Microsoft og Facebook har inngått en avtale der Microsoft investerer 240 millioner dollar i Facebook. Microsoft blir også Facebooks eksklusive partner på annonsering, og tar over alt salg av annonser både i USA og resten av verden.
Making this investment and expanding this partnership will position Microsoft and Facebook to better take advantage of advertising opportunities around the world, and is a great win for not only for our two companies, but also our collective users and advertisers.
…sier Kevin Johnson, president for Platforms & Services Division hos Microsoft i en pressemelding.
Facebook opplever en eventyrlig vekst, med over 200 000 nye brukere hvert døgn. Her i Norge får Facebook over rundt 10 000 nye brukere i uka, og har sannsynligvis over 800 000 brukere i Norge nå. Og trafikktallene er ikke mindre imponerende, se flere detaljer i vår artikkel fra FOWA, dag 2. Facebook har nå nesten 50 millioner aktive brukere på verdensbasis, dvs. brukere som har vært innom to ganger de siste 30 dagene).
tanketom
Du skriv ingenting om «kampen» mellom Facebook og Google. Dette er ganske interessant, spør du meg. Eg trur Microsoft måtte få til dette om dei skulle klare å konkurrere med Google på nettreklamemarkedet. Kanskje det er difor dei var villige til å betale nok til å overby Google også?
Facebook – størst i Norge, størst i verden « Sosial på nett
[…] Mens Facebook bare var moro i starten, så er det big business i dag. I 2007 brukte Microsoft 240 millioner dollar på og kjøpte 1,6 prosent av aksjeandelen i Facebook Inc. Dermed verdsatte Microsoft Facebook til tullesummen 81 milliarder dollar. […]