Datavisualisering & Historiefortelling

Slik velger du riktig graf til dine data

Hvordan velger du riktig graf? «The Graphic Continuum» er hjelpemiddel for å starte prosessen Foto: The Graphic Continuum

Avisen Financial Times tar grafer på alvor, og deler aktivt sin kunnskap om datavisualisering.

Alan Smith hadde aldri jobbet i en redaksjon, før han kom til Financial Times (FT). Han kom rett fra det britiske SSB til rollen som redaktør for datavisualisering.

Digiday skriver hvordan FT har satset på grafer og grafikk som forklarer tall og data bedre enn tidligere:

Helst bør disse grafene vises først i teksten for å forklare det nødvendigste, slik at teksten som følger kan være mer analytisk. Når grafene kan fortelle en del av historien, trenger ikke tekst og graf å overlappe. Til slutt vil vi nok lage færre grafer, men de vil være mye mer fokuserte.
Alan Smith til Digiday

Også nettstedet Quartz, som skriver om næringsliv, satser tungt på grafer. De har laget en egen portal kalt Atlas, hvor det er mulig å finne og lage grafer.

Smart infografikk

I seksjonen Chart Doctor deler FT hvordan de jobber med datavisualisering. På GitHub har de også publisert en oversikt for hvordan en velger riktig graf for å presentere ulike data.

Den er basert på «The Graphic Continuum» som du ser øverst i denne artikkelen. Den er laget av Jon Schwabish og Severino Ribecca for å hjelpe folk å komme i gang med å lage grafer. Smith skriver at FTs versjon nå er kjernen i arbeidet de gjør, for å øke redaksjonens kompetanse på grafer.

Begge to er såpass fine at det ikke ville vært noe problem å henge dem på veggen.

Financial Times' guide til grafer Kilde: ft-interactive
Financial Times’ guide til grafer Kilde: ft-interactive

Slik forklarer de selv hvordan oversikten fungerer:

There are so many ways to visualise data – how do we know which one to pick? Use the categories across the top to decide which data relationship is most important in your story, then look at the different types of chart within the category to form some initial ideas about what might work best. This list is not meant to be exhaustive, nor a wizard, but is a useful starting point for making informative and meaningful data visualisations.

Financial Times

Smith holdt en TED-talk i mai, hvor han forklarer at statistikk og tall er fascinerende fordi de egentlig handler om oss mennesker:

Hvis du vil se mer fra datavisualiserings-gjengen hos Financial Times, har de publisert mange av arbeidene sine på Pinterest.

5 kommentarer

  1. Som en som har brukt tjue-tretti år på formidling info i kvantitative data til et publikum som ikke nødvendgivis er data-kompetende, er dette virkelig gammalt nytt!

    Den STORE utfordringen er å utforme samahandling mellom tekst og grafer som motvirker at lesere overfortolker grafene og trekker slutninger på grunnlag av dem aleine.

    Husk: Menneskets hjerne er en maskin som er drillet på å se mønstre og trekke slutninger.

    Den store feilen mange aviser og websteder gjør – inkludert NRK – er å formidle grafer og figurer med manglende refleksjon i teksten over begrensningene i fortolkningen.

    Dermed gjør man den klassiske feilen som vi alle ble drillet å IKKE gjøre: å feilaktig slutte at «post hoc ergo propter hoc».

    Det rette slagordet er at «et bilde forteller (mer enn) 1000 feilaktige ord»

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *