nrk.no

Mysteriet om toppsjefen og de norske sponsorklærne

Kategorier: Samfunn & Software

En mann med skjegg og solbriller ser i kamera. Han har en skistav i hånden, og flere lag med klær med norske sponsor-logoer som Spar og Sparebank 1.
Hvorfor foretrekker Palantir-sjef og milliardær Alex Karp norske langrennsklær? Bilde: Palantir

Direktøren for det kontroversielle selskapet Palantir har en rekke ganger blitt observert i klær pepret med sponsorlogoer fra norske selskap som SpareBank 1 og Veidekke.

DING! DING! DING!

Den enorme bjellen som henger over handelsgulvet på børsen i New York ringer så det gjaller i veggene.

Det er 30. september 2020, og børsnotering av selskapet Palantir.

De selger sin programvare til blant annet militær og politi over hele verden. Det er en av grunnene til at Palantir er kontroversielt og preget av hemmelighold.

Samtidig har Palantir inngått avtaler med norske myndigheter verdt flere hundre millioner kroner.

Et enormt banner med Palantirs logo henger på veggen til New York Stock Exchange
BØRS: 30. september 2020 ble Palantir notert på New York Stock Exchange. Foto: Andrew Kelly / NTB

«Palantir har verdens fremste teknologi for å overvåke terrorister, deportere mennesker og splitte familier.»

Det skriver Morgenbladets kommentator Lena Lindgren, som tar for seg Palantir i fjorårets Brageprisvinnende bok Ekko.

«Hvis Palantir vil finne deg, har du ikke sjans.»

Da bjella ringer over handelsgulvet denne dagen verdsettes de til svimlende 180 milliarder kroner. Selskapets amerikanske toppsjef Alex Karp tjener alene 10 milliarder kroner.

Men hvorfor går han, en steinrik amerikaner, stadig rundt i norske sponsorklær? Hva prøver han å fortelle oss?

Palantir er uenig i Lindgreens beskrivelser av selskapet. Les hele svaret i bunn av artikkelen.

Et beklednings-mysterium

Da vi nylig skulle finne et bilde av Karp til en artikkel om Palantirs samarbeid med politiet i Norge, la vi merke til noe pussig.

Palantirs toppsjef avbildes påfallende ofte i langrennsklær med logoer fra norske selskaper.

Vi blir først kjent med klærne på solrike dager i USA sommeren 2019. NTBs bildearkiv viser at Karp ikke bare har én jakke med norske sponsorklær, men en stappfull garderobe.

Anledningen for bildene er en konferanse i Sun Valley, som tiltrekker seg samfunnseliten innen medier og finans

To menn går forbi kameraet. En av dem har en knallgul boblejakke med logoene til norske virksomheter som Veidekke og Sparebank1.
Alex Karp og den argentinske gründeren Martin Varsavsky. Foto: Drew Angerer / NTB
To menn snakker sammen foran en husvegg. Den ene gestikulerer og har på sponsortøy med logoene til Veidekke og Spar.
Alex Karp og administrerende direktør i PayPal Dan Schulman. Foto: Drew Angerer / NTB
En mann i treningstøy med logoene til Veidekke og Spar snakker i telefonen.
Alex Karp snakker i telefonen, men det er ukjent med hvem. Foto Drew Angerer / NTB

Sponsor-logoene avslører at klærne stammer fra et av Norges Skiforbunds regionlag for utøvere med elite-ambisjoner, like under langrennslandslaget.

Nærmere bestemt 2016/17-sesongen til det som da het Regionlag Team Veidekke Vest.

Fra internasjonal medieomtale vet vi at Karp ikke er redd for å skille seg ut. Ikledd langrennstøy på en konferanse full av milliardærer gjør han definitivt det.

Vi vet også om et mulig motiv. Han trener mye, og er ivrig innen tai chi og vanlig ski.

Daglig går han fire til seks mil langrenn om været tillater det, skriver New York Times i et portrettintervju fra 2020.

