Apps & Design

Appen som får barn til å interessere seg for nyheter

Tre skjermbilder som viser hvordan appen Svar-o-meter ser ut og fungere. Først et hovedbilde, sen et spørsmål og sen et bilde som viser svaren på spørsmålet.


Mange ting barn driver med går under radaren på oss voksne, så det kan hende du ikke har fått det med deg. Siden februar har 120 000 av de yngste nyhetsbrukerne i landet lastet ned appen Svar-o-meter.

Hver dag publiseres det nye spørsmål om nyheter i to puljer i appen, og hver gang svarer omtrent 10-30 000 barn. Da vi spurte om alderen deres svarte 77 prosent at det var mellom åtte og 12 år.

Det betyr at nesten en tredjedel av alle barn i denne aldersgruppen har lastet ned appen, og at opptil hver tidende bruker den på en gitt dag.

Denne appen er helt genial. De har laget en morsom app som lar oss yngre som ikke følger med på nyheter få info om hva som skjer og i tillegg uttrykke hva vi mener om det! […] Godt jobbet! 10/10 😄 👌🏻

Barn ser nyheter i lunsjen på skolen, men…

Svært mange barn ser TV-sendingen Supernytt i lunsjpausen på skolen, men de samme barna oppsøker i liten grad nyheter utenfor denne sendingen. Redaksjonen som lager disse sendingene ønsket derfor å gjøre noe som kunne få barna til å i større grad oppsøke nyheter på egenhånd.

Ved å ta i bruk spørreundersøkelser og intervjuer kom vi fram til at det er fire målgrupper:

Graf som deler målgruppene opp i fire deler der x-axen er alder og y-axen er interesse i nyheter
Motivasjonen for barn for å oppsøke nyheter er veldig forskjellig og påvirkes av barnens alder og interesse for nyheter.

For at produktet skulle lykkes måtte vi spisse det inn mot en av målgruppene. Vi valgte den vanskeligste: De som ikke er interessert i nyheter og som er i det eldre sjiktet av målgruppen til Supernytt.

Motivasjonen deres er gjerne det sosiale – å kunne delta i samtaler og ikke virke dum:

En gang så snakket vennene mine om nyheten som skjedde i Nepal, det dere jordskjelvet, og jeg bare sto stille å hørte på mens de snakket og snakket om det, jeg sto stille å hørte på fordi jeg ikke fikk med meg nyhetene, men etter den dagen så søkte jeg på Supernytt hver eneste dag etter skolen.

Jente 11 fra Drammen, litt interessert i nyheter

For å best kunne nå denne gruppen så vi nærmere på hva som karakteriserer dem. Funnene var:

  • Målgruppen har ikke en generell interesse for nyheter
  • Målgruppen digger video og bilder
  • Målgruppen er vant til personlig formidling
  • Mobilen brukes mest
  • Barna er selvsentrerte
  • Spørsmål engasjerer

Barna i sentrum av nyhetene

Vi så at Supernytts konto på Instagram lykkes godt. Her formidles nyheter på en enkel og ofte humoristisk måte, og hver post avsluttes som regel med et spørsmål. Barna er engasjerte og hver post får gjerne rikelig med kommentarer. Vi ble også inspirert av SVTs app Lilla Aktuellt Kollen.

Ett eksempel på spørsmål fra Supernytt sin Instagram-konto
Supernytt har stor suksess med bruk av spørsmål på sin Instagramkonto

Vi tok altså tak i dette med at barn liker å svare på spørsmål.

Hva om vi setter nyheten i konteksten av barna selv, slik at den blir lettere å relatere til?

Løsningen ble appen Svar-o-meter. Appen formidler nyheter til barn gjennom å stille spørsmål på en uhøytidelig og personlig måte.

Spørsmålene kommer ofte på rekke med et eller to temaer der barna også kan se hva andre har svart:
Skjermdumper spørsmålsrekke i appen

Det legges ut en ny gruppe med spørsmål 1-2 ganger hver dag og temaet er som regel en en aktuell nyhetssak. Det kan være noe som skal tas opp på dagens Supernytt-sending, men kan også omhandle noe annet som er aktuelt for barna den dagen. For eksempel kan det være spørsmål om hva man skal i høstferien eller hva man mener om Stortingsvalget.

Når nye spørsmål publiseres blir det sendt ut et push-varsel som sier litt om tematikken. Ofte stilles det også et spørsmål allerede her. Svaralternativene er i form av bilder, emojier, eller tekst.

Tilbakemeldinger på appen

Som sagt når vi en stor andel av målgruppen vår og tilbakemeldingene er også veldig gode: appen har fire stjerner i App Store og 4,4 i Google Play.

Her er noen tilbakemeldinger fra barna:

Denne appen er fin og endelig kan vi barn få sende inn vår mening om hva vi mener, helt uten stress. Det er helt fantastisk at de har gjort dette bare for oss og nå blir jo supernytt et mye bedre program og det er bedre får oss og.

Supppppper bra. Du får dele din mening, og får se hva andre svarer! 💖💖💖💖💖👍👍👍👍

Svar-o-meter kan ved første øyekast se ut som en enkel og morsom app, men vi tror den kan få flere barn til å bli interessert i nyheter.


Hva synes du om appen?

4 kommentarer

  1. Kjekt at man må svare på spørsmål før man kan kommentere, men spørsmål 2 (om inspirasjonskilde) må da være feil? Her må man gå grundigere til verks. Forslag: For å kunne lage kommentarfelt-spørsmål må man først besvare noen spørsmål for å vise at man har lest artikkelen.

    Svar på denne kommentaren

  2. Hva med for litt større barn ? ungdom i 13 til 16 gruppa og unge voksne 17 – 19.

    Ikke alle der er heller så flinke med å få med seg det som skjer av nyheter selv om de ikke ser på Supernytt 🙂

    Svar på denne kommentaren

    • Klara Vatn (NRK) (svar til Henning)

      Det er ingen problem for eldre barn/tenåringer å også bruke appen, faktiskt er det 20% som sier de er over 12 år når vi har spurt dem hvor gamle de er. Så det er mange som har glede av den selv om de ikke ser på Supernytt 🙂

      Svar på denne kommentaren

Vil du kommentere? Svar på en quiz fra saken!

Vi er opptatt av kvaliteten på kommentarfeltet vårt. Derfor ønsker vi å sikre oss at alle som kommenterer, faktisk har lest saken. Svar på spørsmålene nedenfor for å låse opp kommentarfeltet.

Hvor ofte publiseres det nye spørsmål?

Hva heter appen?

Hva inspirerte appen?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *