nrk.no

Nå kan du bli digital ordfører

Kategorier: NRK-stoff & Samfunn

Molde
Molde er en av byene som du kan leke med. Foto: skjermdump/Ove C. Møller-Nielsen

NRK har alliert seg med gamere for å la tre lag konkurrere om velgernes gunst i Narvik, Hamar, og Molde. Og du kan prøve selv eller komme med innspill til hva lagene bør gjøre!

For fire år siden ble bysimulatorspillet «Cities: Skylines» lansert. Spillet lar deg være ordfører i din egen by. Din oppgave er å få stedet til å blomstre eller visne. Det er helt opp til deg om du klarer å holde skuta på rett kjøl.

Det fikk oss i NRK til å lure på om vi kunne bruke spillet som et verktøy. Hva om hvem som helst kunne være ordfører for en dag? Med «reelle» konsekvenser?

Sammen med gamerne Håkon Jacobsen og Ove C. Møller-Nielsen, som samlet sett har flere tusen timer i Skylines, har vi i to måneder rekonstruert Narvik, Hamar, og Molde. Selv om ikke hvert enkelt bygg er eksakt kopi som i virkeligheten, så er både landskap og plassering nokså likt.

Vikingskipet, illustrasjon
Tidlig 3D-skisse av Vikingskipet.

Dessverre er ikke «Cities: Skylines» gratis, men for å kunne realisere prosjektet måtte vi benytte en allerede tilgjengelig løsning.

Bygget fra bunnen av

Jacobsen og Møller-Nielsen har stått for mesteparten av modelleringen, men vi har også fått god hjelp fra internasjonale gamere til å gjenskape signalbygg fra hver by.

For å gjenskape byene ble det tatt utgangspunkt i topografi (beskrivelse av terrengforhold som høyde, vann, vegetasjon og liknende). Veinettet i byene er så basert på veidata fra Google Maps.

Molde i en tidlig fase
Slik så Molde ut tidlig i prosjektet.

Resultatet er kjente norske byer som har nesten samme veinett og landskap som i virkeligheten. Det er nærmest umulig å få til 100 prosent likhet, men Ove og Håkon har gjort en imponerende jobb med detaljeringen.

Etter at veinett og landskap var på plass, gjenstod det å plassere ut alle av byenes bygg. Spillerne valgte å starte med signalbyggene. Resterende bygg ble plassert manuelt, eller “plopping” som er det riktige uttrykket.

Seilet i Molde
Slik ser Molde ut i spillet.

Etter utbygging ble byene testet for å se om de fungerer som forventet. Det er ganske så mange assets (brukerutvikla objekter) og modifikasjoner i bruk. Derfor var det ekstra viktig å kontrollere at simmene (innbyggerne) oppførte seg som normalt, og at vi ikke hadde ødelagt spillmekanismen.

Det brenner.
I starten hadde byene en tendens til å brenne ned.

Bybyggerne har også forsøkt å få innbyggertallene til å samsvare. Det har vært noe utfordrende på grunn av spillets mekanismer.

Hamar har rundt 38.000 innbyggere i spillet, men det bor cirka 29.000 i virkeligheten. Årsaken er at antall beboere i de virtuelle boligene er litt annerledes enn i virkeligheten.

Men det gir et yrende folkeliv i den simulerte byen. Folk som trenger utdanning, jobber, et sted å bo, kollektivtilbud og alt annet som er nødvendig for å trives.

Du er ordføreren

Fredag 30. august viser NRK tre lag som skal konkurrere om å utvikle sin by. Hvert lag består av gamer, lokalpatriot og kjente profiler.

Valgspill-gamerne
Kasper Mork Lunde, Emilie Helgesen og Ole Jørgen Nordby skal kjempe om å ha den beste byen

Lag Narvik: gamer Kasper Mork Lunde, artist Jenny Jensen og komiker Thomas Leikvoll.
Lag Molde: gamer Ole Jørgen Nordvik fra P3 Gaming, kickboxer Mette Solli og NRK-profilen Torfinn Borkhus.
lag Hamar: gamer Emilie Helgesen, Harald Eia og operasanger Bernt Ola Volungholen.

Lagene må samarbeide og prioritere mellom helse, utdanning, kollektivtrafikk og andre offentlige tjenester. Ikke minst må de sørge for at budsjettet er i balanse.

Simmene i byene kan bli utålmodig. Da risikerer lagene frustrerte innbyggere som flytter ut av byen, eller blir tydelig misfornøyde. Det kan føre til mindre penger inn i kommunekassa.

Narvik
Narvik sett fra lufta, som virtuell by.

Lagene kommer til å konkurrere om å ha de lykkeligste innbyggerne, flest utdanna, flest sysselsatte, fokus på kollektiv eller bilister og mye mye mer. Og du som seer kan være med å stemme.

Dette har aldri blitt gjort tidligere, som vi vet om, og vi gleder oss til å spille sammen med dere.

De store spørsmålene

I spillet og konkurransen må man bestemme hva inntektene skal brukes til, hvilke prioriteringer som burde tas og hvordan byen skal utvikles.

Blir det casino midt i Narvik sentrum? Eller dukker det opp atomkraftverk ved vikingskipet?

Uenig i bomstasjonene som står plassert i byen? Riv dem! Men det har konsekvenser. Mindre inntekter.

Foretrekker du vindkraft som strøm? Vær så god. Bygg så mange du har råd til, men også det har konsekvenser.

