nrk.no

Slik vil kinesiske DJI regulere bruken av verdens droner

Kategori: Droner

Kinesiske DJI har innført egne restriksjonsområder for droneflyving i sin nye app Foto: Marius Arnesen / NRKbeta
Kinesiske DJI har innført egne restriksjonsområder for droneflyving i sin nye app Foto: Marius Arnesen / NRKbeta

DJI, verdens største droneprodusent, lanserte i forrige måned et nytt verdensomspennende system for å kontrollere hvor du kan fly DJI-dronen din og hvor du ikke kan fly den.

Helt siden utbredelsen av kommersielle droner for alvor fikk fart for få år siden, har et av de store problemene vært hvordan man skal kontrollere hvor folk kan fly slik at de ikke utgjør en fare for annen lufttrafikk og omgivelsene forøvrig.

Ulike land har ulike regler, ulike måter å publisere informasjon på og ulik håndheving av lovene og reglene.

Det er altså i dette landskapet det kinesiske DJI nå har tatt grep og lansert sitt Geospatial Environment Online (GEO)-system.

GEO berører selvsagt kun droner produsert av DJI, men ser man på den markedsledende posisjon kineserne etter hvert har fått når det kommer til kommersielle droner, er det klart at systemet vil omfatte de aller fleste konsument-droner som er i bruk.

DJI Spark. Foto: Marius Arnesen / NRKbeta
DJIs minidrone «Spark» Foto: Marius Arnesen / NRKbeta

Problemstillingen ble nylig igjen aktualisert i Norge både da en drone fløy inn området hvor basehoppere skulle lande under Ekstremsporveko på Voss, og under The Weeknd-konserten i Bergen.

I Norge er all lufttrafikk underlagt Luftfartstilsynet, og vi har tatt en prat med dem om ståa rundt disse tingene i Norge. Men mer om det senere.

La oss først se litt nærmere på hva de svært så dominerende droneprodusentene fra Kina har oppe i ermet.

Bygger på DJIs flyforbudområder

DJIs GEO-system bygger videre på et system for «no fly zones» som DJI i lengre tid har hatt på sine droner.

I dette systemet ligger blant annet de fleste lufthavner i Norge inne med et restriksjonsområde som gjør at man rent teknisk ikke får operert dronen hvis man befinner seg inn i dette området. Systemet henter restriksjonsområdene fra Airmap.com.

DJIs områder er likevel betydelig mindre i utstrekning rundt flyplassene enn de gjeldende norske reglene fra Luftfartstilsynet. I gjeldene lovforskrift fra Luftfartstilsynet er i utgangspunktet all bruk av droner nærmere enn fem kilometer fra en flyplass forbudt.

Det DJI GEO imidlertid byr på er en teknisk begrensing som gjør at man faktisk ikke klarer å fly inn i dette området.

DJI Geo er i følge DJIs egne sider for tjenesten, først og fremst laget for å trygge annen luftfart, og vil følgelig ha restriksjonsområder over alle lufthavner – men også fengsler, atomkraftverk og andre «sensitive områder» blir omfattet av løsningen.

I tillegg har man lagt inn støtte for å kunne live pushe ut midlertidige restriksjonsområder i USA, såkalte TFRs.

I Norge foregår kunngjøring av midlertidige restriksjonsområder via NOTAM-systemet, og er ikke støttet i DJI GEO.

DJI har delt inn sine restriksjonsområder i fire nivåer. Illustrasjon: DJI
DJI har delt inn sine restriksjonsområder i fire nivåer. Illustrasjon: DJI

Det eneste området som ikke er en flyplass på listen til DJI i Norge er Ullevål Stadion. Denne er definert som et «Special Area», og har blitt tildelt en ganske omfattende «no fly zone».

Den kinesiske droneprodusenten DJI ønsker ikke at man skal fly drone over Ullevål stadion.
Den kinesiske droneprodusenten DJI ønsker ikke at man skal fly drone over Ullevål stadion.

