nrk.no

Strengere droneregler kan gjøre uregistrert flyging straffbart fra nyttår

Kategori: Teknologi og forbruker

Denne dronen veier under 250 gram, men den har kamera så derfor må du likevel registrere deg og sørge for forsikring. Foto: Marius Arnesen / NRKbeta

Neste år blir det forbudt å fly dronen din dersom du ikke har registrert deg og tegnet forsikring. Strafferammen for å fly uregistrert er bøter eller fengsel.

01.01.2021 får EU et felles regelverk som regulerer bruk av droner. Det innebærer at flesteparten av de 340 000 droneeierne i Norge må registrere seg, ta et nettkurs og tegne forsikring før de kan fortsette å fly.

Reglene skal sørge for lik konkurranse i EU, økt sikkerhet og bedret personvern. Men de vil også gi deg større frihet og la deg fly flere steder.

Ikke skille mellom hobby og næring

En av hovededringene ved de nye reglene, er at det ikke lenger vil skille mellom hobbybruk og proffesjonelle. Dagens regler har skilt mellom disse to kategoriene og hatt to forskjellige regelverk, avhengig av om du bare “flyr for morro skyld” eller “flyr i kommersielt øyemed”.

Det blir det en slutt på med de nye reglene. Slik det er nå har hobbybrukere mulighet til å fly droner uten å være registrert så lenge de holder seg under 120 meters høyde og 150 meter fra folk, bygninger og transportmidler.

I løpet av de ti siste årene har bruken av droner både til hobby og næring økt eksplosivt. Dette har også ført til større fokus på både sikkerhet og personvern. Her er det Jokke Sommer som styrer sin FPV-drone i fjellheimen i Norge. Du kan lese mer om Jokke og hans spektakulære bilder her: — Det er ikke helt som å fly vingedrakt, men det er det nærmeste du kommer. Foto: Jenny Norin

Med de nye reglene som trer i kraft første januar 2021 må de fleste som vil fly dronen sin registrere seg. Line Stensby Bogan hos Luftfartstilsynet kan ikke bekrefte hvilken kostnad registreringen eventuelt vil få:

– Beløpet er ikke fastsatt enda, da gebyrforskriften fortsatt er under behandling, høringsfristen gikk ut den 4. desember.

Som en del av registreringen må du i de fleste tilfellene også ta et kort nettkurs og bevise at du har forsikring. Reglene er omfattende og definerer flere forskjellige vekt- og hastighetskategorier.

Dersom du ikke skal gjøre spesielle oppdrag er følgende et greit utgangspunkt:

Lette droner uten kamera og innendørsflyging

Droner som veier under 250 gram og som ikke har kamera faller utenfor regelverket. De kan man fremdeles fly uten registrering. Det samme gjelder dersom du kun flyr innendørs.

Små og lette leketøysdroner.
Blant de få dronene som er utenfor regelverket. De er under 250 gram og har ikke kamera. Foto: Eirik Solheim / NRKbeta

Droner under 250 gram med kamera

Så lenge dronen din har kamera må du registrere deg. Men om den er under 250 gram, og så lenge du flyr under 19 m/s (ca 70 km/t) holder det at du registrerer deg hos luftfartstilsynet og leser brukermanualen. Med en så lett drone vil det ikke lenger være forbudt å fly over andre mennesker, men du må utvise forsiktighet. Og det vil fremdeles være forbudt å fly over folkemengder.

Droner mellom 250 gram og 25 kilo

Innen dette segmentet er det flere vektkategorier og detaljerte regler. Men felles for dem alle er at her må du registrere deg, lese brukermanualen og ta en enkel netteksamen for å kunne fortsette å fly lovlig. Med det enkleste kurset må du fortsatt holde deg 150 meter fra folk, bygninger og transportmidler.

Større frihet

Slik reglene er nå er det forbudt å fly dersom det er mer enn 120 meter loddrett ned fra dronen din og til bakken. Det betyr at du for eksempel ikke kan fly utfor kanten av et stup som er mer enn 120 meter høyt. Med de nye reglene endres dette slik at du kan fly så lenge det er mindre enn 120 meter til nærmeste faste punkt. Du kan med andre ord fly utfor kanten av et stup så lenge du ikke flyr mer enn 120 meter ut.