De siste årene har Palantir flyttet sitt amerikanske hovedkontor til den populære ski-destinasjonen Colorado og Karp har kjøpt et hus ved foten av de sveitsiske alpene.

Palantir sponser også USAs kombinertlandslag, selv om Karp ikke ser ut til å foretrekke deres klær av den grunn.

En skihopper i svevet.
SVEVER: Amerikanske Tara Geraghty-Moats har Palantirs logo på høyre overarm. Her vinner hun knepent over norske Gyda Westvold Hansen i historiens første verdenscuprenn i kombinert for kvinner i desember 2020. Foto: Georg Hochmuth / NTB

Vi så Karp i Sun Valley første gang i 2019. I 2021 var han tilbake igjen. Det samme var klær fra Team Veidekke Vest.

To menn går på en vei foran en busk. Den ene har på treningsklær med logoene til norske selskap.
Alex Karp og den amerikanske milliardæren og Palantir-investoren Ken Langone på vei til Sun Valley-konferansens kveldsprogram 8. juli 2021. Foto: Brian Losness / NTB
To menn går forbi et skilt med påskriften "Private function". En av dem har på treningsklær med logoene til norske selskap.
Alex Karp og John Elkann, sjefen for Fiat Chrysler, i Sun Valley. Foto: Kevin Dietsch / NTB

En spennende eksentriker

– Dette er nok en teknologi-gründer fra Silicon Valley som kjenner normene for hvilke stilvalg som gir lederstillingen akkurat den riktige og eksentriske auraen, konkluderer Ragnhild Brochmann om Karps bekledning.

Brochmann er kunst- og motehistoriker, kjent fra både Morgenbladet og NRK.

Brochmann forteller at plagg som høyhalsere, sandaler, smårillete boblevester eller treningstøy brukes strategisk.

Apple-grunnlegger Steve Jobs foretrakk jeans og svart høyhalset genser, Facebook-sjef Mark Zuckerberg sverger til grå T-skjorte, og tidligere Oculus-sjef Palmer Luckey er notorisk ikledd sandaler til enhver anledning (men innrømmet at det er en dårlig idé, etter å ha besøkt Alaska).

En person går foran grønne busker og trær iført en grå t-skjorte.
NEDTONET: En grå t-skjorte har lenge vært Facebook-grunnlegger Mark Zuckerbergs varemerke. Han har fortalt at han har skapet fullt av dem, slik at han slipper å tenke på dagens antrekk hver morgen. Her fra Sun Valley-konferansen i 2017. Foto: Drew Angerer / NTB

– Ved å ta et tilsynelatende dønn alminnelige plagg og bruke det i alle sammenhenger skapes en gjenkjennelig, kuriøs og skuddsikker uniform, forklarer Brochmann til NRK.

En uniform som er alminnelig nok til at ingen kan beskylde deg for å være jålete, og akkurat sjelden nok til at folk oppfatter deg som spesiell.

– Som en spennende eksentriker, oppsummerer Brochmann.

En kvinne hvilker hodet i haken ved et kjøkkenbord.
EKSPERT: Ragnhild Brochmann er kunst- og motehistoriker. Foto: Ole Erik Løvold

Stadig flere klær

Noen raske søk på nettet avdekker at klærne i NTBs arkiv bare er toppen av isfjellet når det kommer til Karps garderobe fra Team Veidekke Vest.

Karp bruker overraskende nok også klærne fra regionlaget i offisielle sammenhenger.

I en video på Palantirs YouTube-kanal deltar Karp i et intervju (på fransk!) med en tidligere leder i selskapet Airbus. I videoen er logoen til det norske entreprenørselskapet Veidekke prominent plassert på Karps skyggelue.

Tre menn går på rekke, en av dem har på seg en caps med en stor Veidekke-logo
Kilde: Palantir

I en annen video fra april i fjor snakker Karp om Palantirs fremtid etter pandemien. På bukselåret står det Veidekke. Det fører til spekulasjoner om Veidekke er en av Palantirs nye kunder, blant anonyme brukere på nettforumet Reddit.

