nrk.no

Forbrukerrådet med koordinert klage mot Meta

Kategori: Samfunn

VIL SE ENDRING: Finn Myrstad i Forbrukerrådet håper klagen deres kan føre til at Meta gjør større endringer. Foto: Martin Gundersen/NRK



Åtte forbrukerorganisasjoner klager Meta inn for brudd på personvernloven. – Det er ingen som har takket ja til den formen for overvåkning, sier Finn Myrstad i Forbrukerrådet.

Torsdag leverer Forbrukerrådet sammen med en rekke andre organisasjoner en klage på Meta for brudd på personvernloven. De mener at Meta, selskapet som eier Facebook og Instagram, overvåker brukerne sine mer enn de burde.

Klagen kommer etter at Meta har vært i en femårig prosess med det irske datatilsynet om selskapets rett til å bruke innsamlet data til å vise personaliserte annonser. Det var denne prosessen som gjorde at nordmenn i høst fikk valget mellom å betale eller å få reklame.

KRITISK: – Du får ikke bedre personvern. Men du slipper å se annonser, sier Finn Myrstad om Metas abonnementsløsning.

Finn Myrstad i Forbrukerrådet er kritisk til Metas fremgangsmåte:
– Det er en form for utpressing. Det Facebook ikke forklarte var at de uansett ville spore brukerne sine like mye, og profilere brukerne like mye som før. Det grunnleggende lovbruddet er der fortsatt, sier Myrstad til NRK.

Han mener at Meta har valgt å gjøre minst mulig for å komme kritikerne i møte.
– Vi opplever ikke at Meta har tatt kritikken på alvor. De gjør små kosmetiske endringer, men ikke de fundamentale endringene de må gjøre for å respektere loven i Norge og retten til privatliv.

Myrstad håper at deres klage kan føre til større endringer hos Meta.
– Det er ingen som har takket ja til den formen for overvåkning som skjer av den norske befolkning hver eneste dag gjennom Facebook, sier Myrstad.

Meta: I tråd med regelverket

NRK har vært i kontakt med Meta som henviser til sine tidligere publiserte bloggposter.
– Vi har valgt en annonsestøttet forretningsmodell fordi dette er hjørnesteinen i et inkluderende internett der alle kan få tilgang til nettbaserte tjenester og få innhold gratis, skriver Meta.

ANNONSEFINANSIERT: Meta tjener hovedsakelig penger på å vise brukerne personaliserte annonser. Foto: Martin Gundersen/NRK

Ifølge selskapet er abonnementsløsningen et svar på de siste regulatoriske utviklingene, veiledninger, og rettsavgjørelser i EU.
– Dette er i tråd med en retning pekt ut av den høyeste domstolen i EU, skriver Meta.

Teknologigiganten trekker frem at datatilsyn i Frankrike, Danmark, og Tyskland har stilt seg bak en lignende tolkning.

Kritisk til Metas hovedtilsyn

For å koordinere håndhevelsen av europeiske personvernlover (GDPR) behandles normalt alle klager av datatilsynet der selskapet har sitt hovedkontor. For Meta er det Irland.

– Vi hadde håpet at det irske datatilsynet, som er ansvarlig for mange av Facebook-klagene, hadde gjort det veldig tydelig at du ikke skal kunne selge personvernet ditt eller at noen kan kreve betaling for det. Men det gjorde de ikke, sier Myrstad.

Han mener at irene ikke har gjort en god nok jobb.
– De har brukt altfor lang tid, og de har vært altfor milde i måten de har behandla en av verdens største selskaper. Vi mener de ikke har tatt beslutninger som har vært i trå med det europeiske personvernregelverket.

Det irske tilsynet har blitt forelagt Forbrukerrådets uttalelser.
– 85 prosent av alle håndhevingsbeslutninger av GDPR i 2023 ble gjort av det irske datatilsynet, skriver nestleder Graham Doyle.

Doyle trekker frem at tallet var 66 prosent for 2022 og at tilsynet er involvert i mesteparten av tilsynssakene som krysser europeiske landegrenser.
– Tilsynet har utstedt bøter på i underkant av tre milliarder euro mot selskaper med hovedkontor i Irland de siste fem årene, skriver Doyle.

Venter på avklaring

NRK er ikke kjent med at store norske selskaper har valgt å innføre en lignende abonnementsløsning som Meta, men modellen har den siste tiden blitt mer populær i flere europeiske land.

Denne utviklingen gjorde at det norske datatilsynet i januar ba om en formell uttalelse fra Det europeiske personvernrådet (EDPB) om praksisen.

Personvernrådets koordinerer de europeiske tilsynene og en uttalelse der vil kunne legge føringer for det irske tilsynets oppfølging av Meta.

– Vi har bedt personvernrådet om å ta stilling til «pay or okay» fordi vi er bekymret for praksisen. Personvern er en menneskerettighet og ikke en betalingsvare, sier seksjonssjef Tobias Judin i Datatilsynet.

Judin forventer at personvernrådet kommer med sin uttalelse i løpet av våren.

Slik endrer du innstillinger

Meta lar brukere endre enkelte personverninnstillinger i sitt kontrollsenter.

