Nå spiller NRK TV på alle Chromecaster igjen, men hva skjedde egentlig?

Kategorier: Nett-tv & NRK

Tobias jobber som utvikler på NRK TV og fikk mandag ansvaret for å fikse en feil som berørte enkelte Chromecaster. Foto: Martin Gundersen (CC BY 2.0)


En helt enkel feil ødela gullrekka og Stjernekamp-finalen for et fåtall av våre Chromecast-brukere. Men hvorfor var det så vanskelig å finne feilen, og måtte det virkelig ta fire dager å fikse den?

Forrige torsdag begynte det å tikke inn noen feilmeldinger til NRK via ulike kanaler.

NRK TV fungerte ikke for en fåtall av Chromecast-brukerne, men gjentatte forsøk hos oss på å gjenskape feilen avslørte ikke hvor problemet lå.

Før helgen ble flere enheter testet, men alle fungerte som de skulle. Dessverre.

Tobias fikk derfor oppdraget mandag morgen om å grave dypere for å finne feilen.

Krise for barna

Montasje: Skjermbilder fra Google Play

Mandag morgen hadde Publikumservice fått inn feilmeldinger fra flere berørte brukere.

Nå dukket det opp en viktig informasjonsbit: Kun brukere som var med i betaprogrammet til Chromecast var berørt.

Disse brukerne kjørte versjon 1.28 av Chromecast, som igjen bruker Chrome 62.

Omtrent ti prosent av publikum har Chromecast, ifølge NRKs egen TV-utstyrsundersøkelse fra våren 2017. Og kun et fåtall av disse igjen er betatestere.

Kodefeilen i den virtuelle høystakken ble plutselig langt enklere å finne.

Det var noe med versjon 62 som stoppet hele enheten, men hvorfor?

Hjelp, Chromecasten min er på høstferie

Selv om vi nå visste at det skyldtes hvilken versjon man kjørte Chromecast, var problemet langt fra løst. Det var nemlig lettere sagt enn gjort for betabrukerne å rulle tilbake til forrige Chromecast-versjon.

«Tyvärr», skriver Tobias i en intern epost. Han er svensk, og derfor vanskeligere å forstå i tekst enn tale, men beskjeden hans var likevel krystallklar: Selv om brukerne melder seg ut som betabruker på Chromecast og deretter tilbakestiller enheten til fabrikkinnstillingene gjenoppstår feilen.

Publikumservice måtte derfor fortelle at vi jobbet med problemet, og at det ennå ikke var løst.

Ved å sammenlikne den gamle og nye versjonen av Chromecast fant Tobias ut at det sannsynligvis handlet om bildefremvisningen.

For ikke lenge siden hadde en annen arbeidsgruppe et lignende problem med denne Chrome-versjonen.

En enkel feil

Foto: Martin Gundersen (CC BY 2.0)

Litt leting videre viste at feilen skyldtes et problem med nettverksprotokollen vi bruker for å hente stillbilder, men vi vet ennå ikke akkurat hva som går galt.

Når Chromecast spør etter et stillbilde på våre servere vises feilmeldingen «Feilmelding: Playback» på svart bakgrunn.

Denne lille detaljen som ikke har noe med selve video-avspillingen stopper hele enheten.

Den midlertidige løsningen er å bytte nettverksprotokollen for bildetjenesten fra HTTP/2 til HTTP 1.1.

Dermed får alle brukere av Chromecast litt høyere lastetider til en langsiktig løsning er funnet, men de skal ellers ikke oppleve noe problemer.

Hvorfor tok det så lang tid?

Feilen ble først oppdaget torsdag og løst mandag klokken 13. Vi spør derfor Tobias hva han sitter igjen med etter denne hendelsen:

Det er for meg helt «vansinnigt» at enheten skal slutte å fungere bare fordi den ikke klarer å hente et bilde.Tobias

Ifølge Tobias spilte rekkefølgen man feilsøkte i og hvor mange som er berørt en viktig rolle i hvorfor det tok så lang tid.

Dess flere berørte, dess enklere er det ofte å finne feil. Man håper også at feilen skyldes problemer i egen kode. Den kjenner man best og vant til å feilsøke.

