nrk.no

Internasjonale giganter boikotter Facebook – norske selskaper sitter på gjerdet

Kategorier: Det sosiale nettet & Markedsføring

Facebooks grunnlegger Mark Zuckerberg står foran en Facebook-logo
Facebook-grunnlegger Mark Zuckerberg Arkivfoto: Anthony Quintano/Flickr

De fleste vurderer situasjonen – og én aktør stopper annonsering i juli.

Tidligere denne måneden gikk flere amerikanske organisasjoner sammen om kampanjen #StopHateForProfit, som oppfordrer annonsører til å stanse alle annonser på Facebook i juli.

Kampanjen mener Facebook har tillatt oppfordringer til vold mot demonstranter som protesterer mot politivold og rasisme, støttet hvite nasjonalister og ikke gjort noe med velgerundertrykkelse på sin egen plattform.

Ikke lenge etter begynte flere store virksomheter å annonsere sin støtte til kampanjen. Blant den voksende listen med annonsører som har valgt å stanse annonser på Facebook på en eller annen måte, finner vi blant annet følgende merkevarer:

  • Coca-Cola
  • Ford
  • Levis
  • Unilever
  • HP
  • Verizon
  • Starbucks
  • The North Face
  • Patagonia
  • Clorox

Det er noe ulikt hvordan boikotten praktiseres av selskapene. Enkelte selskap har stanset all annonsering på sosiale medier og andre trekker seg fra enkelte sosiale medier i juli eller ut året. Ikke alle som har stanset annonser på Facebook har sluttet seg til kampanjen.

– Coca-Cola kommer til å stoppe all betalt annonseringen i sosiale medier fra 1.juli i alle land, inkludert Norge, sa selskapets norske kommunikasjonssjef Mette Vinther Talberg til Kampanje denne uken.

De siste dagene har flere sosiale nettverk, som Youtube og Reddit også stengt ned både brukerkontoer og underforum som bryter deres regler.

Patagonia, som var en av de første annonsørene som sluttet seg til kampanjen, sier at motstanden mot Facebook har bygget seg opp over tid.

– Vi har nådd en terskel for å tolerere spredningen av hatprat, i tillegg til å motsettes oss en grunnleggende problematisk forretningsmodell, sier Patagonias europeiske markedsføringssjef til Digiday.

Få norske selskaper slutter seg til kampanjen

Det siste døgnet har kampanjen også fått økt oppslutning i Europa. Dette gjelder spesielt i Tyskland, hvor bilprodusenten Volkswagen og klesprodusenten Puma er noen av selskapene som vil stanse sine annonser på Facebook i juli. Lego kunngjorde onsdag at de vil stanse all annonsering på «globale sosiale medie-plattformer» i 30 dager.

NRKbeta har vært i kontakt med en rekke større norske virksomheter som har aktive annonser på Facebook for å høre hvordan de vurderer situasjonen. Disse inkluderer Telenor, Telia, Norsk Tipping, Posten, Atea, Ruter, Sparebank 1, TV 2, Obos, Den norske turistforening, Norges handelshøyskole, IKEA Norge og DNB, viser data fra Facebooks offentlige annonsearkiv

Nærmest alle sier de følger tett med på hva som skjer, men velger å fortsette annonseringen som vanlig. Enkelte utelukker ikke tiltak.

DNBs markedsdirektør Aina Lemoen Lunde sier til NRKbeta at de forventer at Facebook innfører flere av tiltakene som #StopHateForProfit-kampanjen skisserer.

– Vi forventer at flere av disse, eventuelt andre effektive grep, blir innført i løpet av de kommende månedene, skriver Lunde.

En kvinne med langt lyst hår og sort jakke smiler mot kameraet og er oppstilt foran en murvegg.
Markedsdirektør Aina Lemoen Lunde i DNB. Pressefoto: Stig B. Fiksdal / DNB

– Vi vil formidle våre tydelige forventninger til Facebook Norge i første omgang, og om vi ikke ser ønsket endring i løpet av de neste månedene vil vi vurdere ytterligere tiltak.

Arbeiderpartiet stanser annonser

Det er Arbeiderpartiet og Høyre som har hatt flest annonser på Facebook blant de norske stortingspartiene.

Arbeiderpartiet har i dag 41 aktive annonser på Facebook, men varsler full stopp for annonser i juli.

– Arbeiderpartiet er en liten annonsør i norsk sammenheng. Vi vil uansett stanse annonsering midlertidig nå i juli, skriver kommunikasjonssjef Ingrid Langerud til NRKbeta.

Ingrid Langerud photo
Kommunikasjonssjef Ingrid Langerud i Arbeiderpartiet Arkivfoto: Arbeiderpartiet/Flickr

– Vi er glad for de nye retningslinjene Facebook nå nylig har kommet med, og håper de vil gå enda lenger for å motvirke feilinformasjon og hatefullt innhold.

Facebook falt på børsen

Selv om store annonsører har trukket seg, er det ikke disse Facebook tjener mest penger på. Selskapet Pathmatics anslår at de hundre selskapene som bruker mest penger på Facebook-annonser, kun utgjør seks prosent av Facebooks reklameinntekter.

Facebook-aksjen falt fredag over 8 prosent, det største fallet siden mars, i kjølvannet av annonsør-protesten.

– Selskapets børsverdi falt med 426 milliarder kroner på papiret, skriver økonomi-nettstedet E24.

Det fikk selskapets ledelse til å handle, og Facebook-grunnlegger Mark Zuckerberg publiserte samme kveld et notat hvor enkelte endringer ble beskrevet.

Et av tiltakene vil være å merke såkalt nyhetsverdige innlegg, som egentlig ville vært fjernet – slik som Twitter tidligere har gjort med innlegg fra USAs president.

Tror flere norske annonsører kan melde seg på

Jan Morten Drange er direktør i Annonsørforeningen, og tror at norske annonsører kan ta grep i retningen av boikott nå som kampanjen har fått fotfeste i Europa.

– Det som taler for at flere vil boikotte er at stadig flere annonsører blir med. Da er man raskt i samme båt og argumentet at man ikke har råd til å trekke seg ut av Facebook svekkes, skriver Drange til NRKbeta.

Et sort hvitt bilde av en smilende mann som ser i kamera.
Jan Morten Drange i ANFO. Foto: ANFO

Samtidig påpeker ANFO-direktøren at juli tradisjonelt er en laber annonsemåned.

– Risikoen ved å trekke seg ut er følgelig mindre, men symbolverdien av en boikott like stor.

Drange påpeker også hvordan de symboltunge aktørene ikke står for den største delen av Facebooks inntekter.

– Facebook har primært en selvbetjeningsmodell som er rettet mot den store mengden av mange små annonsører. Det er nok sannsynlig at aksjeprisen raser fortere enn annonseinntektene.

I en kronikk publisert hos den norske annonsørforeningen onsdag, skriver Facebooks sjef i Norge, Rune Paulseth, at Facebook har gjennomgått kravene fra #StopHateForProfit-kampanjen og at selskapet deler målet om å begrense hat og splittende innhold på plattformene de eier.

– Våre plattformer kommer aldri til å bli 100% fri for hatytringer, til det er problemet for kompleks selv med 100% maskingjenkjenning. Men vi er dedikerte på å fjerne og moderere bort så mye som det teknisk og praktisk er mulig å fjerne. Vi er dedikert i å kunne vurdere 100% av det som oppfattes som hatytringer på våre plattformer, påse at våre retningslinjer og standarder blir fulgt og i ytterste konsekvens utestenge aktører som ikke følger kravene iht standarder og retningslinjer, skriver Paulseth.

Facebooks kommunikasjonsdirektør, den tidligere britiske politikeren Nick Clegg, skriver i Aftenposten onsdag at selskapet «kanskje aldri [blir] i stand til å forhindre hat fullstendig fra å komme til uttrykk på Facebook, men for hver gang det gjøres, blir vi bedre til å stoppe det».

Oppdatering 12:55 – Lagt til informasjon om at Lego stanser annonsering på sosiale medier.
Oppdatering 15:18 – Det var tidligere oppgitt enkelte tall for hvor mange aktive annonser noen av virksomhetene hadde på Facebook. Disse inkluderte også inaktive annonser, og informasjonen er derfor oppdatert eller fjernet.
Oppdatering tirsdag 10:23 – Endret første mellomtittel for å reflektere at det fins norske selskap som har stanset annonsering på Facebook, som Smartdok.

15 kommentarer

  1. Turg Elåts

    Herregud for en ubalansert artikkel.

    Fremfor å legge press på norske selskaper for å få de til å delta i en politisk kampanje, så kunne dere vel også fått en uttalelse fra noen av de som blir rammet av denne sensuren?

    Her plasseres merkelappene «hat» og «feilinformasjon», mens i realiteten vet vi at en norsk politiker fikk inlegget sitt slettet fra facebook for å be Norge om å gi asyl til en britisk statsborger.

    Journalister og nettaviser får kontoene sine stengt bare for å rapportere om denne mannen. Men det er altså ikke nok for NRK beta? Nå skal ytringskorridoren strammes enda mer til.

    Konsekvensen av denne typen aktivisme, under dekke av å være journalistikk, er at folk mister enda mer tillit til media. Som om den tilliten ikke var tynnslitt allerede.

    Alle autoritære regimer blir nasjonalistiske over tid. Dere vinner ikke uansett. Det eneste du oppnår med denne artikkelen Grut, er å blottlegge deg selv for det samme monsteret som du selv maner frem.

    Svar på denne kommentaren

  2. Ragnar Steinmoen

    Jeg så en merkverdig video fra et moderatorteam hos Facebook her om dagen. Der skrøt de av at de slettet stort sett alt som kunne være en fordel for Trump. At noen hadde på seg en MAGA caps var nok til at det ble slettet. En kan bli bekymret på grunn av flere ting med face nå. Hvem blir den neste som blir lagt for hat? De som boikotter dem?

    Svar på denne kommentaren

  3. Det blir jo litt på siden, men passer bra som en kommentar til en over: Jeg skrev @ til samtlige desker om det med at de skulle ikke bare ta inn penger via skatteseddelen,, Men de skulle også ha mye mer. Men ingen journalister ville ta den videre, og ja de får jo penger derfra,, jeg skjønner. Men da har vi ikke en presse slik den burde være. Det er synd.

    Svar på denne kommentaren

  4. Jeg mener at vi alle burde slette Facebook. Betingelsene deres er urimelige og dårlige for oss brukerne. Men de fleste sier de er nødt til å være med. Selv slettet jeg Facebook-profilen min i april pga tidstyveriet, men oppdaget etterpå hvor ensrettet og sensurert Facebook er, de tilpasser jo hva hver enkelt bruker skal få se. Ja, jeg går glipp av en del info om arrangementer og slikt der jeg bor, men heller det enn å bli hjernevasket. Denne kampanjen synes jeg ikke høres god ut fordi den kan bidra til enda mer sensur. Uten at jeg støtter hatmeldinger. Det er hele Facebook og betingelsene som må endres.

    Svar på denne kommentaren

  5. Trond Noren

    Jeg stiller meg tvilende til at bedriftene får nok igjen for pengene ved å annonsere på sosiale medier så der kan de spare mye penger. Overdreven reklame, spesielt, disse målrettede reklamene som popper opp om igjen og om igjen bare du har sett på en annonse en gang, virker helt motsatt på meg: Det produktet kjøper ikke jeg! Kommer aldri til å handle i XXL pga all søppelreklame derfra.

    Svar på denne kommentaren

  6. Kampanjen for politisk sensur og deplatforming på sosiale medier er enorm og ustoppelig.

    Nå er det altså hat som gjelder etter at Russlandkortet (falske nyheter) er utslitt og avslørt, og ‘konspirasjonsteorier’ slo for mye tilbake.

    Svar på denne kommentaren

  7. Kåre fransico mattestad

    news.ycombinator.com/item?id=23682716

    Verdt å nevne at alternative platformer som forsøker å få fotfeste blir svartelistet av mastercard\visa. Er ingen alternativer som skal få stige frem. Veldig likt det Wikileaks opplevde når de fikk sine kontoer sperret av mastercard rundt 2010.

    Dette med at det er Høyre figurer som blir mest sensurert er sikkert riktig, men viktige stemmer fra venstresiden opplever også koordinert sensur på de store platformene. Spesielt de Journalistene som fortsatt har integritet nok til å skrive om Syria krigen & dens moderate opprørere.

    Har selv blitt shadowbannet på twitter for å spre artikler skrevet av «uønskede» personer som frks Max Blumenthal, John pilger & Kristinn Hrafnsson.

    Dette er kordinert sensur av anti-krigs bevegelsen(hvis den i det hele tatt kan kalles en bevegelse i 2020).

    Maktmisbruket mot enkelte på høyresiden virker som et politisk motivert skuespill for å produsere et spiselig narrative om den økende sensuren. Nyliberale journalister som elsker krig & svartelister kollegaer hvis de utrykker misnøye med den nye mediastilen som har blitt dominerende.

    Minner om at NRK urix har enda ikke skrevet et eneste ord om kaoset i OPCW eller om institute for statecraft skandelen, de har også klart og ignorere viktige fakta fra venezuela & bevist redigert ned bilder av konfiskert utstyr for å unngå lengre artikler som går i detalj. For ikke å nevne at NRK ikke har stilt gode nok spørsmål til forsvaret & regjeringa om afghan papers avsløringen som WAPO kom med tidligere i år.

    Norsk media har blitt i stor grad helt ubrukelig hvis man ønsker å holde seg informert om krigene vi deltar i & hva slags tankegang som ligger bak den videre deltagelsen.

    Hater dere alle

    mvh

    Kåre fransico mattestad

    Svar på denne kommentaren

    • Bra! Det er nesten rørende å komme over reflekterte individer som følger med i verden. Avislesning gir i tiltagende grad en bismak av Nittenfireogåtti, en bok (sammen med John Stuart Mills On Liberty, Bertrand Russells skrifter om ytringsfrihet og sosialt tyranni, etc.) hvorfra journalister burde besvare kontrollspørsmål à la NRK Beta før de skriver om temaer som forutsetter et minstemål av sosial-etisk refleksjon.

Vil du kommentere? Svar på en quiz fra saken!

Vi er opptatt av kvaliteten på kommentarfeltet vårt. Derfor ønsker vi å sikre oss at alle som kommenterer, faktisk har lest saken. Svar på spørsmålene nedenfor for å låse opp kommentarfeltet.

Hvem har NRKbeta kontaktet?

Hvem stopper annonsering på Facebook i juli?

Hvem utsettes for protester fra sine annonsører?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.