Restriksjonsområdene i DJIs system er derfor foreløpig på ingen måte fullstendige hva reguleringen av Norge angår, og skal man ut å fly er det alltid en god ide å rådføre seg med Luftfartstilsynets sider for bruk av RPAS (Remotely Piloted Aircraft Systems) i Norge, og Dronelek.no for «Bruk av droner til lek og hobby».

Ikke aktuelt med offisielle norske data hos DJI

I Norge er all lufttrafikk underlagt Luftfartstilsynet som kom med «Forskrift om luftfartøy som ikke har fører om bord mv.» i 2016. Den sier blant annet noe om hvor i Kongeriket man har lov å fly, og hvor man ikke har lov å fly.

Fungerende seksjonssjef for ubemannet luftfart i Luftfartstilsynet, Bente Heggedal, svarer følgende når NRKbeta spør om det er planlagt å forsøke å få disse områdene inn i DJI løsningen:

Foreløpig er ikke det aktuelt. Vi har et system som fungerer godt for all luftfart, og det inkluderer også små og store droneoperatører. Hvis ett objekt eller ett område må vernes, lager vi et restriksjonsområde eller en flyforbudssone på samme måte som vi for eksempel har gjort over Oslo sentrum (R-102).

Bente Heggedal, Luftfartstilsynet

Restriksjonsområdet Heggedal her refererer til er altså restriksjonsområde ved navn «R102», et område som dekker store deler av Oslo sentrum, med en nautisk mil i radius fra Nisseberget i Slottsparken.

Her er det altså forbudt ved lov å fly drone, men det er naturlig nok ingen teknisk begrensning knyttet til det norske lovverket.

Restriksjonssonen R102 over Oslo-sentrum
Restriksjonssonen R102 over Oslo-sentrum Illustrasjon: Google Earth

Kjepper i hjulene for krigføring med hobbydroner

I både Syria og Irak har IS og andre parter i konflikten tatt i bruk billige forbrukerdroner fra blant annet DJI, og modifisert disse slik at de kan slippe granater og dermed brukes som våpen.

DJI restriksjonssoner i Irak.
DJI restriksjonssoner i Irak.

DJI har derfor lagt en rekke restriksjonsområder i sin programvare over både Syria og Irak, slik at det skal bli vanskeligere å bruke DJIs droner til dette formålet.

Dette forhindrer at man kan ta av med en drone hvis man er innenfor disse områdene, men det finnes metoder for å lure systemet.

Den enkleste er å dekke til GPS-mottakeren i dronen med sølvpapir, noe som betyr at den ikke får benyttet seg av GPS for navigering. Dette fører selvsagt til at man må være i stand til å fly dronen uten GPS-assistanse, noe som kan være krevende for en nybegynner. DJI krever også nå at alle nye droner har GPS-dekning og nett-tilgang med jevne mellomrom, slik at det er enda vanskeligere å lure systemet på denne måten.

Videoen under viser hvordan det irakiske politiet bruker modifiserte DJI-droner for å slippe granater i kampen mot IS.

https://www.youtube.com/watch?v=DBtWQ7wX-fw

Den tekniske begrensingen DJI har lagt inn i sin programvare rammer imidlertid også alle andre som måtte ønske å bruke droner fra firmaet innenfor restriksjonsområdene.

Journalister og fotografer er en yrkesgruppe som i større og større grad tar i bruk droner, og på denne videoen tatt av den brasilianske fotografen Gabriel Chaim på oppdrag for CNN, ser man tydelig bruken av aluminiumsfolie for å lure systemet (ved 0min44s).

Mulig å fly i restriksjonsområdene hvis man registrerer seg

DJI har også åpnet for at det er mulig å fly i noen av restriksjonsområdene de har definert gitt at man har innhentet tillatelse fra de ulike instansene som kan gi dette.

I Norge kan man for eksempel fly nærmere en flyplass enn fem kilometer, hvis man har innhentet tillatelse om dette fra kontrolltårnet som bestyrer det gitte luftrommet.

For at DJI-dronen din ikke skal nekte deg dette, må man altså registerer seg hos DJI og melde fra om at du faktisk har lov å fly inn i de forskjellige områdene i deres løsning.

DJI forsøker altså å opprette en verdensomspennende teknisk løsning for å kontrollere hvor droner kan operere, dog kun forløpig for egne produkter.

