Bli med i kulissene bak kulissene til promovideoen hvor alt ikke er som det ser ut.
I den nyeste promokampanjen for Melodi Grand Prix har vi valgt å kombinere elementer av tradisjonell optisk illusjon med moderne design.
Det har vi gjort ved å lage vårt helt egne Ames-rom. Dette er en optisk illusjon som lurer seeren til å tro at noe er større eller mindre enn det i virkeligheten er.
Det gjør at Fredrik Solvang til en liten maur sammenliknet med Marion Ravn.
Ames-rommet ble utviklet på 1930-tallet av Adelbert Ames Jr. og det har blitt brukt en rekke ganger oppigjennom filmhistorien. Effekten ble blant annet mye brukt under innspillingen av Ringenes Herre-trilogien for å gjøre hobbit-skuespillerne lavere enn de var i virkeligheten.
Vi valgte derimot å la seerne skjønne at vi hadde jukset med studioet i avslutningen av promovideoen.
Under ser du dimensjonene på Ames-rommet. Legg merke til at rommet også er langt dypere på venstre side. Det bidrar til å gjøre alt som er til venstre i bildet lavere enn det er i virkeligheten.
Her kan du se teknisk produsent Thomas Nysveen demonstrere effekten ved å flytte seg rundt i rommet:
Vi har også inkludert miniatyrmodeller og forstørrede versjoner av objekter relatert til musikk, som for eksempel en to meter høy høyttaler. Denne kombinasjonen av små og store elementer bidrar til å forsterke den optiske illusjonen og gir en ekstra dimensjon til seeropplevelsen.
Det er tekniske produsent Thomas Nysveen og produksjonsdesigner Kenneth Kolberg som har lagt ned mest arbeid i å realisere disse visuelle effektene.
Her ser du Fredrik Solvang gjøre en tolkning av Jack Nicholsons karakter fra The Shining:
Se promovideoen i sin helhet:
Og her kan du se det gå galt under innspilling:
Vi vil gjerne høre fra dere om hva deres synes om Ames-rommet. Har du forslag til andre optiske illusjoner vi bør teste ut til en annen gang?
Gunnar Hageberg
Veldig bra! Jeg studerte på NTH, arkitektavdelingen fra 1965 til 1970. I første årskurs, første semester bygde vi modeller av Ames-rom. Læreren, Terje Moe var en ihuga Ames-fan. Forslag til å teste optiske illusjoner: Lag et program som avslører diverse juks, bedrag og annet fanteri i norske arkitekters salgs- og presentasjonstegninger. Gleder meg allerede!
Leon Mathisen
Veldig god idé!
Jan Kranmo
Bra jobba, flinke gutter👍
Hva med Stjernepose på P13?
Et utrolig visuelt radioprogram
Med gjester, konkurranser og to supre programledere i Bergen📺
Magne Joar Vandvik
Dette var gøy, men jeg trodde at Ames-rommet var fra Paradox museum i Oslo. Her har de mange merkelige visuelle effekter.
Carsten Simonsen
Ren 6’er her. Illusionen, farger, dress – ikke minst kontrastene her mellom Solvang og Ravn. Bravo!
Per Perald
Merkelig nok så synes jeg ikke dette er særlig spes. Vi satte opp planker på en lignende måte med spisse vinkler for 60 år siden, og min fa likte å ta bilder av oss i familien, og da tok han gjerne kopier der han skar av bildet slik at alle skjønte at avstanden var forskjellig, men jeg husker det som at folk bare ble overrasket første gang de så det.
Christian
Du må være morsom på fest
Kai Robert Johansen
Jeg synes dette var veldig spennende og kreativt! Nytenkende! 🙂
Tobias
Jeg syns dette var et utrolig kult konsept! Hva skjer med modellene etter innspilling? Hadde det vært mulig å betale noe for den MGP-logo modellen på høytaleren? 🙂
Erik E. Seierstad
Artig at dere også visuelt fordreier Eurovision-seernes virkelighetsoppfatning!
Med skattebetalernes penger kan NRKs dyktige illusjonister få små mennesker til å se store ut, og paljettvasking av folkemord til å se ut som underholdning.
Twinbro & Twinsis
Vi synes at dette er et skikkelig kult studio, og dere som bygget det er skikkelig kreative. Vi vil ha flere sånne kule prosjekter i NRK.
Hilsen Twinbro & Twinsis
Oddvar Dahle
Heisann,
Takk for interessant innlegg!
Dersom rommet fremdeles eksisterer kan jeg komme å se på det?
Leon Mathisen
Hei Oddvar!
Dette rommet er dessverre demontert. Men tror du kan få samme opplevelse her:
paradoxmuseumoslo.com/paradox-experience/
Hilsen
Leon