nrk.no

BBC lar brukerne bestemme forsiden sin

Kategori: Nettjenester


BBC

Den nye forsiden til BBC vil ha moduler som brukerne selv kan bestemme over. Du kan både bestemme hvilke moduler du ønsker å se…

BBC

…og hvilket innhold som skal med innenfor hver enkelt modul.

BBC

Den nye forsiden er foreløpig i beta, og enkelte funksjoner er ikke helt klare ennå. Man kan f. eks. ikke gjøre endringer på den internasjonale delen eller sette vær utenfor UK.

Personalisert

Dette er helt i tråd med en trend som har vart i flere år på nettet, og som ikke kommer til å bli mindre: Personalisering. Amazon.com var tidlig ute med å gi deg personlige anbefalinger ut fra dine tidligere bokkjøp. Nå er dette en funksjon de fleste moderne nettbutikker har.

De fleste sosiale nettverk har store muligheter for personalisering. Du kan velge design, hvilke moduler som skal med, hvilke applikasjoner du vil kjøre (på Facebook) osv.

Trenden ser du også i kjøp av produkter: Du kan bestille iPod med inngravering bakpå, t-skjorter med trykk og farge etter ønske, og sko med eget design.

Filosofien er: Likt, men litt annerledes. Med andre ord: Du vil gjerne være en av gjengen og ha samme tingene som de andre. Men likevel ikke helt likt fordi da er du kjedelig.

Derfor er det slik at det første folk gjør når de får ny mobil, er å endre ringetonen, meldingslyden, bakgrunnen osv. Å ha Nokia eller Telenors standard ringetone er å si det som nerdene kaller «noob» – nybegynner.

4 kommentarer

  1. Ironisk at de kaller det BBC beta.. 😉 Jeg er en av dem som har standard ringetone på min iPhone, da denne fortsatt er «unik» i forhold de fleste andre. Problemet er at vi er seks stykker i klassen min med iPhone, og alle har samme ringetone 😛

    Svar på denne kommentaren

  2. Asbjørn Ulsberg

    Skal bli spennende å se når NRK innfører samme modell og ikke absolutt skal trykke det samme budskapet ned i halsen på alle seere og lesere. Jeg var jo med i et EU-prosjekt kalt ePerSpace som NRK ikke ønsket å være med i lenger som handlet om akkurat dette, nemlig å personalisere absolutt alt innhold levert til alle brukere uansett enhet og innholdsleverandør.

    Da jeg tok del i dette EU-prosjektet fantes det ingen andre i NRK enn jeg og min prosjektleder som faktisk skjønte at dette var noe brukerne var interessert i og kunne ha nytte av. Jeg tror at nå når BBC har innført samme modell, så kan NRK komme diltende etter. Istedet kunne de vært forut sin tid og innført dette da ePerSpace var ungt for 4-5 år siden. Men nei.

    Svar på denne kommentaren

  3. BBC styrker nettsatsingen

    […] BBC lanserte betaversjonen av den nye portalsiden i desember i fjor. Siden den gang har den britiske statskanalen lyttet til råd og endringsforslag fra brukerne og justert portalen. […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.