Når det kommer til endringer i nettverksprotokollen på enkeltplattformer for kun betatestere er man langt ned på listen over ting man sannsynligvis tror er feilkilden. Det gjør at det kan ta lang tid å finne selv slike enkle feil, spesielt når de er så spesifikke.Tobias

Et annet moment er at nettlesere i dag er så feiltolerante at bildefremvisning sjelden skaper kritiske feil. For en vanlig Chrome-nettleser ville denne feilen ikke vært et problem som hindret avspilling av video.

Men for en gruppe betabrukere av Chromecast ble det altså full stopp.

Hvis du selv skulle oppleve en feil på noen av NRKs tjenester anbefaler vi å ta kontakt på epostadressen info@nrk.no med informasjon om feilen din og hvordan systemet ditt er satt opp. Detaljer som hvilke versjoner du kjører og eventuelle feilkoder er da alltid til hjelp.

29 kommentarer

  1. Plagdes noe grusomt med dette også, så var fint å se feilen bli rettet opp. Ekstra artig er det når man kan lese hva som var selve kjernen til problemet.

    Hvor ønsker dere at vi som bruker betautgaven skal ta kontakt dersom flere slike feil skulle inntreffe?

    Svar på denne kommentaren

    • Hei Simon,

      Vi foretrekker at brukere tar kontakt på epostkontoen info@nrk.no.

      Disse er de som er aller flinkest på å ta imot feilmeldinger og oftest kan hjelpe.

      Husk også å legge ved så mye informasjon om feilen og systemet det oppstår på som mulig. Det gjør det enklere å hjelpe deg og andre.

  2. Karoline Sætre

    Denne feilen har jeg opplevd i hele år, hver eneste gang vi skulle se en cupkamp måtte vi dra frem PC med mulighet for casting av Chrome. Har så vidt jeg kan huske fått til å caste masse annet, men ikke cupkamper/livestreamer – så ta en kikk på om det kan være noe lignende med det.

    Svar på denne kommentaren

  3. Jeg rapporterte inn en SPDY (html2)-feil på gfx.nrk.no for noen uker siden, den skjedde på chrome 62 og 63. Feilen lå visst i BigIP-loadbalanceren som NRK bruker, og den ble rettet for 1-2 uker siden. Jobber selv med BigIP og det var kult å kunne melde inn både feil og mistenkt løsning! Ante ikke at det også gjaldt streaming..

    Svar på denne kommentaren

  4. Thomas Schulzki

    Interessant – jeg er en av de som klaget via Google Play – men ingen av mine ChromeCast er med i «Preview Programme» (som jeg tipper er det dere kaller for beta) – og feilen har vært mer eller mindre grad i lengre tid (lengre enn 4 dager – men ble helt håpløs før helga).
    Det fungerer altså nå – så HTTP 1.1 har nok hjulpet flere enn CCBeta testere

    Svar på denne kommentaren

    • Thomas Schulzki (svar til Martin Gundersen)

      Men jeg har altså Cast firmware version: 1.27.96538 på en, og Cast firmware version: 1.28.100555 på den andre som er i aktiv bruk – så det er nok noe som er under utrulling nå.

      -Thomas

    • Hej Thomas!

      Som man ser på Googles sida før firmwares så skall 1.28.100555 bara vara installerad på enheter som ær registrerade i Preview Program.

      https://support.google.com/chromecast/answer/7124014?hl=en

      Vad jag kan se av vår statistik så ser det ut som att de førsta brukerne som fick 1.28 var redan runt 6e oktober men fram til 19e var det færre æn 10, så det finns ju en chans att du har haft den versionen en stund redan.

    • Thomas Schulzki (svar til Tobias)

      Enig i at det er merkelig – jeg dobbeltsjekket også at ingen av dem var i «Preview» (Vet jo aldri hva familiemedlemmer krysser av, men samtidig ville det vært litt overraskende om det var aktivert, siden CC er i stor grad «Plug and forget»)
      Men Google sine veier er uransakelige 🙂

    • Hei,

      Vår hustand bruker NRK TV og Chromecast daglig, superb løsning! Feilmeldingen Playback dukket først opp på fredag hos oss.

      Tenkte aldri på å melde dette inn, men etter å ha lest artikkelen og kommentarene blir det gjort neste gang. Veldig interessant å få innblikk i hva som fsktisk skjedde 🙂

      Chromecast firmware 1.28.100555,
      Preview Program OFF,
      Eksprimentelle funksjoner OFF

    • Tobias (svar til Terje)

      Så fint att höra 🙂

      Vi får hålla tummarna för att det inte behövs men utöver det gleder vi oss till feedback og hjälp från våra expert-brukere!