Noe av problemstillingen for ferske og uerfarne drone-eiere, være seg om man skal fly her hjemme eller ta med seg dronen på reise, er å klare å holde oversikt over lokale lover og regler.

Her forsøker DJI å gjøre verden litt lettere for ikke-profesjonelle dronepiloter, selv om det selvsagt finnes et offisielt system for regulering av droner i Norge allerede.

Overvåkingsdilemmaet

Et annet aspekt ved DJIs GEO er selvsagt det rundt overvåking. Ved å låse brukerne inne i et app-økosystem som kontrollere alle bevegelser du gjør med dronen, og som med jevne mellomrom må ha kontakt med «moderskipet» for å fungere, har DJI titt og stadig blitt beskyldt for å høste data og video fra brukerne og dele disse med kinesiske myndigheter.

DJI selv har jobbet hardt for å tilbakevise disse påstandene, blant annet i denne pressemeldingen fra 2016.


Det er utallige steder man ikke har lov til å fly drone i Norge. Ønsker du å vite mer som det anbefaler vi saken «Skal du ut og fly dronen din i sommer? Slik holder du deg innenfor lovens rammer» her på NRKbeta hvor vi guider deg gjennom regel-jungelen for droner i Norge.

7 kommentarer

  1. Dronen 3DR Solo har hatt slik teknologi så lenge jeg har eid den. I 2015 kjøpte jeg min drone, så at DJI er først ute med slik teknologi er ren og skjær svada. 3DR Solo’s app hadde allerede den gang på sin app et kart som viste forbudtsoner med fargekoder over alt i Norge og ellers i verden.
    Greit at DJI er størst av droneprodusentene. Men litt sjekk av fakta før de får gratis feil reklame hadde vært fint.

    Svar på denne kommentaren

  2. Superfilosof Alexander Eriksen

    De har da ikke lov å regulere noe slikt..
    For å regulere det må de fjernstyre dronen fra kina, og i henhold til norsk lov er det ulovlig å kontrollere droner med mindre man har fri sikt til den…

    De snakker altså om å automatisk ta kontrollen over dronen og fly den tilbake til der den tok av fra.

    Svar på denne kommentaren

    • De tar ikke kontrollen over dronen men de sørger for at dronen stopper i kanten av No-Fly sonene og gir deg beskjed om at du må snu. du vil ikke kunne fly inn i sonen og kontrollen vil ikke reagere på annet enn å gå ut av sonen.

      Kommentar til artikkel er at det er kun 5km no-fly sone i norge til lufthavner (ikke flyplasser) det er en definisjonsforskjell der

  3. Kommentarfelt-quizen vår brukes mye, men ikke for å kommentere

    […] Gjennomsnittlig er det totalt 72% feilmargin på de som har vært innom quizen. Vi tror mange av disse gale svarene må tilskrives den internasjonale oppmerksomheten. Selv nå «sist runde» med mye trafikk fra Independent-saken via Reddit fikk vi mange besøkende som ble møtt med den ferskeste artikkelen vår. Den handler om hvordan kinesiske DJI vil regulere bruken av verdens droner. […]

    Svar på denne kommentaren

  4. Почему тест для читателей сайта на знание его статей не сработал? | Silamedia

    […] 1 марта сайт niemanlab.org опубликовал статью Джозефа Лихтермана об интересном нововведении NRKbeta, технического отдела норвежского издания NRK. В некоторых его статьях перед тем, как пройти в раздел комментариев, пользователю необходимо пройти тест из трех вопросов с вариантами ответа по содержанию публикаций (пример такой публикации). […]

    Svar på denne kommentaren

Vil du kommentere? Svar på en quiz fra saken!

Vi er opptatt av kvaliteten på kommentarfeltet vårt. Derfor ønsker vi å sikre oss at alle som kommenterer, faktisk har lest saken. Svar på spørsmålene nedenfor for å låse opp kommentarfeltet.

Hvem har utviklet systemet GEO for regulering av droner?

Restiksjonsområde R102 har en radius på:

DJI hevder selv at de...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.