nrk.no

Forbud mot Meta om bruk av persondata utvides til hele EØS

Kategori: Samfunn

REKLAME-KONFLIKT: To mobiler viser annonser fra Facebook og Instagram. Foto: Martin Gundersen/NRK


Datatilsynet vant frem hos Personvernrådet i EU. Tilsynets forbud utvides til flere land.

– Dette er en historisk dag for personvernet, skriver direktør i Datatilsynet Line Coll i en uttalelse til NRK.

FORNØYD: Direktør Line Coll i Datatilsynet er storfornøyd med personvernrådets avgjørelse. Foto: Martin Gundersen/NRK

Datatilsynet beordret i sommer Meta å stanse bruken av nordmenns persondata til adferdsbasert reklame. Teknologikjempen, som eier Facebook og Instagram, har siden august fått én million i daglige bøter for å ikke følge vedtaket.

Siden har tilsynet bedt Personvernrådet i EU (EDPB) om en bindende hastebeslutning. Denne beslutningen gjør tilsynets vedtak permanent og gjeldende for hele EØS-området. Tidligere gjaldt vedtaket kun for Norge og kun for en midlertidig periode.

Adferdsmarkedsføring kalles gjerne overvåkingsbasert reklame av kritikere fordi informasjon om hva man liker og leser kan brukes til å velge hvem som ser en bestemt annonse.

– Vi har jobbet hardt for norske innbyggeres rettigheter – nå er det bestemt at vedtaket vårt skal gjelde permanent for alle innbyggere i EU/EØS. Dette legger et stort press på Meta, og sender et tydelig signal til andre kommersielle aktører med samme forretningsmodell, skriver Coll.

Irlands datatilsynet, det ledende tilsynet for saker om Meta, har nå to uker på seg til å innføre et forbud om behandling av persondata for adferdsbasert reklame, skriver talsperson for personvernrådet Greet Gysen til Bloomberg.

Meta reagerer sterkt på personvernrådets avgjørelse. De mener den «urettferdig ignorerer» en større prosess de har hatt med det irske datatilsynet.

– Meta har allerede annonsert at vi vil gi folk i EU og EØS muligheten til å samtykke, og i november vil vi tilby en abonnementsløsning for å være i henhold til regulatoriske krav, skriver Meta i en skriftlig uttalelse til NRK.

– Medlemmene av personvernrådet har over flere uker vært klar over denne planen, fortsetter uttalelsen.

VIL HA STANS: Seksjonssjef i Datatilsynet, Tobias Judin, mener Meta må stanse det han kaller ulovlige aktiviteter. Foto: Martin Gundersen/NRK

– Metas pågående ulovlige overvåking og profilering krenker rettighetene til over 250 millioner brukere i Norge og Europa. Nå må Meta slutte med de ulovlige aktivitetene og innrette seg etter loven. Tålmodigheten er slutt, skriver seksjonsleder Tobias Judin i Datatilsynet i en uttalelse til NRK.

Historisk avgjørelse

– Ja, det er faktisk riktig å bruke ordet historisk. Det er første gang man har brukt hastemekanismen under GDPR og det var det norske tilsynet som fikk gjennom vedtaket som nå ender med forbud i hele Europa. Det har aldri skjedd før, sier Vebjørn Søndersrød som er partner i advokatfirmaet Føyen.

VIKTIG: Advokat Vebjørn Søndersrød mener Datatilsynets seier i personvernrådet er historisk. Foto: Martin Gundersen/NRK

Søndersrød mener dette markerer et forbud mot selve forretningsmodellen til Meta.
– Meta har jo klart å opprettholde forretningsmodellen sin siden personvernforordningen trådte i kraft i 2018. De har fortsatt med innsamling og salg av persondata til tross for flere advarsler. Nå er det kroken på døra. Meta må endre forretningsmodellen sin om de vil fortsette driften i Europa, sier han.

Tidligere i høst annonserte Meta at de ser på løsninger for å lansere en såkalt premium-versjon av Facebook i Europa. Altså kan brukere betale seg ut av å oppgi persondata.

Han mener det regulatoriske presset på Meta bidro til at selskapet nå skal la brukere betale for en annonsefri tjeneste.
– Det er første gang Meta viser vilje til å endre forretningsmodellen sin, sier Søndersrød, som ser dette i sammenheng med motstanden selskapet nå får.

Digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung er begeistret over at tilsynet vant frem med sitt syn.

– Dette er en stor dag for personvernet, og for Norge og Datatilsynet som viser vei. Det er en viktig beslutning for personvernet til folk i hele EU/EØS, at Meta ikke lenger kan bruke personopplysninger til adferdsbasert markedsføring, sier Tung.

– Teknologi er grenseoverskridende, og denne saken viser i særdeleshet viktigheten av at vi jobber tett opp mot internasjonale aktører for å få på plass trygge og gode rammer for forbrukerne, sier hun.

Vant i tingretten

Meta forsøkte tidligere i høst å be tingretten stanse tilsynets vedtak. Teknologiselskapet vant ikke frem.

I oktober ble det kjent at Meta saksøkte tilsynet for andre gang. Det er ventet at rettssaken vil finne sted i 2024.

Oppdatert klokken 22:48 med sitater fra advokat Vebjørn Søndersrød.

47 kommentarer

    • Are Grubben Rønning (svar til Torill Daleng)

      Det er nok heller bare Meta som prøver seg. Slik jeg tolker det blir det akkurat like forbudt å spore de som ikke betaler.

    • Ola Berglund (svar til Torill Daleng)

      Meta är ett stort och omfattande sällskap. De har råd, och finner säkert kryphål hur de skall dra sig undan detta förbud och samtidigt behålla kontrollen över brukerne!
      Datatillsynet har jobbat fantastiskt bra, men jag har inga illusioner. Stora bolag = stora resurser!

    • Gunnar Bjelland (svar til Torill Daleng)

      Det betyr at du betaler for et produkt i stedet for det er du som er produkt som selges. Alle må tjene penger for å overleve, også Meta.

    • NamesAreSilly (svar til Torill Daleng)

      En abonnementsløsning var det Meta hadde planlagt å rulle ut for å komme seg rundt situasjonen, men Datatilsynet har med dette basically sagt: «Nei. Ikke godt nok.»

    • Kjetil Mæland (svar til Lars-Erik Østerud)

      Det lurer jeg også på. Vil tro at det kun gjelder personrettet reklame. Annen generell reklame kommer vi ikke utenom da det er en vesentlig del av inntektene til de aller fleste nettsteder.
      En annen sak som de burde se nærmere på er hvem som selger din mail adresse til kommersielle aktører. Et sted må de jo ha fått tak i mailadressen din.
      Forøvrig er dette forbudet ang. Meta, helt suverent.

  1. Fred Cato Johansen

    Blir det så man får reklame bare at den ikke er basert på innsamlet data, eller betyr dette at man må betale for Facebook uansett? Hva med google og andre som bruker data for å genere reklame de tror passer deg? Reklame er jo i og for seg greit, men ikke innsamlingen av data som man ser.

    Svar på denne kommentaren

  2. Ser ut at Meta brukere transformeres fra «free service means that I am the product» til «pay us to be the product».

    Tenk på hvor mye adferdsinformasjon sitter de. Samt bilder og videoer som var sikkert brukt for å lære «AI» og inneholder masse biometri om folka.

    Og ved å installere app fikk de enda mer info om oss og om vår netverk.

    De skal fortsatt tjene masse, uansett hvis de må annonymisere litt mer eller ikke.

    Vi har allerede betalt for våre sosiale gener/behøv som de utnyttet i årevis og som kan nå brukes for å pinpointe oss så langt vi lever.

    Svar på denne kommentaren

  3. Frode Fredriksen

    Har aldri vært på Facebook eller Instagram. Har litt IT-kunnskap og viste at Facebook i utgangspunktet var laget for et lukket nettverk og dermed ikke hadde den sikkerheten som trengtes på internettet. Når de så la det ut på internettet har det etter gjentatte hackinger vist at mine mistanker var riktig.

    Så i dag er det enorme mengder med personopplysninger på avveie for alle dem som kastet seg på «bølgen» og opprettet profil på Facebook.

    Jeg har i stedet prioritert å ha sosial omgang ansikt til ansikt. Vi har da mobiltelefon i lommen så det er ikke det at jeg har mistet kontakten med dem som bryr seg. Dessuten er det bedre med 5-6 gode venner enn en haug med gamle bekjente som overhodet ikke har en i tankene.

