Det sosiale nettet, Musikk og lyd, Nettjenester, Software & Streaming

En svenske, en nordmann og dilemmaet rundt eie eller leie


CC Bilde av <a href='http://flickr.com/photos/metrojp/92038203/'>Orange_Beard</a>» title=»Listen 2ME» width=»560″ height=»408″ class=»size-medium wp-image-5836″ /></a><figcaption class=CC Bilde av Orange_Beard
Spotify er fenomenet som har feiet inn i de norske hjem i løpet av de siste ukene, og vært den første skikkelige katalysatoren når det kommer til å endre musikkvanene til folk flest.


Der vi før har eid musikken i form av enten fysiske medier eller digitale musikkfiler, introduserer Spotify for første gang et solid tilbud av streamet musikk, og det å «leie» musikken er plutselig blitt et reelt alternativ.

Svensken

Spotify, som i utgangspunktet ble grunnlagt av svenskene Daniel Ek og Martin Lorentzon, opererer med en gratisversjon med reklame mellom sangene, og en betalingvarianten «Spotify Premium», hvor man for 99 kroner i måneden har tilgang til all musikk i biblioteket uten reklamen.


Spotify har et imponerende utvalg melodier i sin database, selv om de nylig ble nødt til å fjerne deler av musikkbeholdningen sin grunnet rettighetstrøbbel.

Vi skulle gjerne sett at søkefunksjonaliteten hos Spotify var bedre og mer avansert, men det vi definitivt savner mest er muligheten til å bygge opp ditt eget «arkiv» ved hjelp av favoritter. Den eneste muligheten du har til å «ta vare» på din musikk nå er spilleliste funksjonaliteten. Å gå rundt å «huske» all musikken man liker for å så søke den opp hver gang, fortoner seg som litt tungt i lengden.

Det som imidlertid ser ut til å være Spotifys store fortrinn er flørtingen med sosiale medier. Spotify har ikke på noen måte like god sosial funksjonalitet som for eksempel iLike eller LastFM, når det kommer til anbefaling og sosialt nettverk, men har åpnet for deling av spillelister, artister og låter.

Det er også mulig å dele en spilleliste med flere slikt at alle er med å bygger spillelisten. Sjekk NRKbeta «Best of 2008» spilleliste. (Spotify link)

En fin måte å finne ny musikk på i Spotify er ved å bruke radiofunksjonaliteten, hvor du kan velge musikksjanger og tidsepoke for å skreddersy din egen radiokanal.

Spotify kjører en teknisk løsning hvor de benytter seg av en hybrid mellom streaming og P2P.

Nordmannen

De svenske gutta i Spotify har på mange måter banet vei for denne type musikktjenester, men det er også andre, mer nærliggende krefter på banen.

Det norske firmaet Aspiro utvikler for tiden programvaren med arbeidsnavn «Wimp». Programmet er foreløbig er i en lukket Beta, og Aspiro håper å kunne slippe Wimp (som sikkert blir hetende noe helt annet) i løpet av sommeren.


Wimp er på på mange områder svært lik Spotify, men når det kommer til finansieringsmodell tenker Aspiro og musikksjef Nils Juell litt anderledes enn Spotify-gjengen:

– Om man regner litt på det (og kjenner faktorer som hva plateselskapene og TONO skal ha) så ser man at det skal et rimelig solid antall brukere til for å få det til å gå opp med annonsefinansiering. Om man ser på markedet for lyd-annonser (mao. radiospots) i Norge i fjor så var det på ca 200 mill, og det vokser vel ikke i disse finanskrisetider. Så da skal de ha ganske gode annonseselgere for å klare å hente inn nok annonsekroner på annonsering mellom hver 5. låt og en kostnad på ca 40-50 kroner til labels/TONO pr bruker pr måned.

Aspiro satser på at folk vil være villige til å betale mellom 60 og 100 kroner pr mnd i en abonnementsløsning for å få tilgang til deres musikkarkiv.

– Vi satser på at man ikke bare skal streame til PC/Mac, men også kan kjøpe låter direkte i spilleren og laste ned som MP3, i tillegg til både applikasjonsbasert (som iWimp) og browserbasert streaming (i WAP browser på Nokia og SE termialer), sier Juell.

Noe av problemet med Spotify er at det er umulig å lytte til musikken på annet enn PC/Mac, selv om også Spotify har signalisert at de med tid og stunder har tenkt å åpne opp for mobile enheter. Hos Aspiro har de allerede utviklet iWimp for iPhonen hvor man over 3G nettet har tilgang til det samme musikkarkivet som man har på PC/Mac.

Noe av det vi liker absolutt best med «Wimp» er muligheten man har til å selv lage seg favoritter. Man kan altså bygge opp sitt eget musikkarkiv, og ikke måtte søke for hver artist/låt man skal.

Av det vi savner fra konkurrenten Spotify er definitivt muligheten til å dele lenker til artister, spillelister og låter. Det sosiale aspektet med de nye musikktjenestene er noe man ikke skal undervurdere.

Dilemmaet rundt eie eller leie

Tradisjonell CD og Aspiros iWimp

Både Wimp og Spotify som tekniske løsninger er overtrufne. Når jeg kan sitte i bilen min og ha tilgang til svære musikkarkiver, og lytte til disse på iPhonen over alt hvor det er 3G dekning, definerer det en ny type musikkopplevelse for meg, og nye ting har jo en lei tendens til å også mane fram nye problemstillingen.

I dette tilfellet er problemstillingen rett og slett om vi vil eie eller være avhenging av å leie musikken «vår».

Det er mange fordeler med løsninger som Spotify og Wimp. Den mest åpenbare er at jeg aldri kommer til å miste musikkarkivet mitt. Det forsvinner ikke i brann, tjuveri eller bortsurring, som jo fysiske CDer og LPer har en lei tendens til å gjøre. Arkivet forsvinner heller ikke når noen mister en harddisk i bakken, eller får frastjålet en lap-top. Det ligger trygt og godt på serveren til de som tilbyr meg tjenesten.

Ulempen er jo åpenbart at jeg er blitt veldig avhenging av min musikktilbyder. For svært mange er musikk noe man har et personlig forhold til og ønsker å eie. Hva skjer den dagen jeg vil bytte mobiltelefonabonnent, og har all musikken min hos Telenor, eller Apple for den del av saken?

På den andre siden har vi alltid lånt bøker på biblioteket, leid VHS film hos filmsjappa på hjørnet og aldri (før DVD’ens inntog) hatt muligheten til å eie TV-programmer.

Kanskje har musikksjefen hos Aspiro rett når han tror løsningen ligger midt imellom leie og eie:

-Vi tror jo det er behov for både å leie og eie, litt avhengig av bruksmønster. Pendler man med fly fra Oslo til Bergen hver dag er streaming dårlig egnet, men da kan man laste ned spillelistene sine og høre dem offline. I stuen derimot er man som regel på nett og kan enkelt streame musikken.

Kloke tanker om å eie eller leie kan det også leses mer om hos Kevin Kelly

What’s Next?

Spotify og Wimp er de første programmene ut som på alvor tilbyr deling av musikk, men markedet for leie er så uendelig mye større enn kun musikk.

Hva med e-bøker, TV-serier, filmer, applikasjoner eller spill?

Spotifys grunnlegger Daniel Ek avslører til gamesindustry.biz at de godt kan tenke seg og utvikle et «Spotify for games» og titter vel på den måten litt forsiktig inn i glasskula.

40 kommentarer

  1. Det går veldig bra å bruke Spotify i Linux også! Noe dere jo forsåvidt har nevnt siden dere sa «PC», men noe sier meg at selv så kompetente folk som dem som skriver og leser NRKbeta tenker «Windows» når dere skriver «PC» på den måten der. Jeg håper dere vil bytte det til «Windows/Mac/Linux», og ikke bruke «PC» som et synonym for «Windows» i framtiden!

    Det er faktisk viktig, fordi når man alltid sier «PC» og mener «Windows», så bygger man opp om tanken om at det ikke finnes noe alternativ til Windows på PC.

    Svar på denne kommentaren

  2. Spotify er helt genialt, som det står i artikkelen så mister man aldri musikkbiblioteket sitt, og det er et hav at musikk som en burde finne noe til en hver smak.

    Bare reagerte på at vi må søke opp våre egne favoritter i spotify, det var nevnt som negativt i denne artikkelen.
    En kan jo bare lage en liste som heter favoritter, legge til sine egne favoritter når en finner dem. Da slipper man å søke hele tiden, og listen blir bare lengre og lengre. Genialt nok kan man også dele listen sin med andre.

    Svar på denne kommentaren

  3. Ønsker Spotify alt godt! Flott at inviten min kom til nytte Øyvind! (Eier av spillelista over. Hører på den nå…)

    Litt innspill:
    Til nomadisk bruk er Spotify genialt. Jeg har brukt Spotify i snart et år nå og den er klart mest populær på fest. Først spiller jeg fra egen liste, deretter oppfordrer jeg folk til å søke opp låter og lage egne spillelister på festen. Det er alltid en person foran PC’en konstant. Samarbeid om spillelister i forkant av fester er også nice, men som dere sier er ikke Spotify gode nok på å få opp brukerinvolvering og awareness rundt delingen, ennå…

    En annen ting er at hvis mobil-appen blir en suksess, så blir den ikke en suksess. (Kapasitetsdilemmaet). Jeg tror ikke 3g klarer å levere stabil QoS ved mobil bruk. LTE kanskje…. (iPhone + Wi-fi + lader i veggen bør funke, mao nomadisk bruk)

    Dere peker på kjernen: Leie eller eie, eller noe midt i mellom. Har jeg ikke egentlig betalt for musikken jeg hører på Spotify gjennom å bli utsatt for reklame? Bør jeg ikke da lovlig kunne laste ned musikken og ta den med meg i podden? De neste 2-3år vil ikke den gjengse nordmann ha råd til eller en terminal som gjør mobil spotify mulig… Man vil jo gjerne ha musikken med seg på bussen også (…selv om Radioresepsjonen er å anbefale.)

    En funfact: Spotify er delvis norskeid gjennom Northzone Venture: http://www.northzone.com/portfolio/investments-by-segment/consumer-applications/spotify/

    -vebjørn

    Svar på denne kommentaren

  4. @Thomas: Wimp er skrevet i Adobe Air og skal følgelig også fungere på Linux, uten at jeg har testet det.

    @Jørgen Upsaker: Nix. Spotify finnes ikke på mobilen enda desverre.

    @NWA: Ikke helt enig med deg her altså. Det er veldig stor forskjell på å kunne bygge opp et arkiv av artister, i motsettning til kun ha en laaaang spilleliste med de sangene man liker i vilkårlig rekkefølge.

    Svar på denne kommentaren

  5. Men hva har dette med NRK å gjøre? Hva innholdsleverandøren Aspiro driver med kan vel Aspiro skrive om selv? Jeg vil høre hva NRK kommer med! Hvilke nye tjenester kan vi vente fra den kanten med video og radio og tekst og bilder? En mediacenter-app eller nett-side/tjeneste i flash eller silverlight eller ajax? Eller et åpent API som gir deg tilgang til hele NRKs video og lyd-arkiv, helt åpent og fritt? Ikke hvordan Aspiro skal loppe kontantkortene til store og små 🙂

    Svar på denne kommentaren

  6. @Thomas

    Hvis NRK bare skal publisere nyheter om NRK så blir det jo litt kjedelig her ?

    Spotify og tilsvarende tjenester er jo noe det er interessant å lese om, på lik linje med at Telenor snart skal selge iPhone og at Facebook endrer TOS.

    Svar på denne kommentaren

  7. @Thomas: Dette har naturligvis, som det forhåpentligvis kommer tydelig fram av artikkelen, ingen verdens ting med selve NRK å gjøre. (Iallefall ikke på nåværende tidspunkt 😉 )

    Det HAR imidlertid svært mye med hvordan vi konsumerer media å gjøre. Tjenester som Spotify og WIMP representerer en prinsipiell endring i hvordan vi forholder oss til media i dagliglivet.

    NRKbeta er ikke et nettsted som kun omhandler NRK og hva vi gjør i NRK. Ca 90% av alle artikler vi skriver omhandler generelle trender, endringer og tjenester på Internettet.

    Vi setter enorm pris på våre lesere, og bidragene fra dere i kommentarfeltene på de ulike artiklene våre er av stor verdi, både for oss som nettsted, og for andre brukere.

    At vi klarer å ha en såpass høy kvalitet på debatten på artiklene, krever imidlertid at brukerne våre følger med, og skjønner hva NRKbeta er. Her ser det ut til at du kan gjøre en bedre jobb Thomas 😉

    Anbefaler deg å lese litt flere av våre artikler og ta en titt på hvordan de andre leserne bruker kommentarfeltet, vi liker nemlig veldig godt når folk bidrar konstruktivt til våre artikler 😉 Evt kan du også skumme gjennom vår «Hva»-side: http://nrkbeta.no/hva/

    Når det er sagt er det notert at du ønsker å høre mer om hva vi driver med i NRK og vi kan love deg at så snart vi gjør spennende ting så dukker det opp her på NRKbeta 🙂

    Svar på denne kommentaren

  8. @Marius Arnesen
    Jo, jeg har fått med meg det, og ser at NRKbeta skriver mye rundt de nye mediene, Web 2.0 osv. Håper ikke innlegget mitt blir sett på som sutring, men mer et ønske om flere saker med sterkere relasjoner til det dere i NRK driver med, det være seg på web, radio, tv og andre spennende prosjekter som superia (?) osv osv.

    Jeg liker NRKbeta godt, og har fulgt siden nesten fra starten, selv om jeg sjeldent tar tastaturet fatt for å diskutere.

    Regner med dere fortsetter å lage gode saker som i dag, men jeg ønsker meg enda litt flere om hva dere driver med. Siden du peker til sier jo nettopp at NRKbeta skal være NRKs sandkasse for ting og tang, og da ser jeg ikke helt interessen av at dere skriver om Aspiros planer om nye forretningsmodeller? Med mindre dere kanskje har planer om å prøve det samme?

    Når det gjelder nye tjenester fra dere har vel Superia, som jeg nevnte tidligere, har vel bare fått en sak? Hvordan går det med ny nett-tv og api? Nytt bakkenett og mulighetene som ligger der? Dere gjør sikkert mye mer som vi ikke vet, og det er gjerne slike ting jeg ønsker å lese om her. Ta det som et innspill, og er dere helt uenige er selvsagt det helt ok. Takk uansett for mange fine saker, selv om jeg personlig ikke har denne på min topp-5-liste.

    Svar på denne kommentaren

  9. Aspiro er inne på noe veldig vesentlig angående Spotify, nemlig mengden av reklame Spotify må servere sine brukere for å kunne tjene penger på dette. 40-60 kroner i måneden per bruker er mye.

    Spotify sin tilnærmelse med invites og reklamefri musikk for å lokke nye brukere og få god PR, har vært genial. Det skal bli spennende å se hva som skjer med brukermassen den dagen Spotify virkelig slår på reklamen. Få medier ser ut til å ha fått med seg at en av Spotify-gründeren også er gründeren av verdens største affiliatemarkedsføringsselskap – TradeDoubler.com. Spotifys lederskap har med andre ord god erfaring med å bygge opp annonseplattformer og det er nettopp det de gjør med Spotify.