Med dagens regler ble avstand til bakken alltid målt loddrett. Med de nye reglene måles avstand til nærmeste faste punkt. Illustrasjon: Eirik Solheim / NRKbeta

Med dagens regler er det for alle hobbybrukere forbudt å fly nærmere enn 150 meter fra bygninger, folkemengder og transportmidler. Med de nye reglene kan du få fly nærmere dersom du tar en grunnleggende netteksamen for den kategorien som tillater dette. Det åpnes også for å kunne fly om natten dersom dronen din er merket med riktig lys.

Forsikring

Med de nye reglene følger det også krav om ansvarsforsikring. På spørsmål om det er Luftfartstilsynet som skal godkjenne hvilken forsikring du har svarer juridisk seniorrådgiver Tom Egil Herredsvela følgende:

– Luftfartstilsynet skal ikke godkjenne forsikring for hobbyflygere som skal fly etter de nye reglene. Det vil derfor være et personlig ansvar å sørge at man er forsikret, og det vil være opp til forsikringsselskapene å utvikle forsikringsprodukter for denne gruppen droneflygere.

Storebrand, If, DNB og Tryg svarer at innboforsikringen deres allerede dekker ansvar ved bruk av droner.

Oppdatering 05.01.21
Storebrand fremhever at ansvarforsikringen gjennom deres innboforsikring dekker inntil 3 millioner kroner.

Line Stensby Bogan svarer følgende på hvilke krav man setter til forsikringen:

– Forsikringskravet kommer fra Forskrift om minstestørrelser på forsikringssummer for passasjer- og tredjemannsansvaret, og derav følger et krav om ansvarsforsikring for luftfartøy under 500 kg som skal tilsvare en dekning på 750 000 SDR.

750 000 SDR (Special Drawing Right) tilsvarer i skrivende stund ca 9 millioner kroner.

Det kan være lurt å sjekke både om selve utstyret ditt er forsikret og om du er ansvarsforsikret før du flyr. Foto: Eirik Solheim / NRK

Hos Gjensidige har de endret vilkårene og laget en egen forsikring for droner. For privatpersoner vil den ligge på mellom 300,- og 500,- kroner pr. år.

Selskapene fremhever også at forsikringen ikke gjelder dersom dronepiloten har utøvd grov uaktsomhet. De legger også vekt på at når det gjelder forsikring er det fremdeles skille mellom hobbybruk og profesjonell bruk. Selv om du er privatperson blir du regnet som profesjonell dersom du har solgt eller vil selge bilder du har tatt med dronen din.

Både Luftfartstilsynet og forsikringsselskapene oppfordrer til å ta kontakt om du er usikker på om du er godt nok dekket.

Strafferamme

Line Stensby Bogan svarer følgende om strafferammen for eventuell ulovlig virksomhet:

– At det er straffbart å fly uten forsikring følger av luftfartsloven § 14-7. Strafferammen er bøter eller fengsel opp til ett år. Å fly uten å registrere seg vil være straffbart etter luftfartsloven § 14-29. Strafferammen er bøter eller fengsel inntil tre måneder.

Hva må du foreta deg?

Registrering skjer på Luftfartstilsynets løsning som skal være tilgjengelig på flydrone.no fra slutten av desember. Du finner mer informasjon på deres sider som beskriver Nytt EU-regelverk fra 1. januar 2021.

For de aller fleste hobbybrukere vil det være det de kaller “Åpen kategori” som gjelder. Vektklasser og regler er definert gjennom oversiktstabellen for åpen kategori. Ellers vil også den interaktive veilederen til Luftfartstilsynet være til god hjelp.

Første januar nærmer seg og det er fremdeles en del detaljer som ikke er på plass. Det vil være overgangsperioder for profesjonelle som har eksisterende tillatelser gjennom hele 2021. Og det vil være egne regler for droner som er selvbygget og droner som er solgt før nye regler for merking av droner trer i kraft.

