Snapchats forspilte mulighet og nå grusomme straff

Kategorier: Det sosiale nettet & Kommentar

Illustrasjonsfoto: Dado Ruvic / Reuters


Kommentar: Bare seks år gammel kan det se ut til at Snapchat har nådd toppen. Det skyldes egne feiltrinn og en konkurrent som kopierte de beste funksjonene.

Forrige uke la Snapchat fram sine kvartalsresultater. På den ene siden hadde selskapet høyere inntekter per bruker, på den andre siden mistet selskapet for første gang daglige brukere.

Det gjorde at aksjekursen holdt seg noenlunde stabil, men bakteppet er at selskapets aksjer har tapt over halvparten av sin verdi siden det gikk på børs i fjor mars.

Som Maya Kosoff i Vanity Fair påpeker er ikke Snapchat det eneste selskapet som mister brukere: For Twitter falt månedlige brukere med én million, og for Facebook er veksten rundt null i USA og i rødt for Europa.

Forskjellen er at Snapchat hadde muligheten til å bli mye større, men forspilte sine sjanser over flere år og spesielt i en kritisk fase for Facebook.

Med sine 188 millioner daglige brukere er Snapchat ingen småtass, men samtidig ubetydelige i det store bildet om de ikke klarer å vokse videre.

Den innovative nykommeren

Snapchat var lenge forbeholdt de aller yngste og hippe som forstod vitsen med meldinger og historier som slettet seg selv. I motsetning til de evigvarende statusoppdateringene på Facebook og de perfeksjonistiske bildene på Instagram, var Snapchat et lekent alternativ.

Det gjorde at selskapet opplevde nærmest meteorisk vekst de første årene, og bare to år etter at det ble unnfanget tilbød Facebooks Mark Zuckerberg 18 milliarder kroner for selskapet, ifølge Wall Street Journal. Men Evan Spiegel takket nei og be hyllet som en visjonær, og en farlig utfordrer.

Fra 2013: Snapchat-sjef Evan Spiegel er nykommeren alle ser opp til. Foto: Jae C. Hong / AP Photo

For over tid har terskelen for å publisere noe på Facebook og Instagram blitt høyere. Livsblodet til tjenestene, vår villighet til å dele intime øyeblikk med omverdenen har blitt mindre. Vi er blitt flere som av ulike grunner ønsker at sosiale medier ikke skal huske alt vi har gjort alltid. Og vi har ønsket strengere kontroll over hvem som får se hva.

Det har vært Snapchats sterkeste fortrinn i kampen om våre selfies og tastetrykk, men selskapet har ikke klart å utnytte muligheten det hadde.

Kvelende kopiering

Det er ikke uvanlig for digitale tjenester å bli inspirert av hverandre. For hver generasjon av nye sosiale medier er det ofte flere fellestrekk enn forskjeller, men Snapchats forhold til kopiering er sannsynligvis mer ensidige enn de fleste.

Facebook, som også eier Instagram, har prøvd å gjøre seg mer aktuelle blant yngre brukere ved å la seg inspirere av Snapchat. Lengst gikk det med «stories», historier som ligger ute i 24 timer etter at de er publisert.

Her regelrett innrømte Instagram at de hentet funksjonaliteten, som Instagrams produktsjef forklarte med: «det er slik teknologibransjen fungerer».

Farhad Manjoo i New York Times beskrev det hele som et skamløst tyveri, men la til at man måtte berømme hvor effektivt de gjorde det.

Faksimile: NRKbeta

I tillegg var Snapchat en stund alene om å tilby ansiktsfiltre (tenk blomsterkranser og sumo-masker), men nå har dette blitt en funksjonalitet de fleste meldingsapper tilbyr.

Utover 2017 spurte stadig flere seg om kopieringen vil knuse det lille selskapet, men Snapchat vokste ennå (om sakte) og ble fortsatt oppfattes som en alvorlig trussel.

Snapchats store (og fatale) redesign

I løpet av 2017 eksperimenterte Snapchat med noen nye funksjoner og produkter. Blant annet lanseres «Snap Map», et oversiktskart hvor alle vennene som bruker tjenesten er, og de spesialtilpassede brillene «Spectales» blir allment tilgjengelig via deres nettbutikk.

Versjon én av Snapchats briller. Foto: Snapchat

Ingen av disse tar virkelig av, og mot høsten leter Evan Spiegel stadig mer desperat etter tiltak som kan skyte vekstkurven til himmels.

Bransjenettstedet The Information har i ettertid beskrevet i detalj hvordan Spiegel satte ned et krigsrom med 300 ansatte for å omgjøre hele tjenesten. Resultatet av prosessen er velkjent for de fleste: Istedenfor å tiltrekke seg flere kjendiser og nye brukere ble appen nesten universelt «hatet».

I april, to måneder etter lansering, trekkes flere av endringene tilbake. Etter alle solemerker er det Instagram som har vokst videre i perioden og økt antall daglige brukere av sin historier-funksjon.

Ifølge The Information var prosessen toppstyrt og dårlig kommunisert til det punkt at det er usikkert hva det nye designet egentlig ville oppnå. Internt var den nye oppdateringen en varslet katastrofe der ansatte meldte bekymret ifra om dårlige resultater på brukertestene, men Spiegel valgte likevel å lansere.

I en tid hvor Facebook ble kritisert for sin rolle i å spre falske nyheter og stod i en personvernskandale hadde Snapchat en siste mulighet til å skyte fart, men de skuslet bort sjansen ved å opprøre egne brukere og satte av ressurser til en feilslått satsning.

Problemet for Snapchat nå er at mulighetsrommet i stor grad er borte. Der Snapchat før dominerte en bit av det sosiale nettet, er de nå mer en annenrangs-Instagram, og det kan se ut til at de fremover vil dele skjebnen til Twitter – en tilstedeværelse i skyggen av Facebook.

20 kommentarer

  1. Synnøve Kleive

    Hei! Har du data som viser hvem som starter med stories på Instagram? Er det «kjerringene» (beklager sleivete uttrykk) som har oppdaget insta-stories, eller er det ungdom som slutter å bruke Snapchat til fordel for instastories? Og hvordan er kjønnsfordelingen blant ungdom?

    Svar på denne kommentaren

  2. Kan vi stole på folk som skriver «en» med to n-er?:) Å dele ut vurderinger som gir «Snapchat enn siste mulighet til å skyte fart» er like desperat som headingen på denne artikkelen. Klikk på meg da, pleeeease!

    Denne artikkelen preges også av den monomane og naive tilbedelsen av vekst. Å utpeke Snapchat som en taper i forhold til FB-sellout Instagram er skuffende perspektivløst til NRK å være.

    Evan Spiegel, verd $3mrd, sier..

    ‘Obviously, life is not about making money’

    I Kara Swishers intervju på Recode anbefales: https://www.youtube.com/watch?v=SQYBLeV6sbM

    Svar på denne kommentaren

    • Ikke Johs (svar til Johs)

      Johs, jeg vil minne deg om at Myspace også var verdt MANGE milliarder dollar en gang i tiden, før de ble solgt for 35 millioner dollar. Antall brukere er det eneste som betyr noe i den bransjen, og sosiale nettverk forsvinner like fort som de dukker opp.

    • Takk for påpekninger om skriveleif. Ellers vil jeg si at Kara Swisher er en super journalist.

      Angående Snap så snur historien når de ikke lenger kan vokse. Da må de øke inntjeningen per bruker og kjempe for å holde seg relevante

  3. Eg trur facebook og instagram misser brukarar (eller brukarane misser interessen) av to hovudgrunnar:
    1) Feeden er vilkårleg framfor kronologisk. No opplever ein å gå glipp av ting ein gjerne skulle sett.
    2) Reklame og anna upersonleg sponsa innhald. Det vert lenger mellom det relevante og personlege.

    Snapchat har i tillegg dårlege location tags. Der Instagram kan bruke facebook og eige register av stader du kan merke bileta med, dukkar ofte Snapchat sine ikkje opp når du skal poste. Det er annoying.

    Svar på denne kommentaren

    • Kenneth Ring (svar til Daniel)

      Helt enig med deg når det kommer til Facebook. Har ikke de samme problemene med Instagram.

      99% av det som jeg ser i feeden på Facebook er skvip som broren til svigerinna til tremenningen til en venn av meg visstnok har likt eller ting som Facebook mener er interessant. Jeg bruker nå Facebook til kommersielt bruk samt diskusjoner og info fra grupper. Resten er bare tullball og ting som kan være interessant drukner i alt dette skvipet.

      Det er heller ingen som jeg kjenner som legger ut egne statuser lenger i den forstand at de sier noe vettugt. Det er bare deling og «tagging» av hverandre folk driver med virker det som.

