrait Of A Serial Killer
Back To The Future
American Werewolf In London
Cannibal Holocaust
The Texas Chainsaw Massacre (1974)
Lone Star
Apocalypse Now
Reservoir Dogs
Robocop
The Indian Runner
Blood In Blood Out
Heavenly Creatures
The Excorcist
Deliverance
Snow White And The Seven Dwarfs
The Exorcist
Face/Off
Nekromantik
Dazed And Confused
Animal Crackers
Naked
Re-Animator
Touched By Love
Elvira – Mistress Of The Dark
Aleksander Mørch
Bad Taste er et artig forslag. Men litt usikker på om jeg ville vist A Clockwork Orange og Cannibal Holocaust til barna mine.
Hilde
Den listen blir vanskelig! Denne burde kanskje med: «Danser med ulver»…?
Rolf Rander
Det er mange gode forslag her, men la oss huske på at premisset er:
«[…]mine barn bør ha sett før pappa ikke lenger har makten over fjernkontrollen.»
Pappa mister kontrollen kanskje når barna er rundt 12, med litt overtalelse kanskje man kan strekke det til 15. «2001», «fanny og alexander» og «lawrence of arabia» er gode forslag, men til en 12-åring? De kommer til å kjede seg til døde…
Videre sier oppgaven:
«Filmene som bedre lar dem forstå hva som formet meg og min generasjon og som kan kaste lys over mine verdier.»
Sergio Leone og Terminator er viktige i filmhistorien, men kan de sies å «kaste lys over mine verdier»?
Helene
Jeg tenkte også slik som Rolf Rander – filmer jeg ville vist barna mine etter de premissene.
Er i hvert fall helt sikker på at barna mine ikke skal se Naked eller Crash før de er 12. Men er lista slik at man kan velge ti filmer man mener barne bør se i løpet av livet, så blir det litt anderledes.
Og Anders – hva med en liste over topp ti (populære)filmer de ikke burde kaste bort tid på å se?
JK
Barn kan være så mangt, men regner med det ikke
var en liste av barnefilmer en skulle komme med.
Det er mye god underholdning der ute, mange bra
filmer, men de vil nok barna med tiden finne selv.
Jeg vil at mine evt. barn skulle få lært noe om
skjebnen, og andre mennesker skjebne. Slik kan de
også bedre forstå og ta innover seg andre filmer.
Mye å velge i, men har funnet frem til 10 filmer:
Pianisten
Schindlers liste
Giganten
For the bible tells me so
Auf der anderen seite
De andre
American beauty
A single man
Lost in translation
Oslo 31 august
Videodrome
Min liste:
1) Schindler’s List
2) In the Name of the Father
3) Forrest Gump
4) The Godfather
5) Bladerunner
6) Apocalypse Now
7) Remains of the Day
8) Wild at Heart
9) Barton Fink
10) The Thing (1982)
Eling Rangnes
Hvis jeg skulle vise barna mine bare 10 filmer i løpet av livet, ville dette vært listen. Man kan argumentere at de ikke alle representerer det beste filmverdenen har å by på, men likefullt.
1. Shawshank Redemption
2. the Matrix
3. Hackers
4. A Nightmare Before Christmas
5. 12 Angry Men
6. Amelie
7. Min Nabo Totoro
8. Lock, Stock, and Two Smoking Barrels
9. District 13
10. Fight Club
Hvis jeg skulle legge til tre filmserier å vise dem i tillegg, ville jeg hevet med
1. Lord of the Rings
2. Avengers phase 1 (Iron Man 1 & 2, Incredible Hulk, Thor, Captain America og Avengers)
3. Star Wars IV, V og VI.
Herman Hassel
Man vet det blir noe amputert når man ender opp med å diskutere «Reservoir Dogs» vs «Close Enconters of the Third Kind» med seg selv, deretter ende opp med å ofre begge for Terry Gilliams Brazil, på ei liste hvor man glemmer å føre opp «Brutti, Sporchi e Cattivi».
o.0
Moten
Shawshank Redemption
Mitt liv som hund
Save privat Ryan
Lust og fagring stor
Leon
Cinema Pradiso
Apocalypse now
Pulp Fiction
Dances with wolves
One flew over cockoos nest
Jenny Eliassen Moen
Jeg ser at det er ganske mange MANNE-filmer her på listen.
Det er noen filmer jeg ønsker at dere også vurderer, som ikke er blockbustere og kjempestore Hollywood-filmer.
«Little Miss Sunshine»
«Amelie»
«Life is Beautiful» («La vita è Bella»)
Og så er det jo noen filmer som er enda «mindre»,
Det er en indisk film som heter «Vann» som tok meg veldig da jeg så den.
ja
Fjols til fjells.
pink Panter
Midnight express
Abbys
De mistenkte
Ola
evil dead (81)
the thing (82)
teminator 2
watchmen
district 9
hurt locker
fight club
the big lebowski
lord of the rings 1, 2 og 3
the matrix
Helene
Det er jo laget en og annen liste tidligere. Denne Generasjon X-lista synes jeg er ganske bra:
imdb.com/list/RotrT7YrL9Q/
Mangler serier og endel humor, men likevel.