33 kommentarer

  1. Jaha?! Jeg kjøpte nettopp min aller første nye drone i sommer 2020 på en nettbutikk for skattepengene jeg fikk til gode:-) Men tenk.. ennå har jeg ikke engang åpnet esken og sett på den.. Var rett og slett avledet av andre ting i stedet. Det var en liten drone jeg kjøpte, men vet ikke om den veier over/under 250 gram. Jeg vet den skal ha kamera, noe jeg bestilte, men vet ikke om det kan demonteres. Tenkte likegodt å åpne dronepakken på julaften siden jeg drøyde så lenge. Så får det bli en julegave til meg selv. Men hvis det blir like dyrt å registrere den som en bil, vil jeg nok vurdere å selge den. Men forsikringen var ikke så gal, skal jeg tro denne artikkelen. Men jeg skal uansett ringe mitt forsikringsselskap og forhøre meg. Men dette var litt av en timing, da med de nye drone-reglene. Det blir spennende. Får følge med etter hvert, da.

    Svar på denne kommentaren

    • Jonas (svar til Henri)

      Det er ganske fantastisk hva EU får til når de vil. Og like fantastisk hva som er vanskelig / umulig for dem.

  2. Kristian Fahlstrøm

    En viktig ting som ikke fremkommer,av,artikkelen, er at det lønner seg å være medlem i NLF og tilsluttet modellflyklubb. Da har man et miljø hvor brukerne lærer av hverandre. De fleste klubber arrangerer flygetrening, kurs osv, og fremfor alt, man har man forsikring inkludert i medlemskapet.

    Svar på denne kommentaren

  3. Bare ta ett søk på youtube.. uendelig med dronevideo som turister har gjort i sommer og slik vil det nok fortsette uansett regler virker det som .
    mine racing og kamera droner har stått i hangaren snart 3 år nå

    Svar på denne kommentaren

  4. Ikke Tilgjengelig

    Dette er en tildels uheldig innstramming. Her vil det skapes særdeles mange lovbrytere.

    Med en mellom-kategori fra 250 g til 2 eller 2.5 kg, så unngås de værste problemene. Hvor mange ulykker har vi hatt i Norge med personskade? Dette er et ikke-problem. Risikoen for å få en gren hodet i skogen er ekstremt mye høyere. Eller risikoen for å bli påkjørt av en syklist på sykkelstien. Skal vi forby sykler også?

    Kamera på droner er sjelden et problem. Personer med stjernekikkert er langt verre.

    Svar på denne kommentaren

    • Øystein Nilsen (svar til Ikke Tilgjengelig)

      For det første er dette EU regler vi må nødt å følge. For det andre er det ikke mange person ulykker når du krasjer med ansvarsforsikring med bil heller, men det betyr mye for den skadete å være dekket av forsikringen. For ikke å snakke om den skyldige som slipper million gjeld.

  5. NRK glemmer jo her å nevne at det i prinsippet bare blir lov å bruke CE-godkjente droner med mulighet for remote ID, innebygget geo-fencing, etc hvis man skal fly i bebygde strøk. Legacy droner henvises til å fly over grantopper.

    Svar på denne kommentaren

    • Dette stemmer overhodet ikke.
      Dine påstander har ikke hold i virkeligheten.
      Man kan fly både på A1 og A2 med tilhørende droner over bebyggelse, men man skal ikke overfly folk eller folkeansamlinger i A2 og i A1 kan man faktisk overfly folk også hvis man har en drone under 250 gram.
      Før måtte man holde seg 150 meter i fra folk, bygg, kjøretøy osv…

    • Espen Braathen (svar til Espen Braathen)

      «Etter 31. desember 2022 vil alle droner mellom 250 gram og 25 kg, uten gyldig C-klassifisering havne i underkategori A3.» – «A3 – Fly droner opp til 25 kg, minimum 150 meter unna bolig-, industri- og rekreasjonsområder.»

  6. Vi lever i en tid hvor alt er mulig, men ingenting er lov. Alt skal gjennomreguleres. Ett eller annet sted, sitter det en etat med et stempel, som skal bestemme om du kan få lov til å gjøre det ene, eller det andre….

    Svar på denne kommentaren

    • Thorvaldur Svansson (svar til Kjetil)

      Flott sagt, myndigheter kommer alltid mer og mer til at stoppa frihet med dumme regler.hoper folk vill sto opp og protest so dumme regler.

    • Godt sagt. Dette er en meningsløs lov som bare støtter forsikringsmafiaen. For øvrig er det veldig lett å omgå dette tulleverket, og sjansen for å bli tatt for «ulovlig dronekjøring» er minimal, i alle fall om du allerede flyr forsvarlig.

  7. «Selskapene fremhever også at forsikringen ikke gjelder dersom dronepiloten har utøvd grov uaktsomhet.»

    I prinippet vil forsikringen bare gjelde dersom du opplever systemsvikt i dronen, type kompassfeil, signalsvikt, etc og dronen av den grunn skulle foreta en uheldig kollisjon. For alle andre tilfeller vil det bli kjørt full regress og forsikringen er mao helt verdiløs.

    Svar på denne kommentaren

    • Det er en feil i artikkelen. En objektiv ansvarsforsikring (slik som i dette tilfellet) gjelder uansett om det er utvist (grov) uaktsomhet eller ikke. Den som er blitt skadet får uansett erstatningen direkte utbetalt fra forskringsselskapet.

      Det artikkelenforfatteren antakelig prøvde å fortelle, er at forsikringsselskaper ofte søker å få tilbake sine utbetalinger fra forsikringstakeren hvis det har vært grov uaktsomhet. Det er helt vanlig ved alle typer forsikringer, og gjør ikke forsikringen verdiløs.

      Vanlige brukerfeil er for øvrig ikke grov uakstsomhet. Vi snakker sabotasje, fylleflyging/-kjøring, flyging med kjente defekter osv.

  8. Jon Petter Andersen

    Problemet til lovlydige droneeiere, som meg selv, er at Luftfartstilsynets side for registrering ikke er virksom, og at privatpersoner ikke har mulighet til å tegne forsikring for drone. Ingen selskaper tilbyr dette.

    Svar på denne kommentaren

  9. Gaute Gunleiksrud

    Det at C-merkingen ikke kan gjøres retroaktivt gjør også at alt av droner på markedet før denne merkingen innføres vil være Legacy droner og havne i A3.

    Så det aller meste av droner folk har nå vil havne i A3 uansett størrelse.

    Gull for droneprodusenetene dette for det blir mange som trenger nye droner og selvbygg blir jo ikke et alternativ.

    Svar på denne kommentaren

    • Dette har nok i realiteten ingenting med sikkerhet å gjøre. Hvilket skadeomfang har rekreasjonsbruk av modell- og droner-utstyr medført i alle år? Hvor er alle skadene og dødsfallene?

      Agendaen er nok mer i rettingen av økonomiske interesser og for å sikre det «lavere» luftrom for fremtidige kommersielle aktører.

  10. Har akkurat kjøpt en drone i sommer. Flyget den på fjell eller marka der det er ingen folk. Liker å ta bilder av naturen, ungen min som sykler eller kjører traktoren sin. Jeg synes det er unødvendig å registrere an 250g drone med kamera. Det var lenge siden har brukt den og har heller ikke legge ut bilder på sosiale medier for jeg tenkte å samle dem først og så lage en fin film. Og nå må jeg registrere den.🤔😰

    Svar på denne kommentaren

  11. Nettsiden har ikke vært tilgjengelig særlig lenge før 1/1, og så skal de ha betalt for at jeg bruker min tid til å oppdatere demmes register!? Nei, dette dropper jeg, de kan registrere dronene selv

    Svar på denne kommentaren

  12. Vel, dette var å forvente, som en ekstra inntktskilde. Personvern er et ikke-problem med droner – mobiltelefoner og Tesla biler som filmer selv i parkert tilstands, er en mye større utfordring. En drone høres et godt stykke før ditt bilde vi oppta mer enn 2×2 piksler. Ulykker? Ifølge NRK, så har det vært kun 2 for over 400000 droner i Norge i 2020. Syklister med GoPro er således en større utfordring og bør absolutt registreres. Selv har jeg vært en hobby dronepilot i 3 år med over 120 flyvninger og 0 ulykker.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.