I USA har elsparkesykler blitt vandalisert i stor skala, nå kommer de til Norge

Kategori: Transport

Både i USA og Frankrike blir utleiesparkesykler vandalisert. Foto: Montasje. Instagram / Martin Gundersen / NRK

Det finnes en amerikansk instagramkonto som bare viser folk som velter, knuser og brenner elektriske scootere. Til våren vil de to selskapene Zvipp og Voi lansere utleie av elsparkesykler i Norge. Vil de også vandaliseres?

Mikromobilitet er navnet på den teknologiutviklingen som handler om alle de nye lette elektriske fremkomstmidlene. Alt fra elektriske sykler til små elektriske sko med fremdrift. Dette området er i en rivende utvikling.

I Norge har elsykkelen så langt har vært mest populær, mens det i USA er elektriske scootere som dominerer.

Nok en gang går den teknologiske utviklingen så fort at vi ikke klarer å følge opp med infrastruktur, normer, lover og regler. Men lette, miljøvennlige og støysvake fremkomstmidler har kommet for å bli. De kan ha svært positiv innvirkning på bymiljøet og være med å løse urban fremkommelighet på en bra måte.

Sparkesykler fra selskapet Bird på et fortau i San Jose i California Foto: Grendelkhan / Wikimedia Commons

Amerikanske Bird og Lime har på få år blitt milliardselskaper. Modellen deres baserer seg på at de plasserer en haug med små elektriske sparkesykler ut i en by. Du finner dem og låser dem opp med en app på mobilen. Så kjører du den dit du vil og setter den fra deg.

For mange har disse elsparkesyklene blitt en pest og en plage – de fyller opp fortauene, de er i veien for bilene, og de har ført til ulykker med fotgjengere.

Vi følger mikromobilitet og nye transportmuligheter.

Få et ping i postkassa hver gang vi publiserer noe interessant om teknologi eller medier!

Over 77.000 følger hatkonto

Instagramkontoen BirdGraveyard inneholder en imponerende mengde bilder og videoer som viser hærverk på slike scootere.

Industrianalytikeren Horace Dediu driver podcasten Micromobility. I episoden som omhandler hærverk slår han fast at tradisjonelt har problemet med hærverk vært størst når en tjeneste er ny. Mens i USA har dette fortsatt som et problem for selskapene.

En del av innslagene på BirdGraveyard bærer også preg av at folk mer eller mindre skryter av at de ødelegger sparkesyklene. Det ser ut som de syntes det er skikkelig kult med ødeleggelsene.

View this post on Instagram

GM

A post shared by Bird Graveyard (@birdgraveyard) on

Nå kommer de til Norge

Selskapene Zvipp og Voi har begge planer om å lansere elektriske sparkesykler i Norge. Zvipp mener de skal være på plass når snøen smelter og Voi i løpet av noen måneder.

Små og elektriske fremkomstmiddel fungerer til og med i vinternorge. Foto: Martin Gundersen / NRK

Vil de da bli møtt med det samme hatet? Johan Hallesby er teknologidirektør i Urban Sharing som blant annet leverer teknologien til bysykkeltilbudene i Oslo, Bergen og Trondheim, og som også snart skal igang med en test av elsparkesykler på Fornebu. Han har ikke opplevd vandalisme som et like stort problem:

– Hærverk skjer naturlig med mye infrastruktur i by. Men sammenlignet med hva vi hører gjennom partnere i andre land vil jeg si det er lavt i Norge.

Han mener at en av grunnene til hærverket de opplever i USA er eierskapet til sparkesyklene:

– Det er ikke tydelig nok hvem som eier dem og hvem hærverket går utover. Dette er ikke skattepenga, det er ikke en del av et offentlig gode og det er i det hele tatt uklart hvem som egentlig eier disse eller hva som blir konsekvensen om man herper dem.

Bybildet må også tilpasses med blant annet sykkelfelt og parkeringsmuligheter.

– I USA er det store selskaper med masse investorpenger som ruller inn og fyller byer som mangler infrastruktur med haugevis av små sparkesykler. Dette skaper frustrasjon.