Mann 1966-modell
Hm, 10 filmer er for lite. Her er mitt lite gjennomtenkte forslag (uprioritert rekkefølge, bortsett fra 1 og 2):
1) Offeret – av Andrej Tarkovskij – imdb.com/title/tt0091670/
2) Pixote – av Hector Babenco – imdb.com/title/tt0082912/?ref_=fn_al_tt_1
Salaam Bombay – av Mira Nair – imdb.com/title/tt0096028/
Down by Law – av Jim Jarmusch – imdb.com/title/tt0090967/
Salvador – av Oliver Stone – imdb.com/title/tt0091886/
The Supergrass – av Peter Richardson – imdb.com/title/tt0090102/
Is-slottet – av Per Blom – imdb.com/title/tt0097594/
Kokken, tyven, hans kone og hennes elsker – av Peter Greenaway – imdb.com/title/tt0097108/
Paris, Texas – av Wim Wenders – imdb.com/title/tt0087884/
The Crying Game – av Neil Jordan – imdb.com/title/tt0104036/
Det er trist at gode, svenske filmer ikke er med (Mitt liv som hund, Å leve det er å elske), gode danske filmer (Pelle Erobreren, Babettes gjestebud), komedier med mening (Livet er vakkert), episke dramaer av varierende kvalitet som likevel er severdige (Kilden i Provence, The Mission), severdige norske filmer (Orions belte, Vegviseren), snurrig snacks av Kaurismäki, Lynch (Blue Velvet), ubehagelige River’s Edge, humørpillen Blues Brothers og mye annet som har formet meg. Det får jeg heller vise ungene selv. Har det hjemme, heldigvis.
Mann 1966-modell
Ser at det kan være noe uklarhet omkring premisser og barnas alder når de skal se filmene, og hvorfor de skal se dem.
Jeg har sett bort fra barnas alder i mine valg — dette er filmer de kan se i løpet av livet. For flere av filmene bør nok barna være minst 15-20 år gamle om de skal få noe utbytte av dem.
Filmene har formet meg på den måten at de fortsatt «sitter i», uavhengig av om førsteinntrykket var som et knyttneveslag («Pixote») eller gled mer varsomt inn og ble værende («Offeret», «Down by Law»). Aner ikke hvordan barna mine vil oppleve dem.
Geir Birkeland
1. «Stalker» – Andrei Tarkovsky
2. «Sanger fra andre etasje» – Roy Andersson
3. «The Apu trilogy» – Satyajit Ray
4. «8,5» – Federico Fellini
5. «Ulysses Gaze» – Theo Angelopoulos
6. «Sykkeltyven» – Vittorio De Sica
7. «Viskningar og Rop» – Ingmar Bergman
8. «Babettes Gjestebud» – Gabriel Axel
9. «Cinema Paradiso» – Giuseppe Tornatore
10. «Citizen Kane» – Orson Welles
Amerikansk underholdning har eg styrt unna, også oppskrytte norske filmer.
Knut S
1. Come and See (Idi I Smotri) (krig er fy-alibi)
2. X (av Oddvar Einarsson) (norsk alibi)
3. Barry Lyndon (episk alibi)
4. Metropolis (s/hv-alibi)
5. Stalker (spaca-alibi)
6. Sans Soleil (intellektuelt-alibi)
7. The Blues Brothers (underholdningsalibi)
8. Satantango (øst-eur.-/tålmodighetsalibi)
9. 12 Angry Men (regi-alibi)
10. Fucking Åmål (ungdomsalibi)
+ alt det andre.
Anders Hofseth (NRK)
Fiffig å kategorisere dem slik.
Stalker må vel også kunne kalles et tålmodighetsalibi. Husker jeg ble dypt besnæret av den og så den flere ganger (og den har fått 16 nominasjoner hittil). Er dog litt usikker på om mine unger vil klare dressin-scenen uten å ta frem mobilen i 2013. Bortskjemte beist. 😉
Knut S
Ja, Stalker er kanskje litt drøy. 2001 istedet kanskje. Eller Yellow Submarine. Eller A Zed and Two Naughts.
Satantango er uansett det drøyest og vakreste på den lista der. Den filmen som skal vises nest sist til ungen (etter Idi I Smotri, som virkelig ikke egner seg for noen under 16). Metropolis tror jeg helt ærlig kan være med på å få folk interessert i stumfilm. Enten den eller Generalen av Buster Keaton.
marius
1.once upon a time in america.
2.as good as it gets.
3.taxi driver.
4.das boot.
5.gjøkeredet.
6.goodfellas.
7.bridge on river kwai.
8.the good, the bad and the ugly
9.rocky 1976.
10.deer hunter.
dette er bare noen av mine favoritter. nødvedigvis ikke i denne rekkefølgen.
Steinar Sneås Skauge
Dette vart mine ti.
1)Ringens brorskap
2)To tårn
3)Atter en konge
4)Dårekisten
5)Rød
6)Hvit
7)Blå
8)The Warrior – den som lever ved sverd
9)Dead Man Walking
10)Panserkrysseren Potemkin
Kristin
«Du får kun lov å vise barna dine ti filmer. Hvilke MÅ med?» Denne oppgaven gir ikke nødvendigvis ikke samme liste som de ti beste filmene gjennom tidene.
For meg ville det vært 10 filmer som preget min barndom, og nødvendigvis ikke filmer som er på topp 10 listen.
