nrk.no

Vi bygde NRKs rareste studio

Kategorier: NRK-stoff & TV

LILLE KNOLL OG STORE TOTT: Rommet de er i skaper en optisk illusjon. Det gjør Stian Kolsing (t.v.) lavere enn han er i virkeligheten og Christopher Homan (t.h.) til en kjempe. Foto: NRK


Bli med i kulissene bak kulissene til promovideoen hvor alt ikke er som det ser ut.

I den nyeste promokampanjen for Melodi Grand Prix har vi valgt å kombinere elementer av tradisjonell optisk illusjon med moderne design.

Det har vi gjort ved å lage vårt helt egne Ames-rom. Dette er en optisk illusjon som lurer seeren til å tro at noe er større eller mindre enn det i virkeligheten er.

Det gjør at Fredrik Solvang til en liten maur sammenliknet med Marion Ravn.

OPTISK ILLUSJON: Det kan se ut som programlederne er digitalt krympet eller forstørret, men det er rommet som skaper illusjonen. Foto: NRK

Ames-rommet ble utviklet på 1930-tallet av Adelbert Ames Jr. og det har blitt brukt en rekke ganger oppigjennom filmhistorien. Effekten ble blant annet mye brukt under innspillingen av Ringenes Herre-trilogien for å gjøre hobbit-skuespillerne lavere enn de var i virkeligheten.

Vi valgte derimot å la seerne skjønne at vi hadde jukset med studioet i avslutningen av promovideoen.

PÅ SKEIVA: Gulvet på Ames-rommet er over bakken på høyre side og takhøyden på denne siden er også lavere. Foto: NRK

Under ser du dimensjonene på Ames-rommet. Legg merke til at rommet også er langt dypere på venstre side. Det bidrar til å gjøre alt som er til venstre i bildet lavere enn det er i virkeligheten.

Her kan du se teknisk produsent Thomas Nysveen demonstrere effekten ved å flytte seg rundt i rommet:

Vi har også inkludert miniatyrmodeller og forstørrede versjoner av objekter relatert til musikk, som for eksempel en to meter høy høyttaler. Denne kombinasjonen av små og store elementer bidrar til å forsterke den optiske illusjonen og gir en ekstra dimensjon til seeropplevelsen.

BOOM BOOM BOOM BOOM, I WANT YOU IN MY AMES ROOM: Marion Ravn (t.v.) og Fredrik Solvang (t.h.) ommøblerer Ames-rommet. Foto: NRK

Det er tekniske produsent Thomas Nysveen og produksjonsdesigner Kenneth Kolberg som har lagt ned mest arbeid i å realisere disse visuelle effektene.

Her ser du Fredrik Solvang gjøre en tolkning av Jack Nicholsons karakter fra The Shining:

THE SOLVANG: Uten øks og ikke noe blod som renner fra en heis, men likevel inspirert av klassikeren The Shining fra 1980. Til høyre ser du riggen for å filme scenen. Foto: NRK

Se promovideoen i sin helhet:

Og her kan du se det gå galt under innspilling:

Vi vil gjerne høre fra dere om hva deres synes om Ames-rommet. Har du forslag til andre optiske illusjoner vi bør teste ut til en annen gang?

13 kommentarer

  1. Gunnar Hageberg

    Veldig bra! Jeg studerte på NTH, arkitektavdelingen fra 1965 til 1970. I første årskurs, første semester bygde vi modeller av Ames-rom. Læreren, Terje Moe var en ihuga Ames-fan. Forslag til å teste optiske illusjoner: Lag et program som avslører diverse juks, bedrag og annet fanteri i norske arkitekters salgs- og presentasjonstegninger. Gleder meg allerede!

    Svar på denne kommentaren

  2. Merkelig nok så synes jeg ikke dette er særlig spes. Vi satte opp planker på en lignende måte med spisse vinkler for 60 år siden, og min fa likte å ta bilder av oss i familien, og da tok han gjerne kopier der han skar av bildet slik at alle skjønte at avstanden var forskjellig, men jeg husker det som at folk bare ble overrasket første gang de så det.

    Svar på denne kommentaren

  3. Erik E. Seierstad

    Artig at dere også visuelt fordreier Eurovision-seernes virkelighetsoppfatning!

    Med skattebetalernes penger kan NRKs dyktige illusjonister få små mennesker til å se store ut, og paljettvasking av folkemord til å se ut som underholdning.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.