    Svar på denne kommentaren

  10. @Thomas: Som det sies over her: Om vi bare skulle skrive om NRK, ville det blitt kjedelig her. Vi er rett og slett NRKs nettsted for teknologi og nye medier, og da skriver vi om saker som omhandler disse temaene.

    Så er det kjempehyggelig at du etterlyser flere saker om ting vi i NRK arbeider med. Det er et mål for oss også. Både at vi som er den faste kjernen i NRKbeta skriver mer om prosjekter, og at vi får med flere av NRKs mange dyktige medarbeidere til å skrive om det de holder på med.

    Her er noen eksempler:

    Morten Skogly som jobber med blant annet urørt, spiller og spillelister.
    Helge Krabye – som jobber med lyddesign
    Nina Nordbø – som jobber med nett i P3
    Erik Bolstad – som er redaktør for yr.no
    Anders Hofseth – som jobber med utviklingsprosjekter
    Glenn Slydal Johansen – som jobber med interninformasjon

    Og vår nye sjef for Nye medier, Sindre Østgård vil skrive her på NRKbeta om hvilke spennende ting dere har i vente for NRKs mange tilbud på nett og nye medier.

    Svar på denne kommentaren

  11. Spotify har skrudd på reklamen i den siste oppdateringen. Det virker som de har fjernet Gareth from SnowPatrol-reklamen som var den eneste jeg noen gang hørte også.
    Hvis de bare skal ha bildereklame mot at jeg får høre så mye musikk jeg vil skal ikke jeg klage.

    Svar på denne kommentaren

  12. @Jørgen Upsaker

    De tester reklamer, de har ikke begynt å utnytte det til sitt fulle potensiale. En enslig banner eller en enslig lydreklame fra SnowPatrol er ikke nok til å dekke inn kravet på minimum 40-50 kroner i måneden per bruker.

    Vi kommer til å se svært mye mer reklame hos Spotify. Spørsmålet er om det blir så mye at de færreste gidder å bruke gratistjensten?

    Svar på denne kommentaren

  13. Jag tror det blir svårt för någon annan tjänst att kunna konkurrera med Spotify i framtiden. I nuläget har man 2,4 miljoner låtar (Sverige) och något mindre i de andra länderna. Totalt äger man rättigheter till mer än 6 miljoner låtar. Och man får hela tiden nya kontrakt.

    Alla nya musiktjänster får finna sig i att bli mindre alternativ till huvudaktören Spotify.

    Svar på denne kommentaren

  14. Spørsmålet er vel ikke inntekt per bruker, men heller den samla inntekten kontra samla utgifter? Er ikke det to ganske forskjellige ting?

    I og med at Spotify tilbyr abbonement for en hundrings i måneden, så er vel heller spørsmålet _hvor mange faste abbonenter de får_ totalt?

    Og hvis jeg har rett i det, så blir det avgjørende spørsmålet hvor viktige spotify klarer å bli både for artister og brukere. Kan de få lanseringer og premiærer? Kan de få artister til å linke dem fra websidene og konsertplakatene sine? Får de stort nok arkiv?

    Det er ikke alltid de beste løsningene som vinner. Se på youtube, som teknisk sett er betydelig dårligere enn de fleste konkurrentene, men som beholder ledelsen på grunn av den enorme størrelsen og det sosiale elementet. Her skal spotify drite seg ut for å tape til apiro, trur jeg. Spesielt hvis aspiro krever betaling fra dag én.

    Jeg trur at den som har flest brukere vinner. Brukerne avhenger av arkiv, og arkiv avhenger av avtale med bransjen og først og fremst med TONO. Og det ser ut til å gå som smurt; smurt. Håper det, ihvertfall.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Betalest