Stadig kommer det både lærdom og moro ut av å gå seg bort på internett.
@Futsaeter twitrer om en interessant sak i Advertising Age – hvorfor YouTube-brukere har ADD og hvordan stoppe det. Saken forteller at 1/3 av YouTube-brukerne stikker av før 30 sekunder av filmen er gått. Man må imidlertid registrere seg for å få lese hele rapporten, så vi datt av lasset og konsentrerte oss om videoeksempelet i stedet.
Eksemplet som brukes i saken er en halvannet år gammel viral reklamefilm for øl.
Da vi hadde sett filmen, leste vi en kommentar som satte filmen i en sammenheng. Interessant den også: Time magazine: This Porn's for You: Budweiser's Racy Web Ad
Slik forsvant femten minutter vi muligens burde brukt på noe bedre, men det var både underholdende og tankevekkende – kanskje var det verdt det.
Har dere eksempler på ting dere har snublet over på nett mens dere egentlig burde gjort noe helt annet?
Anders Sandvig
«Har dere eksempler på ting dere har snublet over på nett mens dere egentlig burde gjort noe helt annet?»
Tja… Denne blogposten? 😉
Anders Hofseth (NRK)
Vups. Sorry. Now, back to work! 😉
tanketom
Klassisk eksempel er jo Wikipedia-artikkelen. Som hadde ein interessant link. Som hadde tre interessante linkar. Som igjen hadde ein tre-fire interessante linkar i kvar. Og så har du det gåande…
Aleksander Wiken
Wikipedia er farlig! 🙁
Morten Sickel
Som alltid, xkcd: xkcd.com/214/
😀
M.
Morten Sickel
Uups, skulle selvfølgelig vært under wikipediakommentaren til tanketom.
tanketom
Og ikkje minst — for dei TV/film/serie/bok/popkultur-interesserte — TVTropes. Óg foreviga av XKCD: xkcd.com/609/
Anders Hofseth (NRK)
TVTropes er herlig.
Denne, foreksempel: tvtropes.org/pmwiki/pmwiki.php/Main/RealityIsUnrealistic (med xkcd og greier)
tanketom
Ikkje. Frist. Meg.