Kunstneren Corinne Vionnet begynte å filosofere over at menneskeheten tar veldig mange av de samme bildene av de samme motivene. Så satte hun seg ned med Google, Flickr og andre steder der hun kunne finne bilder.
Hun søkte opp forskjellige kjente steder og fant bilder tatt fra nesten samme vinkel og med nesten samme utsnitt. Så hentet hun ut 200-300 bilder av hvert motiv og la dem over hverandre i datamaskinen.
Resultatet er en billedserie med litt drømmende bilder som viser mange situasjoner og endringer over tid. Et spennende prosjekt som det hadde vært vanskelig å løse uten nettet: http://www.mymodernmet.com/profiles/blogs/hundreds-of-tourist-photos
Baard Hansen
Dette kan alle gjøre ved hjelp av Picasa. Samle bildene dine i en mappe, og lag en collage. Velg funksjonen Multiple Exposure.
Jarle Hammen Knudsen
Det må ha vært en kjempejobb å avklare rettighetene til så mange bilder.
Marius
Det er mange som laster opp bildene sine på Flickr under Creative Commons-lisensen. Det gjør det enkelt å søke opp bilder som man kan bruke til slikt. Fikk 50 tusen treff på «Eiffel» for eksempel
Jarle Hammen Knudsen
Men alle CC-lisensene krever at du navngir opphavsmannen.
Tore
Denne kunsten er satt sammen av flere hundre bilder, som er samlet til enkle, selvstendige verk. Jeg tror at hun derfor verken behøver å avklare rettigheter eller oppgi opphavspersoner.
Jarle Hammen Knudsen
CC-lisensen har ikke noe slikt unntak.
Ellers har vi jo åndsverklovens § 5:
Den som ved å sammenstille flere åndsverk eller deler av åndsverk skaper et litterært, vitenskapelig eller kunstnerisk samleverk, har opphavsrett til samleverket, men denne rett gjør ingen innskrenkning i opphavsretten til de enkelte verk som samleverket består av.
Anders Hofseth (NRK)
Men dersom enkeltverkene det nye verket er sammensatt av ikke lenger er gjenkjennelige som enkeltbilde fordi det er så mange av dem, har det fortsatt verkshøyde når det brukes som generisk råmateriale og ingen ville merket noen forskjell om man tok ut ett av bildene?
Eller kan det sammenliknes med avissiden det er malt på i f.eks. dette verket, der det blir uvesentlig hvem som står bak avissiden – det er den nye bruken som er verket.
Robert
Det minner om kva Cassandra C. Jones har gjort med folks bilete av månen og solnedgongar. Det ligger ute eit intervju her der ein får sjå «filmane» ho har klypt saman:
vimeo.com/10120104
youtube.com/watch?v=5H7WrIBrDRg