En person står i en tom låve og snakker til kamera. På treningsbuksa er Veidekkes logo synlig.
Kilde: Palantir

Fullt utstyrt nyttårshilsen

Men det stopper ikke der. En video Palantir laget til sine investorer rett før bjella ringte på børsen i 2020, åpner – ikke utypisk – med at Karp er ute på en knallhard treningsøkt med ski på beina.

Karp er utstyrt med rulleski og treningstøy uten logoer. Plutselig skjener han utenfor løypa og spurter opp en gressbakke, før han begynner sin åpningstale til investorene.

Karp er ikke alene i skiløypa. Hakk i hæl følger en annen person. I treningsklær signert Team Veidekke Vest.

To personer går på rulleski, en av dem har klær med logoene til Veidekke.
Alex Karp og en anonym rulleskiløper i Palantirs video «Palantir Investor Day Webcast». Kilde: Palantir

Det samme gjentar seg på tampen av fjoråret. Da lastet Palantir opp flere nye videoer til sin YouTube-kanal. Det er nyttårshilsener fra Karp, som starter med at han er ute på langrennstur.

To personer går på ski - begge med ulike sponsor-klær med norske selskaps-logoer.
Karp på tur med bukse fra Team Veidekke Vest, med en anonym skiløper like bak i lue fra Team Veidekke Vest. Kilde: Palantir

I begge videoene dukker det opp nyere klær fra Regionlag Team Veidekke Vest, enn de Karp har vist seg med tidligere.

Et skjermbilde av en Youtube-video med tittelen "Holiday Greetings from Palantir
I videoen «Holiday Greetings from Palantir» er Veidekke og Sparebank1 sine logoer synlige.

Det er dermed liten tvil om at Karp har hatt påfyll på garderoben fra Team Veidekke Vest med plagg fra en ny sesong, siden NTBs fotoarkiv første gang viser ham i Sun Valley.

Alle disse eksemplene får Veidekke til å stusse.

– Vi har intet kundeforhold til selskapet eller samarbeid med dem, skriver Veidekkes kommunikasjonssjef Helge Dieset til NRK.

Dieset understreker at det er flott at gode treningsklær får et langt liv, men at bruken i offentlig sammenheng ikke bare er bra.

– Det blir jo helt feil når han fremstår som en ansatt, en nær forbindelse til oss eller som sponset av Veidekke.

En person står foran en grå vegg ikledd verneutstyr og en lysende arbeidsjakke med Veidekkes logo.
LOGO: Veidekkes kommunikasjonssjef Helge Dieset har i likhet med Karp også Veidekkes logo på arbeidsantrekket. Foto: Veidekke

Så hvordan har Karp fått klærne? Er de en gave fra norske myndigheter? Har Norges Skiforbund en til nå ukjent sponsoravtale med Palantir?

Nytt for Skiforbundet

Norges Skiforbund forteller at de ikke har noe informasjon om hvordan Karp har fått tak i klærne. De opplyser at slike sett med klær typisk gis til løpere, støtteapparat og langrennskomiteen.

Utøvere på enkelte lag kan få klær for opptil hundre tusen kroner i løpet av en sesong, som i etterkant raskt finner veien til venner og kjente.

– Klær deles ut årlig i forbindelse med uttak av nye lag. I tillegg får løpere som representerer på landslag internasjonalt klær ved uttak, ifølge Gro Eide i Norges Skiforbund.

– Det er opp til hver enkelt mottaker å gi bort brukte klær når en sesong er over.

En kvinne står med hendene i kors og smiler mot kamera. Hun har på seg en vest som er dekket av sponsor-logoer.
Gro Eide, kommunikasjons- og medieansvarlig i Skiforbundet langrenn, har også logoer på arbeidstøyet. Foto: Beate Oma Dahle / NTB

Heller ikke regionlagets ledelse har noen kjennskap til Karp.

