nrk.no

BBC styrker nettsatsingen

Kategorier: Media & Mobil


BBC ny forside

I slutten av februar lanserte BBC en redesignet portalforside på bbc.co.uk. Mandag denne uken fulgte allmennkringkasteren opp med å styrke satsingen på mobilportalen.

BBC ønsker å gi brukerne mer kontroll over innholdet på nettsiden. Det er hovedgrunnen som ligger bak de endringene som nå er lansert.

Komponér din egen forside

– Å gi brukerne mulighet til å organisere komponentene av hjemmesiden rundt det som er mest viktig for dem, øker verdien og relevansen for brukerne, sier Tony Ageh, sjef for internett i BBC i en pressemelding.

Som nettbesøker kan du nå komponere din egen forside på bbc.co.uk. Du klikker enkelt på en av boksene forsiden er bygd opp av, og drar den rundt dit du vil ha den. I tillegg kan du både fjerne og legge til flere bokser, for eksempel for blogger, musikk eller underholdning. Du kan også gå inn på hver enkelt boks og definere hvor mange saker som skal vises. Boksene kan igjen utvides eller avgrenses til de geografiske eller tematiske områdene du ønsker å se.

Den nye nettsiden bygger blant annet på såkalt Ajax-teknologi, som innebærer at utformingen av siden kan endres av brukeren uten at selve nettsiden behøver å laste på nytt. BBC har også tatt et skritt inn i «web 2.0» – som betyr at nettsiden legger vekt på interaktivitet mellom brukeren og nettstedet.

BBC lanserte betaversjonen av den nye portalsiden i desember i fjor. Siden den gang har den britiske statskanalen lyttet til råd og endringsforslag fra brukerne og justert portalen.

En forskjell mellom NRK og BBC er at britene ikke får lov til å vise reklame på nettsiden innenfor Storbritannias grenser. Som internasjonale brukere av bbc.co.uk får vi nordmenn se et reklamebanner der britene ser en fargerik bildekarusell til høyre på forsiden.

Tilbakemeldinger på diverse nettsteder tyder på at BBC har lykkes godt med den nye forsiden. Den nye portalen appellerer i stor grad til å bli startsidemat på mange datamaskiner. Noe av det som kommenteres, er at søkeboksen øverst på siden burde gi resultater også utenfor BBC.

Ny mobilportal

Mandag denne uken fulgte BBC opp med å slippe sin nye mobilportal tilpasset den nye utformingen. Intuitiv brukervennlighet og enklere navigasjon har stått i sentrum for mobilsatsingen.

– I løpet av de neste månedene vil mobilsatsingen vår styrkes betydelig, blant annet med dekning av kommende store sportsbegivenheter som fotball-EM og OL i Beijing, sier Matthew Postgate, sjef for mobilsatsingen til BBC i en pressemelding.

BBC vil nå rette markedsføringen av den nye mobilportalen mot fotball-supportere over hele Storbritannia. På utvalgte fotballstadioner vil ”the Beeb” ta i bruk blåtann-teknologi for å sende en lenke til den nye mobilportalen til mobiltelefonene.

NRKs nye forside

Og så minner vi at du fortsatt kan mene mye om NRK.nos forside!

6 kommentarer

  1. Chris-Håvard

    Nå har jeg ikke sett denne siden, men Google har laget en side hvor man kan plassere elementer ganske fritt på siden hvor man kan velge å få opp lister over siste nyheter fra diverse sider + siste eposter fra Gmail osv…

    Svar på denne kommentaren

  2. Mats Taraldsvik

    Reagerte litt på tilbakemeldingen(e) BBC hadde fått, der det ble lagt inn ønske om søkeresultater også utenfor bbc.co.uk i resultatene. Selv forventer jeg resultater fra siden/serveren når slike søkefelt ligger på siden. Når man besøker en side, er det vanligvis for å finne noe på denne siden.

    Unntaket har vært på nettportaler. Når jeg sier har vært, er det fordi de aller fleste nettlesere har søkefelt og søkefunksjoner veldig godt integrert. Det er som regel heller ikke noe problem å legge til egne søk. Generelle søkemotorer på nettsidene tar da bare unødvendig plass, mener jeg.

    Derfor ønsker jeg altså, om NRK skulle låne idéer fra BBC, at søkeboksen er «lokal». Ellers så det ganske så snedig ut. Hva dere skal ha på forsiden til nrk.no, som det var et innlegg om her for ikke så lenge siden, blir jo nærmest et ikke-tema når folk veldig enkelt kan velge det selv!

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.