      Driver å prøver ut Vero og liker det veldig godt, men det er ingen jeg kjenner der

  4. Øyvind Instefjord

    Er ikke hovedgrunnen til at Snapchat er blitt så populær at man kan sende enkelt bilder til bestemte personer eller grupper, som kun kan sees en gang? Jeg var ikke klar over at stories var populært en gang. Så lenge Instagram ikke kopierer det så har Snapchat fortsatt muligheten til å komme seg og vokse igjen, tror jeg.

    Om Instagram er rask på banen med en liknende opplevelse som «grunn opplevelsen» til Snapchat hvor man åpner appen og kommer rett til kamera, tar bilde og velger hvem man kan sende til, så kommer jeg antagelig til å bytte, ettersom Snapchat på Android både bruker latterlig mye strøm, stadig vekk ikke får til å åpne snaps, og i tillegg er ganske treg.
    Så vidt jeg vet holder Snapchat på med en helt ny versjon av appen for Android, som skal lanseres i høst, jeg håper for deres del at den er solid, det kan potensielt hente tilbake en del brukere over tid.

    Svar på denne kommentaren

    • På min Android-telefon (Nexus 5x) er ikke Snapchat ganske treg, men veldig treg. I noen tilfeller kan det ta et minutt fra jeg åpnet appen til jeg får sendt en snap. Enda mer om jeg skal legge til noe mer enn en enkel tekst.

      Dersom opplevelsen er i nærheten like ille på andre enheter er det ikke rart de mister brukere. Det er jo tross alt ikke alle som har en relativt ny toppmodell.

  5. Hater at loggene ikke lagres på Snap, men å legge ned blir jo idiotisk.

    Problemet med m.a. Nettby m.fl. er jo at de ikke skjønner at massene fort kan komme tilbake.

    ER så møkkalei Facebook nå, så ethvert sosialt nettverk på nett bør ikke føle seg for trygt.. Folk blir lei, og sosialisering på Internett => uhyre lite tilfredstillende i lengden uansett hva det skulle være.

    Går uansett i bølger, og bør ikke gi seg for tidlig..

    Svar på denne kommentaren

  6. Skjønner ikke greia med Snapchap nå som Instragram tilbyr det samme. Om du velger «utforsk»-delen av Snapchat får man opp et urovekkende stort antall selfies i undertøyet med kaninører, en slags ekstrem versjon av Paradise Hotell, som for meg indikerer hva Snapchat handler om for veldig mange – vise frem kroppen sin. For de som ønsker å tjene litt penger kan man så vidt jeg har skjønt, ta betalt for å gi brukere tilgang til flere bilder. Vet ikke om det bare er meg, men det kan virke som Snapchat er på vei til å gå i pornofella hvor de lettkledde tar over kontrollen. En annen ting er all problematikken som har blitt omtalt med «streaks» og kynisk markedsføring mot ungdom.

    Jeg håper egentlig Snap legges ned slik at fler bruker instagram til å dele sine stories. Så slipper vi hele greia. Er det noen med hånden på hjertet som mener Snapchat er bedre enn Instagram på noe som helst (utover å selge bilder av seg selv)

    Svar på denne kommentaren

  7. Å sammenligne Snapchat med FB er for meg å sammenligne flyreiser og det å gå tur i fjellet. De stiller i to veldig forskjellige klasser og de som tar fly kan like gjerne være de som går tur i fjellet.

    Jeg har aldri hatt FB og kommer ikke til å ha det fordi jeg har ingenting å dele med Zuckerberg. Ikke med resten av verden heller. Snap er min SMS/MMS versjon 2.

    Svar på denne kommentaren

  8. Rart hvordan ting har endret seg i løpet av de siste årene.

    Jeg hadde en lang periode der jeg nesten bare brukte snapchat. Instagram var jeg aldri innom.

    Men etter at snapchat kom med den forferdelige oppdateringen, har det bare dabbet av. Det er mye mindre snapchat stories nå, enn før oppdateringen, så det er tydelig at mange har sluttet å poste. Nå bruker jeg Instagram hver dag. Både til stories, chat, sende memes og legger ut mye mer bilder. Jeg tror instagram bare vil vokse fremover.

    FB derimot, er blitt en ting for den eldre generasjonen. Vi som er litt yngre, bruker kun messenger funksjonen til å chatte. Ellers er det jo bare vas og eldre folk som legger ut bilder av uinteressante ting.

    Svar på denne kommentaren

  9. Har bare WhatsApp. Er riktignok eid av FB men grei måte å lage gruppemeldinger på og man kan også sende bilder i ok kvalitet eller som filvedlegg i full kvalitet. En «ren» meldingstjeneste som til og med har statusoppdatering (nesten som stories)

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.