    Det eneste jeg vet jeg har gått glipp av er en klassefest, tror det var 20 år, da arrangørgruppen vi satte ned på 15-årsfesten tok det som en selvfølge at alle var dum nok til å være på facebook. Innkallingen til denne festen var gjort på sms, noe som er adskillig sikrere enn å opprette en profil på sosiale medier.

    Instagram har heller aldri vært i mine tanker. Hvorfor skal jeg se på en haug med bilder av hva totalt ukjente mennesker spiser til middag eller hva de nå ellers finner på å spre bilder av. Totalt uinteressant. Har bedre ting å ta meg til med mine venner…

    Svar på denne kommentaren

    • Det må ha vært enn god glede for deg å kunne uttrykke deg i denne kommentaren. Godt at du ikke var dum nok som alle de andre som fikk seg fb 😊

    • «Har litt IT.kunnskap».
      Hvis du tror IG kun er bilder av folks mat og «se på folk du ikke kjenner» har jeg mine tvil om den kunnskapen er spesielt oppdatert.
      Det er selvsagt helt kurant ikke ha interesse for sosiale medier,men det er ikke noe moralsk overlegenhet i ha andre interesser enn folk flest,noen spiller kort, noen spiller WoW og noen sitter bare irriterer seg over at mann ikke kaster no på stikka i disse dager.
      Folk er forskjellig

  4. Tomas Siqveland

    Jeg la all bruk av SoMe «på hylla» etter som åpen kunnskap om «plattform-økonomi» ble tilgjengelig. Dessverre strekker påvirkningen og «atferds-kontrollen» seg lenger enn reklame.

    Dette handler om påvirkning av våre oppfatninger om eget og andres samfunn, politikk og økonomi på mange plan. Vi blir eksempelvis stadig mer opptatt av «frie valg» i hverdagen, men samtidig velger stadig fler av oss det samme. Samtidig vokser frustrasjonen over at våre «frie valg» gjør oss mer konforme i en hverdagsøkonomi som hemmer friheten.

    Teknologi og kunnskap er verktøy for å endre «omgivelsene». Utfallene er alltid avhengige av motivene vi har som mennesker. I vår tid har vi gått litt langt i å beundre hva selskaper kan gjøre, mens vi raskt fordømmer enkeltmennesker. Da får vi jo en økonomi for foretak, der både folk og fellesskap ikke har eierskap eller innsyn.

    Vi er alltid del av økonomien. Da bør både gevinster og eierskap reflektere dette, uten fremmedgjøring og samtykke-skaping vi ikke ser konsekvensene av. Det er ingen «frihet» hvis foretak påvirker politikken mer enn mennesker.

    Svar på denne kommentaren

  5. Skuffet velger

    Det er flere hundreralls millioner fjols som fortsatt har konti kos Meta – Facebook og Instagram, inkludert statlige og kommunale aktører. Før mesteparten av disse sletter sine konti, skjer det ingen verdens ting. Evner selv ikke staten og stortinspolitikere uten Metaer og Tiktokene, hva kan en forvente fra den jevne nordboer?

    Svar på denne kommentaren

    • Svein Sørensen (svar til Skuffet velger)

      Jeg er et av de fjolsene du nevner. Et ordtak sier «Sammen er vi sterkere». Hvis du har tatt deg tid til å lese artikkelen vil du se at det faktisk skjer «noen verdens ting» uten at hundretalls millioner av oss (inkludert statlige og kommunale aktører) har slettet våre konti. I 2023 har Facebook, etc blitt en stor del av våre liv, men det er ikke bare ugagn og fanteri der. Mange mennesker har funnet igjen venner og familie de ikke har sett på årevis. Folk holder kontakten og deler av livet sitt. Det foregår kjøp og salg, utlysninger og opplysninger, osv. «Dessverre» koster det å drifte denne butikken, som alle andre foretak. Reklame er en metode å ta inn penger på, og det er enkelt for brukeren. Akkurat som TV2, TVNorge, etc. Det som virkelig er tragisk er at noen overivrige hoder har funnet en metode for å tjene enda mer penger. Det er det som nå heldigvis blir mer regulert.

    • svar fra Skuffet velger (svar til Skuffet velger)

      Sterkt uenig, Svein Sørensen, klarer ikke en å holde kontakten uten algorytmer og Metas spionprogrammer, har denne kontakten mest sannsynlig utspilt sin rolle. Utlysninger og opplysninger, spesielt fra staten og offentlige institusjoner, bør leveres på andre måter enn gjennom kommersielle kanaler hvor de velstående og opplyste kan betale for å få forbli betinget frie, mens de fattige og korttenkte gjør seg til slaver.

    • Også et av disse fjolsene (svar til Skuffet velger)

      Så familier som har funnet hverandre igjen via algoritmer burde ikke ha funnet hverandre🤷🏼‍♂️ Deres rolle var utspilt❓
      Det er greit å ha sterke meninger om en ting. Men det er stort når man klarer å innse at man ikke hadde tenkt på alt og evner å erkjenne det.
      Noe positivt har det vært med fb selv om du ikke har opplevd det.

  6. Bra, bra, bra…..
    Men datatyven – noe hele verden vet og har skrevet om – Zuckerberg klekker nok ut nye mulighheter for datatyveriene sine.

    Les internasjonal sikkerhetspolitis linker her….:
    facebookyouandi.com

    Svar på denne kommentaren

  7. Elisabeth Pedersen

    Brukte aldri fb eller instagram (forbudt av arbeidsgiveren med en gang det dukket opp).
    Noen år siden begynte å bruke whatsapp fordi det var umulig å bevege seg i et land der alle bruker det. Nå viser det seg gang på gang at meldinger som er kritiske til israel, kommer ikke frem! Har lest om manipulering og at zuckerberg valgte trump i usa, men nå ser vi dette globalt! Det er ikke bare russland og putin som sprer sin propaganda. zuckerberg, google og andre beviser at vi lever i en syk verden og konspirasjonsteorier får bekreftelse! Det er de som styrer alle hjerner nå.

    Svar på denne kommentaren

    • Skuffet velger (svar til Elisabeth Pedersen)

      Du er inn på noe. Virkeligheten ofte viser seg å være så mye, mye verre enn de sprøeste konspirasjonsteorier. Datatilsynet har så vidt satt fingeren på dette bare i forhold til Meta, men det er mange flere å ta seg av. Mitt retoriske spørsmål er, hva har vi i vente med en justisminister som ikke klarer seg uten Tiktok og offentlige instanser som skal på «SoMe» koste hva det koste vil, og kobbelet av høytstående politikere og profilerte besserwissere som forsvarer praksisen, for ikke å snakke om menige nordboere som uler i kor om de store fordelene med digitalt slaveri…

  8. Hvis en konumentent ikke betaler for produkten så blir konsumenten selve produkten. Har altid nektet facebook, linkedin, tiktok etc selv hvis det er ulemper både privat og i arbeidslivet. Flott at EU står på seg mot denne typen av «surveillance capitalism».

    Svar på denne kommentaren

  9. The consumer must pay if they want an ad-free service. For me this only seems to create bigger problems for Meta as they are moving into class discrimination and divide. Essentially saying – if you can’t afford it, we can continue to use your data…

    Svar på denne kommentaren

  10. Ørjan Pettersen

    Denne dukket opp i går.

    Subscribe to use without ads
    Subscribe to use your Facebook and Instagram accounts without ads, starting at kr 110.00/month (inclusive of applicable taxes). Your info won’t be used for ads.

    Use for free with ads
    Discover products and brands through personalized ads, while using your Facebook and Instagram accounts for free. Your info will be used for ads.

    Svar på denne kommentaren

  11. Oppdagelse av en plattform for bestilling av essays: Mens jeg dykket ned i utforskningen, støtte jeg på en bemerkelsesverdig plattform som tilbyr enkel bestilling av essays. Den omfattende tjenesteporteføljen inkluderer et bredt spekter av alternativer, og prosessen gjør det enkelt å tilpasse writingmetier https://writingmetier.com bestillingen etter mine spesifikke krav. Denne oppdagelsen har gjort det mulig for meg å navigere gjennom kompleksiteten av essaybestilling på en mer effektiv og skreddersydd måte.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.