Her er det blant annet mulig å betale 110 kroner i måneden for en reklamefri variant av Instagram og Facebook. (149 kroner på mobil grunnet ekstrakostnad fra appbutikkene.)

SLÅ AV: Under «Informasjon og tillatelser» i kontrollsenteret. Trykk på «Aktiviteten din utenfor Meta-teknologi», så «Administrer fremtidig aktivitet», og til slutt «Koble fra fremtidig aktivitet».

Det er også mulig å be Meta om å ikke koble informasjon til brukeren din de har mottatt fra din nettsurfring utenfor plattformen, under seksjonen «Informasjon og tillatelser». Her er det også mulig å velge bort valgfrie informasjonskapsler som brukes til å samle informasjon og vise annonser utenfor Metas plattformer.

13 kommentarer

  1. Takk for at nrk tar opp det som skjer med fb.
    Ein anna ting med fb, er det at du må logge inn her for å evt avslutte fb. Dei kunne ha varsla brukarane, og gitt ei vekes tid, så du kunne rydde opp etter deg og avslutte. No må ein godkjenne alt først. Det må vera feil. No står eg på stedet hvil der alt ligg der, men eg kjem ikkje til.

    Svar på denne kommentaren

  2. Frode Fredriksen

    I all hovedsak er det fordi mennesker i milliardtall er dumme nok til å være på Meta. Folk burde ha meldt sitt frafall og bedt om å bli slettet samtidig som de hadde bedt selskapet slette alle opplysningene om dem.

    Sosiale medier er nemlig ikke sosiale, men inntekt for Meta. Sosiale er man når man snakker sammen i det virkelige liv. Ikke på en plattform fra kyniske mennesker som bare er ute etter å tjene penger på alt.

    Bruk gjerne telefon eller epost i stedet.

    I tillegg har det vist seg at sosiale medier fører til økt mobbing blant de unge i samfunnet.

    Stikk fingeren i jorden folkens. Dere blir utnyttet, utsatt for hacking, overvåking, forfølgelse og sågar identitetstyveri nettopp på grunn av deres egen dumhet.

    Svar på denne kommentaren

    • Helt enig. Men uvitenhet er kanskje et bedre ord? Selv om man har har fått med seg at personvern er et problem så forstår man ikke hva det egentlig innebærer (den klassiske feilslutningen «jeg har ingenting å skjule»).

      Eller kanskje det er en motvilje til å forstå? Det er jo så gøy (avhengighetsdannende) med sosiale medier! Da er det «best» å ikke tenke på det og satse på at det går bra til slutt. Kanskje du har rett, da er man ikke spesielt glup.

    • Einar Skovly (svar til Sjalabais)

      Facebook og andre sosiale medier er bare de mest åpenbare. Telefonene vi går rundt med kan best kalles overvåkningsenheter. Nettet er gjennomsyret av overvåkning.

      Det er veldig bra at Forbrukerrådet går etter så åpenbare lovbrytere! Men man må ikke glemme at det også er mye lovlig overvåkning (avtalen du godkjente da du installerte appen eller aksepterte cookies) og lyssky statlig overvåkning som vi bare kan ane konturene av.

      Det er så godt som teknisk umulig å unngå overvåkning med den tech-stacken vi bruker i dag. Likevel er det mulig å redusere det til det minimale ved å gi slipp på avhengigheten til internett (inkludert smarttelefonen) og leve mer som på 90-tallet. Er du ikke villig til gå så langt må du være villig til å bli overvåket i det meste du foretar deg. Det er dealen. «Selg sjela» eller lev som på 90-tallet. Oh, brave new world.

  3. Jeg vurderer nu å gå ut av fb. og skulle ønske at alle gikk ut men dette ønsket er nok ikke mulig å få oppfylt, det er jo nesten bare søppel der nu og veldig lite sosialt, det er ikke som det en gang var, skal bruke litt tid for å slette alt.

    Svar på denne kommentaren

  4. Så mye falske nyheter som dukker opp om kjente norske personer med helt tullete og klart ikke ekte avsendere – og dersom man rapporterer inn disse får man til svar at Meta (Facebook) ikke finner at annonsen har brutt deres retningslinjer…

    Svar på denne kommentaren

  5. Mot betaling kan Facebook tilby at «Informasjonen din blir ikke brukt til annonser».

    Med andre ord – informasjonen din blir samlet inn og brukt akkurat som før, bortsett fra at den ikke blir brukt for å målrette annonser mot deg.

    Svar på denne kommentaren

  6. Hans L. Moen

    Det er meget bra at Forbrukerrådet (v/Finn Myrstad) tar opp dette, og at aksjon tas overfor Meta. Meget fint at dette også omtales, skrives om, slik som her av Martin Gundersen. Flott! Videre kan vi andre informere familie, venner og bekjente om dette. Selv kjenner jeg en rekke mennesker som ikke forstår (les: har kunnskap og innsikt) om det som utleveres av deres personlige info og aktivitet på nettet, alt selvfølgelig til inntekt for Meta. Si fra rundt dere folkens!

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.