  5. Jeg er en av de som ble berørt. Meldte i helgen ar jeg kjørte beta og at muligens var der problemet lå.

    Stusser litt over at dere ikke har en chromecast med beta programvare?
    Har dere ikke mange forskjellige enheter dere tester for eksempel nye versjoner av programvare på?

    Feilen ville jo fort berørt alle chromecast brukere når 1.28 går i produksjon.

    Svar på denne kommentaren

    • Tobias (svar til Simen)

      Hej Simen!

      Tack før feedbacken, det hjælpte oss vældigt att du och andra melde om problemer og var specifika med vilka versioner ni hade issues med!

      Vi har sjælvklart flera enheter registrerade i preview program, og statistik på antalet feil som sker hos brukere (som hade en signifikant topp med start på fredag kvæll). Tyværr ær det ju så att vissa problemer krever att en person med erfaring av en platform gør en manuell feilsøking.
      Den gravende feilsøkingen startade i princip 10.00 i måndags og problemet var løst 12.40.

      Men før oss som jobbar med detta tar man det ju vældigt inpå kroppen att brukere hade problemer under hela helgen, oavsett om det «bara» var «preview program» eller inte.

      Hoppas verkligen att du fortsætter att melde in feil, det ær inte bara verdifullt før oss pga informationen men det underlættar också prioriteringen!

    • Hei Tobias

      Jeg ble imponert av respons og oppfølging jeg fikk av NRK på både facebook og e-post. Veldig bra!

      Håper det går bra fremover, men det er ingen tvil om at jeg kommer til å melde fra om andre feil som dukker opp i fremtiden :).

      Takk for innsatsen!

  6. Andreas Hesselberg

    Viser jo bare hvorfor man ikke bør basere seg på kun én løsning. Her i huset baserer vi oss på to: Chromecast og en mediesenter-PC som står i stua. Sistnevnte har fungert mest prikkfritt hittil.

    Svar på denne kommentaren

    • Hej Andreas!

      True true.

      Det ær också en av grunderna till att vi tillhandahåller NRK TV på ~20+ platformar i førhoppning om att det alltid finns flera alternativ for brukerne å vælja mellom 🙂

  7. Hei! Jeg sliter fortsatt med å få spilt av NRK-programmer i Chromecast. Noen programmer funker, men Da vi styrte landet får jeg ikke sett. Programbildet fra serien blir overført, men det står bare og spinner i det uendelige.

    Marie

    Svar på denne kommentaren

  8. Kan bekrefte at denne feilen ikke helt er rettet. Blant annet «Da vi styrte landet», ref kommentar ovenfor, sliter vi fortsatt med å få streamet på Chromecast. Noen ganger starter den, andre ganger ikke. Hvis den starter så kan det gå det som virker som en tilfeldig kjøretid før kvaliteten faller ned i bunn og den til slutt stopper opp.

    Sitter med firmware 1.28 i Chromecasten.

    Svar på denne kommentaren

    • Hei Knut, NRK støtter mange plattformer og det gjøres hele tiden vurderinger på hvilke man skal støtte fullt ut.

      Vi vet at det er mange som savner støtte for blant annet Xbox, men vi har ikke mulighet til å støtte samtlige plattformer. Jeg håper du får nyte NRKs innhold på andre plattformer, og at du er fornøyd på disse.

    • Bengt Nilsen (svar til Knut)

      Vil ikke Edge og xbox følge samme oppdateringsrytmer som til PC? Det er mindre eller mer samme kode som brukes til begge. Så vil det si at den heller ikke vil virke på siste oppdatering til WindowsPC?

    • Martin Gundersen (svar til Bengt Nilsen)

      Det er mulig det er det er noe med ditt oppsett om du ikke får nett-TV til å fungere i Edge. Du kan ta kontakt med info@nrk.no om de har hørt om problemet ditt og eventuelle løsninger.

  9. Men hva skjedde med Apple tv da? I går virket plutselig ikke noen av mine to ATVs. «NRK ikke tilgjengelig» . Etter å ha oppdatert min ATV4 med nyete NRK-app så vill den spille. Min ATV3 derimot vil ikke. Har dere fjernet støtte??

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *. Les vår personvernserklæring for informasjon om hvilke data vi lagrer om deg som kommenterer.