nrk.no

Forbrukerrådet: – Google fører brukerne bak lyset

Kategorier: Samfunn & Teknologi og forbruker

Gro Mette Moen er fungerende fagdirektør i Forbrukerrådet. Foto: Martin Gundersen / NRK


Forbrukerrådet går hardt ut mot Google i ny rapport. Sammen med seks andre europeiske forbrukerorganisasjoner klager Forbrukerrådet selskapet inn for brudd på europeisk personvernlovgivning.

Fungerende fagdirektør i Forbrukerrådet, Gro Mette Moen, mener Google villeder sine brukere, spesielt dem som har en har en Android-mobil. I Norge har omtrent halvparten en Android-telefon, ifølge nettstedet StatCounter.

Mobiloperativsystemet Android er basert på åpen kildekode, men Google har kontroll over mye av den tekniske utviklingen og hvordan telefonene settes opp gjennom appbutikken Google Play Store.

I en fersk rapport med tittelen Every Step You Take skriver Forbrukerrådet:
– Vi mener forbrukere manipuleres til å overvåkes når de benytter Googles tjenester. Dette skjer gjennom en rekke ulike metoder som å tilbakeholde eller skjule informasjon, benytte villedende designgrep, og å legge sammen ulike tjenester.

Det gjør de på bakgrunn av en rekke tester hvor man har dokumentert hvert skjermbilde og klikk i prosessen med å sette opp en ny Android-telefon. Testene ble gjort i juli og deretter reprodusert i oktober.

Nå ønsker Forbrukerrådet at Google skal stanse eller endre måten de samler inn lokasjonsdata, og at Datatilsynet skal bøtelegge selskapet.

Google har ikke ønsket å stille til intervju, men har et svar nederst i saken. Saken er også oppdatert med sitater fra Datatilsynet.

Til NRKbeta sier Moen at: «De fører brukerne bak lyset». Hun mener Googles forretningsmodell basert på personaliserte annonser er grunnen til at brukere villedes.

Android-mobiler har med årene fått bedre verktøy for å styre hva apper får tilgang til, hva mener dere er det mest sannsynlige utfallet for en person som kjøper seg en ny Android-mobil i dag?
– Utfra det vi har sett i arbeidet med rapporten vil en bruker sannsynligvis la seg spore hele tiden. Det vil bety at Google vil få presis posisjonsdata opptil fem ganger i minuttet om personen, selv når en Google-app ikke er i bruk.

Dette er ikke den første gang Forbrukerrådet er kritisk til Google. Tidligere i år laget Forbrukerrådet en rapport om hvordan Google, Facebook, og Microsoft informerte brukerne om de nye personvernreglene som ble innført i 2018.

Brukes til annonser

De aktuelle innstillingene som omtales i rapporten kalles «Posisjonslogg» og «Nett- og appaktivitet». Den første tar for seg informasjon om hvordan du beveger deg (går du eller er du på en buss) og hvor du er, mens den andre tar for seg internettsøk og nettleserhistorikk.

Begge disse innstillingene skal ifølge rapporten brukes av Google til å personalisere annonseinnhold.

Dette er noe av det Forbrukerrådet trekker frem i rapporten:

Skjuler standardinnstillinger som er personvernfiendtlige

Man må trykke «more options» for å se at «Nett- og appaktivitet» er skrudd på som standard. Figur: Forbrukerrådet

Ved å legge personvernfiendtlige innstillinger i undermenyer, mener Forbrukerrådet at Google satser på at brukerne ikke er klar over hva de sier ja til.

Mangelfull eller ubalansert informasjon

På spørsmål om å godta lagring av lokasjonsdata er informasjon om at det også brukes til annonsering gjemt bak «learn more». Figur: Forbrukerrådet

Forbrukerrådet mener Google trivialiserer omfanget av sporing brukere sier ja til og at det hovedsakelig benyttes positive eksempler.

I tillegg er Forbrukerrådet kritisk til at man i prosessen med å slå på Google Assistent vil slå på lagring av lokasjonshistorikk om man kun trykker seg videre. I deres gjennomgang fant de også ut at en bruker vil måtte si nei hele fire ganger får å unngå lagring av lokasjonshistorikk.

Google svarer

Google ble søndag forelagt rapporten i sin helhet samt spurt om å stille til intervju, noe selskapet avslo.

Pressesjef i Google Norge, Helle Skjervold, skriver at:

– Posisjonsloggen er som utgangspunkt skrudd av, og du kan selv redigere, slette eller sette den på pause når som helst. Dersom du velger å skru den på vil den bidra til å forbedre tjenester slik som trafikkinformasjon på pendlerruten din. Setter du den på pause gjør vi det klart at vi fortsatt kan innhente og benytte lokasjonsdata for å forbedre Google-opplevelsen din, basert på dine spesifikke telefon- og appinnstillinger.

– Vi gir deg også mulighet til å kontrollere lokasjonsdataen din på andre måter – inkludert en Google-setting kalt Nett- og appaktivitet og på din enhet. Vi jobber kontinuerlig med å forbedre våre innstillinger, og vi vil lese denne rapporten nøye for å se om det er ting vi kan endre på.

Automatisert nyhetsbrev fra NRKbeta

Få et ping i postkassa hver gang vi publiserer noe interessant om teknologi eller medier!

Datatilsynet: – For tidlig å si

– Det er klart at dette er et interessant spørsmål. For nesten alt vi gjør i dag logges, og det brukes blant annet for å sende reklame eller andre typer tilbud, sier direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet.

Thon sier til NRK at de nå skal se på klagen.
– Hvorvidt Google har gjort noe som er ulovlig er for tidlig å si noe om. Da må klagen undersøkes og behandles først.

