Historiefortelling & Podcast

Mystisk skjebne for Mystery Show

Mystery Show var en svært populær podcast fra Gimlet Media. Illustrasjon: Gimlet

Gimlet media slutter å produsere podcasten Mystery show og sparker produsenten Starlee Kine. Er det første bevis på podcast-bølgen som aldri kom?

Mange har etterspurt oppdateringer om når neste sesong av podcasten Mystery show ville komme. Det har vært stille lenge siden finale-episoden gikk «på lufta» 31. juli 2015, og siste oppdatering fra gjengen bak kom i januar. Da skrev de at de var i gang med andre sesong:

For those of you who have been asking (which we appreciate), the second season of Mystery Show is in the works.

Mystery show på Facebook 22. januar

Mystery show var den tredje podcasten fra podcast-selskapet Gimlet, hvor NPR-veteran Alex Blumberg er sjef. De fikk mye oppmerksomhet da de satset utelukkende på podcast og dokumenterte starten av selskapet i podcasten «Start Up».

I kjølvannet av podcasten Serials suksess, lurte mange på om podcasten var i en boble eller hadde storhetstiden foran seg. Gimlet ble sett på som et tegn på podcastens uforløste forretningspotensial.

Mystery Show ble av Apple kåret til en av de beste podcastene i 2015. The Atlantic mente at episoden «Belt Buckle» var fjorårets beste podcast-episode. Den var også en av våre anbefalinger i fjor sommer.

Kine er tidligere produsent i This American Life og har skrevet for New York Magazine.

Starlee Kines foredrag for TEDxNewYork i november 2014 Foto: Dan Lofton
Starlee Kines foredrag for TEDxNewYork i november 2014 Foto: Dan Lofton

Hun besøkte bransjefestivalen Radiodager i Oslo i september, men kunne ikke si noe om en ny sesong da.

Slutt med Gimlet

Fredag kom det en ny oppdatering, denne gangen direkte fra produsent og programleder Starlee Kine. Der sier hun at hun har fått sparken fra podcast-selskapet Gimlet media og at de ikke fortsetter med podcasten.

In April, Gimlet let me go. This came without warning while I was in the midst of working on the second season. I’d been having trouble figuring out the new season — second seasons can be tricky — and so I’d gone away, to work on an episode. I didn’t make as much progress as I had hoped, but the season was starting to take shape. The day I returned, Alex told me the show was unsustainable. I was out. I lost my staff, my salary, my benefits, my budget and my email address. Mystery Show is the only show this has happened to at Gimlet. Just a few months prior, iTunes voted it Best Podcast of the Year.

Starlee Kine

Gimlets sjef, Alex Blumberg har selv lagt ut en forklaring. Der sier han at selskapet ofte er gjennomsiktige i sine avgjørelser – deres første podcast Startup handler utelukkende om hvordan han starter selskapet – men at han i denne saken ikke kan utdype grunnen til hvorfor de sparker Kine.

På selskapets blogg skriver de imidlertid at grunnen er at den ambisiøse nivået ikke gjør produksjonen bærekraftig på lang sikt:

Mystery Show is an ambitious production and Starlee has an uncompromising vision for the show, which is what makes it so great. However, these factors combined make Mystery Show unsustainable to produce and publish on a consistent basis, and therefore Gimlet will no longer produce new episodes of Mystery Show. We are in discussions with Starlee to reach an agreement where she may produce Mystery Show independently of Gimlet.

Gimlet media

Peter Daatland, redaktør i radiodokumentarkollektivet Frekvens, var med å booke Kine til Radiodager, og sier at hun fortalte om en dyr produksjon.

– Hun sa at produksjonen av én episode kunne ta opp mot et halvt år. Selv om episodene nok blir spillt inn parallelt, er det likevel lang tid, sier han.

Peter Daatland framfører en podcast under Oslos første Radiobio Foto: Ståle Grut / NRKbeta
Peter Daatland framfører en podcast under Oslos første Radiobio Foto: Ståle Grut / NRKbeta

– Det er ingen tvil om at dette er en tung produksjon. Om de er rundt 3-4 i redaksjonen og alle skal lønnes av Gimlet i opp mot et år, skal det nok godt gjøres å tjene nok penger på det, mener han.