Humus
Håpløst, selvfølgelig, men hvis jeg skulle slenge ut ti filmer jeg kunne tenke meg å se sammen med ungene i løpet av de neste 4-5 årene, så kanskje:
The Shawshank Redemption
The Hudsucker Proxy
Gandhi
Den fabelaktige Amélie fra Montmartre
Wonderboys
O Brother Where art Thou
The Matrix
What’s Eating Gilbert Grape
Alien
Forrest Gump
Vicky_Vale
-Platoon
-Schindlers List
-The Godfather
-Leaving Las Vegas
-Slumdog Millionaire
-Fight Club
-The Shining
-American Beauty
-Goodfellas
-Seven
Marius H.
Min liste, med noen linker og kommentarer
1. Blues Brothers (Musikk, action, bilkræsj, hva mer trenger man? Hadde man skulle valgt bare en film hadde jeg tatt denne)
2. Jägarna (Svenskenes beste film gjennom tidene.)
3. Braindead (Peter Jacksons virkelige mesterverk)
4. The Godfather: Part II (Alt man trenger å vite om organisert kriminalitet)
5. The Empire Strikes Back (Ingen slik liste uten litt scifi)
6. Mr. Smith Goes to Washington (Viser medaljens bakside i politikken. Min favoritt av de tre store fra 1939)
7. Ung frue forsvunnet (Viktig å huske at det også fins gode norske filmer. Favorittreplikk «Einar er narkotiker, og ikke nok med det, han er narkotikatyv!»)
8. The Jungle Book (Animasjon må med. Klar favoritt fra Disney, mye pga musikken.
9. Moulin Rouge (Også her utgjør musikken mye av grunnlaget for valget. Og Nicole Kidman da…)
10. Le Fabuleux Destin d’Amélie Poulain (Bare herlig. Herlig herlig herlig)
Marius H.
Etter at jeg posta lista kom jeg til å tenke på at jeg sikkert skulle hatt Fritz Langs Metropolis med på lista, men nettopp det faktum at jeg ikke kom på den først mener jeg bidrar til å diskvalifisere den litt… God nr 11. 🙂
Atilla
Ånei, jeg glemte Titan A.E. på lista mi!
Jørgen Oktober Thyrum
Det skulle gått an å fylle inn så mange man ville, i alle fall minst 40-50.
Siv (snart 40)
Enig med Jenny og JK; listene bærer preg av typisk maskulin smak og at man bør gi barna noe av andre menneskers historier fra andre steder enn de vi kjenner godt fra før. Det er vel og bra å gi barna noe som gjør at de føler de har felles kulturelle referanser med andre i Norge (vi ser jo gjerne det som settes opp på kino/promoteres her), men det er jo så mye bra som lages utenfor vårt område/Hollywood! Vi bør gi dem noe med nerve som gir gode opplevelser, gjerne også lærdom, og ikke bare underholdning. Noen av de beste filmopplevelsene mine har jeg hatt på Film fra Sør eller via strømming av filmer fra Argentina, Asia og de latinske landene. Uten å foreslå en liste vil jeg oppfordre til å tenke litt utenfor boksen, om jeg får lov…
Anders Hofseth (NRK)
Det kan hende dette med lister er litt sånn guttegreie. Men du får prøve å rekruttere kvinner du kjenner.
Jeg har prøvd å rekruttere via Twitter:
Etter denne tweeten har 25% av respondentene vært kvinne. mot 22% for hele skjemaet. Men det kan se ut til at flere menn enn kvinner deler favorittlister i kommentarfeltet.
Men et interessant funn: Rekkefølgen er marginalt ulikt, men de tre filmene som topper som film 1 for menn og kvinner er de tre samme. Listen ser sikkert annerledes ut lengre ned, men forskjellene i toppen er ikke store.
Håkon
De viktige filmene alle barn bør se, men helst ikke med foreldrene sine eller når de er for unge:
The Breakfast Club
Say Anything
Sixteen Candles
Easy A (Se den etter en har sett de 3 over, maaange referanser)..
Og ja, unngikk bevisst mange kjente filmer, de kan folk finne selv 😀
Generelle:
Defendor
Pulp Fiction
Eternal Sunshine of the Spotless Mind
Good Will Hunting
V for Vendetta
The Incredibles
O Brother, Where Art Thou? / Fargo
This is England
Falling Down
Sling Blade
The Wedding Singer
The Man Who Sued God
See No Evil, Hear No Evil
osv…
Kristian K
“Du får kun lov å vise barna dine ti filmer. Hvilke MÅ med?”
Det må vel nemnast at eg er scify/fantasy fan før lista presenteres. Og at eg ikkje anstreng meg for å finne dei sære filmane, men liker godt mainstreamerane.
1: Star Wars Ep.4
2: Lord of The Rings, The Fellowship of the Ring
3: Back to the Future 1
4: Indiana Jones and the Raiders of the Lost Arc
5: Blues Brothers
6: Master and Commander (Les bøkene!)
7: Inception
8: Brotherhood of the Wolf Director’s Cut
9: The Matrix
10: Batman Begins
Kjønn: Mann
Fødeår: 1985
“Filmene som bedre lar dem forstå hva som formet meg og min generasjon og som kan kaste lys over mine verdier.”