Siden denne klagen gjelder alle europeiske land vil Datatilsynet nå se hvordan de skal samarbeide med andre europeiske tilsyn.

Du kan endre innstillingene som er omtalt i saken ved å besøke denne nettsiden eller følge Forbrukerrådets guide til å slå av sporing.

12 kommentarer

    • Alvorlig talt. Du kan ikke sammenligne Schibsted med Google. Går jeg til en av Schibsteds nettsteder så må man kunne forvente at besøket og aktivitet logges. Det samme gjelder når man besøker et av Googles nettsteder og det er ikke problemet. Problemet er at Google også samler inn data fra Android og alle som bruker Google Analytics, der iblant NRK, og per i dag er er dette over 13 million nettsteder. (datanyze.com/market-share/web-analytics) Alt dette brukes for å lage omfattende profiler som i sin tur danner grunnlaget for å selge reklame. Dette er noe helt annet enn det Schibsted gjør.

  1. Helt enig, finn.no er plagsom å komme innpå hvis du ikke vil opprette en Schipsted konto. Nå skal det ikke lemger bli mulig å svare direkte på forespørsler via epost, men man logge inn hver gang og svare via «meldinger!

    Svar på denne kommentaren

  2. Og Apple er bedre da?

    Husker det var en Policy sak for et par år siden hvor Apple nektet å gi ut nøklene sine til USA eller hva det var.

    Er dette fremdeles tilfellet eller kan vi forvente oss at Apple også blir like utrygt som Google ?

    Svar på denne kommentaren

    • Håkon Klausen (svar til Hei ho)

      Google har som forretningsmodell å selge annonser som rettes spesifikt mot deg ved å skaffe seg så mye kunnskap om deg som mulig. Det er ingen som hittil har påvist tekniske svakheter som gir tredje-part tilgang til disse dataene, men det kan jo skje.

      Apple gjør ikke dette, de har som forretningsmodell å selge deg dyre telefoner. Pick Your devil:-)

      Apple nektet å lage en bakdør for FBI til å knekke PIN-koden på iPhone. Når det ellers gjelder utlevering av data til hemmelige tjenester i USA er vel begge like dårlig stilt, nemlig at de ikke har noe valg.

      Og ALLE mobiltelefoner er utrygge i den forstand at GSM standarden inneholder kjente sikkerhetshull så store som låvedører, men de blir ikke tettet fordi de er alt for nyttige for politi og andre mer hemmelige tjenester.

    • Cato Østerhaug (svar til Hei ho)

      Apple ønsket ikke å lage en universalnøkkel som kunne låse opp alle Apple-enheter, hvis katten er ute av sekken kan den ikke dyttes tilbake, de fikk mye tyn for dette av politikere og FBI etc, for å beskytte dataene dine blant annet. Apple har en aktiv funksjon i Safari, Apples nettleser, som motarbeider innsamling av data om hva du gjør, det er sikkert ikke perfekt, men det er så mye bedre enn ingenting. Apple er en teknologileverandør som lever av å selge teknologi, Google er et annonseselskap som lever av å selge annonser, stoooooor forskjell.

  3. Google er vel det firma som har bidratt mest til å forandre verden til det informasjonssamfunn vi har nå. Utviklingen går rasende fort. De bidrar til at også fattige kan benytte teknologien.

    Svar på denne kommentaren

  4. Dette er bra og alt, men da må de jaggu meg ta Microsoft og, for de virker mye tvingene ovenfor forbrukerene sine enn det google gjør, dersom min erfaring med å sette opp en ny Windows-pc er riktig.

    Det er kjempebra at riktige organer står opp mot disse selskapene, men google er langt fra de eneste, og i min mening, ikke den verste.

    Syntes det er bra at det går denne retningen, men jeg skulle ønske det ble strengere. Akkurat nå er det lettere å be om tilgivelse enn tilatelse, men slik burde det ikke være, og jeg syntes datatilsynet burde sette strenge krav til hva aktører i Norge får lov til å gjøre med forbrukerene sine, spesielt når det handler om et omeråde som IT, hvor de fleste ikke vil sette seg inn i hva de har, de vil bare ha noe som fungerer.

    Svar på denne kommentaren

    • Jan Ottersen (svar til Liam)

      Microsoft har endret praksis for innsamling av data fra Windows. Men nå er det spørsmål om hvordan Office pakken håndterer innsamling av data, noe de er i dialog med myndighetene i et EU land jeg ikke husker akkurat nå.

      Google og Facebook blant de værste fordi e lever hovedsakelig av reklameinntekter. Microsoft har også reklame men tjener hovedsaklig penger på salg, Azure, Windows, Office, Xbox etc. slik at deres innsamling er mest for å forbedre produktene og ikke for å gi personlig reklame.

      Den eneste epost tjenesten jeg har brukt hvor jeg fikk reklame for innholdet i eposter var Gmail.

  5. Svenn-Arild Åkerholm

    Jeg synes det er Fint at Google samler informasjon om hva jeg gjør med mobilen og Nettbrettet. På Nettbrettet har jeg Amerikanksk instilling med Engelsk språk, og i Google News får jeg vist Nyheter, Teknikk og Vitenskap, som jeg er interessert i .

    Svar på denne kommentaren

  6. Forbrukerrådet anklager Amazon for å manipulere brukere

    […] deres mot Amazon kan føre til at det blir like enkelt å inngå et abonnement som å bryte et. Tidligere har de kritisert Google og Facebook for lignende designknep, men da for å få tilgang til flere personopplysninger om brukerne […]

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.