Se hvordan NRK og internasjonale medier jobber med videoer og artikler som forklarer store, kompliserte saker.
- Hva er det med britene og EU?
- Hvordan i all verden endte USA opp med de to presidentkandidatene?
- Hvorfor vant Trump?
- Er verden virkelig mindre fredelig nå?
- Hvorfor sa ei bygd i Norge nei til asylsøkere?
Spørsmål som dette er godt råmateriale for såkalte “explainers”: forklaringsvideoer eller -artikler. I en endeløs daglig strøm av overskrifter, poster, innlegg, snap’er eller tweets med mer eller mindre troverdige fakta, trenger vi virkelig at verden henger på greip. Vi må rett og slett ha noen forklaringer å stole på.
En ”explainer” kan være en kort video som visuelt forklarer en sak, tema eller historie, eller det kan være en interaktiv visuell modul eller nettartikkel med aktiv bruk av grafikk, foto eller illustrasjoner. Alt dette er visuell journalistikk som handler om å gi innsikt og gjøre det kompliserte litt enklere å forstå.
Du har kanskje sett disse forklaringsvideoene i 2016?
Hva er det med briter og EU egentlig?
Mange ble forvirra av den britiske folkeavstemmingen om å enten bli i eller å forlate EU. NRK Urix forklarte med denne videoen litt av bakgrunnen til avstemmingen i tiden før. Designere: Marius Lübbe og Christoffer Holm.
Hvorfor akkurat rødt og blått i den amerikanske valgkampen?
Hvorfor er demokratene blå og republikanerne røde, og hva er greia med eselet og elefanten? NRK Urix forklarer. Designer: Ellen Ulriksen
BIG
Nylig arrangerte NRKs avdeling for Grafisk Design «BIG-konferansen» (Broadcast Information Graphics) med deltakere og foredragsholdere fra SVT, DR, BBC, Vox Media, Roll Call og Grafill.
Sosiale medier og såkalte ”explainers” var på dagsorden, der de grafiske designerne kunne utveksle erfaringer og innsikt i arbeidet med å forklare vanskelige temaer og saker.
Fremtiden handler ikke om plattform
”Komplisert” er ordet som Kris Viesselman og Yuri Victor bruker om det politiske landskapet etter det amerikanske presidentvalget. De satte i gang BIG med en workshop om visuell journalistikk og virket ganske preget av valgresultatet. Yuri er informasjonsgrafisk designer, utvikler og journalist i Vox Media, og Kris er visepresident og sjefsredaktør i Roll Call, en politisk nettavis noen kvartaler unna Capitol Hill i Washington.
Deltakerne fra BBC, SVT, DR, NRK og Grafill jobbet intenst en hel dag i lokalene til Grafill; interesseorganisasjonen for alle som arbeider eller utdanner seg innen visuell kommunikasjon. Workshopen handlet i stor grad om å behandle innhold, saker og historier uten tanker for båsene hvor dette skulle publiseres.
– God historiefortelling kan skje på tvers av alle publiseringsplattformer og merkevarer/brands, sier Yuri og Kris, og oppfordrer til å tenke idéer først, og deretter publiseringsplattform og format.
I Vox Media jobber designere, journalister, utviklere og ingeniører, produktsjefer og redigerere/fotografer på tvers av alle innholdsmerkevarene til Vox. De lytter til publikum, forbedrer kontinuerlig historiene sine, verktøyene og merkevarene. Nå har Vox Media blitt et av de største politiske nettstedene i USA, uten å bruke så mye som en dollar på markedsføring.
– God historiefortelling er den beste markedsføringen, ifølge Yuri.
Visuell journalistikk gir Roll Call en fordel
Kris Viesselman er veldig opptatt av at man må kjenne sin merkevare og holde seg til denne. I Roll Call har de “design thinking” og visuell journalistikk i kjernen av alt de gjør.
Ifølge Kris gir dette dem en kjempefordel i forhold til konkurrenter i et veldig overfylt mediamarked.
– Denne holdningen og metodikken gjør at vi kontinuerlig lager meningsfylte historier som engasjerer brukerne og som styrker Roll Call-merkevaren, sier hun.
Kris’ egen historie i Roll Call viser hvor virkningsfullt det tette båndet mellom design og journalistikk kan være. Roll Call var en tekstbasert hjemmeside uten nevneverdig interaksjon eller visuelt preg. Kris fikk i oppdrag å redesigne nettsiden, og endret Roll Call til å bli et dynamisk nettsted med bevegelige og skalérbare komponenter, hvor hver sak har et sterkt visuelt preg. I løpet av designprosessen endte Kris med å bli sjefsredaktør og visepresident i Roll Call.
En viktig endring de har gjort er å sette sammen datarapporteringsteam og videoteam.
Arbeidsflyten og kvaliteten tas hånd om av fotografer, grafiske designere og fotoredigerere. De har også en politisk tegner de bruker når de vil ha litt snert i illustrasjonene.
Fra kakediagram til historier
Allmennkringkastere i Europa går for tiden gjennom store digitale og innholdsmessige endringsprosesser, NRK også. I begynnelsen av 2016 var utenriksdesken Urix i ferd med å endre sitt magasinformat. Analysedata viste at de yngre målgruppene dropper lineær TV, så prosjektleder Tore Moland var innforstått med at noe måtte gjøres, og satte i gang redaksjonelle endringsprosesser.
Han så for seg store budsjettøkninger for å få til nyskapning, men endte opp med én grafisk designer; som han trodde brukte tiden på å lage kakediagrammer og grafer.
Han endret oppfatning da forklaringsvideoen designeren Marius Lübbe laget til temasendingen om sult satt som et skudd i sosiale medier. Den fungerte også godt som promo for temasendingen i lineær TV og bidro til maks eksponering.
Hege Moe Eriksen forteller om hvorfor så mange mennesker i verden dør av sult. NRK Urix forklarer. Dette er en av NRKs mest sette nettvideoer. Designer: Marius Lübbe.
Tore satte mer energi inn i å utvikle disse forklaringsvideoene; oppmuntret av samme analysedata som viser at yngre seere/brukere foretrekker raske og visuelle forklaringer. I slutten av sommeren hadde de et nytt innholdskonsept: ”Urix forklarer”, og de utforsket ny arbeidsflyt med mye større samarbeid i team mellom journalister, designere og fotoredigerere.
Etter omtrent to uker kom de opp med 31 idéer hvor 30 av dem materialiserte seg i forklaringsvideoer. Den ene de ikke fikk gjort var den om den første amerikanske kvinnelige presidenten…
Designerne jobber nå direkte med innhold i historiefortellingen; tenker og jobber som journalister, og i tett samarbeid med dem. Og selv om forklaringsvideoene er laget primært for internett og publisering i sosiale medier finner de ofte veien inn i lineær TV enten som promoer, versjonert i storskjerm eller som enkeltvideoer i sendingene.
Hvordan ser verden ut for Vladimir Putin? NRK Urix forklarer hvordan det ville være å ha perspektivet sitt fra Moskva. Designer: Marius Lübbe
Designerne fra NRK, SVT, DR og BBC beskriver alle et skifte fra at grafiske designere er en bestillingsdisk, til at de spiller en likeverdig rolle sammen med journalister, utviklere og fotoredigerere, der de utvikler historier i team.
I BBC Broadcasting House sentralt i London, har den grafiske avdelingen blitt en del av det visuelle journalistiske teamet.
– Strukturen til visuell journalistikk har bidratt til mer samarbeid og deling av ressurser mellom TV og nett, sier motion designer Zoe Bartholomew og redaksjonell designer Salim Qurashi i BBC.
Nye formater krever ny look og en sterk visuell identitet
Når innhold spres på så mange forskjellige digitale plattformer, er det behov for å se på hvordan man håndterer den visuelle identiteten på en forståelig og helhetlig måte.
Paula Thompson, designsjef i BBC Visual Journalism sier rett og slett at innhold klart for digital publisering trenger en visuell identitet som også er klar for digital publisering.
Digitale videoteam dukker opp overalt i BBC News, og hittil har de kunnet eksperimentere fritt med visuell identitet, teksteffekter, fonter og farger.
Noe som gjør det nærmest umulig å skille BBC News videoer fra andre videoer i sosiale medier.
Dette har Paula sett som en stor mulighet til å få standardisert et visuelt språk for digitale videoer. Resultatet er designretningslinjer og maler for et lettfattelig og engasjerende vertikalt videoformat i ”dagens video”-tjenesten de skal lansere. Her blir aktuelle nyheter og temaer presentert med et mer personlig og integrert preg.
Både seriøs dybde og raskt og morsomt
I innlegget sitt på BIG-konferansen sier Yuri Victor at det har vært et skifte i løpet av de siste fire årene. Informasjonsgrafikk pleide å være komplekst og vanskelig å forstå: du trengte egentlig å være en drilla grafisk designer. Nå er forklaringsvideoer og visuelle digitale historier mye mer intuitive og brukervennlige.
NRK Grafisk Design har i løpet av de siste fem årene satt i gang arbeid med forklaringsvideoer, mest for valgsendinger og innen klimasaker. Kristin Tryti, ansvarlig for motion informasjonsgrafikk i NRK Grafisk Design og prosjektleder for BIG sier at et ”designer mindset” er til stor hjelp når vanskelige temaer trenger å bli forklart.
– Behovet for å forstå, sammen med finjusterte evner innen dramaturgi, rytme, overganger, bruk av farge, motion og komposisjon er en god match i samarbeid med journalister og fotoredigerere.
I tillegg til korte forklaringsvideoer for kjapp innsikt lager konferansedeltakerne også historier og saker med mer dybdeforståelse. Dette er hovedfokus for de digitale historieutviklerne i NRK. Kristin Breivik og Mari Grafsrønningen beskriver hvordan de jobber tett med journalister på hver historie og sørger for at brukeropplevelsen er god, og at infografikken beriker historien og understreker hovedpunkter og storyline.
De digitale historieutviklerne lager interaktive moduler, infografikk, quizer og andre verktøy for to hovedformater: nyhetsartikkelen og featureartikkelen. I tillegg til dette utvikler de nye historiefortellingsformater som for eksempel visuell kortstokk.
Den første historien som brukte visuell kortstokk var Bygda som sa nei. Dette er en prisvinnende historie om bygdefolk som ikke ville ha asylmottak i bydga si.
En banebrytende historie innen visuell journalistikk i NRK, der blant annet vertikalt videoformat ble brukt for første gang. Historien bruker sterke bilder og fokusert tekst og funker på alle plattformer, men hovedsakling på mobil. Historien traff et svært stort publikum og åpnet øynene til mange for hva visuell journalistikk kan være.
Hos DR publiserer de jevnlig historier i webdokumentar formatet.
Webdokumentaren er et langt historie/opplevelses format basert på aktuelle tema eller hendelser.
– Disse historiene genererer mellom tre til fem ganger lengre engasjement enn ordinære nettartikler, og folk elsker dem, sier Christian Kromann, redaktør for Nett og Mobil i Danmarks Radio.
Kristin og Mari i NRK sier at brukertilfredsheten gikk i taket da sakte-TV møtte fjøset i en uke i #nrkfjos. Det mest populære innholdet var ”shit cam”: direktevideo fra kameraet festet til roboten som fjerner møkk.
Humor skaper alltid god deling, og humor var en viktig ingrediens i quiz’en “Kunne du vært president i USA”. De digitale historieutviklerne overvåket brukerdata og forandret rekkefølgen i innholdet for å maksimere delingen.
I DR skapte de en historie om det amerikanske valget som et kappløp der de i tillegg til humor også brukte dataspill-look når de skulle fortelle hvordan de to presidentkandidatene har kommet seg i posisjon.
I Sverige, har de nylig opprettet SVT Nyheter videodesk som heller ikke er fremmede for humoristiske vinklinger når de skal fortelle historier. Teamleder Tove Hanell og grafisk designer Kalle Fürst sier at en utfordring i arbeidet med forklaringsvideoer er å finne riktig ”tone of voice” og visuelt uttrykk. De har utforsket og eksperimentert mye, og det er en tidkrevende prosess og komme frem til videoer som kommuniserer maksimalt.
Bli utbrent alene eller vær energiske sammen!
Broadcast Information Graphics-konferansen og workshopen hvor designerne har delt erfaringer i hvordan man forklarer det kompliserte kan oppsummeres i en ganske enkel setning:
Lanser kule ting med kule folk!
Yuri Victor fra Vox Media fortsetter:
– Kjenn ditt publikum og lev tett på historiene og skap merkevarer som folk elsker. La viktig aktivitet komme fra kryssfunksjonelle team som har det gøy, som deler opplevelser og som samarbeider fra innsiden og ut.
Jan Terje Hellemsbakken
Dette var spennende lesning for en grafiker. Jeg kunne tenkt meg å vært med på dette hvis det skal arrangeres flere ganger. Er dette noe som er åpent for flere interesserte?
Sigrun Giil Fugleberg
Så bra at du synes dette er spennende. BIG er en intern konferanse for almenkringkastere, men sist gang fikk flere grafiske designere vært med, i regi av Grafill. Mulig vi får til samme ordning neste gang.
Christopher Vik
Media må nok gå litt flere runder med seg selv. Dette startet bra før det gikk bratt nedover. Kort oppsummert tar dere «selvkritikk» for den elendige dekningen av valget i USA, ved å skylde på Trump.
ALF
Skjønner at dette er en internkonferanse, men savner fortsatt eksempler fra andre norske medieaktører her. Er andre enn NRK som har flinke grafikere 🙂
Visuell journalistikk: Hvordan forklare komplis…
[…] I en endeløs daglig strøm av overskrifter, poster, innlegg, snap’er eller tweets med mer eller mindre troverdige fakta, trenger vi virkelig at verden henger på greip. Vi må rett og slett ha noen forklaringer å stole på. En ”explainer” kan være en kort video som visuelt forklarer en sak, tema eller historie, eller det kan være en interaktiv visuell modul eller nettartikkel med aktiv bruk av grafikk, foto eller illustrasjoner. Alt dette er visuell journalistikk som handler om å gi innsikt og gjøre det kompliserte litt enklere å forstå. Se hvordan NRK og internasjonale medier jobber med videoer og saker som på en enkel måte forklarer kompliserte ting. […]
Uthev ditt nyhetsbrev med animasjon: En guide fra Rastlaus Media – Rastlaus Media
[…] eller tilby en rask demonstrasjon. Showreels og GIFs er ypperlige formater for å formidle visuelle historier raskt og […]
3D-animasjonen i teknisk visualisering: Vårt prosjekt for Consigli.no – Rastlaus Media
[…] eller tilby en rask demonstrasjon. Showreels og GIFs er ypperlige formater for å formidle visuelle historier raskt og […]