Kan spillselskaper vise annonser for gratisvarianter av sine nettkasinoer?
På YouTube kjører Folkeriket en annonse der en vikingkonge spiller Blackjack mot en sosietetsdame. Musikken dundrer i bakgrunnen mens skuespillerne sakte snur de seg mot kameraet med et inviterende blikk. Så møtes seeren av logoen til Folkeriket. Trykker seeren på annonsen vil de komme til «folkeriketgratis.com», et sted hvor «alle spill er gratis».
Men skulle seeren gjort et nettsøk på «folkeriket» ville de kommet til en visuelt nesten helt lik nettside. For bare 100 kroner får man 600 kroner å spille for, reklameres det.
– De tilbyr et gratisspill for å markedsføre pengespillet sitt der de bruker samme logo og navn. Slik vil markedsføringen av gratisspillet også innebære markedsføring av det ulovlige spilltilbudet, sier Monica Kjelsnes i Lotteritilsynet.
Kjelsnes mener Folkeriket driver ulovlig markedsføring og forteller til NRK at de vil vurdere å opprette en tilsynssak mot ComeOn som eier merkevaren Folkeriket. Den tidligere fotballspilleren John Carew har vært en profilert ambassadør for ComeOn. Over seks år har Carew tjent 8,2 millioner kroner for sitt arbeid, skriver E24.
I takt med innstrammingene av regelverket for pengespill i Norge har det også vokst frem en rekke gratisvarianter av populære kasino-nettsider.
– Det er en måte å prøve å omgå regelverket. Man forsøker å få innpass og markedsført spillproduktene sine der vi ellers har lyktes med å stanse markedsføringen, sier Monica Kjelsnes i Lotteritilsynet.
ComeOn mener på sin side at annonsene er innenfor lovverket og i tråd med Googles retningslinjer for annonser.
1,2 millioner i dagbøter
De siste årene har tilsynet forsøkt å stanse en rekke spillselskaper fra å rette seg mot nordmenn. I 2021 ble tv-kanalene pålagt å slutte med spillreklamer, og i år ila tilsynet spillselskapet Trannel 1,2 millioner i dagbøter. Trannel eier kjente nettkasinoer som Maria Casino, Storspiller, og Unibet. Etter at Trannel lovet å gjøre endringer pauset Lotteritilsynet dagbøtene.
I vedtaket mot Trannel trakk Lotteritilsynet frem at selskapet brukte norsk språk, norsk valuta, og norsk kundestøtte som momenter for at tilbudet var rettet mot nordmenn. Det er også noe Folkeriket gjør.
- Norske myndigheter forsøker å gjøre det vanskeligere for utenlandske selskaper å tilby pengespill.
- Lotteritilsynet mener det bare er Norsk Tipping som kan tilby kasinospill og oddsspill på nett, og Norsk Rikstoto som har lov å tilby hestespill på nett.
- I år ble kringkastingsloven endret slik at Medietilsynet kan gripe inn overfor norske tv-distributører som Telenor og Telia ved å pålegge dem for å stanse markedsføringen av pengespill uten norsk tillatelse.
- Fra 1. januar 2023 kommer det en ny innstramming med pengespilloven som også vil gjøre det forbudt å medvirke til å tilby eller markedsføre pengespill som ikke har tillatelse i Norge.
Kilde: Lotteritilsynet, Medietilsynet
Ny praksis
Kampanje omtalte i mars at ComeOn markedsførte gratisvarianter av sine produkter via YouTube. Da bekreftet ComeOn at de startet med slike annonser i januar.
ComeOn ønsker av konkurransehensyn å ikke oppgi omfanget av markedsføring av gratisvarianten til Folkeriket, men de oppgir på generelt grunnlag at det er en «ytterst marginal del» av selskapets markedsføringsbudsjett. Pål Tømmerhol i kommunikasjonsbyrået Goodwill uttaler seg på vegne av ComeOn Group.
– Dere markedsfører en gratistjeneste som er tilnærmet lik pengespillvarianten med samme logo, navn, og grafiske design. I hvilken grad bidrar likheten til også å markedsføre pengespillet?
– ComeOn Group er en stor, internasjonal leverandør av digital underholdning. I likhet med de fleste andre i gaming-kategorien, tilbyr selskapet gratis- og betalingsvarianter av ulike spill. Hvorvidt dette er en strategi som virker bedre enn andre markedsføringsgrep, er det imidlertid vanskelig å svare på, svarer Tømmerhol.
– Hvordan tjener dere penger på Folkerikets gratisvariant?
– Selskapet har etter det jeg vet ingen inntjening på sine gratisspill.
ComeOn mener at annonsene deres ikke påvirkes av det norske regelverket Lotteritilsynet baserer seg på ettersom de er kun gjeldende i Norge. De mener at selskaper som YouTube og Facebook er beskyttet av EUs senderlandsprinsipp og dermed reguleres av landet de har konsesjon i.
NRK har kontaktet Google om Folkerikets annonser på YouTube, men har så langt ikke fått svar. Til Kampanje har Google tidligere uttalt at det er innenfor deres retningslinjer å markedsføre såkalte «sosiale kasinoer», altså kasinospill uten pengepremier.
David
Det er et engelsk ordtak på at spill er en særskatt på dumhet.
Jeg gav en vennine en gang 500 euro til et visst formål. Da hun skulle ta et tidlig fly til dit formålet var, hadde flyplasshotellet en casino, og Resepsjonen gav henne en gratis koupong verdt kanskje 20 euro. Man kan gjette hva skjedde da. Tenker ingen over hvorfor ting er «gratis» — også det første skudd heroin på skolegården? Nei. Som Schiller sa, mot dumhet strever til og med gudene forgjeves.
Bjarne Ydstenes
Med den logikken, så er jo alt som ikke er verdiskapende, men bare gøy en ekstra skatt..
Pengespill er noe veldig mange av oss har som hobby, og kanskje vi vet at den koster penger?
David
Bjarne:
Jeg er faktisk enig med deg om kjente kostnader. Problemet mitt er med dem som virkelig tror at de uungåelig kommer til å bli millionærer, nå med en gang. Og så igjen neste fredag.
Koster din hobby 5000 kroner hver gang? Jeg puttet min vennines 500 euro i to konvolutter, som så «ikke åpne før ankomst» begge to. Burde ha brukt en safe med kombilås og tekstet koden.
Jeg er ikke sint på venninen (som er forresten nå død), jeg er sint på Resepsjonen og sitt «gratis kupong».
Harald Korneliussen
Det er et vanlig triks i denne bransjen å ha en «gratisside» der oddsene er mye bedre, eller det regelrett jukses i din favør. Ideen er å lure folk til å tro «søren, hvis jeg hadde spilt for ekte penger hadde jeg vært rik nå!»
Åge steen
Gjelder forbudet norsk tipping også? synes å ha sett reklame for dem
Inge Frode
Nei. Norsk tipping er verna av den norske stat. Dobbeltmoralens hjemland!
Mous Kopert
Annonsekampanjer prøver alltid å fange oppmerksomheten vår, men når det kommer til kasinoer, spesielt nettbaserte, vil du være sikker på at du velger noe som er verdt det. Det er her 38 kommer inn i bildet, som ikke bare har vunnet popularitet blant spillere, men også tar sikkerheten og integriteten til spillet på alvor. Dette er ikke bare en plattform for underholdning, men et sted hvor du kan stole på gjennomsiktige spillbetingelser og praktiske økonomiske transaksjoner.