– Han er totalt ukjent for meg og vi som sitter i styret for teamet, svarer Geir Olav Håland på NRKs spørsmål.

– Det er slik at våre utøvere ikke får lov til å selge noe av klærne de har fått, men vi synes ikke det gjør noe at de gir noe av klærne videre til venner eller bekjente for gjenbruk. Det er så mye godt tøy som ellers ville gå til spille.

Karps ukjente møter – og skiløp – i Norge

Vi kontakter derfor noen av Palantirs mest profilerte kunder i Norge: Politiet og Tolletaten. Har de møtt Karp og formidlet disse klærne i forbindelse med hundremillioners-avtalene de har inngått med Palantir?

Politidirektoratet opplyser at de ikke kjenner til noe møte med Palantirs toppsjef.

Vi spør også Atle Roll-Matthiesen som var en av Politidirektoratets utsendte på møter med Palantir i USA i 2016 og på et tidligere tidspunkt ledet Ungdoms-OL som foregikk på Lillehammer samme år.

– Jeg har aldri møtt Karp, såvidt jeg vet, svarer Roll-Matthiesen.

Hos Tolletaten er svaret noe annet.

NRK kan nå fortelle om hittil ukjente møter mellom Tolletaten og Palantir.

Representanter fra Tolletaten har nemlig møtt Karp en rekke ganger. Både i utlandet og i Norge.

I Nordmarka i mars 2018 og på Lillehammer i mars 2019 deltok nemlig Karp på det Tolletaten beskriver som utendørs teambuilding-arrangementet for Palantir og etaten.

Et bilde av Birkebeineren skistadion med mange mennesker på tribunene og snø i løypa.
HISTORISKE OMGIVELSER: På Birkebeiner skistadion på Lillehammer barket Tolletaten og Palantir sammen i en skistafett i 2019. Arkivfoto fra 1994: Bjørn Sigurdsøn / NTB

NRK har fått innsyn i den omfattende korrespondansen mellom ansatte i Tolletaten og Palantir i forbindelse med planleggingen av samlingene. Dette inkluderte skistafetter, med Karp i spissen.

«Dr Karp og Jan Erik er de første ut i sporet», skriver Helen Haglund i Palantir i en e-post da planleggingen nærmet seg sluttfasen.

Divisjonsdirektør for IT-divisjonen i Tolletaten, Jan Erik Ressem, bekrefter at det ble avholdt skistafett mellom virksomhetene både i 2018 og 2019.

Tolletaten tapte begge løpene.

– Tolletaten har ikke formidlet skiklær til Karp og har heller ikke hørt om ansatte som har gjort det, sier Ressem.

En mann med skjegg ser mot kamera og smiler.
TAPTE SKILØP: Jan Erik Ressem, divisjonsdirektør for IT-divisjonen i Tolletaten, har konkurrert mot Alex Karp. Foto: Bård Gudim/Tolletaten

– På Palantirs eget lag i stafettene stilte de med enkelte dyktige skiløpere som var Palantirs egne ansatte. Det ville ikke være overraskende om noen av disse har relasjoner til norske eliteløpere eller elitelag, men det er ikke noe Tolletaten kjenner til.

De internasjonale bildebyråenes arkiver inneholder mange bilder av Karp gjennom flere år. Det er først etter besøkene i Norge at de norske sponsorklærne begynner å dukke opp på bildene.

Oppklaring stanset på målstreken

Det skal vise seg at vi kommer svært nær å avdekke koblingen mellom Karp og skiklærne.

Etter en ringerunde til utøverne på Veidekke Region Vest, som i dag har byttet navn til Team Elon Vest, får vi bekreftet at en av dem er kilden til Karps klær.

Vedkommende ønsker verken å navngis eller gi opplysninger om hvordan kontakten med Karp oppstod.

Selv er Palantir svært ordknappe.