Det er ikkje desse filmane eg ser til om dei skal kasta lys over mine verdiar, dei filmane er stort sett keisame. Unntaket er vel at filmar som Star Wars og LoTR viser kampen for at det gode skal segre, noko eg vil sjå på som ein verdi, dog vagt formulert.
Anders Hofseth (NRK)
Nå ble jeg nysgjerrig – hvilke filmer var dette?
Audun
Jeg er partisk, men vil si at den originale Star Wars trilogien er et must, av den enkle grunn at den i stor grad har muliggjort og skapt dagens forståelse og bruk av spesialeffekter. Filmhistorisk er de enestående, plottet er klassisk.
Utover dette burde også de to-tre første Alien-filmene inkluderes.
Usual Suspects
Leon (The Professional)
Police Academy
Vampire’s Kiss
Et utvalg James Bond-filmer (både klassiske og nye).
The Hunt for Red October
In the name of the rose
… i tillegg er to norske filmer på min liste:
Veiviseren og Trollejegeren.
Knut Sommerseth Lie
For å være helt ærlig er det litt opptygd og uinteressant å vite hva et nærmest tilfeldig utvalg filmnerder mener er de beste filmene. Dette er vel egentlig mat for folk som kanskje ikke har så mange referanser innabords og trenger basiskunnskaper. Dere ikke beta burde heller lage en database over «hvilke filmer liker folk som liker et utvalg av de samme filmene du liker». Det ville vært interessant.
Anders Hofseth (NRK)
Det er et bra innspill!
Når listen er full og ferdig skal vi sette oss ned sammen med kolleger i Filmpolitiet og se hva vi kan få ut av den. Det å gjøre «en Amazon» med den er absolutt ingen dårlig idé.
Tova
Chicago og Edward Sciccorhands er de to jeg kommer på i slengen
Susanna
Citizen Kane, Into The Wild, The Impossible, Pulp Fiction, Ghostbusters, Trainspotting, Django Unchained, Darjeeling Limited, Drive, Milk. Man vil ike angre å få sett disse før man dør 😉
Pittaln
En verdig «must see» liste.
The Cutter (2005)
Missing in Action (1984)
22 (2000)
Lovlig blond 2 (2003)
Bruder i krig (2009)
Cyborg (1989)
Panserkrysseren Potemkin (1925)
Fahrenheit 9/11 (2004)
War Horse (2011)
Starter for 10 (2006)
Stian B. Hope
Etter beinhard prioritering, og tunge hjertesukk over alle filmene jeg ikke kunne ta med, ble listen til slutt slik:
Gudfaren
Gjøkeredet
Fanny & Alexander
Sunset Boulevard
Naked
Alien
Life of Brian
Pulp Fiction
The Big Lebowski
Down By Law
Men siden det har vært litt diskusjon om premissene her, om det er filmer barna skal se en gang i løpet av livet, ellerfør de tar over fjernkontrollen helt, slenger jeg på de 10 beste filmene jeg til nå har vist til min sønn på 10 år:
Star Wars (1, 2, 3, 4, 5, 6)
Indiana Jones (1, 2, 3, 4)
Ringenes Herre (1, 2, 3)
The Matrix
Mission Impossible (1, 2, 3, 4)
Batman (Nolan 1, 2, 3)
Groundhog Day
E.T.
Back to the Future (1, 2, 3)
Die Hard (1, 2, 3, 4)
Og så har vi kommet til den 16. James Bond filmen 😉
StarryKnight
Noen filmer som fortjener å bli kanoniset:
2001 – det finnes ikke bedre film.
Alien – usedvanlig vellykket science fiction, og samtidig usedvanlig vellykket slasher-film.
Men styr unna Director’s Cut – å se besetningsmedlemmene man trodde var døde innehyllet i kokonger gir en følelse av ‘det var ikke så farlig likevel’ (de lever jo, inntil videre). Å føye til kokongsekvensen er som å spikre en fuglekasse på en Zonda.
Hvor de grønne maur drømmer – dyp og stemningsfull film om australske urinnvåneres kamp mot gruveselskapene.
The Matrix – vil av fremtidige filmhistorikere bli sett på som en milepæl. Jeg så den på impuls sammen med en venninne, hun hadde tatt seg en blås på forhånd og fikk nok ikke mindre bakoversveis enn meg.
Bound – en annen Wachowski-film. Stilistisk perfekt og et paradoks – et episk kammerspill.
Fargo – Coen-brødrenes beste 98 minutter.
Gladiator – episk mesterverk og obligatorisk studium for aspirerende manusforfattere.
Apocalypse Now – kanskje beste filmatisering av bok noensinne.
Cinema Paradiso – fantastisk film, og tidenes beste sluttsekvens.
Amelie – det finnes bare én bedre film.
Elias
Jeg har aldrig hatt ambisjoner om barn. Nå er jeg likevel i den vrikelighet at jeg snart kan titulere meg Onkel. Jeg kommer med garanti til å pulverisere de vordende foreldrenes forsøk på opdragelse. Det gir en ubegrenset inflytelse på pjokken. Derfor er min liste lagt op som en dannelsesreise. Vi begyner når junior er 11 år og ser en film per år sammen. Disse filmene er hver i sær en kilde til et hav av andre filmer de har påvirket eller er påvirket av. Filmene fortæres i følgende veloverveide rekkefølge:
1 La Dolce Vita (Federico Fellini 1960)
2 Playtime (Jaques Tati 1967)
3 Blade Runner (Ridley Scot 1982)
4 Das Cabinet des Dr. Caligari (Robert Wiene1920)
5 North by Northwest (Alfred Hitchcock 1959)
6 Weekend ( Andrew Haigh 2011)
7 Tinker Tailor Soldier Spy (Tomas Alfredson 2011)
8 Budbringeren (Pål Sletaune 1997)
9 Le charme discret de la bourgeoisie (Luis Bunuel 1972)
10 Se7en (David Fincher 1995)
Årsaken til valgene
«La dolce vita»: Alle barn liker sirkus. Her fra den virkelige værden, ispedd en stor dose burlesk humor og melankolsk alvor.
«Playtime» Humanisktisk parodi på hypermodernistisk arkitektur. Og nei, et intesivt kurs i franske gloser er ikke nødvendig for å frydes over Monsieur Hulots odyssé.
«Blade runner» Hvor kommer vi fra? og anndre eksistensielle spørsmål, innpakket som en Sci-fi-noir.
«Das Cabinet des Dr. Caligari» Første gang våres underbevsite er forsøkt beskrevet på film, og skandalen var et faktum. Men uten denne l´enfant terrible af en film, ville vi hverken hatt filmer som «The nightmare before Christmas»og»Mulholland drive» eller «Inception»og «Eternal sunshine of a spotless mind»
«North by Northwest» Pjokken, du leker ikke ustraffet med blondiner, men ett sted må man jo starte.
«Weekend» Pjokken, nå er du så stor at noen må fortelle deg at romantik ikke er en elegant afære. Det betyr dog ikke at det er mindre sex, drugs and rock n´role.
«Budbringeren» Den gang Oslo fortsat var stygg som juling.
«Le charme discret de la bourgeoisie» Gode forslag til hvordan sabotere dine foreldres konforme søndgasmiddag. Fram med iPaden og noter.
«Se7en» Aldrig har moralske betenkeligheter vært så lekkert innpakket.
Pjokken, ved veis ende vet du hvertfal hvor du kommer fra.
ps. filmlisten er forsvarlig lagt inn i «databasen»
Elias
Glemte å gi motiveringen til «Tinker tailor…»
«Tinker Tailor Soldier Spy» Tid for hjernetrim pjokken. Trimmen serveres som latent paranoia, straegispill og menn i brune dresser, med en dæsj svensk stramhet. Fortæres kald, på samme måte som hevn.
Arild Ingar Alexander Aune
Så langt nedover lista før jeg endelig kunne se noen som tok med Cinema paradiso… den MÅ med!
Så lista blir sånn cirka slik
1. The godfather 1-2
1. The shining
1. Cinema paradiso
1. No country for old men
1. Ørneredet/where eagles dare (ikke minst for nostalgiens skyld…)
1. Once upon a time in the west
1. Batman 1-3 (Christopher Nolan)
1. Goodfellas
1. Kill Bill
1. Alien/s
Harald
Her er mange allerede nevnt og noen nevnes igjen, i tidskronologisk orden:
M (1931) Fritz Lang
All about Eve (1950) Joseph L. Mankiewicz
Persona (1966) Ingmar Bergman
Alien (1979) Ridley Scott
Blikktrommen (1979) Volker Schlöndorff
The Shining (1980) Stanley Kubrick
Tro, håb og kærlighed (1984) Bille August
Urga (1991) Nikita Mikhalkov
Like Water for Chocolate (1992) Alfonso Arau
Fargo (1996) Joel & Ethan Coen
Thomas Dyrdahl
Ikke i prioritert rekkefølge:
«Fem for kidsa»:
Le Fabuleux Destin d’Amélie Poulain
Goonies
Skulk med stil
Breakfast Club
O’Brother Where Art Thou
«Fem for de voksne»:
De fortapte barns by
Apokalypse nå
Gudfaren 1 og 2
Citizen Kane
M*A*S*H
Anne Authen
Dette var vanskelig. Her er et forsøk:
1. Mitt liv som hund
2. E.T.
3. Todo sobre mi madre (Alt om min mor)
4. The Piano
5. The Nightmare Before Christmas
6. The Usual Suspects
7. Pay It Forward
8. The Lion King
9. Fight Club
10. The House of the Spirits
Raymond
Liste sendt inn:
Frihetens Regn
Ringenes Herre
Saving Private Ryan
The Matrix
There Will Be Blood
Children of Men
Life of Brian
Wall-E
Forrest Gump
The Truman Show
Forklaring: Hadde dette handlet om mine favoritt-filmer, hadde nok muligens:
Alien(s)
Goodfellas
Gudfaren-filmene
Pulp Fiction
Trainspotting
Fight Club
American Beauty
++
kommet med. Men tror de paa lista over er de filmene jeg ville prioritert for mine barn, hvis jeg kun fikk velge 10. Viktige budskap formidlet paa mesterlig vis i alle (med unntak av LOTR – som til gjengjeld pirrer fantasien mer enn noen annen film)
Marthon
F.eks. disse (for å ta litt forskjellig):
A Clockwork Orange
Coraline
Das Boot
Eraserhead
Fanny och Alexander
Naked
One Flew Over a Cuckoo’s Nest
Pulp Fiction
The Cook, The Thief, His Wife and Her Lover
The Great Dictator
Dagfinn
1. The Shawshank Redemption (1994)
2. Nuovo Cinema Paradiso (1988)
3. Shooting the Past (1999)
4. The Hudsucker Proxy (1994)
5. Forrest Gump (1994)
6. Le fabuleux destin d’Amélie Poulain (2001)
7. Fierce Creatures (1997)
8. Tri orísky pro Popelku (1973)
9. The Pianist (2002)
10.The Matrix (1999)
Toppen av isberget 🙂
Pulp fiction og Fight Club ville jeg satt på topp 10 listen for overvurderte filmer. ALDRI på en topp 10 liste for barn.
Marius H.
Tri orísky? Seriøst?
Blåballong
1 Titanic
2 Pearl Harbour
3 The Rainman
4 Pay It Forward
5 Forrest Gump
6 My Sisters Keeper
7 Kon-Tiki
8 The Impossible
9 The Green Mile
10 An Officer & A Gentleman
Eirik GR
Dette er en umulig oppgave. Ikke bare håper jeg ungene mine har andre preferanser hva det gjelder film, men for min del er ofte filmopplevelsen preget av når, hvor og evt hvem filmen ble sett med, samt humør/sinnstemning jeg så filmen i. Et gjensyn kan ofte gi en helt annen opplevelse.
Men jeg er enig i mange av forslagene her, det må jeg innrømme.
Balthazar
Virker som det er litt forvirring her angående hva oppgaven går ut på. Først ville de ha oss til å lage en filmkannåååån. De filmene man MÅ ha sett før man dør, i følge ingressen. I stedet for å kaste seg gladelig over oppgaven, som man kanskje burde, så begynte folk å lure: Mener dere de beste filmfaglig, de viktigste filmhistorisk eller de kuleste?? Greit, så spisset NRKBeta oppgaven, og sa: Hvis du bare kunne vist barna dine ti filmer, hvilke ville du valgt? Dette førte til at mange her i kommentarfeltet nå tror at det er spesielt barnevennlige, eller pedagogiske filmer man er ute etter. Men det passer da elendig sammen med tittelen og ingressen, folkens? Dere vet at ingressen skal være en sammenfatning av hva som står i brødteksten? Det må være lov å legge litt godvilje til når man prøver å forstå oppgaven….. 🙂 La meg prøve å hjelpe: Ditt barn er, på grunn av en eller annen mystisk sykdom, bare i stand til å se ti filmer i løpet av hele sitt liv. Du må velge hvilke. Hvilke velger du da? Om du velger tankevekkende, kule, morsomme, historisk viktige, triste eller glade filmer blir da ditt eget valg. De du selv syns er uunnværlige. Og NEI, jeg mente ikke at man skal velge filmer som passer spesielt for mennesker med sykdom eller i en vanskelig livssituasjon. La setningen i ingressen «de man MÅ ha sett før man dør» også være en rettesnor. Dere klarer sikkert å finne en slags rød tråd i alt dette……. 🙂
pst77
Ingen bør gå gjennom livet uten å ha sett en porrfilm…
Anders Hofseth (NRK)
Et godt poeng! Men kanskje litt kleint for alle parter om det er foreldrene som skal vise den?
Hans A Rosbach
Fullstendig umulig selvsagt, uansett hvilken tolkning man skal legge i kriteriene.
Et par filmer jeg ikke finner på listene her er:
Dreiers La passion de Jeanne d’Arc. Det var så stille i salen at en fallende knappenål hadde skremt oss alle sammen.
Johnny Got His Gun var en rystende film. Sov vel ikke helt godt den første uken etterpå tror jeg.
Så kan man jo lett nevne noen av de mer opplagte:
De syv samuraier.
Bergmans syvende segl, eventuelt en annen fra omtrent samme tid.
Så er det vel en grunn til at alle her vet hva rosebud er, Citizen Kane er ikke til å komme utenom.
Jeg vil ha med Andrei Rublev.
Tess av Polanski
2001 er en god kandidat til å representere Kubric, men man kan jo godt gå et par filmer frem eller tilbake i hans produksjon og nesten trekke lodd. Eller kanskje velge Barry Lyndon.
Umulig å ikke ha Alfred Hitchcock på listen, jeg ville vel valgt Rear Window.
Diktatoren eller Modern Times? En av dem må med.
Dermed var ti på plass uten Wajda eller Fassbender. Et par italienske kunne sikkert fortjent plass. Jeg mangler dessuten plass til to britiske offiserer (tidenes beste inntreden i en offisersklubb, og en brobygger).
Det er bare en av disse jeg ikke gjerne ville sett om igjen en gang til.
Anders Hofseth (NRK)
Fin og velfundert liste 🙂 Mye av det du nevner er meldt inn i skjemaet selv om ingen har hentet dem frem i kommentarfeltet.
Hvilken av dem er det du ikke ville sett om igjen?
Hans A. Rosbach
Johnny Got His Gun. En gang var nok.
Trond M.
Nesten litt skuffende at ikke listefilmen over alle listefilmer: «High Fidelity», er med på noen av listene.
Anders Hofseth (NRK)
Hehe. Godt poeng 🙂 Heldigvis: Det finnes langt mer enn du ser her; i innsamlingsskjemaet er den kommet inn endel ganger.
