Det sosiale nettet & Journalistikk

Falske overskrifter fra norske medier deles på Facebook

Denne VG-saken med falsk tittel og ingress ble spredd på Facebook Illustrasjon: Ståle Grut / NRKbeta

– Sjekk kilden og still spørsmål om noe ikke ser riktig ut, sier VGs ansvarlige for sosiale medier.

I går ettermiddag dukket det opp en melding i Facebook-strømmen vår, hvor VGs ansvarlige for sosiale medier og tidligere redaktør for NRKbeta, Øyvind Solstad kommenterte på et innlegg. Han skrev blant annet «Dette er IKKE VGs overskrift og tekst».

Det gjalt en VG-artikkel om drapet på Notodden 3. desember.

Opprinnelig var tittelen «Opplysninger til VG om Maxbo-drapet: Drapssiktet (22) besatt av henrettelser», men på Facebook er det relativt enkelt for hvem som helst å endre tittelen, ingressen og bildet som følger med en lenke.

Den redigerte tittelen – som ikke er delt av VG – lyder «Muslim med IS-sympatier sto bak den blodige halshuggingen av fredelig norsk snekker på Maxbo».

Det er vanskelig å slå fast hvor mye spredning akkurat denne redigerte Facebook-lenken har fått, men alle bør være klar over at muligheter som dette finnes.

Slik framstod VG-saken i enkelte brukeres Facebook-strøm Skjermbilde via Facebook
Slik framstod VG-saken i enkelte brukeres Facebook-strøm Skjermbilde via Facebook

Deler man en lenke fra en Facebook-side, har man nemlig en enkel mulighet til å endre både teksten og bildene som følger med. Slik kan en artikkel eller annet nettinnhold på Facebook framstå som noe helt annet enn det faktisk er.

Dagsavisen har tidligere omtalt to tilfeller hvor norske politikere har endret tittelen på saker de har delt.

Faksimile: Dagsavisen
Faksimile: Dagsavisen

I begge tilfeller konkluderes det fra Venstre og Arbeiderpartiet med at dette aldri skulle skjedd.

Varslet Facebook

– Dette er ikke noe vi opplever ofte. Denne gangen slår det spesielt feil ut siden det ser ut som VG har en skikkelig merkelig overskrift og ingress, som vi aldri har skrevet selv, skriver Solstad til NRKbeta.

VG har varslet Facebook om dette, men siden dette er en av Facebooks basis-funksjoner ser han ikke for seg at de vil endre praksis.

– Det vil jo hindre medier og firmaers egne sider fra å fikse på egne saker og overskrifter. Det vil neppe Facebook ta vekk, fortsetter Solstad.

Å gjøre slike endringer lar virksomheter endre feil i metadata når de skal dele noe på Facebook, uten å rette opp i sine publiseringssystem. Det er mulig å få Facebook til å hente oppdatert metadata fra en lenke, men funksjonen er ikke markedsført ut mot vanlige brukere fra Facebooks side.

Øyvind Solstad Foto: Eirik Solheim (CC BY 2.0)
Øyvind Solstad Foto: Eirik Solheim (CC BY 2.0)

Men sett at du deler innhold fra en Facebook-side, hvor du har endret tittel og ingress, vil denne informasjonen følge med hos alle person-profiler som deler innholdet videre.

Solstad ser både fordeler og ulemper, og sier at VG til tider endrer tittelen på egne saker og derfor helst vil beholde funksjonen.

– Så må både medier og Facebook oppdra publikum til å se hvem kilden til ting er, og alltid stille spørsmål når de ser noe som ikke ser riktig ut, avslutter Solstad.

6 kommentarer

  1. Tor Vidar Lian

    Bare toppen av isfjellet desverre, men det er viktig at dette problemet belyses og gis oppmerksomhet. God artikkel.
    Snart vil vi oppleve en langt «farligere» verden av IoT /Internet of things) hvor sikkerhetsnivået, blant mange andre ting, vil være tvlisomt i beste fall og fraværende i værste fall.

    Svar på denne kommentaren

  2. – Så må både medier og Facebook oppdra publikum, sier Solstad. Kan Solstad redegjøre for hvordan VG bidrar til oppdragelsen av sitt SoMe-publikum? Kommentar-feltet på mange av VG.no´s saker er jo noe av det tristeste, fæleste og kjipeste som man ser i løpet av en dag. VG´s nyhetssaker brukes og misbrukes i stort monn for å hevde en agenda av ulike meningsbærere. Nå handler denne saken (som forøvrig var god og interessant lesning) om hvordan nyheter kan manipuleres når de deles på facebook. Jeg syns medier burde innse at måten nyhetssaker og brukerinvolvering kobles sammen på bare virker fordummende og ikke i en konstruktiv retning. Facebook kan få seile sin egen sjø, men ansvarlige medier som VG og andre bør se på alternativer for å faktisk sørge for en oppdragelse av sitt publikum.

    Per idag er det eneste fornuftige å stenge kommentarfelt og begrense muligheten til hvordan nyhetssaker kan deles. På den måten unngår man at viktige diskusjoner blir overlatt til troll. Oppegående mennesker som ønsker å debattere aktuelle saker på nettet vil finne egnede forum for dette.

    Svar på denne kommentaren

  3. Mediehus må ut av FB og etablere sine egne kanaler.
    Å legge alle eggene i kurven til FB forsterker FB, og svekker de respektive aviser over tid.
    Jeg forstår dette nåværende dilemma, men skal integritet og råderett være en del av produktet, så kan man ikke danse med FB.
    FB er som et sort hull der gravitasjonen blir større dess mer masse som kommer inn.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Betalest