nrk.no

Nå kan du og vennene dine være med i True Blood!

Kategori: TV

Posten Norge har også brukt samme teknologi i sin Digipost Kampanje.
Posten Norge har også brukt samme teknologi i sin Digipost Kampanje.

Vel… Helt sant er det vel ikke at du kan være med i True Blood. Vi innrømmer at vår lett tabloide overskrift denne gangen er litt overdrevet.

Jeg får IM fra Eric Northman
Jeg får IM fra Eric Northman

Det du derimot kan være med i er traileren til sesong 4 av den populære TV-serien. Sesong 4 starter på TV i USA den 26. juni, og i den forbindelse har HBO sveivet igang markedsføringskverna si igjen. Denne gangen har de lagd en tjeneste hvor du kan personalisere traileren ved hjelp av dine Facebook-venner.

Se: «NRKbeta /m venners»-video! (Du må «Like» True Blood-siden for å få se videoen)

Posten Norge har også brukt samme teknologi i sin Digipost Kampanje.
Posten Norge har også brukt samme teknologi i sin Digipost Kampanje.

De første som virkelig gjorde denne typen video til en viral-hit her i Skandinavia var SVT, som allerede i 2009 var på banen med sin lisenskampanje på tackfilm.se. Posten gjorde noe av det samme med sin Digipost-kampanje tidligere i år, men la lista enda litt høyere enn SVT ved å mappe et stilbilde i «3D» på mennesker i videoklipp med historisk betydning fra Norge.

Nå har altså HBO dratt strikken enda et hakk lengre og integrert dine venners bilder og navn inn i videoen.

Eirik er forsvunnet
Eirik er forsvunnet

Det er firmaet Definition 6 som har laget tjenesten for HBO og ifølge Paul Hernacki som er CTO i Definition 6 er det flere teknologier i sving for å få dette til å spille:

– Bak sceneteppet bruker vi Facebooks API, Googles API’er og Bit.ly’s API. Løsningen er full av Flash, After Effects, PHP og litt open source snacks, sier Hernacki til teknologinettstedet Mashable.

HBO har lenge vært kjent for sine utradisjonelle reklamekampanjer når de skal lansere TV-programmer, som kampanjen i forbindelse med sesong 3 av «True Blood», som vi tidligere har skrevet om her på NRKbeta.

HBO’s Sabrina Caluori, som seiler opp som en av bedriftens stjerneskudd i rollen som «Director of social media and marketing», har følgende å si om årets kampanje:

– Det fansen virkelig vil er å være en del av showet, så denne promoen måtte ha samme produksjonskvalitet som serien har. Vi ville sørge for at du virkelig føler at du er med i en episode, sier Caluori til Mashable.com.

HBOs Sabrina Caluori i paneldebatt på SXSW2011. Foto: Marius Arnesen  /NRKbeta.no
HBOs Sabrina Caluori i paneldebatt på SXSW2011. Foto: Marius Arnesen /NRKbeta.no

At HBO pusher grensene for viral markedsføring, og at de gjør det gjennomført og solid er hevet over enhver tvil. Promokampanjen for sesong 3 ble en snakkis av rang i USA, og det blir spennende å se hvor godt de lykkes med forsøket på å skape en viral-video.

4 kommentarer

  1. Johan Høgåsen-Hallesby

    Nei, men gudbedre så irriterende – tenk hvis resten av verden var slik:

    Du må ‘like’ denne maten for å få spise på restauranten vår,
    Du må ‘like’ denne filmen på forhånd for å få komme inn i kinosalen
    Du må ‘like’ dette landet før du får slippe gjennom passkontrollen.

    Jeg forstår markedsføringsmekanikken, men det er da ikke sånn vi bygger relasjoner over tid.

    Svar på denne kommentaren

  2. Enig i at like-utpressing er fy. Jeg liker å faktisk kunne få muligheten til å evaluere et produkt før jeg eventuelt anbefaler det til mine venner. Og misliker jeg produktet, forbeholder jeg retten til å IKKE like det.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.