Arild Hansen
Hvis ingen har nevnt Back to the Future så må den med. I mine øyne er dette tidenes beste og mest undervurderte sci-fi og fantastisk film (er) for barn 🙂
Jon
Her er mine ti.
Når jeg ser på listen er det bare to jeg ikke har vist barna ennå. Det er ingen tid å miste 🙂
Flåklypa Grand Prix
Min nabo Totoro
Kabhi Khushi Kabhie Gham
Star Wars IV
Crouching Tiger, Hidden Dragon
Charlie og sjokoladefabrikken
Chocolat
The Great Dictator
Fantasia
The Nightmare Before Christmas
Tore Kjelbergnes
Min Populistiske favorittliste, rekkefølgen er heller urelevant
1: StarWars Iv, V VI
2: Jaws
3: Batman, The Dark Knight
4: Back To The Future part 1
5: The Good Bad And The Ugly
6: Raiders Of The Lost Ark
7: The Life Aquatic With Steve Zissou
8: The Pink Panther Strikes Again
9: Pulp Fiction
10 Fight Club
AXP
Takk for denne artikkelen NRKbeta! Fikk meg til å tenke litt annerledes på mine eksisterende topplister. Jeg la da litt mer vekt på betydningen av filmene filmhistorisk, samt prøvde å få fram en variasjon i sjanger og tidsepoke, enn jeg ville gjort i en helt personlig leste:
1. The Good, the Bad and the Ugly (1966)
2. Alien (1979)
3. The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (2001)
4. The Matrix (1999)
5. Vertigo (1958)
6. Ying xiong / Hero (2002)
7. Jurassic Park (1993)
8. Back to the Future (1985)
9. Schindler’s List (1993)
10. City Lights (1931)
Jeg syns The Return of the King er den beste i LOTR-serien, men i denne settingen blir det meningsløst å vise den til barna først. Får heller håpe de blir fristet til å se resten etter The Fellowship of the Ring, hehe..
Tre andre filmer jeg slet med å fjerne fra listen var Taxi Driver, Metropolis og Rear Window. Betydningsfulle og knallgode filmer på hver sin måte.
Anders Hofseth (NRK)
Gleden er fullt og helt på vår side. Morsomt å se hvor mange ulike tankerekker vi har stelt istand.
Gunnar Jensen
Hei NRK.
Fint med en kanon.
😉
Shawshank redemption
Hangover
Alien
Aliens
Toy story 1,2,3
Christopher Nolan’s trilogy om Batman.
Enkelte av disse er allerede nevnt
Men skulle dette være en form for avstemning. så prøver jeg.
Gunnar
Elin
Jeg har Wim Wenders’ Der Himmel über Berlin fra 1987 (med den noe teite engelske tittelen «Wings of Desire») på topp.
Resten av mine favoritter var det vanskelig å sette i rekkefølge, men The Princess Bride, Casablanca og Cinema Paradiso kom i hvert fall høyt opp. Lite action/vold/krig der, altså. Blade Runner ble kanskje ytterpunktet sånn sett…
Erling
Har du sett de der filmene, synes du kanskje at de er litt skumle for barn eller vanskelig å forstå, men jeg er barn selv og forstår alle de filmene XD.
Rainman (1988)
War Horse (2011)
The kid (1921)
2012 (2009)
Frihetens regn (1994)
Det er det jeg kommer på.
Ole
Her er min liste 🙂
Oldboy
Children of Men
City of God
Enter the Void
Requiem for a Dream
2001 a space odyssey
Blade Runner
The Matrix
Donnie Darko
moon
Trond
Listen fra meg er som følger:
• The Darjeeling Limited [2007]
• Gandhi [1982]
• The Pianist [2002]
• It’s A Wonderful Life [1949]
• Le Scaphandre et le papillon [2007]
• Le fabuleux destin d’Amélie Poulain [2001]
• Lawrence of Arabia [1962]
• Life of Brian [1979]
• Trois couleurs: Rouge [1994]
• Bin-jip [2004]
Anders Hofseth (NRK)
Da har jeg – inspirert av hva andre har skrevet – klart å lage min egen liste. Det var ikke så vanskelig å lage en shortlist, men det var jammenmeg vanskeligere enn jeg trodde å komme ned i ti!
Jeg lurte meg selv og tok bort filmer jeg regnet med barna kom til å møte på egenhånd uansett, sånn som The Godfather 2 (og iogforseg resten av serien), Pulp Fiction og Apocalypse Now! (eller – jeg måtte jo ha med Casablanca uansett, så helt lurt ble jeg nok ikke). Men listen ble primært filmer de kanskje ikke ville sett uten mitt hjelpende dytt:
01 Casablanca
02 Kaos
03 Lawrence of Arabia
04 Burnt by the Sun
05 Festen
06 Princess Bride
07 Life of Brian
08 To Kill a Mockingbird
09 Short Cuts
10 Man Bites Dog
Under streken var titler som Apocalypse Now, Deliverance, La Vita è Bella, Down by Law, Der Untergang, La Belle Histoire, The Godfather 2, 12 Angry Men, Att Angöra en Brygga, Monty Python and the Holy Grail, Tough Guys Don’t Dance, A Clockwork Orange, Being There, Bambi, Pulp Fiction, My Dinner With André, The Wizard of Oz, Brazil, Delicatessen, Cinema Paradiso, Withnail & I, The Good, The Bad & The Ugly, Fargo, Reservoir Dogs, Fanny & Alexander, Cop Land, Underground, Das Leben der Anderen, Snatch og The Bridge on the River Kwai – men de fikk jeg ikke lagt inn. Ser heldigvis at de fleste likevel er representert i det store skjemaet.