Skuffet programleder

Emmy Henriette Netka er podcaster og programleder i film- og TV-podcasten No Spoilers. Hun er en av mange som ble skuffet over nyheten.

– Starlee Kine er utrolig dyktig, og hvis ikke en gang hun kan få lage en podkast og tjene penger på det, hva slags håp er det for andre?, sier hun til NRKbeta.

Hun opplever at Gimlet har blitt mindre ambisiøse på produksjon, i forsøket på å lage flere podcaster.

– Gimlets innsalg helt fra starten var at de skulle produsere mer ambisiøse greier enn andre i bransjen, men det som har kommet det siste halvåret har ikke vært spektakulært. Om forretningsmodellen deres ikke har rom for Mystery show, er det veldig synd, fortsetter hun.

Dedikerte fans

Peter Daatland, redaktør i radiodokumentarkollektivet Frekvens, har inntrykk av at Kine har samlet svært dedikerte fans om sin podcast.

– Hun er veldig dedikert og beveger seg inn i et personlig rom når hun jakter på svar på ulike mysterier. Hun er en som blir godt kjent med folk og er lett å like. Med en podcast som er så intim som hennes, som man får rett i øret, tror jeg folk føler de kjenner henne, sier han til NRKbeta.

Suksessen tror han i høy grad skyldes Kine selv.

Han trekker frem Kines dramaturgiske evner, og minnes spesielt hennes samtale med kundesupport hos Ticketmaster i episoden om Britney Spears.

– Hennes personlighet og teft for gode historier er spesiell. Den uskyldige framtoningen og karakteristiske lespingen bidrar til at hun er lett å like, sier Daatland.

– Men vi må ikke glemme at hun var en stjerne allerede før Mystery Show. «Break Up» hos This American Life, hvor hun har kjærlighetssorg og ender opp hos Phil Collins var nok hennes store gjennombrudd, sier han.

Kine skriver selv på Twitter at hun er rørt over støtten fra fansen, og enkelte har begynt å ymte frampå om at folkefinansiering kan være en løsning.

Fan art laget av Topher McCulloch
Fan art laget av Topher McCulloch

– Jeg er litt skuffet over Alex Blumberg og Gimlet, men tror ikke dette vil føre til konkurs. Men omdømmet deres vil nok få seg en bulk, sier Netka.

Gimlet har alltid framholdt åpenhet som viktig for deres forhold til publikum. Et tilbud er at alle kan bli medlem. Det gir tilgang til å chatte med programledere på Slack, egne førpremierer og andre forum hvor lytterne kan delta.

– At de var helt gjennomsiktige rundt alt de gjorde og delte hele prosessen med lytterne var premisset for StartUp og en stor del av det som gjorde dem populære. De var «annerledes enn alle andre». En kulturbedrift med myke verdier og metoder. Med dette virker de som en helt vanlig bedrift, fortsetter hun.

– Det er kanskje ikke overraskende, men likevel en nedtur. Mystery Show var kanskje for godt til å være sant, sier Netka.

6 kommentarer

  1. Kjipt. Det var et bra program og jeg har gått og ventet på neste sesong.

    Jeg hørte det lille lydklippet dere har inkludert her tidligere i dag på Start Up-podcasten. Jeg ser ikke helt hvorfor NRK beta skrev en hel sak om akkurat denne podcasten og ikke en av de mange, mange, mange, mange, mange andre som plutselig blir stile. Jeg går regelmessig gjennom og fjerner podkaster fra listen min som ikke har blitt oppdatert på over et år.

    Svar på denne kommentaren

    • Hei Daniel! Omtaler dette av flere grunner, som jeg hadde håpt kom fram i artikkelen. a) Det var en av Gimlets første podcaster, selskapet som gjennom Startup definerte business-delen av podcastbransjen etter Serial. b) På tross av flere kåringer som fjorårets beste podcast, blir de altså droppet fra porteføljen til Gimlet.

      Det er nok mange podcaster som blir stille, men denne hadde et par ekstra ting ved seg som, jeg synes gjør det til et interessant case. Er det andre podcaster du savner omtalt i anledningen?

      Svar på denne kommentaren

  2. Hva er denne bølgen som er forventet? Jeg synes kanskje det er lagt for høye forventninger til at podkaster skal overta som medium for noe. Det er et supplement vil nå jeg påstå. I tillegg til radio, mixcloud, SoundCloud og tilogmed Spotify (og YouTube for de som er født utpå nitti-tallet og seinere). Men… kanskje det bare er det at jeg har hørt på podkaster siden introduksjonen, hvor det var et enkelt og godt alternativ til å brenne CDer og laste ned enkeltsanger.

    Svar på denne kommentaren

  3. Veldig interessant analyse, men er det mulig at dere tilskriver mystery show litt mye betydning… Selv synes jeg ikke der er i topp 10 av fjorårets podcaster. Ok – men ikke noe eksepsjonelt. Dedikerte fans trenger ikke bety generelt vellykket. På samme måte så trenger ikke en iTunes kåring å ha noen korrelasjon med lyttertall. Den er vel for det meste redaksjonell.

    Slikt sett kan det like mye være et program som tas av lufta fordi det ikke traff et stort nok publikum, som en kanarifugl for podcast-trenden.

    Svar på denne kommentaren

  4. Podcastbølgen er et definitivt fenomen, det vi ser er at podcaster må skalere budsjettene i forhold til virkeligheten. Markedskreftene er de som har vært trege til å følge opp, slik tilfellet er med alle «nye medier». Podcaster kommer til å bli omtalt so dette de neste 5 årene.

    Produksjoner med ekstremt høye produksjonskostnader vil tilhøre de statsfinansierte eller kommersielt tunge radiokanalene en tid fremover, mens podcastproduksjoner med lave eller middels høye produksjonskostnader vil blomstre.

    Se på topplistene til iTunes: halvparten av alle podcastene der består av to personer, to mikrofoner og av og til en tekniker. Den redaksjonelle kvaliteten ligger i tematikk, programledere og gjester – ikke i research, klipp, dyre musikkrettigheter, etc.

    Et eksmpel på dette er WTF med Marc Maron. Stand-up komiker som spiller inn i garasjen sin. På gjestelista har man alt fra Robin Williams til Obama, og det eneste musikalske innslaget er Maron som selv spiller el-gitar mellom slaga. Millioner av lyttere, trygt produkt for sponsorer å gå ombord på, spesielt nå etter 700+ episoder, og nær null kostnader utenom Marons tid. Han har en (god) inntekt på denne podcasten nå, men den største gevinsten for hans del er at han har mangedoblet sin attraktivitet som stand-up komiker, og han bruker programmet til å avertere sine show. De indirekte inntektene for hans del er signifikante, og gjør at han igjen kan dedikere såpass mye tid han gjør til denne produksjonen.

    Podcaster som Serial hører til unntakene: å ansette en redaksjon på et dusin mennesker med produksjonshorisont på et år, er risky business om man ikke har en minimumsgaranti. Veldig få sponsorer vil gå om bord på slikt.

    NRK har en annen økonomisk modell for sine produksjoner: NRK skal ikke tjene penger, de skal bruke penger. NRK produserer noen av mine favorittpodcaster – som også sammenfaller med noen av mine favorittradioprogrammer. Men kanskje NRK skulle være enda modigere, og bære pionerfanen for norsk podcastproduksjon?

    Jeg kan tenke meg flere modeller som kunne fungert. For eksempel et utvidet radioteatertilbud, hvor unge dramatikere og skuespillere kunne få sjansen til å produsere fiksjon: drama, humor, sci-fi, fantasy – dette er relativt billige produksjoner som ligger rett over det som er lett å gjennomføre for de norske uavhengige podcasthusene grunnet for mange involverte og for lite penger inn – men som absolutt er en mulighet for NRK. Slike produksjoner kan både gjøres inhouse, og som eksterne produksjoner.

    Svar på denne kommentaren

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *