nrk.no

Utspekulert bruk av sosiale medier for begynnere

Kategorier: Det sosiale nettet, Markedsføring & Nettkultur


Sosiale medier kan være et svært godt verktøy til å få folk opptatt av det du er opptatt av – forutsatt, selvfølgelig, at du gjør alt riktig. Underskog-innlegget vi her skal plukke fra hverandre er nok ikke skrevet som markedsføring, men det er likevel et godt skoleeksempel.

No Crowd Surfing (Creative Commons) Foto Clagnut på Flickr
No Crowd Surfing (Creative Commons) Foto Clagnut på Flickr

Underskog kaller seg selv et nettsted der folk som er interessert i underskogen i norsk kulturliv kan hjelpe hverandre å finne det som er verdt å få med seg i byene og i livet. Ettersom det er et lukket, invitasjonsbasert forum, kan man si at Underskog i enkelte sammenhenger inneholder en høy andel av de såkalt riktige menneskene, selv om det ikke er i nærheten av Facebook i størrelse.

Innlegget er et ønske om hjelp til en spesifikk oppgave fra en underskogbruker. Og ettersom vedkommende er i utlandet, mens de hun snakker med stort sett er i Norge, så regner hun vel ikke med at de dukker opp på slippfesten hun arrangerer. Men la oss nå late som om de hun snakker med er samme sted som henne og er potensielle gjester på slippfesten og potensielle kjøpere av boken før vi leser teksten:

underskogpost

Gevinster

La oss se hva hun får til med dette:

• Hun burde i hvertfall få hjelp med det uttalte problemet sitt: Finne riktig musikk.

Men hva får hun til i tillegg?

• Hun klarer å fortelle en ganske spot-on målgruppe at hun skal ha en slippfest – kanskje dukker de opp?

• Hun klarer å spre informasjon om boken som skal utgis – kanskje kjøper de den også?

• Hun har rik mulighet til å skli ytterligere bakgrunnsinformasjon naturlig inn – og jeg får til og med lyst til å lese bakgrunnsinfoen og klikke på lenken for å kunne bidra på en best mulig måte (dette blir jo tross alt en uformell konkurranse mellom musikknerder i å komme med de kuleste og mest innforståtte forslagene og «vinnersjansene» øker med informasjonen jeg har)

• Hun skaper et eierskap hos dem som bidrar inn med musikkforslag – kanskje får de ekstra lyst til å komme og se om deres forslag har blitt tatt med. Kanskje kommer de også i riktig frame of mind til å ha lyst på boken?

Kostnader

Som i alle andre samfunn, formelle som uformelle, er det ikke kostnadsfritt å bruke samfunnet til å oppnå det man ønsker og det finnes både skrevne og uskrevne regler. Og man skal –som med alt annet- ikke gjøre det samme hver gang og hele tiden, da mister det effekten. Men om man har noe på hjertet og er villig til å følge reglene, kan sosiale medier der gruppen man ønsker å treffe allerede er, være en veldig god kanal. Definitivt billigere, sannsynligvis bedre og sannsynligvis også med høyere oppmerksomhet enn en helside i VG for akkurat dette tilfellet.

Forutsetningen er selvfølgelig at man kjenner kodene (for eksempel at man ikke roper der andre hvisker), at man IKKE ER KJEDELIG, at man lytter minst like mye som man snakker og at man ikke gjør seg irrelevant ved å mase for mye. Man må også bidra så mye tilbake at man regnes som en av gjengen.

Vi har tidligere på NRKbeta snakket om kunsten å twitterspamme, om Effekten av sosiale medier vi har satt opp Fem tips for suksess på det sosiale nettet og vi har brukt metaforen Den store festen. Dette siste er ganske viktig å huske på. Du står på mange måter i noens kjøkken i et slags cocktail-party og folk har allerede en samtale gående. Dersom du velger å butte inn, er det viktig å ha alt på stell; ikke alle gir deg en sjanse #2. Og hvis de andre på festen ikke snakker som telefonselgere, bør du være sikker på at det kommer til å funke før du gjør det selv.

Men underskogbrukeren i eksempelet har fått det til alt sammen og vi ønsker henne lykke til med både musikkvalg og boklansering.

9 kommentarer

  1. Apropos Underskog, fra alt jeg har hørt om Underskog så virker det veldig som en et lukket nettverk for eliten. Denne artikkelen bidrar ytterligere til den oppfatningen. Jeg blir i utgangspunktet veldig skeptisk til sånt som er ‘unntatt offentligheten’ og kun ment for en svært eksklusiv del av folket. Jeg er sikker på at nettverk som dannes på Underskog utnyttes aktivt ellers i kulturlivet (spesielt i Oslo) og kan gi veldig store fordeler.

    Men det hadde jo vært morsomt å bli sluppet inn bak dørvakten og sett seg rundt i VIP området 😉

    Svar på denne kommentaren

  2. Anders Hofseth (NRK)

    @peder. Min opplevelse av underskog, er at det er litt som kommentarfeltene på nrkbeta eller twitter. Et trivelig sted å slå ihjel tid med likesinnede og man kan finne ut litt om hva som rører seg.

    Men jeg er redd du tillegger det mer trøkk enn det har… Slik virker det kanskje med mange fester der man bare kan se utydelige bevegelser gjennom vinduene 😉

    Svar på denne kommentaren

  3. Peder: du er veldig skeptisk, men det er helt til du får bli med;-)

    Som Anders skriver: Så mye trøkk er det nå ikke i skauen, det går mye i flaue historier, ellevill detaljdiskusjon om kjønnsroller og politisk korrekthet, konspirasjoner, hersketeknikk, Mac-problemer, Hawk-sandwicher og ikke minst TBT. TBT kan i og for seg alle få innsyn i:

    http://thepiratebay.org/torrent/5116679

    Svar på denne kommentaren

  4. Øyvind Solstad (NRK)

    @Jarle: Jeg har vært medlem i snart tre år, og ennå ikke fått invite. Men jeg bruker jo det ikke så det er sikkert derfor. Min ærlige mening er at de har skuslet bort noe som var veldig kult ved å være for snobbete på invites etc.

    Men kulturkalenderen deres er helt fantastisk!

    Svar på denne kommentaren

  5. Øyvind: Om du hadde fått en eneste invite, og ikke ti i måneden, så hadde du tenkt deg litt om på hvem som skulle få denne inviten, og ikke bare vurdert en eller annen tilfeldig wanker som ikke kan tilby så mye. Det blir selvsagt ett litt snobbete preg på hele greia for de som ikke er medlem i Underskog og absolutt vil inn, men samtidig så er det ikke noe vits i å lage en blåkopi av alle andre nettforum.

    Dessuten:Det er og blir en gang sånn at de som ikke er med tror det er mye kulere enn det egentlig er.

    Kulturkalenderen er deilig.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.