Spillet har også en slags alternativ sosiale medier-funksjon som pinger deg med tilbakemeldinger fra innbyggerne. Tar du upopulære valg, så pleier det som oftest å komme en beskjed fra folket. Naturligvis får du høre det hvis innbyggerne mener du har tatt riktige grep.

Det er klart at lokalpolitikk og politikk generelt handler om så mye mer enn hva som er mulig å gjøre i et spill. Skylines har også sine begrensninger og mekanismer som vi må forholde oss til.

Men vi håper at spill som et verktøy kan være en morsom måte å lære mer om politikk og byutvikling.

Steg for steg – slik kan du prøve selv

OBS – du må ha spillet installert for å kunne laste ned byene. Klikk her for å komme til kartene, i beskrivelsen er også oppskriften for å laste ned byene.

20 kommentarer

  1. Eg trur de som laga kartet kanskje har teke litt mykje Møllers tran. Eg ser jo poenget med å ha assets som gjer at byane ser ut som seg sjølve, men mi flekk nye MBP klarar ikkje ein gong å «Enable all» assets og mods for å setje igang kartet.

    Og då har eg forsøkt å disable absolutt alle andre assets og mods eg har, berre for desse karta.

    Er det… om enn til etter sjølve sendinga… mogleg å få sjølve karta å byggje etter?

    Svar på denne kommentaren

    • Heisann! Anbefaler å abonnere på alle assets via Steam, og ikke i Main Menu (lenke til assets i beskrivelsen til byene), for deretter å restarte Steam før du starter selve spillet. Cities Skylines er notorisk kjent for å være tungrodd når et visst antall assets er involvert, men når alt er lastet ned, så skal det fungere utmerket. Men minst 8gb ram er nok påkrevd. Vil nå personlig si at det er et beskjedent antall assets brukt her 😉

    • Ja, abonneringa får eg til der du seier, det er sjølve «Enable all» når eg er inne i Content Manager > Savegames som verkar å klusse seg her. Prøvde clean install i går, men fekk same resultatet – skal forsøke igjen i kveld!

      (Kanskje eg berre er vant til litt alt for få mods og assets… 😉)

  2. Fred Cato Johansen

    Hva Slags Super PCer bruker dere? Etter Alt jobben dere har gjort for å få Hamar kartet til, Kunne jeg ønsket meg et rent kart uten byggninger, kun med terreng, Veier,Jernbane og Vann. Har gjort flere forsøk selv på å få til Hamar, men ikke hatt den store tålmodigheten til å få det ferdig.

    Svar på denne kommentaren

  3. Fred Cato Johansen

    Får ikke åpnet de riktig jeg uansett hva jeg gjør. Så Jeg har mulig for dårlig PC til å kjøre de Byene. Med Assets og Mods. Åpner seg men Bilen flyter og vannet Husene er borte

    Svar på denne kommentaren

    • Thomas Nikolai Blekeli (NRK) (svar til Fred Cato Johansen)

      Hallo Fred Cato! Så rart. Jeg har testet, og her fungerer det både på min kraftige stasjonære (16GB RAM) og på min bærbare. På bærbar så lugger det på grunn av alle innbyggerne i Hamar.

      Men det tar lang tid å laste inn kartene. Narvik er nok den mest krevende på innlasting.

      Hvilket kart har du prøvd?

  4. La oss øke skattene litt og styrke politi, helse, brannvesen og vedlikehold. Bruk politiker-taktikk, sett opp skattene 10 prosent, da blir folk sure, så setter dere skatten ned med 5 prosent og så blir alle glade!

    Svar på denne kommentaren

  5. prøvd å få til dette mange ganger nå. har 32GB ram så det skal ikke være ett problem. prøvd clean install. å si moderat med assets er å ta i. vanligvis har jeg liggi på 10 sider med mods og assets. nå ligger jeg på ca 80 sider 😛 men fra da jeg starter opp spillet popper det opp noen error alt da. å i loadingen så popper det opp at det er noe er savnet. å da selve loadingen er ferdig er mappet blurry bortsett fra da jeg zoomer til gate nivå. så nå gir jeg egentlig opp å prøve mer. selv om det hadde vært kult å prøve disse mapsa å se om en ville klart det bedre enn de på programmet. mulig jeg gjør noe feil men fulgt instruksen på steam til punkt å prikke

    Svar på denne kommentaren

    • Thomas Nikolai Blekeli (NRK) (svar til Magnus)

      Hallo Magnus. Jeg tror du er på god vei, selv om veien har vært litt humpete 🙂

      Blur må skrus av. Det kan du gjøre etter at kartet er lastet inn. Gå til menyen etter at byen er lastet inn, velg «Graphics» og skru helt av «Depth of field». Si ifra hvis det hjelper.

  6. Knallgøy sending, og for en jobb med å gjenskape kjente norske byer. Kunne dere laga en oppskrift for hvordan dere har sydd sammen og importert høydekart og veidata for å få riktig skala i spillet? Og gjerne også hvordan dere har brukt veidata fra google for å plassere veiene riktig. Kan man håpe på det?

    Svar på denne kommentaren

    • Jonatan (svar til Ole)

      Må si meg enig med Ole: Lag gjerne en oppskrift! Hadde nok blitt satt pris på av både nordmenn og andre.

Vil du kommentere? Svar på en quiz fra saken!

Vi er opptatt av kvaliteten på kommentarfeltet vårt. Derfor ønsker vi å sikre oss at alle som kommenterer, faktisk har lest saken. Svar på spørsmålene nedenfor for å låse opp kommentarfeltet.

Når er sendinga?

Hvilken by er ikke med i sendinga?

Hvor mange lag er med?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.