– Vi har et kontor i Norge og Alex er lidenskapelig opptatt av langrenn, er det eneste svaret som gis av Palantirs kommunikasjonssjef Lisa Gordon.

Selskapets norske og internasjonale kontaktpersoner har ikke besvart NRKs øvrige henvendelser. Dermed lever mystikken rundt Palantir og deres toppledere videre.

Nøye gjennomtenkt stilvalg

Ragnhild Brochmann hjelper oss likevel med å forstå hva en toppsjef som Karp ønsker å symbolisere, ved å bruke klærne.

– Karp og hans likemenn, som Steve Jobs og Jeff Bezos, symboliserer flere ting på en gang, svarer motehistorikeren.

– For det første at de kjenner til og aksepterer dypt konservative rammer for moderne herrebekledning. Idealet er å flagge en ujålete, maskulin og målrettet identitet gjennom bruken av ujålete, maskuline og funksjonelle plagg.

Det er plagg som kan sies å være nyttige, uten å være moteriktige – som en svart høyhalser eller en boblevest, forteller Brochmann.

En mann med sorte solbriller, vest og T-skjorte.
Amazon-gunnlegger Jeff Bezos regnes som en av verdens rikeste, og fikk oppmerksomhet på grunn av sin nye stil på Sun Valley-konferansen i 2017. Drew Angerer / NTB

Brochmann forteller at mote historisk er oppfattet som et overfladisk kvinnelig syssel som fjerner fokus fra de egentlige oppgavene i livet.

– Klesvalget sier både at man ikke bruker tid på mote og, på snedig vis, at man kjenner til en annen velkjent motestrategi: Antimote.

– Det er kunsten å kjøre på med en tilsynelatende alminnelig og kjedelig stil, på en så påfallende personlig måte, at det virker imponerende, tøft og – i tilfelle Steve Jobs – ikonisk.

– Dette gir opplevelsen av at personen – formen, silhuetten, innholdet – er like gjenkjennelig som en Cola-flaske.

En mann står på en scene med en stor Apple-logo i bakgrunnen og holder opp en mobiltelefon. Han er ikledd en sort høyhalset genser og dongeribukser med et sort belte.
IKONISK: Apple-grunnlegger Steve Jobs gjorde svart høyhalset genser og jeans til sitt varemerke. Den japanske designeren Issey Miyake laget hundrevis av slike gensere til Jobs. Foto: Robert Galbraith / NTB

– Karp ønsker seg nok noe i den dur, mener Brochmann.

– Han er sikkert klar over at en allianse med et obskurt norsk langrennslag og ditto obskure logoer er en slags tøysete kommentar til samtidens logomani.

– En slags vits som sier at aspirerende rikinger må flekse økonomiske muskler gjennom å putte GUCCI på brystkassa, mens de som alt har milliarder på bok kan si: Veidekke.

I etterkant av publisering har Palantir kontaktet NRK om denne saken.

De er uenige i to av påstandene fra Lena Lindgrens bok Ekko, som blir sitert.

De mener det ikke er Palantir som kan finne deg, men kundene deres.

– Palantir samler ikke eller selger kundenes data. Det er kundens data, og de forblir i kundens systemer, skriver Jan Hiesserich i Palantir.

Hiesserich reagerer også på at Lindgren mener Palantir har programvare for å splitte familier.

– Vi kjenner på et etisk ansvar om å forhindre misbruk av teknologien. På grunn av akkurat det, har vi eksempelvis ikke akseptert et anbud fra US Customs & Border Protection (CBP) under Trump-administrasjonen. Det var den organisasjonen som var asnvarlige for å splitte familier på grensen mellom USA og Mexico, skriver Hiesserich.

Palantir har kontrakter med amerikanske immigrasjonsmyndigheter (ICE), som i likhet med CBP er underlagt det amerikanske Department of Homeland Security (DHS).

Endring 10. februar 12:03: Lagt inn informasjon om at Palantir er uenige i beskrivelser om selskapet som denne saken siterer.