I Norge varierer det litt hvor mye hærverk Hallesby opplever, men han kan slå fast at problemet blir større med fint vær og økt alkoholkonsum i byen. Så sånn sett kan det ligge an til en slitsom vår for selskapene som skal starte nye sparkesykkeltjenester i Norge når snøen smelter og solen begynner å skinne. Men gjøres dette riktig kan byene våre bli renere, stillere og mer effektive.

10 kommentarer

    • asdfgasd (svar til oijoij)

      de utfordringene vi står ovenfor løses ikke med el-sparkesykler i hvert fall.

      det er faktisk lov å tenke igjennom ting og ikke cargo culte seg gjennom livet.

    • Åsmund Garfors (svar til oijoij)

      Har vore brukar av elsparkesykkel i nokre månader. Kan positivt bekrefte at for min del er kombinasjonen buss og el-sparkesykkel fullgod erstatning for bil nesten uansett kvar eg skal i Bergen. At det er einaste løysing, nei, men kan det vere ein del av løysinga? Ja, for mange.

      Fordeler framfor vanlig sykkel er f.eks. at eg kan lett ta den (sammenslått) med på buss, i heisen, på kontoret, etc. Mykje meir klumsete med ein stor elsykkel på 20-30 kg.

  1. Jon-Anders Grannes

    Mye av premissene til dagens miljø og klima propaganda tilhører ytterste venstresiden. Først tok de over miljøorganisasjonene og nå sitter de i Miljøverndepartementet, Cicero, UNEP, UNFCCC, IPCC etc etc. Siden den beklagelige arbeiderklassen ikke gadd å skape en radikal samfunnsendring gjennom proletariatets diktatur så satser de nå på andre surrogater som for eksempel den politiserte NATURENS diktatur(miljø og klima). De har løyet og grovt overdrevet siden 1960-tallet med feks atomvinter, sur nedbør, skogdød, masseutryddelse av arter, etc etc og nå til slutt katastrofal menneskeskapt global oppvarming og forsuring av våre hav. Det egentlige målsettingen er en radikal samfunnsendring så teknologiske løsninger på de problemstillingene de har skapt er ikke ønsket i fra den kanten. Erik Solheim satt som leder av UNEP, Kristin Halvorsen sitter som direktør i CICERO og Solhjell er sentral i WWF Norge. Tilfeldig?

    Svar på denne kommentaren

    • Denne kommentaren har lite med saken å gjøre. Jeg lar den stå, men det er ikke nødvendig å la kommentarfeltet her fortsette i det sporet.

      For at diskusjonen her skal gi verdi ber jeg dere holde dere til tema fra saken: mikromobilitet.

  2. For transport over korte avstander i byene kan dette bli bra, jeg er spent på fortsettelsen. I sommer tok jeg bilde av en mann på en el-sparkesykkel med Ruter logo i Oslo sentrum, antar at de har noe på gang?

    Svar på denne kommentaren

  3. Var noen uker i Lisboa i Portugal og der var det også satt ut mange av disse elektriske sparkesyklene. Det så ut som om det var flere av dem som bare stod der enn det var de som var i bruk. Over korte avstander er de sikkert greie men så spørs det da om hvor lang tid det tar å låse dem opp og å avlevere dem fremfor å sette seg på en buss eller rett og slett ta bena fatt. At noen bruker sosiale medier til destruktive handlinger forteller jo litt om at det er mye grums på slike plattformer. Det forteller jo også noe om at når man setter fokus på noe så har det en tendens til å forsterke seg. Utfordringen som bør diskuteres er private aktører som ønsker å bruke fellesrommet til aktivitet de tjener penger på. Det være seg reklametårn, bysykler, elektriske biler man kan leie og hensette med mer. Slikt blir alltid markedsført som et gode uten at man snakker noe om profittdrivet som er hele utgangspunktet.

    Svar på denne kommentaren

Vil du kommentere? Svar på en quiz fra saken!

Vi er opptatt av kvaliteten på kommentarfeltet vårt. Derfor ønsker vi å sikre oss at alle som kommenterer, faktisk har lest saken. Svar på spørsmålene nedenfor for å låse opp kommentarfeltet.

Hvor skal Urban Sharing teste sparkesykler?

Hva heter hatkontoen på instagram?

Hvilket dyr har et av de største sparkesykkelselskapene navnet sitt fra?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.