Mann 1966-modell
He-he, viste selv «The Princess Bride» for ungene forrige uke (fant den på Netflix). De falt for humoren, og det var et artig gjensyn også for gamlefar …
Når — og hvordan — blir filmkanonen offentliggjort?
Anders Hofseth (NRK)
«My name is Inigo Montoya. You killed my father. Prepare to die.», som barna mine gikk rundt og sa i ukevis etterpå.
Sitter og vasker data nå – ganske heftig å rydde i fritekst med 10 000 ulike måter å skrive 2001: A Space Odyssey på. Vi får gjort noe maskinelt, men det trengs endel manuelt arbeid først. Så er jeg bortreist neste uke, så det blir nok neppe før godt uti februar. Stay tuned.
Gerhard
Hei
Me er godt uti februar nå…noko oppdatering på status og når lista kjem?
Anders Hofseth (NRK)
Jeg tror ikke jeg rekker jobbe videre med det før ca 7. mars – har et prosjekt hengende over meg som brenner mer.
Det er litt jobb å lage, men med i overkant av tusen bidrag, bør det bli OK 🙂
Elisabeth
Det tar muligens et helt liv å lage en sånn liste som man kan stå for hundre prosent – jeg er, tross alt, bare 39 år. Men med min livserfaring så langt (og i helt tilfeldig rekkefølge), her er min liste:
Man on Wire
Sling Blade
The Piano
Cinema Paradiso
Frankie and Johnny
The Mission
The Remains of the Day
Le scaphandre et le papillon
The Shawshank Redemption
Finding Neverland
Beate
Ikke i noen bestemt rekkefølge. Dette er det jeg kommer på i farten, den ville sikkert se annerledes ut i morra:
Piano imdb.com/title/tt0107822/
Festen imdb.com/title/tt0154420/?ref_=sr_1
Chihiro og heksene imdb.com/title/tt0245429/?ref_=sr_2
Mitt liv som hund imdb.com/title/tt0089606/?ref_=fn_al_tt_1
Sense and sensibility imdb.com/title/tt0114388/
Vår, sommer, høst, vinter… og vår imdb.com/title/tt0374546/?ref_=fn_al_tt_1
Gandhi imdb.com/title/tt0083987/?ref_=sr_1
Kirikou og trollkvinnen imdb.com/title/tt0181627/?ref_=sr_1
Bride & Prejudice imdb.com/title/tt0361411/?ref_=sr_3
Hero imdb.com/title/tt0299977/?ref_=sr_3
stf
Siden registrerings-skjemaet er plugget fra pga. nazi-tidsfrist så kommer lista her i stedet:
Brazil
Top Secret
Blues Brothers
Stalker
Monty Python and the Holy Grail
Duck Soup
Zelig
Toy Story
Gandhi
Stop Making Sense
Molly
Åh, bare jeg hadde funnet denne før fristen gikk ut. Jeg er bare 16, så min liste vil nok forandres over tidene, men (ikke nødvendigvis i riktig rekkefølge):
1. Fight Club
2. Almost Famous
3. Pulp Fiction
4. O’ Brother, Where Art Thou?
5. Psycho
6. Rebel Without A Cause
7. Dead Poets Society
8. One Flew Over the Cuckoo’s Nest
9. Inglourious Basterds
10. Scarface
Skulle gjerne hatt in Reservoir Dogs, The Big Lebowski, What’s eating Gilbert Grape, In The Name Of The Father, Donnie Darko og mange fler, men ti er ti.
Kven kan vi tru på? | Toyni Tobekk
[…] har i alle år vore veldig, veldig gode på burkarinvolvering. Her har folk fått vere med på å seie meininga si om alle slags saker som bloggen tek opp og i tillegg har folk fått vere med og teste ut nye […]
AXP
Når kommer resultatet? Snart to måneder siden frisen gikk ut. På tide å jobbe litt Nrk ;p
Anders Hofseth (NRK)
Problemet er nettopp jobb… Vi som skriver på NRKbeta har ganske mange oppgaver også, og filmkanonen har druknet i jobb som brenner mer, dessverre. Men forrige uke var jeg ferdig med å rense opp i alle variasjoner (det vil antagelig forbause deg hvor mange ulike måter det er å skrive 2001: A Space Odyssey på), og har kokt ned det som så ut som nærmere 4000 ulike titler til langt under halvparten. Håper å få brukt påskeuken (da er det roligere på jobb) til å komme med en førsteversjon. Så må jeg vente til kodehodet Henrik er tilbake fra Bangladesh med å få laget en litt mer fancy interaktiv versjon. Hold ut!
AXP
Takk for oppdatering!
Det er egentlig bare to måter å skrive tittelen på: Den norske måten, og den engelske ;o) Alle som ikke klarer å skrive riktig burde blitt diskvalifisert, hehe..
Bra dere står på :o)
Her er NRKbetas filmkanon!
[…] noen måneder siden spurte vi dere: Hvis dere bare kunne gitt med barna deres 10 filmer i livets ryggsekk; […]